Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?! Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?!
Godmorgen.
Jeg har en Ford Mondeo stationcar 2007 (den "nye" model) 2.0 benzin med 226.000 kørte km.
De sidste 2 år har jeg i alt kørt ca. 50.000 km og mine værkstedsudgifter ser ud som følger:
02-05-2018 Aircon rep + service 5000
01-11-2017 Dæk 3000
21-07-2017 Batteri + diverse 2600
24-06-2017 Service 2800
16-07-2016 Ny udstødning 4350
I alt 17.750 kr.
I foråret 2016 fik bilen nye bremser hele vejen rundt. Den har overholdt alle service i hele bilens levetid.
Nu til mit spørgsmål som sikkert ikke kan besvares alligevel, men jeg vil gerne have et par indspark Hvor længe skal jeg beholde bilen? Jeg har egentlig sparet 250K op til en ny bil, men jeg vil gerne vente så længe som overhovedet muligt med at sætte om. 1 jeg får ikke en dyt for den gamle, 2 så kan jeg nå at spare endnu mere op.
Hvad er rimeligt at betale i værkstedsregninger på en bil som denne? Og hvornår begynder det at æde i min opsparing set i forhold til at det bedre kan betale sig at købe en nyrere bil?
Det skal vel også med i ligningen, at bilen er dyr at køre i. Kører ikke langt på literen samt dyr i afgifter.
Jeg håber I vil tage jer tid til at guide mig lidt her.
vh
Torben
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
Jeg synes, du skal overveje med dig selv, om du har LYST til at købe ny bil i stedet. Det behøver ikke at være 100 % fornuft, der råder altid
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Med det du har skiftet (bremser og udstødning) kan du formentlig være billigt kørende i din nuværende Mondeo.
Som Bay skriver, så er udskiftning af en gammel bil til en ny bil oftest drevet af lysten til en ny bil - jeg har i hvert fald aldrig oplevet at det er blevet billigere...
Men nogen kan sikkert sagtens opstille et regnskab der VISER at det er billigere - men så har de ikke alle udgifter med - ELLER der skiftes til en bil i en meget billigere klasse
Så er det økonomien der er afgørende, så kør videre i den du har, men vil du gerne have en ny, så køb...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.600
hvis det er en spritny bil, så kan du køre i din nuværende bil i mange år endnu før det økonomisk set kan svare sig at skifte bil, hvis det er en lettere brugt bil du skal have til 250k, så ville jeg købe den med det samme...
jan 2014
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 25
Jamen har man ikke altid lyst til at købe ny bil?
Jeg vil ikke ud at købe en spritny bil. Jeg tænker en 1-3 år gammel bil med maksimalt 70.000 kørte km. Vi er 5 i husstanden + en lille hund. Så vi er oppe i noget Mondeo, S-Max, Octavia (ved ikke om vi kan være i den), Superb etc.
vh
Torben
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.600
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.525
Jeg har lige måtte bestille en ny forbro med udskiftning (også lige lidt bremseskiver/klodser) og for 2½ år siden fik min ny motor..
Set efterfølgende, så skulle den være skibbet inden motor skulle skiftes.. så nu skal den holde
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.260
Har selv gået gennem det sidste års tid og overvejet, om man skulle købe ny bil, men nu har jeg besluttet mig, så nu skal det være. Økonomisk fornuftigt bliver det aldrig - især ikke når man køber Audi, det kan vi ikke komme uden om - men penge på bankkontoen er der heller ikke meget sjov ved.
Hvis I er 5 i husstanden, så er en S-Max et oplagt valg. De er i øvrigt ikke specielt dyre fra ny, så man må kunne finde en anstændig brugt, der måske max er 1-2 år gammel, til dit budget. Men økonomisk fornuftigt bliver det nok stadigt ikke, selv om den ikke er fabriksny, den du køber. Derfor kan det godt være en "god" beslutning alligevel.
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.042
Rust rust og rust, og jeg sagde at hun nok ikke skulle regne med at den kunne synes næste gang, for så meget rust gider jeg i hvertfald ikke lave.
