{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.744 visninger | Oprettet:

Benjamin J
Benjamin J
Tilmeldt:
9. jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50

Har disse biler i tankerne, men..... {{forumTopicSubject}}

Jeg er på udkig efter min første bil som ny billist.
Vi snakker om billigt som i rigtig billigt, altså noget som jeg kan få noget erfaring i og som kan tåle en bule eller to uden den store panik.:)

Men det skal også være noget som ikke koster spidsen i afgift.
Så jeg leder rent basalt efter en benziner til ca 12-15.000 kr som køre mindst 15 km/l.

Jeg har kigget på en Skoda Fabia fra 2003 som er nysynet og i pæn stand med overholdt servicebog (1 ejer). Den har så desværre ikke A/C eller klima, men i det pris leje skal der ikke stilles for mange krav til udstyr og farve på bilen.;)

Jeg har en aftale med sælger om at kigge på den i morgen, og evt købe den på stedet.

https://www.dba.dk/skoda-fabia-benzin-2003-km/id-1043502959/

Men har også kigget på en Suzuki Liana fra 2006, som har A/C og også virker til at være en lidt rummelig bil. Dog har jeg ikke hørt meget godt om dem, f.eks rust, vindfølsom, dårlig sikkerhed og generelt ustabil billig bil.

https://www.dba.dk/suzuki-liana-13-benzin/id-1043380593/

Har også kigget på en Fiat Idea med Klimaanlæg. Den mindre lidt om Suzuki Liana på udseendet, men har virkelig god plads med armlæn og separate bagsæder som kan rykkes frem og tilbage (komfort).

https://www.dba.dk/fiat-idea-14-dynamic-5d/id-1043279815/

Kan i fortælle mig om overstående modeller?
Høre altid om at de gode gamle Toyota Avensis eller Carolla, Citröen Xsara, VW Golf, Opel Astra, Ford Monedeo osv skulle være biler som næsten køre for evigt og er stabile biler osv osv.

Men hvad siger eksperterne?
Hvad er det bedste bud på en stabil driftsikker bil?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har disse biler i tankerne, men.....
  • #1   14. apr 2018 Ud fra de 3 biler ville jeg personligt gå efter skoda men kæden på dem her det med at blive forlange så det skal du lige være ops på prøve at undersøge om den er blevet skiftet

  • #3   14. apr 2018 klart skoda a de 3

  • #4   14. apr 2018 Hvis suzukien er undervogns behandlet, så ville jeg helt klar vælge den.
    Mine de gamle har kørt Suzuki i 20 år.

    Og kørt ca 400000 totalt i de to første de havde, og nu 50000 i nummer 3.
    Uden nogen problemer eller store uventede reps.


  • #5   14. apr 2018 Er de Suzukier ikke kendt for dårlige gearkasser eller er det kun deres andre modeller? Af dem du har nævnt ville jeg nok tage skodaen smiley

  • #6   14. apr 2018 Bor i et område hvor Suzuki har solgt et utal af biler.
    Mine de gamles har ihvertfald aldrig haft problemer med gearkasserne.
    En baleno og alto fra 99/00, og nu en Swift fra 14.

    Men det kommer måske an på så meget, eller om de havde nogen årgange som havde det.
    En god regel er at få skiftet gearolien.


  • #7   14. apr 2018 Liana er næsten skudsikker. Den er grim, men kører fint...

  • #9   14. apr 2018 Hvorfor skulle kondenseren stå af?

    Skoda har stort problem med ledningsnettet i motorrummet rådner væk.


  • #10   15. apr 2018 IKKE Fiat.

    Så valget står mellem skoda og Suzuki.
    Linket til Liana`en virker ikke.
    Men det også rigtigt, nogen Suzuki modeler er gearkassen ikke god, værst på swift og ignis.... MEN Liana`en er en helt andet bil. Har en Kollega der har haft en Liana 1,6 fra ny (2008) . Udover bremser og motor olie. Så bruger hun ikke penge på den.
    Så udfra det, så ville jeg tage liana.


  • #12   15. apr 2018 Bad idea smiley

  • #13   15. apr 2018 Hvis kondenseren står pga service, så gør mekanikeren vidst noget forkert da smiley

    Og ja der vil jo altid være noget som kan stå af på en brugt bil.
    Køleren, starten, generatoren, kobling, vandpumpen osv osv osv.
    Selv på en ny bil er der en risiko for det.


  • #15   15. apr 2018 Men du vil da ikke komme og påstå et service, hvor man tømmer og fylder anlægget, får kondenseren til og stå af???

    Self kan en kondenser rådne, men så sker det nu nok ikke under et service.


  • #18   15. apr 2018 Ikke just
    http://www.mister-auto.dk/da/kondensor-klimaanlag/suzuki-liana-kombi-er-1-6-103hp_v16075_g448.html

    Self skal kondenseren så skiftes, men mon det koster SÅ meget.
    Desuden kan man koble kompressoren kobling fra, og køre uden, hvis man ikke gider betale for rep.

    Udover det så kan man jo blive ved med reps, selv et service kan koste et par tusinde, skal man springe over og lave bremser osv osv osv.
    Det koster penge at have en bil, og om den er nye eller gammel, så koster det noget at have den, i service og reps.
    Self vil en gammel bil have større risiko end en ny.

    Men det må man j gøre op med sig selv, hvis man er så panisk for at der skal komme reps, eller uforudsete udgifter, er det sku bedre og lease.


