{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.733 visninger | Oprettet:

Brændstof eller El biler {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt på hvordan fremtiden bliver med El biler, bliver det en sikker fremtid eller ?

https://www.youtube.com/watch?v=hkPMts4DS3Y

overvejer du at købe en Tesla så tjek det her først

https://www.youtube.com/watch?v=sAQlLu5ttOk

Regeringen vil ha at Danmark kun skal køre El biler i fremtiden er det nu en god ide.

https://www.youtube.com/watch?v=KWX5aJ63fU8

Prøv at tjekke links og se hvad der sker når det går galt, det kunne være, at det var en god ide, at lade være med at købe batteri biler.

https://www.youtube.com/watch?v=u2F9HKZ5VzA

Jeg holder mig til min benzin bil det er sikre : )

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brændstof eller El biler
  • #1   8. okt 2020 jo men mon ikke de fejl er løst kan jo være en af deres første modeller.
    kan da huske i mine unge dage hvor biler tit gik op i røg når folk holdt i høj græs ved stranden om sommeren det problem har de da også fået løst.

har i længe kigget efter ny diesel hakker volvo v90 eller audi a7 men må sige de er sgu ikke halvt så sjove at køre i som i en el bil, og det udstyr du får i en el bil er jo det nyeste på markedet især hvad angår tesla.

• #2   8. okt 2020 kender en mekaniker som arbejder for Ford og alle ford kuga hybrid biler bliver tilbage kaldt pga risiko med at de bryder i brand. og når man ser hvor hurtigt det går fra den begynder at ryge, til den eksplodere eller brænder op på meget kort tid, virker det ikke særlig sikkert, tænk hvis man eks havde små børn fast spændt på bagsædet og dette skete, de flammer er varmere end en skærebrænder, måske om 5 til 10 år så er El biler mere sikre at køre i, men lige nu er det en tikkende bombe du sidder og kører din familie rundt i .

• benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

Svar: 19
    #3   8. okt 2020 #2
    og de er rimelige vanskelige at slukke når de brænder...

• #4   8. okt 2020 Du skal lige undersøge dine sager lidt bedre...
    pr. kørt km er chancen for at en benzin/diesel-drevet bil brænder ned 11 gange højere end en elbil.

Min svogers Mitsubishi selvantændte og brændte ned i deres indkørsel

https://www.youtube.com/watch?v=lr2H3kEIHyY&ab_channel=kramden88

https://www.youtube.com/watch?v=1GOPPvoHP28&ab_channel=AkhilTeja

Så jeg ved ikke helt hvad det er du forestiller dig

og til dem der nævner hybrider så er det stadig bare en benzinbil.
    og hvor mange brandstof biler er ikke blevet hjemkaldt pga. potential selvantændelse? Citroen, Peugeot, BMW bare for at nævne et par stykker fra toppen af hovedet.

Det er som om at hvis en elbil bryder i brand, så er det den første bil i verdenshistorien der har gjort det.

• #5   8. okt 2020 Syntes der går en hel del af passionen fløjten ved en elbil.
    Så jeg er til benzin/diesel.
    Og så er elbiler jo ikke så miljø rigtige som det fremstilles.
    Hybrid biler syntes jeg er helt til grin, mange bruger bare ekstra brændstof når der skal lades og når noget går i stykker så koster det bare kassen så ser ingen besparelse i det lange løb.

• #6   8. okt 2020 Jeg forstiller mig at jeg kan let nå at komme ud med familie og det hele. på din video kan man jo tydligt se at du kunne nå at tømme hele bilen for alt inden den brænder for alvor, mindst 10 min kontra en bil der brænder på 2min, så jo har styr på tingende

• #7   8. okt 2020 Jeg er helt enig med dig Søren : )

• #8   8. okt 2020 Nååååh så det er simpelthen hastigheden bilen brænder på der der er et problem? til trods for at chancen for at den bryder i brand er 11 gange lavere ?

• #9   8. okt 2020 Jamen det er da fint at i syntes det, men det ændre ikke på at en elbil er bedre, langt mere sikker og væsentligt bedre for miljøet hvis man går op i det.

Nu er det jo ikke noget i hænger jer i, så det kan vi da godt se bort fra

• #10   8. okt 2020 ja og nu er der jo også 100000 gange eller flere brændstof biler en Elbiler ikke Carsten ?

• #11   8. okt 2020 Læs hvad jeg skriver, det er pr. kørt km, så det er lige meget hvor mange der er af hver.

Opgørelsen er lavet efter man beregner 1 million km kørt i en elbil og brændstof bil. Så er der 11 gange flere brandstofbiler der brander pr. 1 million km kørt

• #12   8. okt 2020 Nu er fakta jo også at elbilen var død i dk uden statsstøtte, det ville gavne Brasilien og andre steder hvor der udvindes lithium, kobolt og hvad der ellers skal bruges.

• #13   8. okt 2020 Her er en opgørelse fra 2018 der skulle en Tesla køre 1 milliard miles i snit før der gik ild i en

Hvor almindelige biler er det 55 brande pr 1 milliard km kørt i snit

https://money.cnn.com/2018/05/17/news/companies/electric-car-fire-risk/index.html

• #14   8. okt 2020 Søren

Tesla udvinder selv deres Lithium i USA, og deres nyere batterier indeholder ikke cobolt, så prøv igen

• #15   8. okt 2020 så det kan man ikke samligne og ja du snakke miljø hva med når de batterier skal kasseres, det bliver dyrt hvis man skal gøre det miljø sikkert, ellers vil de tungmetaller i batterierne forurene meget mere end alm biler, hvis du samligner 1 til 1

• #16   8. okt 2020 De nye batterier som allerede køre i dag indeholder ikke andet end nickel, ingen andre tungmetaller, og batteriet er bygget til at køre 1.6 milloner km.
    Så den skal ikke ligefrem smides ud når bilen ikke kan mere.

Og når den dag så kommer så kan 99,9% af batteriet genbruges som de allerede bliver i dag til stor profit for dem der gør det, man smider ikke dyrt materiale ud der er efterspørgsel på.

I må igang med lidt læsning, det lyder til at i sidder med info der er 5-10år gammelt smiley

• #17   8. okt 2020 og hvor gammel er El biler kontra brændstof biler, jeg mener ikke den opgørelse fra 2018 er up to date, når El biler en meget nyt og der ikke er ret mange af dem og at der er så mange fejl at bilfabrikker kalder dem tilbage hele tiden

• #18   8. okt 2020 Hvilke bliver kaldt tilbage?

Ford'en er en hybrid det er ikke en elbil
    Tesla er dem der sælger flest elbiler og de har ingen recalls haft?

• #19   8. okt 2020 #14 Du må tro hvad du vil, ved fra tidliger debatter at uanset hvilke dokumentation der lægges ind her så fejes det hele af bordet, så gider ikke spille min tid.
    Du er for Elbiler og det har du jo ret til og hvis din tro er at de er langt mere miljø venlige så fred med det.

• #20   8. okt 2020 plus hvis du starter med at læse indslaget så handler det netop om sikkerhed omkring Elbiler og når det går galt, og ikke hvor mange biler der går ild i men når det går galt og hvor hurtig det går galt

• #21   8. okt 2020 Søren

Selvfølgelig vil jeg dementere det du kommer med hvis det ikke er sandt? eller udelukkende er baseret på din egen holdning?

Og du må have lige præcis den holdning du vil, men du bil nok snart indse at du har taget fejl, elbiler er allerede ved at være normen.
    Og økonomien i dem er ikke til at slå hen, om så folk ingen anelse har om biler og miljø, så køber de noget der er billigt i drift, har ingen service og ikke koster ret meget i "brandstof"

• #22   8. okt 2020 Ford kuga er en hybrid bil med batteri og motor, og alle kugaer bliver kaldt tilbage startede fra i mandag i denne uge.

• #23   8. okt 2020 Kramer

Faktum er at elbiler er de sikreste køretøjer vi nogensinde har haft, Tesla's biler især er de bedst scorende biler i sikkerhed nogensinde.

Der skulle på et tidspunkt laves en brandøvelse hvor man skulle træne slukning af en elbil, og de måtte opgive da det ikke kunne lykkes dem at få bilens batteri til at bryde i brand.

I Norge brændte et stort P-hus med flere hundrede biler i og der var oceaner af elbiler imellem (branden var i øvrigt startet af en dieselbil der selvantændte)
    Der var ikke ét eneste elbils batteri der antændte til trods for at bilerne var brændt ned omkring batteriet.

