5.411 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hans T
Hans T
Tilmeldt:
22. jan 2014
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 25

Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?! Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?!

Godmorgen.

Jeg har en Ford Mondeo stationcar 2007 (den "nye" model) 2.0 benzin med 226.000 kørte km.

De sidste 2 år har jeg i alt kørt ca. 50.000 km og mine værkstedsudgifter ser ud som følger:

02-05-2018 Aircon rep + service 5000
01-11-2017 Dæk 3000
21-07-2017 Batteri + diverse 2600
24-06-2017 Service 2800
16-07-2016 Ny udstødning 4350
I alt 17.750 kr.

I foråret 2016 fik bilen nye bremser hele vejen rundt. Den har overholdt alle service i hele bilens levetid.

Nu til mit spørgsmål som sikkert ikke kan besvares alligevel, men jeg vil gerne have et par indspark smiley Hvor længe skal jeg beholde bilen? Jeg har egentlig sparet 250K op til en ny bil, men jeg vil gerne vente så længe som overhovedet muligt med at sætte om. 1 jeg får ikke en dyt for den gamle, 2 så kan jeg nå at spare endnu mere op.

Hvad er rimeligt at betale i værkstedsregninger på en bil som denne? Og hvornår begynder det at æde i min opsparing set i forhold til at det bedre kan betale sig at købe en nyrere bil?

Det skal vel også med i ligningen, at bilen er dyr at køre i. Kører ikke langt på literen samt dyr i afgifter.

Jeg håber I vil tage jer tid til at guide mig lidt her.

vh
Torben


 
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?!
  • #1   2. maj 2018 En ny bil i den prisklasse koster 50.000 kr. i værditab det første år. Så set med de briller kan du nemt beholde din nuværende nogle år endnu, hvis den fortsat vil være lige så stabil.

    Jeg synes, du skal overveje med dig selv, om du har LYST til at købe ny bil i stedet. Det behøver ikke at være 100 % fornuft, der råder altid smiley


  • #2   2. maj 2018 Lav det samme regnskab for en ny bil. Altså hvad den vil koste i 2 år. Så kan du sammenligne direkte

  • #3   2. maj 2018 Du bliver absolut IKKE billigere kørende i en ny bil. Service er der jo også på en ny bil, og der kommer også dæk lige så hurtigt.
    Med det du har skiftet (bremser og udstødning) kan du formentlig være billigt kørende i din nuværende Mondeo.
    Som Bay skriver, så er udskiftning af en gammel bil til en ny bil oftest drevet af lysten til en ny bil - jeg har i hvert fald aldrig oplevet at det er blevet billigere...
    Men nogen kan sikkert sagtens opstille et regnskab der VISER at det er billigere - men så har de ikke alle udgifter med - ELLER der skiftes til en bil i en meget billigere klasse smiley
    Så er det økonomien der er afgørende, så kør videre i den du har, men vil du gerne have en ny, så køb...


  • #4   2. maj 2018 Det kommer helt an på om den nye bil til 250k er en spritny bil, eller en bil der fx er 5 år gammel..

    hvis det er en spritny bil, så kan du køre i din nuværende bil i mange år endnu før det økonomisk set kan svare sig at skifte bil, hvis det er en lettere brugt bil du skal have til 250k, så ville jeg købe den med det samme...


  • Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 25
    #5   2. maj 2018 Hej, og tak for jeres svar.

    Jamen har man ikke altid lyst til at købe ny bil? smiley Jeg er snusfornuftig (alt for snusfornuftig når det kommer til økonomi smiley )

    Jeg vil ikke ud at købe en spritny bil. Jeg tænker en 1-3 år gammel bil med maksimalt 70.000 kørte km. Vi er 5 i husstanden + en lille hund. Så vi er oppe i noget Mondeo, S-Max, Octavia (ved ikke om vi kan være i den), Superb etc.

    vh
    Torben


  • #6   2. maj 2018 har sjældent lyst til at købe en ny bil, men har dagligt lyst til at købe en ny brugt bil smiley

  • #7   2. maj 2018 Billigt sluppet i udgifter smiley hvis den ellers ikke har rust eller noget andet så behold den.

    Jeg har lige måtte bestille en ny forbro med udskiftning (også lige lidt bremseskiver/klodser) og for 2½ år siden fik min ny motor..

    Set efterfølgende, så skulle den være skibbet inden motor skulle skiftes.. så nu skal den holde smiley


  • #8   2. maj 2018 Jeg kender godt følelsen. Kampen mellem fornuft og fornøjelse smiley
    Har selv gået gennem det sidste års tid og overvejet, om man skulle købe ny bil, men nu har jeg besluttet mig, så nu skal det være. Økonomisk fornuftigt bliver det aldrig - især ikke når man køber Audi, det kan vi ikke komme uden om - men penge på bankkontoen er der heller ikke meget sjov ved.

    Hvis I er 5 i husstanden, så er en S-Max et oplagt valg. De er i øvrigt ikke specielt dyre fra ny, så man må kunne finde en anstændig brugt, der måske max er 1-2 år gammel, til dit budget. Men økonomisk fornuftigt bliver det nok stadigt ikke, selv om den ikke er fabriksny, den du køber. Derfor kan det godt være en "god" beslutning alligevel.


  • #9   2. maj 2018 Har lige synet en mondeo fra 2004 for en bekendt....

