{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.188 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
5. jul 2017
Emner: 7 Svar: 44

Bil kun til weekendtur {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Da jeg kører i en arvet dieselbil (Peugeot 208) vil jeg gerne gå væk fra de korte hverdagsture og kun bruge bilen til de lidt længere weekendture. Det vil også give noget mere motion til og fra arbejde.

Er der nogen forholdsregler jeg skal tage i forhold til at bilen så holder stille 5-6 dage af gangen, eller er det uden problemer? Jeg er førstegangsejer og ved intet om biler.

Bilen holder typisk under et halvtag og er således stort set i tørvejr. Den holder dog på en mindre hældning, så det er håndbremsen der holder den.

På forhånd tak for inputs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bil kun til weekendtur
  • #1   6. feb 2018 Hvis du ellers får serviceret bilen efter foreskrifterne, så burde det ikke være et problem smiley så længe at du kører nogle lange ture i weekenden.

  • #2   6. feb 2018 Og sæt bilen i gear så håndbremsen ikke ruster fast.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #3   6. feb 2018 Bilen er i gear, men håndbremsen er nødvendig for at holde bilen.

  • #4   6. feb 2018 Det burde ikke give problemer.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #5   6. feb 2018 Super - så gør jeg trygt det. Det vil helt sikkert være bedre for den end daglige småture.

  • #6   6. feb 2018 Hvis håndbremsen er nødvendig så er det satme da noget af en hældning hahah, men sørg for at få bevæget håndbremsen i hvert fald.

  • #7   6. feb 2018 Når den nu holder i en 5-6 dage af gangen kan det i fremtiden være en ulempe at håndbremsen er trukket hvis den ikke er smurt ordentligt i vinterperioderne. Få bremserne smurt en gang om året så får du ingen problemer. Nogle anbefaler at køre 20-50 meter med håndbremsen trukket, men det ser jeg ikke som en nødvendighed hvis bremserne bliver smurt en gang imellem

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #8   6. feb 2018 Tak for det - det vil jeg være opmærksom på. Har serviceaftale på den, så det burde ikke være et problem at overholde det.

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #9   6. feb 2018 #6 synes nu ikke der skal meget til før min triller, men ja, det er ikke fladt hvor den holder smiley

  • #10   6. feb 2018 hvor stor er hældingen?.
    Det kan være en stor fordel og sætte bilen i gear. Er håndbremsen trukket i flere dage er det ikke godt, da kablet så vil fryse fast.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #11   6. feb 2018 Har ikke hældningsprocenten, men det er nok til at bilen triller, hvis jeg slipper bremsen.

    Der er åbenbart forskellige holdninger til det med håndbremsen, men hvis det bliver meget koldt flere dage i streg, må jeg lige sætte mig ind og løsne den og trække den igen med et par dages mellemrum.


  • #12   6. feb 2018 En håndbremse bør ikke fryse fast, det betyder der kommer vand i kablerne, eller at kaliber/bakker, trænger til eftesyn og blive smurt op, medmindre det er en elektronisk håndbremse.
    Mange kommer fejlagtigt med en håndbremse de ikke kan få synet fordi den er rustet totalt sammen, så bakkerne hænger når synsmanden trækker den en gang hvert andet år, mens ejeren står med det sædvanlige "Hvordan kan den være i stykker, når jeg aldrig bruger den" smiley
    Det skal motioneres og holdes ved lige, ligesom vi heller ikke kan leve 24/7 i sofaen, vi skal også ud og røre os, for at holde os ved lige, ellers skal vi også ha de store operationer hvet andet år smiley

    Men den der med at køre med den trukket er vidst kun for at slibe rust af skiverne (såfremt den benytter skiverne i bag) for kablet og mekanismen, har INGEN gavn af at køre korte/længere perioder trukket.
    Det er blot med at hive håndbremsen OFTE og bruge den hver gang og af og til hive den så man tror man er ved at hive noget i stykker, for det er jo ret beset en NØDBREMSE hvis pedalen svigter, så kan kabler/bakker mm. ikke holde til at du hiver hårdt i den af og til, så forestil dig du hiver i den en dag på motorvejen, hvor pedalen ikke fungerer smiley

    Så fryser håndbremsen, eller hænger, så får du værkstedet til at smøre, eller udskifte håndbremse delene, især 2 nye kabler, kan gøre underværker og så få dem fyldt med fedt/olie, da de ofte er "tomme" fra fabrikken og kommer der så en revne i manchetten der skal holde vand ude, så kan de fryse, men ofte er det rust og manglende grunding rengøring/adskillelse og ikke mindt MANGLENDE BRUG! der gør at håndbremsen sætter sig fast.