• #24   8. okt 2020 Kuga er stadigvæk en hybrid og ikke en elbil, vi snakker elbiler her
    Hybrider er en helt anden snak, og de er totalt tåbelige hvis du spørger mig

• #25   8. okt 2020 Ja det er rigtig Carsten men tror du ikke det vil ændre sig når hoved parten i Danmark køre i Elbiler så blir det sikkert ikke så billigt som det er nu så er det næsten 100% sikkert at der kommer højere afgifter, så det er lig med den man betaler nu for brændstof biler

• #26   8. okt 2020 Det betyder ikke noget, batterierne er meget snart så billige at lave at de kan udkonkurrere almindelige biler selv på fuld afgift, man siger at det er ved 100$ pr kwh, og det når vi allerede i år

profilbillede
  • #27   8. okt 2020 Det er vel noget med marked og efterspørgelse, det er billigt nu men hvis alle skal bruge det så stiger priserne, plus regeringen vil miste milliarder som de ikke kan undvære, så det vil helt sikkert blive meget dyre at køre i El biler ude i fremtiden

• #28   8. okt 2020 men faktum er når en el bil begynder at brænde så går det helt galt, lyn hurtigt i forhold til en brændstof bil, og netop derfor vil jeg fortsætte med at køre brændstof bil

• #29   8. okt 2020 Der vil blive solgt 0 el biler hvis afgiften var som på andre biler.

• #30   8. okt 2020 Helt enig Søren

• #31   8. okt 2020 Det gør det også hvis du køre galt i en benzinbil og der går hul i tanken??

Det er lidt en dårlig point, og igen er chancen for at det sker så forsvinde lille i forhold til de biler du ellers taler for?

• #32   8. okt 2020 Elbilerne bliver billigere og billigere, går du bare få år tilbage kunne du stort set ikke få noget til under 700.000.- men i dag er der masser af muligheder
    og selvom der kommer "almindelig" afgift på dem, så er afgiften beregnet ud fra hvor meget de sviner, så de vil blive meget lavt sat i afgift uanset

• #33   8. okt 2020 Det har du helt ret i Carsten men når det sker i El biler så er det ikke kun i ulykker men også når du bare kører eller holder stille at den kan bryde i brand og igen varmen er meget højere end en brændstof brand er, og den brænder fra bunden og ud i siderne, så hvis du havde et barn som sad på bagsædet så ville du blive 3 grads forbrændt inden du fik ungen ud.

og ja Elbiler er blevet billige men igen fordi at staten ikke vil ha at de er dyre, og ang afgifter fordi de ikke sviner som biler idag så vil de stadig slide på vejnettet så regeringen vil blot opfinde en ny form for afgift til den tid, og som vil i sidste ende koste det samme som idag blot med et andet navn

• benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

#34   8. okt 2020 #32
    der kommer vel bare roadpricing og så ender det dyrt alligevel.. staten kommer til at mangle eks. milliarder hvis det engang lykkes at skifte alle ud til elbiler..

vores veje her i det mørke Sønderjylland er ikke bedre end de østtyske var det i 70 og 80érne.. jeg spurgte på kommunen om ikke vi kunne få skrællet asfalten af her og så køre på grus, ville være meget bedre end de er nu.. smiley

• #35   8. okt 2020 Uanset hvad der kommer, så vil det blive dyrere at købe og køre en konventionel bil end en elbil. længere er den ikke

Og regner man så med at elbiler heller ikke har noget service, så er de altså meget billigere at eje, det kan jeg i hvert fald skrive under på

• #36   8. okt 2020 Ja måske eller til hovedparten er væk, og så kommer turen til Elbilen

• #37   8. okt 2020 men det vil stadig være billigt at køre veteran afgift altså når bilen er mere end 25 år gammel

• #38   8. okt 2020 Det tænker jeg også Benny og som vil svare til de mange milliarder som staten vil miste på nuværende afgifter

• #39   8. okt 2020 De kunne jo starte med at sætte afgiften på biler op til 180% igen og så hæve afgiften på benzin og diesel til at betale den regning.

Der er masser af skruer der kan stilles på

• #40   8. okt 2020 tja måske men det gør de jo allerede og det er jo meldt ud fra staten at de vil gøre afgiften højere men det blir ikke nemt når engang at hovedparten har skiftet til El biler, hvem skal så betale regningen ? skatteyderne ? Det tvivler jeg meget på, og så er der er kun ejerne af Elbiler tilbage, så kan man ikke gøre andet end at flå alle de mange milliarder ud af dem der køre Elbiler.

• #41   8. okt 2020 Kramer er det en sikker nutid vil lever i med alle de benzin bomber der kører rundt smiley

Peugeot i 2005
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/11300-peugeoter-er-brandfarlige

GM i 2009
    https://ing.dk/artikel/frygt-brandfare-far-gm-til-kalde-15-mio-biler-tilbage-97771

BMW i 2019
    https://finans.dk/erhverv/ECE11776996/brandfarlige-biler-tilbagekaldes-i-danmark-og-sverige/?ctxref=ext

o.sv o.s.v.

Og du føler dig sikker i din benzin bil.
    https://www.youtube.com/watch?v=FGawEJYb1z4

Anyways, hatten af for dig Carsten, fordi du aldrig giver op i disse umulige diskussioner.

• #42   8. okt 2020 Det er sq virkeligt også op af bakke....

og rigtigt ofte skyldes folks had til elbiler jo ganske simpelt at de aldrig har prøvet at køre i en.

Selv de mest indoktrineret petrolheads jeg kender er blevet omvendt af en simpel køretur.

• #43   8. okt 2020 Ja du skal vel ikke bruge mere end 3,2 sekunder for at overbevise dem smiley

• #44   8. okt 2020

profilbillede
  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

Følgere: 4 Svar: 196
    #45   9. okt 2020 Carsten
    Det med at sige at der ikke har været recalls på tesla, den skal du vidst lige undersøge nærmere smiley
    De har indkaldt både S og X modeller, pga deres styrtøj, og der er måske en stor omgang på vej med over en halv million, dette er dog ikke sikkert endnu, men de andre modeller har været tilbagekaldt..

Elbiler er dog fine nok, men ser frem til at markedet kommer med nogen konkurrenter til Tesla, som vil gøre det bedre. For Tesla er langt fra perfekt!
    Det bedste man kan få indenfor el pt, men hvor er konkurrenterne, ik smiley

Og nej, brandfaren er minimal som Carsten allerede har skrevet, men NÅR det sker, så skal man holde sig væk.
    Det danske brandvæsen er dog begyndt at have de rigtige vogne kørende, så hvis uheldet er ude, så kommer de med sådan en, og ikke en vandvogn. Der er dog alt for få til at det er godt, men det skal nok komme smiley

• benny L
    benny L Tilmeldt:
    sep 2020

#47   9. okt 2020 3.2 sekunder, der skal mere til at overbevise mig..

jeg er så ærlig at indrømme jeg ikke har råd til en elbil uanset hvilken det er, da de ikke kan bruges til det jeg skal bruge dem til.. har ikke lige råd til 2 biler..

• #48   10. okt 2020 @Carsten copy cat. Det er simpelthen noget vrøvl og sludder du siger at Tesla ikke bruger kobolt. De har lige lavet en deal med Glencore i Congo med udvindelse af Kobolt

https://www.bloomberg.com/news/features/2020-07-22/tesla-congo-cobalt-deal-means-millions-for-sanctioned-dan-gertler

PS: Kan godt lide at diktatoren i Congo har en Tesla jakke på smiley

Congo leverer ca 70% af al kobolt til verdensmarkedet. Canada og USAs mini-miner kan slet ikke nå Congo til sokkeholderne.

https://www.youtube.com/watch?v=mB6ewWN0iZ8&t=246s

Men i øvrigt er alt jo fake news.

• #49   10. okt 2020 #43 en suzuki wagon ville heller ikke være speciel interessant hvis den ku nå 100 på 3,2
    der er andet i livet end acceleration.