Har endnu ikke mødt en ford der ikke ruster op i alt, og hermed menes alt.
Selvfølgelig er det en anden snak hvis den har fået undervogns behandling mere en en enkelt gang eller to.
For det er den jeg lige har lavet noget rust i nemlig ikke fået, max 2 gange, og det var en ældre dame, der havde haft den, og datteren havde overtaget bilen, der altid har været ved ford med hendes service.
Men du sparer vel op i de næste to år, til den skal synes...
Men personlig syntes jeg der er brugt for meget på den. men det er også kun min mening, også fordi jeg selv laver alt på mine egne biler.
Og kan man ikke det, så koster værksteds regninger jo, men så er det vel meget normalt.
Jeg ville foreksempel ikke ofre en krone på at få en aircon reparet, da jeg syntes det er lidt overgearet i Danmark, men selvfølgelig kan det være svært at tænde en alm. blæser eller rulle sideruden ned. (for de alm.. dødelige)
Men igen vi ser alle jo forskelligt på tingene.
Selv om du har brugt de 17.750,- så er det vel uden de bremser du også har fået skiftet.
Det er da godt at du har sparet op, men selv om du køber en ny bil, så kommer den jo også til at koste service osv, i forhold til den du har nu.
Jeg kan sagtens sætte mig ind i at købe en meget nyere bil, eller spritny, men jeg ville hver dag gå og ærge min over de penge der rasler ud af udstødningen bare man teiller en kilometer.
Svigerfar købte sig en bil i sidst i 2012 der havde kørt 6000,-km. som demobil, og hvis man ser på tilsvarende modeller nu, så er prisen nede på under 50.000,-, han gav selv 206.000,-kr for den.
Så på 6 år har han smidt minimum 156.000,-kr ud til fornemmelsen af at have en ny bil, og dertil kommer renter og udgifter brændstof og reperationer.
Jo jo selvfølgelig giver han ikke så meget i ejerafgift som jeg gøre på de ældre bil, jeg selv kører i, og han kører længere på literen.
Vi servicerer begge vores bil, jeg har dog mere end en, men tager man den gamle jeg kører i, så kan jeg da godt se der er en besparelse på hans, men når de køber en nyere bil, og garantien er væk, så koster reservedele altid en del mere end til min værksteds ræser,
Men i mine øjne da han købte den, gav han sin gamle i bytte som han gav 268.000,-kr, for i 2006, der fik han i byttehandlen 25.000,- for den gamle.
Det er i mine øjne et tab på mindst 243.000,-kr... dertil kommer jo igen renter osv.
Det kan jeg bare få lange løg af, og er rystet i min grundvold.
Ja selvfølgelig har han en ny bil, og afdragene er jo ikke så høje igen. lidt ligesom den der sværger til at lease en bil, og der tænker jeg ja deres lyst ikke min, jeg har endnu ikke prøvet at købe en ny bil, og slet ikke brugt så mange penge på en bil.
Jeg har kørt i mange nye biler hver dag, da jeg i mine tidligere år, har kørt hyrevogn, så kender godt følelsen.
Men at bruge så mange penge på en bil, er for mig lidt ligesom at slå sin diller ned i brændenæller og pigtråd på samme tid.
Så heller bruge dem på andet, og måske opgradere mit værksted løbende, eller få andre gode oplevelser.
Men godt vi alle er så forskellige, og nu blev det jo lidt langt igen, og om der har en sammehæng, ja det skal jeg ikke sige.....
God dag til alle....
sep 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 102
jan 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 41 Svar: 40
Mellem 250.000 og 300.000 har jeg skiftet generator, gearkasse, lejer og 2 fejder. gearkassen var nok fordi den manglende olie. alt i alt ok syntes jeg, og bilen køre stadig godt.
jan 2014
vh
Torben
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.305
MEN. jeg forstår ikke batteri + diverse på 2600kr.
Et batteri koster de 600kr. og så kunne du sætte det i og spare 2000kr?.
jan 2014
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.305
Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?!