  • #19   15. apr 2018 #18
    du skal ha fyldt anlægget igen og kan du ikke selv skifte ja så koster det jo også.. vælger du bare at smide den på et værksted, så vil jeg næsten gætte på ar kondenser koster mindst det dobbelte... mærke værksted måske endnu mere..

    men som du skriver man kan bare koble det fra og så køre uden.. alt koster jo i forhold til en bil og specielt hvis man ikke selv kan lave noget..

    så kører man bil vil det koste uanset hvad man kører i...


  • #20   15. apr 2018 Tja det kommer jo an på så meget, hvis man intet kan selv og hvor man bor.
    I Kbh vil sådan rep jo koste 3 gange så meget som i Jylland.

    Men ja ligemeget hvad man siger og gør, så vil det koste og have en bil, især hvis man intet kan selv.
    Også må man jo vælge om man vil holde noget gammelt lort kørende, eller have en ny bil og betale lån+service i stedet.


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #21   15. apr 2018 Jeg takker for svar alle sammen. smiley
    Jeg har hermed købt Skoda'en, og har kørt 60 km hjem i den, og den køre som en drøm.
    Den har fået ny kobling sidste år, samt mange andre nye dele (Lampdasonde, bremser, nyt kædetræk, vandpumpe osv osv), og den fremstår utrolig pænt.
    Men nu må vi se hvad tiden bringer.:P

    Men men, på vejen hjem ca 10 km før jeg var hjemme, begyndte motorlampen at lyse gult. Jeg ringede til sælger og spurgte om han vidste noget om det, og han sagde at det gør den en gang imellem hvis man fedter lidt for meget på speeder og kobling.
    Og netop det gjorde jeg godt nok, da den er VIRKELIG anderledes i koblingspunkt end den 206 jeg har kørt i før. Så jeg hakkede lidt i det fra 1 til 2 gear ind imellem, samt gik i stå en enkelt gang ved et lyskryds (jeg er ny billist, i en bil jeg ikke er vant til) smiley

    Men har en kammerat som er mekaniker og som har en scanner hvor jeg i morgen kan få det tjekket kvit og frit, og se om der er noget eller om det bare er noget som skal slukkes.:)

    Så jeg krydser fingre for at det ikke er noget alvorligt.

    Nå ja, den bruger ca 1 liter olie per 1000 km, (VW motor fra 2003), ved ikke om det gør noget eller om det er normalt.
    Lad mig endelig høre jeres meninger.:)


  • #22   16. apr 2018 Hmm... 1 liter pr 1000km lyder af meget synes jeg.
    Jeg har godt nok hørt at ½ pr 1000km er acceptabelt på nyere biler.
    Meen motor olie er ikke gratis.
    Min bil (og motor) er fra 2008 og jeg køre ikke mere end 15,000km om året. Og det klares uden og toppe op med olie.

    Hehe men hvordan kan din skoda Fabia, være din første bil , når du siger du har kørt rund i Peugeot 206?.
    Og så er det nok meget normalt og file lidt ekstra på koblingen i starten på en bil man ikke kender.
    I gangsætning vil altid slide mere end når man går fra 1-2. Eller de andre gear. Da første gear bruges til og sætte hele bilen i bevægelse.


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #23   16. apr 2018 Jeg ved ikke rigtig så meget om biler, så jeg skal ikke kunne sige hvorvidt det med olie er normalt eller ej. Men har godt læst et par steder, at VW acceptere 1 liter per 1000 km. Hvad det skyldes eller om det kan ordnes ved jeg ikke.

    Det er fordi at den skolevogn som jeg tog kørekort i var en Peugeot 206, og i den måned det har taget mig at finde min første bil, der har jeg haft lånt min mors dyt nogle gange, som også er en Peugeot 206.:)
    Men denne Skoda Fabia er officielt min første egen bil. Og jeg kommer sikkert til at fortryde det (oliebrug og gul motorlampe), men nu må vi se når vi får sat en scanner på.


  • #24   16. apr 2018 Hvilken motor ligger i din Fabia? Der er en del VW motorer der er kendt for at bruge meget motorolie
    Den gulelampe kan muligvis være din katalysator der ikke virker helt godt nok, da de ikke er så glade for motorolie i udstødningen men også alverdens andre ting kan udløse den smiley


  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #25   16. apr 2018 Det er en 1.2 motor. Skoda fabia sedan fra 2003.:)

  • #26   16. apr 2018 Jeg må sku godt nok indrømme at alt over 0,2 L/1000 km i min verden er en opslidt motor.

  • Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
    #27   16. apr 2018 Kan det ikke være en ventil eller lign?
    Jeg har læst et utal af Fabia ejere med samme problem, og det er med næsten nye biler Skoda'er som kun har kørt 40-50.000 km.


  • #28   16. apr 2018 Tja siden det er et generelt problem på VW og andre mærker.
    Så handler det nok mere om dårlig kvalitet, enten af motorens komponenter eller skade opstået under samling.


  • #30   18. apr 2018 #29

    Ideen er da god.
    Hvis du tror at man kan køre bil bare fordi man har fået kørekort. Så tar du fejl. Det er først der man skal lære og køre bil.
    Min første bil var også billig da jeg hellere ville lave buler i dén. end i en bil til flere hundrede tusind kroner


Kommentér på:
Har disse biler i tankerne, men.....

Annonce