• #51   12. okt 2020 Lukas

De nuværende batterier som f.eks . i Model 3 meget lidt cobolt og Tesla er ved at skifte over til deres nye batteri type som INGEN har.
    De har haft biler ude og køre siden maj måned med de nye cobolt fri batterier

Du har tydeligvis ikke set Battery-day præsentationen

De har iøvrigt købt et stort område i USA hvor de udvinder alt deres lithium fra, så nu har Tesla 100% kontrol over deres egne materialer. Så jeg er bange for at Præsidenten for congo bliver nød til at få en VW/Audi eller måske en Ford jakke i stedet, for alle andre bruger stadig cobolt i stor stil

https://www.forbes.com/sites/jamesmorris/2020/07/11/teslas-shift-to-cobalt-free-batteries-is-its-most-important-move-yet/#136ce64746b4

• #52   12. okt 2020 Piodre

Shhhhh de voksne snakker

• #53   12. okt 2020 Og så skal vi jo lige sende en kærlig tanke til en anden stor industri som også bruger Cobolt i store mængder, nemlig olieindustrien som bruger det i raffinering processen af benzin og diesel til at filtrere svovl fra.

Så husk at klappe dig selv på skulderen også

• #54   12. okt 2020 Jeg glæder mig til den dag, hvor man ikke længere skal være tvunget til at indånde den forurenede luft i især storbyerne. Det stinker og er egentligt noget forbandet svineri, når vi nu endelig har fået alternativer til de fleste der køber nye biler. Om 3-4 år bliver det også muligt at købe den brugte til stærkt nedsatte priser, hvor endnu flere kan være med.
    Jeg er ikke bange for batteribrande! Og nej, Euro6d udleder ikke ren luft smiley

• #55   12. okt 2020 #54 det er fint du en dag kan indånde ren luft i byen, desværre på bekostning af forurening placeret andre steder på jordkloden

• #57   12. okt 2020 Helt enig i at der vægtes forskelligt, men og jeg foretrækker da helt klart de 500hk

Og har man først prøvet en Model 3 Performance på en bane så vil man også finde ud af at sådan en sagtens kan være inddragende og sjov.

Det er i hvert fald det sjoveste jeg har prøvet på en bane smiley

og så kan man køre hjem i den bagefter uden at have slidt helt bilen ihjel og det har ikke kostet en formue i brændstof

og én ting man skal huske er at mange af de ting som folk vægter højt i en bil er jo alligevel ikke det de køber bil efter.
    Jeg ser ikke ret mange ligge og 4 hjulsdrifte i deres Audi RS6 i hvert fald

• #59   12. okt 2020 Nej det er ikke nemt at lave, men det er det tilgengæld heller ikke i nogen anden ny bil med noget seriøs power, den manuelle gearkasse er jo stort set uddød, så med mindre man vil køre i en meget gammel bil med de risici det bære med sig, så kan jeg ikke se der er så meget forskel

• #61   12. okt 2020 Jamen de fleste nye biler har jo lige præcis ikke en kobling smiley
    Så skal du efterhånden ned i budget biler hvor den manuelle gearkasse kun er der for at spare penge, og så er resten af bilen ofte derefter.

• #62   12. okt 2020 Der er i 2019 lavet en diesel motor med 0% forurening, så diesel er sådan set in igen.

• #63   12. okt 2020 Allan

Så tester du den bare lige med den her

profilbillede
  • #65   12. okt 2020 Ok, nævn en ny bil med 250+ hestekræfter med manuel gearkasse?

• #67   12. okt 2020 Det var én smiley

Men kan vi ikke hurtigt blive enige om at der er langt imellem dem?
    Du kan vel ikke få noget Audi/VW mere?
    Det kniber vel også med BMW efterhånden

• #69   12. okt 2020 Ja jeg spurgte efter én det er rigtigt.
    Men faktum er at det høre til sjældenhed i dag at få en bil med en smule motor, der er parret med en manuel gearkasse.
    For 10-15 år siden var det stort set manuel i alle biler, men sådan er det slet ikke længere.

• #72   12. okt 2020 Ja du må vide ét eller andet jeg ikke gør, for man ser stort set ikke sporty biler på gaden mere med manuelle gearkasse, det er sq ikke andet end den infame pruttelyd fra en dobbelt koblingsskift.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZR70lr0pQA&ab_channel=GermanCarScene

• #74   13. okt 2020 Det er vi enige om, men så kan vi vende den om

Det er i hvert fald ikke den type folk køber, og det er trods alt det der diktere hvad der bliver lavet

Det her er vel at mærke fra USA, men vi plejer at følge efter med samme udvikling
    https://www.youtube.com/watch?v=YZBHolhCV5U&ab_channel=DonutMedia

• #76   13. okt 2020 Nu er vi bare ude i ordkløveri, der bliver ikke solgt ret mange med manuelt gear længere, og nu hvor biler også gerne skal være hybrider bliver manuel stort set umuligt.

Anyway, pointen med alt det her er at langt de fleste vælger noget med en eller anden form for autogear alligevel, så elbiler kan ikke tabe ret meget i forhold til det

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

Svar: 42
    #78   13. okt 2020 Når I snakker miljø, EL kontra almindelige brændstofbiler, er det så ikke at putte blår i øjnene på folk at EL bilerne skulle forurene så meget mindre som man påstår ? Det sviner da lige så meget at fremstille dem, men det sker bare ikke "der hvor vi skal trække vejret" Det næste er at der, allerede nu, er stor mangel på "stikkontakter" ! Det sidst er så at man siger at de kan køre så og så lange på en opladning. Ingen taler om årstid, for jeg tror ikke en dyt på rækkevidde når bare vi taler om ganske få graders frost. Tænk bare på kabinevarme, el bagrude, sædevarme, og alt det andet elektriske bras som man forventer at der er i en ny bil. Der skal gå mange år endnu før jeg hopper på den galaj !

• #81   13. okt 2020 Jeg går 100% ind for el bil.

Der er kun få faktorer der afholder mig fra det.
    Pris
    Hænger
    Ladetid
    Rækkevidde

• #82   13. okt 2020 For mig er det fortrinsvis prisen

• #83   13. okt 2020 #78

Jøøøses er der virkeligt stadig nogen der tror på det der?
    Hurra for lobbyisterne, deres løn har ikke været forgæves

• #84   13. okt 2020 #81

Uanset hvor langt de kommer ned i pris så er der altid nogen der forlanger noget der er billigere

en Model 3:

370.000kr
    Træk til 1ton
    Ladetid på 10min
    Rækkevidde 410km
    og så har den knap 300hp

Jeg syntes altså ikke det er galt til prisen

og når Model Y kommer må den tage 1,6ton på krogen

• #85   13. okt 2020 #80
    Fulstændig korrekt en elbil er meget bedre i byen, men det ændre ikke på deres Co magisk forsvinder.
    I dag skal dem der laver almen biler have et gennemsnit på 95g co/km, d.v.s nogle er bedre og nogle er værrer.
    Sidste måling over i england, som har mere co fri strøm en vi har, p.g.a automkræft, var gennemsnittet ~160g co/km i en elbil, den har selvføldig også bedre dage, og dårliger dage.
    Det er jo også derfor du kun høre politikerne snakke om elbiler mod Diesel biler, for en elbil udleder ikke NoX, kun Co.

Co´en forsvinder ikke magisk fordi de folk der har valgt at bo i byen ikke vil have bilerne der, men igen, det er lidt som at flytte ud til lufthavnen og derefter brokke sig over flyverne.
    Vil man ikke have mange biler, så flyt ud på landet smiley

Elbilerne bliver først interessante når de får lavet SSD batteriet færdig, og når vi får 99% ren strøm, fra feks Atomkræft.

• #87   13. okt 2020 Hvorfor først når der er Solid State Batterier?

