{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.992 visninger | Oprettet:

Kenneth T
Kenneth T
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 19

Hælp - kan ikke spænde forhjul ordentligt fast {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har selv skiftet hjul på min bil gennem mange år, uden problemer, men nu kan jeg pludselig ikke spænde forhjulene ordentligt fast, det virker til at der er ca. 1 mm for meget plads. Jeg kan ikke se at der er faldet noget af, og vinterhjul kan jeg fint montere igen. Det er en skoda octavia fra 2015 - og det er kun forhjulene der driller.

Nogen ide om hvad det kan skyldes ?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift lås på hoveddør 1.000 kr.
  • Montering af bordplade i køkken 1.300 kr.
  • Skifte blæser i ovn 900 kr.
  • Samling af tre IKEA-skabe 1.500 kr.
  • Bil rengøring 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hælp - kan ikke spænde forhjul ordentligt fast
  • #2   29. apr 2018 Vil også tro det er boltene eller møtrikkerne der er forskellige, jeg har forskellige bolte til sommeralu og vinteralu på 208'eren, og da vi havde stålfælge på Avensis'en var der forskellige typer møtrikker men nu er det samme møtrikker efter der er kommet alu... Så selvom begge er alufælge kan det godt være forskellige bolte men de kan også være ens så ikke helt let at finde rundt i smiley

• #3   29. apr 2018 Hvis det plejer at virke så er det nok en fejl 40....!!
    Hvis du har fået nye bolte eller fælge siden sidst du skiftede hjul på din bil, så har du nok fejlen der...!!

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#4   29. apr 2018 Jeg plejer nu også at bruge de samme bolte, og ja det er nok en fejl 40, men det er jo ikke raketvidenskab, så jeg fatter ikke helt hvor det kan gå galt

• #5   29. apr 2018 Der sidder ikke en centreringsring fast på navet?

• #7   29. apr 2018 Jeg tænker også der er en centerring der er faldet af, eller sidder fast på navet.

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#8   29. apr 2018 Jeg synes ikke at kunne se at der sidder noget som ikke bør være der

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#9   29. apr 2018 På vinterhjulene sidder der en lille blå ring inderst, sådan en er der ikke på sommer hjulene, men jeg tænker at det er fordi det er de originale skoda fælge.

• #10   29. apr 2018 Prøv de bolte du har brugt i bag, foran?

Eller bare en eller to, du burde kunne mærke om de spænder helt til...

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#11   29. apr 2018 jeg er nu ret sikker på at de er ens, men det må jeg jo lige teste

• #12   29. apr 2018 Som der bliver skrevet, sider centreringsringe fra vinterhjul nok fast på navet af bilen.

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#13   29. apr 2018 Boltene er lige lange, så det kan ikke være det. Og de blå plast ringe fra vinterhjul kommer med af, og kan ikke monteres på sommerhjulene. Jeg må vist en tur forbi skoda, en af dagene

• #14   29. apr 2018 Centreringsringe.. Har selv oplevet hvor mekanikeren sku skifte fra sommer til vinter så sad dem på navet og endte med han havde smadret 2 af mine centreringsringe..

De kan være i forskellige farver.. Også metal

profilbillede
  • #15   29. apr 2018 Prøv tag fælg af og tag et billede af begge dele og smid op her

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#16   29. apr 2018 Men hvis der sidder noget på, er det vel mere et problem at hjulet ikke kan komme helt ind, her er det boltene der ikke kan komme i bund og spænde hjulet, men jeg må lige prøve at tage et foto, når f1 er færdigt smiley

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#17   29. apr 2018

profilbillede
  • Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#18   29. apr 2018

profilbillede
  • Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#19   29. apr 2018

profilbillede
  • Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#21   29. apr 2018 Hjulet med blå ring passer fint, men det uden sidder ikke som det skal

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#22   29. apr 2018 Rens tager vi senere smiley

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#23   29. apr 2018 Sidste billede er fra baghjulet, hvor begge sidder fint

profilbillede
  • Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#25   29. apr 2018 Jeg er sgu også helt blank, for mig ser de 2 hjul helt ens ud, og jeg har ikke tidligere haft problemer, men nu har jeg prøvet flere gange i begge sider, så et eller andet er der galt.

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#27   29. apr 2018 tjae, men så skulle det jo være ens for begge hjul, tænker jeg

• #29   29. apr 2018 Vi skal lige være helt enige, du har haft præcis disse hjul på før og der passede de?

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#30   29. apr 2018 jeps præcis de samme, dem jeg forsøger at sætte på, er dem bilen er født med, originale skoda fælge, jeg fatter der virkelig ikke, men der er jo nok en eller anden meget simpel forklaring når en mekaniker får fat i dem smiley

• #31   29. apr 2018 Ja det lyder godt nok wierd ;/

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#33   29. apr 2018 hehe ja det er jeg, jeg har et sæt mere, men de er helt ens, og der var jo ikke problemer med baghjulene smiley

• #35   29. apr 2018 Det er sikkert rust i gevindene, for boltene skal længere i med sommerhjulene.
    Prøv som en anden siger st motionere det lidt med noget olie. Så er jeg sikker på det duer som nyt.

