Vådslibning af klarlak. Hvilken kornstørrelse?? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg har netop været i gang med at male et mindre område på en ældre bil hvor jeg har afsluttet med noget ColorMatic 2K klarlak på spraydåse. Resultatet er blevet ganske hæderligt, men som i de fleste tilfælde, når man ikke har en malersprøjte / malerpistol, så opstår der jo lidt appelsinhud enkelte steder, som jeg skal have slebet væk
Jeg har noget erfaring med vådslibning fra tidligere, bl.a. af mindre ridser (NB! det har været med håndkraft og ikke med "elværktøj" og det vil det også blive her). Når der er tale om forholdsvis dybe ridser, så har jeg tidligere for det meste startet med korn 1.500 og er så gået op over 2.000, 2.500 og afsluttet med 3.000 - enkelte gange sågar med korn 5.000. Jeg har herefter poleret det blankt med DA-polermaskine - først en grov compound og så fin polish og afslutning med coating.
Når man skal vådslibe en "ny" hærdet klarlak, hvor man jo pr. definition ved, at der ikke tidligere er vådslebet på området, og hvor der derfor er fuld klarlak-tykkelse til stede, hvilken kornstørrelse bør man så starte med? Jeg er lidt i tvivl om jeg skal begynde med 1.500 eller om 2.000 er OK at starte med.
Det skal siges, at det bl.a. er på en skærmkant og en bøjning mv. så jeg vil heller ikke gå grovere til værks end nødvendigt, men skulle også gerne have appelsinhuden helt fjernet.
Hvad siger i, der har prøvet det? Hvilken kornstørrelse ville i starte med? På forhånd tak for inputs!
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
mar 2018
Følger: 11 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 31
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Vådslibning af klarlak. Hvilken kornstørrelse??