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 323
    #88   13. okt 2020 Lad os nu se virkeligheden i øjnene, el er smart i en fart men overhoved ikke god nok endnu. Først : ledninger i jorden i danmark er ikke tykke nok til at trække alle de ladere der skal til hvis vi skifter til el bil, hele landet skal pladres til med el standere da flest folk bor i lejlighed. Og forhandlerne skal stoppe med at lyve, el kan ikke endnu køre særligt langt med aircondition på, radio på og børnene der skal lade deres udstyr i bilen. Det med at batterierne holder så og så langt er også overvejende “løgn” og spin. Og nye diesel biler med euro 6 forurener så lidt at de giver elbiler kamp til stregen. Så kommer det næste, elbiler er hurtige ja ja klart men hvor mange mennesker kan styre det, ingen unge kan styre en racerbil. Det går galt. Og man kan altså ikke sammenligne elbiler og benzin/dieselbiler i brand når der er 100000000 biler på benzin og diesel som er bygget for ingen penge og koster ingenting at købe. Tesla koster kassen udgør kun en promille og er vildt dyre at bygge altså er komponenterne meget bedre lavet og holder bedre. Hvis man skal sammenligne er det luksusbil mod luksuselbil. Det giver et mere retfærdig billede. Elbil er en dille som går over, de prøvede allerede i 1900 at lave elbil, men de forsvandt hurtigt igen. Umiddelbart virker brintbil den rigtige vej at gå. Og så skal vi væk med jetmotor i fly direkte afbrænding af petrolium tæt på atmosfæren er vandvittigt og dumt.
    Man skal tænke smart når man omstiller verden, så vi kan overleve det lort vi har lavet. Elbiler er ikke vejen, ligesom kapitalisme og socialisme heller ikke er vejen frem. DER SKAL TÆNKES NYT

• #89   14. okt 2020 2 takt brint

• #90   14. okt 2020 #86
    Ja kan godt se om jeg kan finde dem, men for at være ærlig gider jeg ikke, det sjove er, PT har man ting der siger imod elbilen skal det fact checkes, men er det til gode for elbilen er det fact checket :), også er det selvføldig checket af de her "experter" som underligt nok aldrig vil stå frem med navne smiley
    Jeg prøver finde den frem, det er noget siden jeg så den, evt se om jeg kan finde udregningen de brugte.

Vi skal self bruge en thorium reaktor, selvom vi i realiteten stadig kunne bruge en uran, men de sviner bare mere, og hvis noget går galt skal de helst stå langt væk.
    (fun fact, pr terawatt produceret, er atomkraft faktisk det der har slået mindst folk ihjæl) smiley

Fordi så kan vi oplade på ufattlig kort tid, 5min +-,
    PT er hele vores infrastruktor mht til ladestationer helt ude i latterligheder som mest minder om noget Apple kunne have fundet på.
    Du skal have et abb. til en eller anden ladestander også finde den, så er det ikke sikkert du kan bruge alle de andre der står der, specielt ikke Teslas, for teslaer kan du sagten lade på de fleste, men ingen andre kan lade ved deres?, idioti,

Og med SSD batterier vil der ikke være kø ved ladestanderen som man nogle gange ser i dag.
    Her i mit område er der kun 2 lade stander, og de står på en p-plads med max 2 timers parkering.

Og mht til parkering, hvis elbiler skal have specielle parkeringbåse i byen for at kunne lade, skal vi huske, så skal det være ligeså uloveligt for dem at parker i en almen bås, som det ville være hvis vi blokerede en elbils bås.

Der er flere ting et SSD batteri vil fixe, udover det også nedsætter svineriet drastisk ved produktionen af det, da det mest bruger sand.

• #93   14. okt 2020 #91
    En thorium reaktor kan stå hvor som helst, den eneste kørende pt står i MIT i USA.

Var det nu en uran kan den, som i Frankrig også godt stå hvor den nu skal være, men jeg vil selv mene at nu man kan lave en der ikke kan nedsmelte, vil det jo være fordelen at bruge den.

• #94   14. okt 2020 min bil kan lade med 250kw og batteriet kan indeholde 70kwh, det er altså ikke mange minutter i en lader

og det med at diesel er rent kan du arkivere samme sted som hele dieselgate og at professionelle cykelryttere ikke er dopet.

der bliver snakket om at man skal holde op med at lyve? det er helt rigtigt det er bare omkring forbrændingsmotorer man skal holde op med at lyve, deres troværdighed kan i hvert fald ligge på et meget lille sted

• #95   14. okt 2020 Til en start vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg ikke ved alt om elbiler, har kørt elbil og jeg kan godt lide dem men.
    Jeg ved ikke om de fleste elbiler i dag er lavet uden gearkasse men når man siger at der ikke er service på dem skal man da lige huske at få skiftet olie på Gearkassen og få skiftet kølervæske.
    Ved mindre at man selvfølgelig hopper på den med "livstids olier" der skal aldrig skiftes. ??
    Som det ser ud i dag vil jeg ikke købe en elbil af flere grunde.
    Der er ingen ladestandere på "landet"

Prisen på en ny bil er for høj for os fattige der kun har 200-250k til ny bil.

Med abonnement vil "brændstof" prisen være dyrere end vores benzin og diesel biler.

Jeg skal bruge anhængertræk.

• #96   14. okt 2020 #94
    At bruge dieselgate som argument er ligesom at bruge blybatterier som argument mod elbilen.
    Der er slet store skridt på diesel siden siden.

Helt enig, alle elbiler solgt pt er alt alt for dyre i forhold til hvad man får for pengene, og feks tesla er alt for ringe kvalitet til EU market.
    Du har ret i der ikke er lade stander ude på landet, men bor man på 7 sal i byen, kan man heller ikke have en lader på.

• #97   14. okt 2020 #96
    Det skal jeg selvfølgelig ikke kloge mig på.
    Mit indtryk er dog at der er en del ladestandere i de store byer.
    Jeg kender kun til 1 ladestandere her i byen og jeg vil gætte på at de kan tælles på en hånd i hele kommunen.

• #99   14. okt 2020 #98
    Man kunne jo erstatte det med et af de kulværker vi har, kan ikke helt forstå hvorfor der ikke skulle være plads?

• #100   14. okt 2020 Emil

Der er ingen gearkasse på en moderne elbil, min egen inklusiv
    og der er INGEN service på bilen.
    Den skal have skiftet bremser, dæk og pollenfilter efter behov, men der er ingen faste serviceintervaller.

Hvad er det for et abonnement du snakker om?

Og hvad mener du med at der ikke er ladestandere på "landet"? Jeg bor i Lemvig og vi har 6 ladestandere bare her i byen

• #101   14. okt 2020 Det er faktisk svært at se Danmark for bare ladestandere

profilbillede
  • #102   14. okt 2020 Jeg bor i Frederiksværk halsnæs kommune Nordsjælland.
    For at kunne få strømmen billigt til bilen kræver det så vidt jeg ved et abonnement hos eks clever.
    Abonnementet varierer i pris alt efter hvilken bil man har men hvis udgangspunktet er 600 kr om måneden så er der jo hurtigt tanket diesel til noget tid.

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#103   14. okt 2020 Hvem tør at købe en elbil som har kørt f.eks. 200.000 ? Jeg skulle sgu' nok holde snitterne væk ! Hvem ved hvor længe batteriet holder ? Hvis det skal skiftes, ja, så kunne man lige så godt købe en bil med forbrændingsmotor, og det måske med brint. Så ville det ikke være nødvendigt at skifte hele bilparken ud. Jeg er overbevist om at almindelige biler med brændstofmotorer med ganske få ændringer, ville kunne køre på brint. Se nu bare hvor fint det gik da man tog bly ud af benzinen.

• #104   14. okt 2020 Emil

Forkert igen, du kan sagtens lade hos Clever uden abonnement, de har iøvrigt lige sat prisen for "drop-in" ladning ned fra 6kr til 3,5kr

• #105   14. okt 2020 Carsten S

Hvad basere du det på, altså ud over din egen evne til at gætte? smiley
    De fleste elbiler har 8 års garanti på batterierne.

og et nyt batteri hvis du skulle få lyst til at købe et alligevel ligger i omkring 45.000 - 50.000kr og prisen falder stadig, det er mindre end en motor eller en gearkasse i de fleste store biler med samme km antal

Men der er ingen der har en præcise pris på et batteri til en Tesla da ingen har skulle betale for et.
    Og der er da en Tesla der har rundet 1million km så vidt jeg husker

https://electrek.co/2019/11/30/tesla-model-s-1-million-km/

• #109   14. okt 2020 Underordnet hvilket et, eller om man bygger et helt nyt et andet sted, ideen med det er jo kun at afhjælpe elbiler så de rent faktisk kan udlede mindre co en, en benzindrevet bil.
    Ellers kan vi ligeså godt aflive elbilerne med det samme (set med hippiehatten på), selvom jeg nu har det fint med alle kan vælge den motortype de nu gerne vil have i deres bil.

• #111   14. okt 2020 Hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre ?, teknologien er der, og køre PT i test fasen på M.I.T ?

• #113   14. okt 2020 Jamen vi er da helt enig i at teknologien er i test fase og ikke klar endnu, men når den er klar, så kan jeg da ikke se hvorfor placeringen er relevant?.
    Hvorfor mener du den er det ?