    Men at din bil står 5-6dage ubenyttet, det burde ikke gøre det store, så længe du holder øje med batteriet og evt. luft i dækkene og så igen, at håndbremsen ikke strejker smiley
    Alternativt, kan du jo købe en "hjulstop" i biltema og parkere foran hjulet, hvis der er lang tid til service og du blot er bekymret for at du ikke kan bruge bilen når det gælder smiley

    Du kan også købe en batteri "watch" i diverse Biltema/Thansen osv. som for 499 skal sættes i cigartænder/på batteriet og så får du en besked på din telefon, hvis batteriet taber strømmen, så du kan sætte en lader på, men du kan også helgardere dig fra starten og smide de 500kr efter en lader til vedligehold af batteriet, især i disse kolde tider, som kan koste et batteri og frustrationer en kold morgen smiley


  • #13   6. feb 2018 hmm. jah så det ikke nemt og vide.
    Men i min nuværende bil har jeg flere gange kun brugt gear med en hældning på 5 %.... ( og har haft den samme bil i 9 år)
    Og der er ikke sket noget... Det jo også kun om vinteren det har en betydning.
    Man kan med fordel motionere håndbremsen når man holder for rødt smiley . Bare træk den op og ned 1-2 gange per tur. Mere behøver man ikke smiley .


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #14   6. feb 2018 Smart med sådan en batteri watch - men jeg synes ikke jeg kan finde en. Kan du linke til en?

  • #15   6. feb 2018 Parker med håndbremsen trukket så du kører forlæns ud af båsen, så de kan slippe hvis de har sat sig

    Monter en lille solcellelader i hattehylden/instrumentbrætter (hvor der er mest lys) så batteriet altid er oppe på niveau

    Brems nogle hårde opbremsninger flere gange under dine længere ture, så skiverne ikke får andet end overfladerust

    Køb en Pingi fugtpude og læg i bilen, som du så damper af i microbølgeovnen hver weekend, så der ikke opstår mug-gener ol.


    Eller kan jeg ikke lige komme på andet end alm ekstra-smøring / vedligehold mm


  • lasse e
    lasse e Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Svar: 36
  • #17   6. feb 2018 Nu så jeg blot et opslag om den forleden hos Lucas service om at de solgte dem til 499, så kan lige tage et billede af den næste gang jeg kommer forbi, for søgte lige på eBay og fandt kun denne som evt ku monteres i vinduet via et cigartænderstik smiley
    https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F322474524165

    Ellers fandt jeg også en meget smart 10000mah "power bank" med GSM alarm hvis bilen bliver stjålet til 350kr fra Kina og der stod også "low battery alert" men fik aldrig helt fat i om den kørte via sit eget batteri, eller også ku kobles til bil batteriet, for så var en tracker heller ikke skidt at ha i bilen, hvis "folk" finder ud af den holder samme sted morgen/middag og aften i hverdagene smiley


  • #18   6. feb 2018 Min 208 ruster på bagskiverne og kan ikke slide det af ved alm kørsel så en gang mdr ca ruller jeg lidt med håndbremsen trukket forsigtigt så skiverne er rene smiley

    Angående parkering i gear har jeg også dårlige erfaringer, den er ikke særlig god til det og løber langsomt ud af min indkørsel når den er parkeret i gear. Eksempelvis bakgear og jeg holder med fronten ud af, så slukker jeg bilen og sætter bilen i bakgear og slipper koblingen og så løber den selvfølgelig en anelse frem til den står i gearet, men så efter et stykke tid så ruller bilens dæk en kvart omgang og stopper så op igen, efter et stykke tid gør den det igen ca en kvart omgang hvor den stopper igen... Jeg har ikke haft en bil med manuel håndbremse før så ved ikke om det er normalt eller om der ikke er nok modstand i gearkassen/motoren


Kommentér på:
Bil kun til weekendtur

Annonce