{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.357 visninger | Oprettet:

Sofie P
Sofie P
Tilmeldt:
4. maj 2018
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Opvejning af bil {{forumTopicSubject}}

Er der nogle steder, hvor man kan få en fornemmelse af hvor meget en bil kan vejes op til ca. baseret på mærke, model og motorstørrelse fremfor stelnummer?

Vi er på udkig efter ny bil og skal bruge noget mere økonomisk. Men vi har brug for at bilen kan have lidt på krogen. Lige nu kigger vi Peugeot 307 1,6 HDi 109 og Peugeot 308 1,6 HDi 90 - men andet har også interesse.

Vi vil naturligvis spørge forhandler om han kan være behjælpelig, men hvis du der var en form for guide - eller måske endda nogen herinde som har fået opvejet deres Peugeot 307/308 eller andre biler af nogenlunde samme kaliber mht. størrelse, afgift og forbrug - vi er mest interesseret i en dieselbil.

Kan man være så heldig? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opvejning af bil
  • #1   8. apr 2019 Hvad mener du med opvejet?
    Mere læs i bil eller mere på krogen
    Uanset hvad er det noget der kræver godkendelse af fabrikant eller importør. Nogle synshaller har enkelte erklæringer liggende.


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #2   8. apr 2019 Sorry, det mente jeg at jeg havde skrevet smiley det er anhængertrækket vi snakker

  • #3   8. apr 2019 Hvor meget skal du trække

  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #4   8. apr 2019 Minimum 1.500 kan vi klare os med

  • #5   8. apr 2019 Nogle 307 2.0 hdi stc må trække 1500

  • #6   8. apr 2019 Du kan tjekke det på typegodkendelsen hvad de må have på krogen.
    Tvivler på at man kan gå over det der står på typegodkendelsen, og så er det lige gyldigt og et træk sagtens kan tage mere.
    I Danmark er reglerne desværre bare så firkantet, det er det samme sted synsfolk finder oplysningerne.


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #7   8. apr 2019 Buggy Boy: tak, det var lige hvad jeg søgte smiley

  • #8   8. apr 2019 Ok, har nemlig monteret flere træk.
    Har lige monteret et på en fabia, trækket er godkendt til 2 tons, men bilen må kun have 800 kg. med bremser.
    Nyere biler må sjældent have ret meget på krogen...


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #9   8. apr 2019 Lige præcis - så det var i forhold til bilen at jeg søgte en guideline, således at vi havde en ide om hvad der kan lade sig gøre/ikke lade sig gøre smiley

  • #10   8. apr 2019 Nogle biler kan som sagt opvejes på trækket

    I skal også være opmærksom på vogntogsvægten hvis i køber en lidt nyere bil og ønsker og læsse en del i selve bilen også

    Det nemmeste er som udgangspunkt og finde en bil der opfylder jeres behov omkring 1500 kg på krogen

    Der er flere 308 1,6 hdi 109 hestes modeller på Bilbasen som må trække 1500 kg

    På Bilbasen kan i skrive alt ind også mindst påhængsvægt og så kommer der jo en række modeller til salg man kan se nærmere på


  • #11   8. apr 2019 Alt det lærte i da i fik undervisning til at køre med trailer, hvilket er et krav for at køre med mere end 750kg.

    Så ved i godt, at det står på registreringsattesten hvor meget totalvægt og lastevægt der må være, dvs. at det kan sælger oplyse om i hvert tilfælde.

    Både Teknisk totalvægt, køreklar vægt samt vogntogsvægt og vægt af påhængskøretøj, fremgår heraf.


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #12   8. apr 2019 Nu var det ikke spørgsmålet.... spørgsmålet lød på om vi kunne finde en guideline på, hvad en specifik bil må vejes op til sådan ca. uden at skulle bruge stelnummer, så vi kunne få en fornemmelse af hvad vi kan kigge efter.... synes det er meget at bede forhandler tjekke samtlige 100 biler han har stående i vores prisklasse..

  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #13   8. apr 2019 René: det ville helt klart være det nemmeste, ja smiley

    Men vi ønsker blot at holde mulighederne åbne. Vi kigger på omtrent 2007-2008 modeller i øjeblikket og er som sagt bare ved at finde muligheder smiley
    Så spørgsmålet er ikke hvad standard træk er på - det kan vi sagtens finde smiley men derimod mulighed for opvejning i forhold til hvad bilen tillader smiley


  • #14   8. apr 2019 ja ok, et generelt overblok til at vælge bil ud fra.

    Tja, jo støre bil og motor jo mere vægt generelt. Diesel må ofte trække mere end tilsvarende benzin, så en stor Dieselmotor i en store eller mellem klasse bil.

    Så er i godt på vej, men er bange for at I må spøge på hver bil for de konkrete tal, da man ikke centralt kan søge i alle bilmodeller og mære.


  • #15   8. apr 2019 Homer du må da gerne trække mere end 750 kg uden be kørekort

    Problemet ved en liste over hvad modeller der kan vejes op er der er flere faktorer som spiller ind

    Dels skal selve bilen kunne klare den øgede vægt, derudover skal trækket også være beregnet til den større vægt

    Er begge betingelser opfyldt så kan du få en attest fra importøren af mærket

    Ellers kan det være du skal have monteret nyt træk også for og kunne veje op

    Så i bund og grund vil jeg foretrække og finde en bil der har den ønskede påhængsvægt fra starten

    Som udgangspunkt er det jeg har hørt der er blevet opvejet en 50-150 kg


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #16   8. apr 2019 René, vi kigger lidt på noget, som der skal eftermonteres træk på, hvis det er. Men jeg synes jeg har hørt mange forskellige tal om netop de to modeller jeg nævnede øverst, så også derfor jeg håbede at nogen herinde måske havde fået bil opvejet og ville dele ud hvilken bil og hvor meget den er opvejet til

  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #17   8. apr 2019 Det vil jo altid være nemmest med færdigpakken, men det er jo så ikke altid at det lige er det helt rigtige smiley

  • #18   8. apr 2019 Hvorfor er det kun 307 modellen i søger i 109 hestes udgaven??

    Med 109 hestes udgaven af 308 kan i jo trække 1500 kg

    307'eren må trække 1360 kg som jeg ser det, så der er måske håb for og få den op på 1500 kg

    308'eren i 90 hestes må trække 1200 kg så den tror jeg bestemt ikke i får op på 1500 kg


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #19   8. apr 2019 René, det er ikke fordi vi kun søger det - vi er åbne for noget i den kaliber.

  • #20   9. apr 2019 #15
    Ja de 750kg må alle trække uanset hvad, uden B/E eller B+, det er derfor jeg næver den grænse. For med maks 750kg, kan man kommer op på i alt 4250kg.

    Men det er klart at det er den samlede tilladte totalvægt for både bil og trailer som er afgørende, dvs. de 3500kg i alt hvis trailerne er på eks. 1500kg (dvs. maks 2000kg for bilen i dette tilfælde).

    3500kg for B, 4250kg for B+ og 7000kg for B/E, for trailer over 750kg.


  • Sofie P
    Sofie P Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
    #21   9. apr 2019 Hvis vogntoget ikke overstiger 3500kg og du holder dig inden for den tilladte vægt på krog osv, så må traileren altså godt veje mere end 750kg med alm. B kørekort

  • #22   9. apr 2019 Ja det er som jeg skriver.

    3500kg for B, 4250kg for B+ og 7000kg for B/E, for trailer over 750kg, for trailer under 750kg er det 4250kg.


Kommentér på:
Opvejning af bil

Annonce