• #114   14. okt 2020 #84
    Det kan du til til dels have ret i. Men jeg har ikke økonomi til at købe en, tilsvarende en konventionel Bil.
    Det bliver det forhåbentligt i takt med nye kommer til og der bliver omlagt afgifter så det hele er i tråd med konventionelle biler.

Indtil da, kan jeg ikke være med, ligesom mange andre.
    I den nærkommende fremtid, kan en kona måske få 750 på krogen. Så hr. Og fru Danmark kan være med. 300 er da en start- men bare langt fra optimalt.

• #116   14. okt 2020 Carsten
    Jeg har ikke 370.000 hvor der står el-bil på. Det kan aldrig ske for mig.

Som nævnt tidligere er der en diesel bil der forurener NUL %, FDM skriver om den.

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#118   14. okt 2020 Ja, Allan, jeg giver dig helt ret ! Det hjalp da også, meget betydeligt, at der kom partikelfiltre på. Det er der på alle nyere dieselbiler i dag.
    Vidste du at man, rent faktisk, kan køre på planteolie med en dieselbil ? Jeg har prøvet det, og det virker ganske upåklageligt. Ved bare ikke hvordan det ter' sig om vinteren. Det næste problem er hvor man køber det i de rette mængder. Det er jo ikke noget man kan købe på en almindelig tankstation. Hvad benzinbilerne angår forstår jeg så heller ikke at man, ikke længere, kan få autogas nogen steder. Det var jo det helt optimale til dem. Så vidt jeg ved forurener det slet ikke.

• #119   14. okt 2020 Det var nu Carsten Copycat jeg skrev til, men du rammer spot on med dit spørgsmål om rapsolie, det er jeg meget inde i.
    Har kørt Patrol 2.8 TD og Golf 2 TD samt Octavia 1.9 TDI, de kørte alle udmærket, men som du nævner er det tykt når det bliver koldt, så man må have en forvarmer imellem for at få det til at køre optimalt når det bliver koldt.
    Jeg købte det i supermarkeder når jeg var i Tyskland, det var meget billigt dernede og de solgte det i uåbnede kasser med 12 liter, netop til folk som tankede planteolie.
    Jeg tankede dog diesel når det blev koldt, så er man sikker på at kunne starte hver gang.
    Jeg har ikke gjort det i flere år, så aner ikke hvor man får raps olie fra idagens verden, men i Tyskland er der tankstandere hos flere rapsproducenter, ikke tankstationer, du finder dem på nettet under Pöl eller Pflanschenöltankstelle måske.
    Vi kan tage den i PB hvis du har flere spørgsmål.

I øvrigt er der INGEN CO i udstødningen, ej heller røg.

• #120   14. okt 2020 Citat FDM

Den virkelighedstest viser en anden interessant ting: At den moderne dieselbil er sluppet helt af med sit partikelproblem. Mængden af partikler fra udstødningsrøret var nærmest ikke målbart og var 35 procent renere end den omgivende luft på testruten.

Derimod var benzinbilens udstødning meget mere beskidt end luften, når det gælder partikler, men klarer lovkravet.

• #121   14. okt 2020 Allan læs testen vil vejs ende, og ikke kun i overskrifter.
    Konklusionen er Det glædelige resultat ser vi altså nu. Diesel er blevet omtrent lige så grøn som benzin.

Ang raspolie.
    Rapsolien er koldpresset og EU-godkendt til produktion af vedvarende energi, fordi rapsplanten – til forskel fra fossilt brændstof – har optaget den samme mængde CO2, som den afgiver ved forbrændingen.
    Jo raspolie afgiver også co2 i udstødningen

• #122   15. okt 2020 #115
    Du har vel læst det første jeg skrev vedr thorium Atomkræftværk?, eller skippede du den, temmelige vigtige del, hvor jeg skrev det ikke kan nedsmelte ?
    Det er så godt som 0% udledning, der kommer damp, det er det.

• #124   15. okt 2020 "Patrol 2.8 TD og Golf 2 TD samt Octavia 1.9 TD"

Ja det er vældig at du kan få dem til at køre på rapsolie og hvad ved jeg.
    Men prøv det på en moderne Euro 6 diesel og se hvordan det går, det vil den overhovedet ikke have med at gøre, de er alt for fine i mekanikken.
    Dem du nævner kunne du stort set hælde spildolie på og så ville de kunne køre på det i en eller anden udstrækning.

Der er virkeligt mange der siger at de ikke har råd til en bil til 370.000.- jamen hvis det virkeligt er tilfældet så ville i jo aldrig købe en ny bil alligevel, hvis økonomien derhjemme ser så skidt ud så vil i jo og har i altid købt brugt.
    og der kommer skam brugte elbiler til salg på et tidspunkt også

• #125   15. okt 2020 RB.
    Hvor i verden er der et fuld drifts bart Thorium kraftværk som ikke er forsøg/test ?
    De er over 10 år væk, og politisk en nærmest umulig opgave at få en befolkning til at bakke op omkring.

• #126   15. okt 2020 #123
    Der du har ret, feks hvis alt var så rosenrødt blev der også kun solgt elbiler.

Men nu er realiteten at alt skal lige igennem en testfase før det bliver sluppet løs i offenligheden.
    Tesla kom feks i den vame gryde fordi de brugte ejerne af de solgt biler som betatester for autopiloten, hvilket også skabte en del uheld, og det er ikke måden at lave tests på.
    ( https://jalopnik.com/angry-owners-sue-tesla-for-using-them-as-beta-testers-o-1794503348 )

• #127   15. okt 2020 Mr T
    Det er der ikke endnu, men hvorfor skulle sådan et møde modstand ?, man kan vel bare presse det ned i halsen på folk, som man PT gør mht til elbiler ?

• #128   15. okt 2020 Miljø politik er populært blandt den generelle befolkning, derfor kan de folkevalgte politikere med sindsro komme med forslag om en renere trafik løsning. Der er ingen der presser noget, der er masser af tid til omstilling, og vi har selv valgt vores politikkere.
    Atomkraft uanset form, har ikke opbakning på samme måde i befolkningen, og vil derfor være et politisk selvmål.

• #129   15. okt 2020 #124
    Der er virkeligt mange der siger at de ikke har råd til en bil til 370.000.- jamen hvis det virkeligt er tilfældet så ville i jo aldrig købe en ny bil alligevel, hvis økonomien derhjemme ser så skidt ud så vil i jo og har i altid købt brugt.

Jeg købte en ny bil for 3 år siden til 200k.
    Det er hvad jeg har råd til.

• #130   15. okt 2020 Nu kender jeg ikke din situation om du er enlig eller læser osv.

Men en normal Dansk husstand med 2 personer skal sq kunne købe bil for de penge

• #131   15. okt 2020 Mr T
    Så en rener løsning måde at lave strømmen på vil ikke have opbakning, men rener trafik løsninger vil.
    Men nu er det jo sådan at ude ren produceret strøm, kan du aldrig opnå, rener trafik.

Bare fordi man udleder Co´en et andet sted en hvor man lader, betyder ikke den ikke findes.

Selvføldig skal vi produceres strømmen på reneste måde såfremt muligt, ellers giver det 0 mening at kalder alt på el for noget der er rent.

Der var også engang hvor vi trode elbilerne var flere år ude i fremtiden, og pludselig stod de i showroomet.
    Samme udvikling sker inden for alle områder.

• #132   15. okt 2020 #130
    Jeg er vel meget gennemsnitlig.
    Er gift har hus og børn.
    Hvis vi ikke havde hus og børn ville det ikke være et problem at købe bil til 400k.
    Ingen af os har den store løn, der er vel 600k før skat om året.
    Vores hus er købt til 1.5mil.
    Så med tanke på hvor mange danskere der har hus og børn er det vel meget gennemsnitligt.
    Nogen vil måske tjæne 1.2 om året men har måske købt hus til 3 mil

• #133   15. okt 2020 Valg af fossile brændstoffer eller el er religion og politik.

Personligt tror jeg at min næste bil bliver en elbil. Jeg venter bare på at Audi præsenterer noget som appellerer til mig i stil og funktionalitet. Den store e-tron er ikke tosset, men lige en snert for dyr smiley

Det tiltaler mig at de er så lydsvage, samt at der ikke er de samme serviceudgifter som på fossile brændstofbiler.