    Rust rust og rust, og jeg sagde at hun nok ikke skulle regne med at den kunne synes næste gang, for så meget rust gider jeg i hvertfald ikke lave.
    Har endnu ikke mødt en ford der ikke ruster op i alt, og hermed menes alt.
    Selvfølgelig er det en anden snak hvis den har fået undervogns behandling mere en en enkelt gang eller to.
    For det er den jeg lige har lavet noget rust i nemlig ikke fået, max 2 gange, og det var en ældre dame, der havde haft den, og datteren havde overtaget bilen, der altid har været ved ford med hendes service.

    Men du sparer vel op i de næste to år, til den skal synes... smiley

    Men personlig syntes jeg der er brugt for meget på den. men det er også kun min mening, også fordi jeg selv laver alt på mine egne biler.
    Og kan man ikke det, så koster værksteds regninger jo, men så er det vel meget normalt.
    Jeg ville foreksempel ikke ofre en krone på at få en aircon reparet, da jeg syntes det er lidt overgearet i Danmark, men selvfølgelig kan det være svært at tænde en alm. blæser eller rulle sideruden ned. (for de alm.. dødelige) smiley
    Men igen vi ser alle jo forskelligt på tingene.

    Selv om du har brugt de 17.750,- så er det vel uden de bremser du også har fået skiftet.

    Det er da godt at du har sparet op, men selv om du køber en ny bil, så kommer den jo også til at koste service osv, i forhold til den du har nu.
    Jeg kan sagtens sætte mig ind i at købe en meget nyere bil, eller spritny, men jeg ville hver dag gå og ærge min over de penge der rasler ud af udstødningen bare man teiller en kilometer.
    Svigerfar købte sig en bil i sidst i 2012 der havde kørt 6000,-km. som demobil, og hvis man ser på tilsvarende modeller nu, så er prisen nede på under 50.000,-, han gav selv 206.000,-kr for den.
    Så på 6 år har han smidt minimum 156.000,-kr ud til fornemmelsen af at have en ny bil, og dertil kommer renter og udgifter brændstof og reperationer.
    Jo jo selvfølgelig giver han ikke så meget i ejerafgift som jeg gøre på de ældre bil, jeg selv kører i, og han kører længere på literen.
    Vi servicerer begge vores bil, jeg har dog mere end en, men tager man den gamle jeg kører i, så kan jeg da godt se der er en besparelse på hans, men når de køber en nyere bil, og garantien er væk, så koster reservedele altid en del mere end til min værksteds ræser, smiley Og han kører altid på værksted men hans bil når den er ny pga. garantien. og det koster nu altså, når hans bil ikke har garanti, så servicerer vi den sammen.
    Men i mine øjne da han købte den, gav han sin gamle i bytte som han gav 268.000,-kr, for i 2006, der fik han i byttehandlen 25.000,- for den gamle.
    Det er i mine øjne et tab på mindst 243.000,-kr... dertil kommer jo igen renter osv.

    Det kan jeg bare få lange løg af, og er rystet i min grundvold.
    Ja selvfølgelig har han en ny bil, og afdragene er jo ikke så høje igen. lidt ligesom den der sværger til at lease en bil, og der tænker jeg ja deres lyst ikke min, jeg har endnu ikke prøvet at købe en ny bil, og slet ikke brugt så mange penge på en bil.
    Jeg har kørt i mange nye biler hver dag, da jeg i mine tidligere år, har kørt hyrevogn, så kender godt følelsen.

    Men at bruge så mange penge på en bil, er for mig lidt ligesom at slå sin diller ned i brændenæller og pigtråd på samme tid. smiley

    Så heller bruge dem på andet, og måske opgradere mit værksted løbende, eller få andre gode oplevelser.
    Men godt vi alle er så forskellige, og nu blev det jo lidt langt igen, og om der har en sammehæng, ja det skal jeg ikke sige.....

    God dag til alle.... smiley


  • #10   2. maj 2018 Jeg stod nøjagtig i samme problemstilling. Har en Getz Crdi 88HK fra 2006 (215.000 km). Det var meningen jeg ville have en anden bil i år. Den har lige være til syn, og blev godkendt uden anmærkninger. Da jeg ikke kan få ret meget for den, kan jeg jo ligeså godt beholde den, da jeg ikke bliver billigere kørende. Den køre rigtig godt, og har aldrig haft problemer med den, så hvorfor sælge den. Har nok brugt omkring 5500 kr. i år (dæk, bremser, klodser, 2 nye stabilisatorarme og olie + filter /luftfilter) "alm. vedligeholdelse omk."

  • #11   2. maj 2018 har en Mondeo fra 04, kørt ca. 350000.
    Mellem 250.000 og 300.000 har jeg skiftet generator, gearkasse, lejer og 2 fejder. gearkassen var nok fordi den manglende olie. alt i alt ok syntes jeg, og bilen køre stadig godt.


  • Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 25
    #12   3. maj 2018 Hej alle. Mange tak for jeres svar + tid! Jeg har fået lidt at tænke over - jeg tror at jeg venter lidt med at sætte om smiley

    vh
    Torben


  • #13   3. maj 2018 puha den kan jeg ikke være med på.


    MEN. jeg forstår ikke batteri + diverse på 2600kr.
    Et batteri koster de 600kr. og så kunne du sætte det i og spare 2000kr?.


  • Hans T
    Hans T Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 25
    #14   3. maj 2018 Jeg ville under normale omstændigheder skifte batteriet selv. Men der var også sprunget et kabel til motorhjelmen + andre småting da vi ramte en genstand på vejen i Norge. Jeg kunne simpelthen ikke få motorhjelmen op.

  • #15   3. maj 2018 ok smiley .

Kommentér på:
Hvor længe skal jeg beholde den gamle bil?!

Annonce