1.188 visninger
|
Oprettet:
Bil kun til weekendtur {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Da jeg kører i en arvet dieselbil (Peugeot 208) vil jeg gerne gå væk fra de korte hverdagsture og kun bruge bilen til de lidt længere weekendture. Det vil også give noget mere motion til og fra arbejde.
Er der nogen forholdsregler jeg skal tage i forhold til at bilen så holder stille 5-6 dage af gangen, eller er det uden problemer? Jeg er førstegangsejer og ved intet om biler.
Bilen holder typisk under et halvtag og er således stort set i tørvejr. Den holder dog på en mindre hældning, så det er håndbremsen der holder den.
På forhånd tak for inputs.
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 58 Biler: 14 Emner: 478 Svar: 5.341
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361
dec 2012
Følger: 14 Følgere: 18 Biler: 11 Emner: 37 Svar: 339
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Det kan være en stor fordel og sætte bilen i gear. Er håndbremsen trukket i flere dage er det ikke godt, da kablet så vil fryse fast.
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
Der er åbenbart forskellige holdninger til det med håndbremsen, men hvis det bliver meget koldt flere dage i streg, må jeg lige sætte mig ind og løsne den og trække den igen med et par dages mellemrum.
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Mange kommer fejlagtigt med en håndbremse de ikke kan få synet fordi den er rustet totalt sammen, så bakkerne hænger når synsmanden trækker den en gang hvert andet år, mens ejeren står med det sædvanlige "Hvordan kan den være i stykker, når jeg aldrig bruger den"
Det skal motioneres og holdes ved lige, ligesom vi heller ikke kan leve 24/7 i sofaen, vi skal også ud og røre os, for at holde os ved lige, ellers skal vi også ha de store operationer hvet andet år
Men den der med at køre med den trukket er vidst kun for at slibe rust af skiverne (såfremt den benytter skiverne i bag) for kablet og mekanismen, har INGEN gavn af at køre korte/længere perioder trukket.
Det er blot med at hive håndbremsen OFTE og bruge den hver gang og af og til hive den så man tror man er ved at hive noget i stykker, for det er jo ret beset en NØDBREMSE hvis pedalen svigter, så kan kabler/bakker mm. ikke holde til at du hiver hårdt i den af og til, så forestil dig du hiver i den en dag på motorvejen, hvor pedalen ikke fungerer
Så fryser håndbremsen, eller hænger, så får du værkstedet til at smøre, eller udskifte håndbremse delene, især 2 nye kabler, kan gøre underværker og så få dem fyldt med fedt/olie, da de ofte er "tomme" fra fabrikken og kommer der så en revne i manchetten der skal holde vand ude, så kan de fryse, men ofte er det rust og manglende grunding rengøring/adskillelse og ikke mindt MANGLENDE BRUG! der gør at håndbremsen sætter sig fast.
Men at din bil står 5-6dage ubenyttet, det burde ikke gøre det store, så længe du holder øje med batteriet og evt. luft i dækkene og så igen, at håndbremsen ikke strejker
Alternativt, kan du jo købe en "hjulstop" i biltema og parkere foran hjulet, hvis der er lang tid til service og du blot er bekymret for at du ikke kan bruge bilen når det gælder
Du kan også købe en batteri "watch" i diverse Biltema/Thansen osv. som for 499 skal sættes i cigartænder/på batteriet og så får du en besked på din telefon, hvis batteriet taber strømmen, så du kan sætte en lader på, men du kan også helgardere dig fra starten og smide de 500kr efter en lader til vedligehold af batteriet, især i disse kolde tider, som kan koste et batteri og frustrationer en kold morgen
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Men i min nuværende bil har jeg flere gange kun brugt gear med en hældning på 5 %.... ( og har haft den samme bil i 9 år)
Og der er ikke sket noget... Det jo også kun om vinteren det har en betydning.
Man kan med fordel motionere håndbremsen når man holder for rødt . Bare træk den op og ned 1-2 gange per tur. Mere behøver man ikke .
jul 2017
Emner: 7 Svar: 44
jan 2007
Følger: 260 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.047
Monter en lille solcellelader i hattehylden/instrumentbrætter (hvor der er mest lys) så batteriet altid er oppe på niveau
Brems nogle hårde opbremsninger flere gange under dine længere ture, så skiverne ikke får andet end overfladerust
Køb en Pingi fugtpude og læg i bilen, som du så damper af i microbølgeovnen hver weekend, så der ikke opstår mug-gener ol.
Eller kan jeg ikke lige komme på andet end alm ekstra-smøring / vedligehold mm
apr 2007
Følger: 2 Svar: 36
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fulk%2Fitm%2F322474524165
Ellers fandt jeg også en meget smart 10000mah "power bank" med GSM alarm hvis bilen bliver stjålet til 350kr fra Kina og der stod også "low battery alert" men fik aldrig helt fat i om den kørte via sit eget batteri, eller også ku kobles til bil batteriet, for så var en tracker heller ikke skidt at ha i bilen, hvis "folk" finder ud af den holder samme sted morgen/middag og aften i hverdagene
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.493
Angående parkering i gear har jeg også dårlige erfaringer, den er ikke særlig god til det og løber langsomt ud af min indkørsel når den er parkeret i gear. Eksempelvis bakgear og jeg holder med fronten ud af, så slukker jeg bilen og sætter bilen i bakgear og slipper koblingen og så løber den selvfølgelig en anelse frem til den står i gearet, men så efter et stykke tid så ruller bilens dæk en kvart omgang og stopper så op igen, efter et stykke tid gør den det igen ca en kvart omgang hvor den stopper igen... Jeg har ikke haft en bil med manuel håndbremse før så ved ikke om det er normalt eller om der ikke er nok modstand i gearkassen/motoren
Bil kun til weekendtur