Tror fortsat at vi vil have en sjov bil med forbrændingsmotor, men dagligbilen/pendlerbilen bliver elektrisk.

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#134   15. okt 2020 Allan igen smiley Jeg kan godt lide at du også har interesse i raps/bioolie/fiskeolie. Jeg har selv, for alvor, arbejdet med netop det, til både opvarmning, bil/motor brændstof, og det er bare helt fantastisk. Jo, man kan godt købe det herhjemme, og endda selv bestemme hvilken sammensætning olien skal have. I samarbejde med Cilaj Energi lavede vi forsøg både med opvarmning til et stort badeland, og som brændstof til en stor 6 cylinderet Perkins dieselmotor med turbo. Denne udledte så meget varme så effekten kunne sammenlignes med en af de store fyrkedler som selvfølgelig også kørte på biobrændstof. Det næste, i denne solskinshistorie er så at denne store dieselmotor også drev en generator hvorfra vi solgte EL til nettet. Det at dieselmotore også udleder Co2 er selvfølgelig rigtigt nok, men det er slet ikke i samme målestok som ved almindelig dieselbrændstof. Var det tilfældet tror jeg ikke at vores sponsor havde bevæget sig ud i disse forsøg. I dag lever han, og hele hans familie, af at sælge dette brændstof. Se: https://cilaj-energi.dk/

• #135   15. okt 2020 Jeg tror Emil S rammer hovedet på sømmet for de fleste i arbejderklassens situation.
    Jeg syntes elbiler er totalt sjæleløse og sindsygt grimme (dem man kan betale sig fra)
    Jeg ved godt det nok er ud fra et brændstoføkonomisk design de er lavet.

Jeg har dog ikke et problem med at elbilen er her, det bliver bare et transportmiddel for mig og ikke en bil.

• #137   15. okt 2020 Det med at folk siger de er grimme er kun pga. drivlinjen havde det været med en benzinmotor så have det været fantastisk i deres øjne smiley

Men heldigvis fortæller salgstallene en hel anden historie

• #138   15. okt 2020 Det er i mine øjne synd at der bliver fokuseret så meget på SUV'er, jeg så personligt gerne nogle flere sedan'er og stationcars, dem synes jeg personligt er pænere.
    Jeg kunne heller ikke selv forestille mig at jeg køber en SUV eller crossover inden for nærmeste fremtid.

Når det kommer til designet så synes jeg også at alt for mange elbiler gør et for stort nummer ud af at adskille sig fra benzin/diesel biler.
    Jeg går lige nu og venter på at få leveret en ny Audi A6 PHEV som jo ligner en almindelig A6 til forveksling.
    Kunne man have fået den som BEV med samme udseende og en motorvejsrækkevidde på 450-500 km ved 130 km/t og fornuftig ladehastighed ville den da klart have været værd at overveje.

• #139   15. okt 2020 137: Ikke for mig!
    Havde det været et samarbejde med Tesla/bmw Så vi kunne ha fået en e92 med Tesla drivline var det meget mere spiseligt for mig.
    Den havde dog nok ikke kostet 375000kr, desværre.

Jeg kommer til at savne duften, lyden og mekanikken fra de større benzin/diesel motorer men jeg er i indforstået med at det er den vej vi skal gå.

Hybrid bilerne er mere spiselige men lidt halvhjertet, syntes jeg.
    Det vil altid være en smagssag med udseendet.
    Jeg kunne bedre lide den gamle kuga MEN kunne den nye trække 1600kg tror jeg godt jeg kunne lokke konen til sådan en til familiebil.

• #140   15. okt 2020 BMW skal ikke røre ved noget som helst design, de har totalt tabt sutten hvad det angår og deres nyere biler ligner virkeligt noget der er løgn..

profilbillede
  • #141   15. okt 2020 Enig med Morten.
    En Audi a6 Stc er en super flot bil.
    Fik man den så i S-Line og i BEV så tror jeg de solgte elbilen noget bedre.

Men i PHEV kommer den ikke ned omkring de 400000kr når den er afgift fritaget?

• #142   15. okt 2020 #137
    Helt enig, noget af vejen, elbilen led lidt af "prius" effekten, hvor de prøvede at skille sig ud ved at være for mærkelige, heldigvis er det trend ved at ændre sig.
    Model S ligner feks bare en Mondeo, der var halvt færdig
    Model 3 ligner en skeløjet fisk der blev lavet til sushi og tabt på gulvet
    Roadster (nye) ser fin ud, ligner en almen 2 seater sportsvogn
    ID 3, Ligner en almen hatchback/mpv crossover
    De pæneste er nok nogle some Jaguar I-pace, og MG tingene.

Og hvad drivlinie et køretøj har, i min mening, er underordnet, så længe den har lidt sjæl, hvilket desværrer generalt i biler er gået tabt til sikkerheds ditten datten smiley

• #143   15. okt 2020 Carsten: det var også derfor det var en gammel E92 smiley

• #144   15. okt 2020 Tesla Roadster og Jaguar i pace ser bedre ud MEN det har vi nok rundet de 400000kr smiley

• #145   15. okt 2020 Carsten T:
    Nu kører min den gamle rundt i en BMW G11LCI 730d som den på det midterste billede.
    Selv om jeg var skeptisk i starten må jeg indrømme at den er MEGET pænere i virkeligheden end på billederne.
    Når man ser den i virkeligheden synes jeg ikke at kølergrillen virker så grotesk, og så syntes jeg faktisk det er en rigtig flot bil.

Den nye BMW M3/M4 har også en meget markant kølergrill, som jeg heller ikke fattede de havde lavet.
    Men jo mere jeg kigger på den jo pænere bliver den.

De fleste kan vel også huske reaktionerne på Chris Bangles BMW E60 design.
    Den var der stort set heller ikke nogle som kunne sige noget pænt om da den udkom.
    Men set i bakspejlet er den jo blevet vældig populær.

Så det kan godt være at det bare er BMW som er lidt for langt foran på design fronten og det er os andre som ikke kan følge med, men det vil tiden vise.

• #146   15. okt 2020 Naaah de laver bare noget og så bliver det automatisk kult fordi det er BMW
    Men kigger man på deres salgstal så har det design ikke gavnet dem noget som helst

• #147   15. okt 2020 Jeg har ikke set nogle salgstal for G11/G12 LCI modellerne endnu, men har da forstået at salget af dem går ganske godt specielt i østen.
    Men hvis du har et link til nogle salgsstatistiker må du da gerne dele dem.

• #148   15. okt 2020 Jeg så noget om generelle salgstal på biler, og der blev BMW nævnt som værende skrantende på alle modeller undtagen deres plug-in biler, Jeg ser lige om jeg kan finde det

https://youtu.be/q3-YAgNBJQI?t=113

• #149   15. okt 2020 Hvis vi taler hele salgsår ser det jo ikke dumt ud, BMW har i hvert fald generelt øget antallet af solgte biler i 2019 på verdensplan, hvordan det ser ud i 2020 ved jeg så ikke.
    https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0304404EN/new-all-time-high-for-bmw-group-deliveries-in-2019-confirms-position-as-world%E2%80%99s-leading-premium-car-company?language=en
    Men som for flere andre bilfabrikanter er det salget i Asien (og specielt Kina) som driver væksten, derfor er Europæiske eller Amerikanske salgstal ikke så væsentlige længere for at vurdere hvordan det går for en bilfabrikant.

• #151   15. okt 2020 Josefine N, Ved du så om de overvejer brændstof eller El bil når de skal udskiftes, det er det tråden handler om . Selv om flere i tråden har glemt det. smiley

Kunne være interessant at høre om folk med 5 års erfaring med EL bil, vælger samme drivlinje igen.

• #153   15. okt 2020 Det bliver en blanding smiley Der er bestilt en fossil og en EV til samlingen i stedet for begge MS'ere.

Update: måtte slette sidste indlæg, da jeg ikke lige have skjult deres adresse godt nok. Kunne ikke redigere og fjerne billedet men indlægget lød som følger:

Synes det er fint nok at være uber elbilstosse men der er godt nok også et par ægte fanboys i denne tråd smiley

Mine forældre har begge haft Teslaer siden 2015 og har været glade for dem. Men nu er de ved at skifte mening og begge biler står til udskrivning. De har begge været rigtig meget afsted på værksted. Især efter garantien udløb, der har begge biler nok kostet +50.000 kr i reparationer. Jeg synes selv, at de er ganske sjove at køre i, altså når det går ligeud. Men de er sgu lidt bagud i kabinekvalitet må jeg indrømme. Og servicen hos Tesla herhjemme er.... Tja, du får bedre service hos SMC smiley

Har vedhæftet et uddrag af de sidste besøg for hver bil via screenshot fra Tesla APPen.

profilbillede
  • #154   15. okt 2020 Jeg vil sige at efter et års erfaring med elbil (Tesla Model 3 Performance) kan jeg godt se fordelene ved at køre elbil, men jeg kan også se ulemperne.