• Ivan H
    Ivan H Tilmeldt:
    nov 2016

Følger: 1 Svar: 68
    #36   29. apr 2018 Uden at skulle spille klog så ser det ud som om der sidder nogle små rust skaller på hjulnarvet på billede nr. 1 men ved sku ikke om det kan gøre at de ikke vil helt ind?

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#37   29. apr 2018 Er der der forskel på hvor langt boltene skal ind, afhængig af fælgen ? det virker bare alligevel lidt mærkeligt at det gælder for alle 5, tænker jeg ?

• #38   29. apr 2018 Ja det kan der sagtens være.
    Men nej det er ikke unormalt det er alle 5.

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#39   29. apr 2018 ok det er jo nok også den eneste fornuftige forklaring, for der jo ikke meget der kan gå galt, jeg må prøve at motionere dem, evt. med de ubrugte bolte jeg har liggende.

• #40   30. apr 2018 Prøv at sætte en bolt gennem vinterfælgen, mål så hvor langt den stikker ud fra navet. Gør det samme med den fælg der ikke kan komme ordentligt på. Hvis der er forskel i udstikket, så har du nok synderen der.

• fartil5
    fartil5 Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 3 Emner: 1 Svar: 6
    #41   1. maj 2018 Er der ikke en blå ring på den ene fælg , det ser ud som om den mangler på den anden.

• Keld D
    Keld D Tilmeldt:
    jan 2017

Følger: 1 Svar: 8
    #42   1. maj 2018 Hej Kenneth - lad os få det løst i en fart :

Som Johnny siger : Centreringsring på den ene fælg, ikke på den anden. Hører centreringsringen med det ene eller det andet sæt ? Hang den på navet, og flugter den nu med fælgen ?

Nå, Til sagen :

Fjern centreringsringen allerførst, rens med stålbørste omkring navet på bilen, der skal være helt rent - bare den mindste grat, eller en smule rust, forhindrer at du kan få fælge med korrekt pasforn / navmål (evt. via centreringsring) på. Bare eet sandkorn mellem fælg og anlægsflade kan iøvrigt ødelægge balancen - så rengør begge anlægsflader hysterisk.

Kører du normalt med eks. 5 mm spacere foran ? - hvis du gør, så find dem frem = Problem løst.

Hvis du sætter een af de berørte fælge på, er det så alle bolte som går lige langt ind, jvnf. tidligere kommentarer omkring rust i gevind ?

Hvis fælgene har været på før, og du ikke bruger spacere, og du bruger de samme bolte - så KAN de komme på - bare brug logik. Problemet er enten rust i gevind, manglende spacere etc. men hvis problemet er, at når boltene er spændt helt, så sidder hjulet stadig løst - så er problemet ikke centreringsringene - men læs efterfølgende :

Hvis du kigger på billedet af anlægsfladen, ser du 2 signifikante detaljer :

1).
    Sætter du boltene i de rigtige huller ?
    Boltene skal, som jeg ser det, klart monteres i de "Grimmeste" huller - her ser der ud til at være rigelig med plads bagved - hvorimod i de "Pæne" huller rammer du sandsynligvis nav-åg / forhindring bagved. De "Pæne" huller på fælg og anlægsflade skal matche - de har de gjort tidligere, de har jo været skånet for det meste vind og vejr, så derfor er de pæne. Så pæn mod pæn, grim mod grim. Bolte i de grimme (Se dit billede). Har desværre selv gjort det et par gange - og følt mig meget dum bagefter...

2).
    I de huller jeg antager boltene skal skrues ind i, har der dannet sig en krave rundt om alle hullerne, lader det til. Der er godt nok en lille konisk fordybning i fælgenes anlægsflade, men måske ikke nok til at fælgen kan monteres plant på anlægsfladen : svaret er let slibning med vinkelsliber (fjern kraven så anlægsfladen er pæn), trykluft i hullerne, bremserens i gevind, lidt fedt på gevindene, saml skidtet, og så kører du !

Vær opmærksom på, at kraven er kommet, fordi hjulet har været voldspændt - vær sikker på at gevindene stadig er stærke nok nu !

Hvis du læser hele min besked igennem, og dine afgivne oplysninger iøvrigt er korrekte, (og jeg ikke er komplet idiot, og har overset noget), garanterer jeg for, at du har hjul på efter at have checket /eksekveret ovenstående trin.

Når hjulene har siddet på før, kan de med garanti gøre det igen.

God arbejdslyst.

• lars s
    lars s Tilmeldt:
    okt 2007

Følger: 1 Svar: 5
    #43   2. maj 2018 Kraven er for lang på boltene til vinterhjulene, tag det andet sæt bolte så kører det

• Kenneth T
    Kenneth T Tilmeldt:
    apr 2018

#44   13. jun 2018 Tak for hjælpen til alle. Ifølge skoda værksted var gevind blevet ødelagt hvorfor jeg ikke kunne få møtrikker helt ind. Ifølge dem pga af uorignale fælge og møtrikker som ikke har passet sammen. Jeg forstår det stadig ikke helt, da jeg jo har skiftet før, men sådan er det.

I hvert fald dejligt med input, selv om det ikke lige hjalp mig denne gang smiley

Kommentér på:
Hælp - kan ikke spænde forhjul ordentligt fast

Annonce