Til hverdag hvor man har mere end rigeligt med rækkevidde til dagens kørselsbehov er det skønt, men til de gange hvor man har lidt længere ture syntes jeg ikke at nutidens udvalg af elbiler har rækkevidde nok.

Det kan godt være at min tidligere Tesla var opgivet til over 500km rækkevidde, men det er ikke på danske motorveje at det kan lade sig gøre, og når jeg endelig har brug for lang rækkevidde er det jo netop på ture med en del motorvej.
    Derudover imponerer Tesla også med høj peak ladehastighed, men det er netop også kun en peak hastighed og de gange jeg har haft brug for hurtigladning har jeg godt kunne bruge en hurtigere gennemsnits ladehastighed.
    Alt i alt passer nutidens elbiler ikke rigtig til mit temperament, men vi er ikke langt fra.
    Jeg tænker at 450-500km rækkevidde ved 130km/t og lidt højere gennemsnits ladehastighed og så er vi ved at være der... Så mangler vi som tidligere nævnt nogle alternativer som sedan eller stationcar til os som ikke vil have SUV eller crossover og gerne fra en premium fabrikant så man kan få en lidt mere lækker bil end en Tesla.
    Ind til da tænker jeg at PHEV er bedste kompromis til mit behov, for hvis ikke det skulle være en PHEV ville det med nutidens udvalg blive en ICEV.

• #155   16. okt 2020 50.000 i reparationer for en 5 år gammel bil uden rigtig motor det er jo helt vildt!!

Hvilken type fejl er det så?

• #157   16. okt 2020 Langt største delen udskiftes heldigvis på garantien.
    Hinnerup auto skifter disse gamle MCU'er til model S og X for kr. 6495,- (+kr. 1500,- hvis skærmen er gået i sort.)
    Mange Tesla ejere vælger den dyreste løsning fra Tesla, da de ikke ved bedre.
    Tesla vil skifte MCU'en gratis på Model 3 for de kunder der har HW ver. 2.5. (tidlig 2019) selv om den ikke laver nogen fejl. til den nye HW ver 3.0.

2x kr. 25.000,- er selvfølgelig ærgerligt, men man skal lige huske at der i hele perioden på 5 år ikke har været udgifter til tændrør, oliefilter, olie m.m og periodisk service.
    Så mon ikke når regnskabet gøre op i sidste ende, at det alligevel har været et fornuftigt ejerskab?

• #158   16. okt 2020 Det kan godt være at Tesla ikke kræver periodisk service eftersyn, men det er ikke det samme som at det ikke er en god ide at få det udført.
    Der er mange andre ting der bør tjekkes, skiftes eller serviceres på sådan en bil selv om der ikke skal skiftes olie, oliefilter og tændrør.
    Bremserne for eksempel.

• #159   16. okt 2020 Først gik MCUen på begge biler med kun 3 dages mellemrum. Den ene havde på daværende tidspunkt kørt omkring 35.000, den anden 60.000 km. Det blev løst af en tredjepart, da Tesla på daværende tidspunkt tog omkring 20k, som nævnt af andre.
    Dernæst gik bagagerummet i stykker på dem begge, også inden for relativ få dage.
    Fejlen her skyldes en defekt actuator. En simpel fejl men det gjorde faktisk at bilerne ikke kunne låses, da bilen tror bagagerummet konstant står åben. Lidt træls!

Af andre fejl:
    • 2 gange har den ene fået skiftet 12v batteri (jf Tesla bliver bilen ikke brugt nok?!)
    • Battery coolant heater, således at bilen ikke ville køre.
    • Defekt luftaffjedring

Det var lige på stående fod hvad jeg kan huske fra i år alene og som ikke har været dækket af garantien. Skal vi nævne alle de ting bilerne har fejlet, også under garantien, så er listen desværre en kende større.

Begge biler har været serviceret årligt med dertilhørende bremserens. Også min mors, som pt ikke har rundet mere end 45t.

profilbillede
  • #160   16. okt 2020 Det er jo almindelig kendt at Tesla kan justere på f.eks. ladehastighed via bilens hjerne og nettet, så kan de vel også få noget til at holde op med at virke, ad den samme vej?

• #161   16. okt 2020 1.040 pr time excl moms, jo tak da.

• #162   16. okt 2020 Prøv at se hvad det koster at have en tilsvarende Audi eller BMW kørende på årsbasis.
    Min kammerats BMW X5m har lige været til service 34.500.- bom!
    Og så var der jo ikke engang noget i vejen med den, det var bare rutine service for at få stempler i bogen.
    En anden der har en X5m diesel ting skulle have skiftet 2 ud af 3 turboer på en bil der var 4år gammel, og det kostede mere end mange herinde vil bruge på at købe en hel bil smiley

Så selvom Model S'erne har haft deres børnesygdomme, så har de stadig sparet ejerne oceaner af penge i branndstof, afgifter og vedligehold i forhold til en tilsvarende bil med forbrændingsmotor

• #163   16. okt 2020 Ja og de sparer også brugeren for oplevelsen af en bil med en lækker kabine smiley
    Kabinekvaliteten er altså et sted hvor Tesla halter voldsomt efter de tyske premium mærker, det er så selvfølgelig individuelt hvor højt man vægter det.

• #165   17. okt 2020 Fundet i kommentarfeltet, men om det er rigtigt eller ej det kan jeg ikke svare på.

Previous articles have said they were all warranty replacement.

• #168   17. okt 2020 Der er lidt svært da der ingen service plan er for drivlinien på en Tesla.
    Regelmæssig service er heller ikke nogen garanti for at noget ikke går i stykker.

profilbillede
  • #169   17. okt 2020 #163

morten j sjovt du nævner tyske Premium mærker. hvis der er nogen der halter er det sgu da lige dem, det er da de mest kedelige og fantasiløse kabiner på markedet det er da først her sidste år Audi er kommet lidt med ellers kan du da ikke se om eksempel de er lavet for 20 år siden eller ny og særlig BMW er da helt håbløs.

ville ha købt en BMW 420d fra 2018 men efter en prøve tur blev det da helt klart at det lort ville jeg sgu ikke køre i.

• #170   17. okt 2020 Så bliver du for alvor skuffet, hvis du sætter dig ind i en Tesla. Bilen skal forestille at være lydløs men der er dælme mange knirkelyde fra sådan en. Førersædet har det også med at skrabe sig op af armlænet og give nogle trælse lyde. Fikset fra Tesla er blot at smøre det i ny og næ. Men generelt skyldes problemet med lyde nok brugen af klassisk billig amerikansk plast, som kendt fra mange andre amerikanske bilmærker.

• #172   17. okt 2020 Kelevra: Om en kabine er kedelig og fantasiløs er i høj grad et spørgsmål om smag.
    Hvad der er væsentligt at huske på med de tyske premium mærker er mulighederne for at "pimpe" dem fra fabrikken.
    Man kan selvfølgelig vælge standard løsningen som man får med bilen uden beregning, eller man kan vælge at sætte ekstra krydser i udstyrslisten for at opgradere kabinen.

Jeg har selv prøvet og set eksempler på begge tilgange, og ja standardløsningen kan vi godt blive enige om kan være lidt konservativ og kedelig.
    Men bruger man de ekstra penge på at opgradere kabinen får man også en markant mere lækker oplevelse, dette gælder både Audi, BMW og Mercedes.
    Hvis du er blevet skuffet over kabinen i en 420d har det sikkert noget at gøre med at du har været for nærrig til at kigge på en med et ordenligt udstyrsniveau.

Hos Tesla og mange andre kan man få standardløsningen og evt. få lov til at vælge mellem et par farver, og hvis ikke man er tilfreds med det må man finde et andet sted at handle bil.
    Lige præcis host Tesla er standard løsningen i kabine finish og kvalitet virkelig ikke noget der underbygger at Tesla gerne vil konkurrere på premium markedet.

• #173   17. okt 2020 4 batteripakker og 3 motorer, det er da under al kritik uanset km tal

• #174   18. okt 2020 De første Model S'ere havde problemer med motorerne og batterierne, og grunden til at han har fået skiftet så mange er at han bare fik andre i med samme problemer, de nye motortyper som sidder i Model 3 er også blevet sat i Model S og så holder de ganske fint.

Hvad kabinen angår så syntes jeg bestemt at en Tesla er på højde med konkurrenter der er meget dyrere, nu er der også forskel på hvad folk ser som en "fed kabine" og et snævert cockpit med 1 million knapper og lys over det hele er ikke hvad jeg forbinder med det i hvert fald.
    Når jeg har folk med ude og køre som har dannet sig en ide om en Tesla uden overhovedet at have sat i en, trækker omgående deres bemærkninger tilbage.

og én enkelt køretur har omvendt folk fra total hater til at begynde at kigge på finansiering.

Så i kan sige hvad i vil, men bilen sælger sig selv

• #175   18. okt 2020 Det er også fint nok at have en anden mening smiley Jeg hader ikke Tesla men jeg er bestemt heller ikke en ægte fanboy.
    Jeg har efterhånden spenderet mange km i mine forældres, især fra 2015-2019 og jeg er bare ikke imponeret af kvaliteten i kabinen. Og service niveauet på kirstinehøj er..... ikke-eksisterende for at sige det mildt. Vi har flere venner og bekendte, som alene på den baggrund har skilt sig af med deres biler.
    Men fint nok du er tilfreds med din og heldigvis ikke ramt af de klassiske M3 fejl der forefindes med dårlig lakering og panelgaps! Positivt hvis Tesla har oppet sig lidt der - men du har nok bare været rigtig heldig. For tager man et kig på diverse Tesla grupper på Facebook, så er der mange der klager over netop disse nævnte fejl på M3eren.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#176   18. okt 2020 Man kan sige hvad man vil men jeg har sjældent set en person være SÅ GLAD for en bil som Carsten T. Man skulle tro han var ansat hos Tesla smiley . Han har intet dårligt at sige om Tesla tværtimod, han forholder sig overhoved ikke sagligt til faks. om Tesla. Og vil overhoved ikke ikke forholde sig til kritik. Det kalder jeg ikke en fanboy, men mere en naiv person som er nem at manipulere med

• #177   18. okt 2020 En gammel Model S og en Model 3 tåler ingen sammenligning
    Model S er jo trods alt snart 10år gammel

Og ja serviceniveauet hos Tesla har været dårligt i "gamle dage" men sådan er det slet ikke længere.

De er langt bedre end mange af de andre fabrikanters service niveau som jeg bestemt synes der halter ret ofte

• #178   18. okt 2020 Jeg ved godt Model S er relativ gammel. Mine forældre er dog ikke første generation uden AP. Men jeg har prøvet M3 og vi har også venner/bekendte, der både har og har haft dem. Jeg er bare ikke imponeret men det er vel også ok ikke at dele dine fanatiker holdninger til bilen smiley

Men service niveauet halter stadig meget! Jeg har været derude mange gange, også i år. Glæder mig til den dag, hvor man rent faktisk møder kundeservice derude. Som nævnt tidligere, så får man jo større service hos SMC og det siger ikke så lidt.

Men summa summarum, du har din holdning og mening til Tesla og jeg har min. Enige bliver vi nok næppe men det behøver vi heldigvis heller ikke være smiley Og som nævnt, så hader jeg ikke Tesla. Jeg er imponeret over hvad de har formået at gøre ved hele bilmarkedet og uden dem, så ville elbiler nok stadig være lige så kedelige som en Zoe. Men imponeret over bilernes kvalitet, det er jeg dog ikke.

• #180   18. okt 2020 Hvilke "faks" skal jeg forholde mig til?

Det er jo ikke et FACT at nogen syntes en bil er grim? eller interiøret ikke er pænt i følge dem?
    Det er er en holdning? og der har jeg en anden, jeg kan virkeligt ikke se hvordan det gør mig til en fanboy?

Jeg syntes at alle VW Golf er grimme og i de seneste 4 versioner af den har ændringerne på bilerne været så små at hvis man fjernede mærkerne på dem ville man ikke kunne sige hvilken en var hvad.
    Men gør det dét til et fact? nææ det er bare en holdning.

Problemet med folk og Tesla er at det er et mærke som er omspændt af så mange myter at man tror det er løgn, der er aldrig et bilmærke der har været så meget skydeskive for lobbyisters forsøg på at få folk til at se dem som fjenden.
    Og man må sige at det har virkeligt lykkes, se en hvilken som helst tråd igennem der handler om elbiler og især Tesla, og det er de samme myter der dukker op IGEN og IGEN.

Men jeg kan godt lide Elon Musk's svar på tiltale, en mand der i øvrigt har solgt millioner at biler uden at bruge en eneste krone på reklamer.
    Indtil for nyligt havde Tesla faktisk en PR afdeling der skulle tage sig af denne slags myter og håndtere den åndsforladte presse der er villige til at skrive hvad som helst for at få et click, Elon har simpelthen opløst hele Tesla's PR afdeling.
    Elon's tanke med dette er at, dem er snu nok skal nok selv gennemskue alt det ævl her, og stille og roligt vil alle nej-sigerne følge trop.

Og jeg kan virkeligt godt forstå hvorfor Tesla har valgt at gøre sådan, for det er ligemeget hvad du siger, det er ligemeget om hvor meget du dokumentere at de myter der er om Tesla og elbiler generelt for der vil aaaaltid sidde nogen over i hjørnet og omfavne deres 15år gamle TDI motor og råbe "Din bil er ikke go for miljøet!!"
    Vel at mærke de samme mennesker som ALDRIG har givet en skid for miljøet selv.

Jeg tager af og til kampen, men skal jeg være helt ærlig, så er det som at slå i en dyne.

Det er en fed bil i mine øjne, den kan alt hvad jeg beder den om, og hey... den er hurtigere end din? og det kan jeg siger med ret stor sikkerhed endda uden at vide hvad du køre i. og det er sjovt, og det betyder mere for mig, end om 2 kromlister har linet op den dag jeg fik udleveret bilen smiley

• #181   18. okt 2020 En af de i mine øjne mere graverende problemer med Tesla er deres måde at håndtere salg/distribution af reservedele til uautoriserede værksteder.
    Tesla gør hvad de kan for at ligge hindringer i vejen for uautoriserede værksteder får originale dele til deres biler, og det er ikke engang noget de ligger skjul på, efter deres eget udsagn vil de gerne selv have den direkte kontakt med kunderne.

Dette kan specielt være til gene hvis man ikke lige har et autoriseret Tesla værksted i nærheden.
    Jeg fik selv skiftet en forrude pga. stenslag kort tid inden jeg solgte min M3 og da jeg ikke gad køre 180 km til nærmeste Tesla værksted fik jeg mit lokale uafhængige værksted til at klare det.
    Men der gik meget lang tid med at få den nye forrude hjem fra Tesla.
    Efter ruden var blevet skiftet blev jeg opmærksom på at en af klipsene til solskærmen var knækket, dette er et generelt problem med M3 da klipsen simpelthen er for tynd og skrøbelig hvor skruen sidder.
    Her tog det også flere uger for værkstedet at få fat i de nye klips fra Tesla. Til trods for da mekanikeren ringede til Tesla fik han at vide at de havde dem på hylden.
    Det værksted jeg benytter specialiserer sig også i el og hybrid biler og ejeren siger at det generelt er et problem for dem at få dele fra Tesla, hvilket jo i sidste ende kun går ud over Tesla's egne kunder.
    Tesla's politik på dette område er også en af årsagerne til at jeg ikke skal have en Tesla igen.

• #182   18. okt 2020 Ingen tvivl om at det sikkert er sådan med Tesla, men det er jo også et mærke som har valgt ikke at have nogen forhandlere.
    De forsøger at gøre op med den forældede måde at håndtere biler på hvor der er 4 mellemmænd der alle skal tjene penge på dig.

Og der er sikkert masser af mærker især eksklusive mærker som opføre sig på præcist samme måde.

Og mange gange skyldes det simpelthen at Tesla ikke har stumperne da alt produktionskapacitet går på at lave nye biler.
    Det skal nok blive bedre når deres nye fabrikker og især den i Berlin kommer op og køre.

Det de får ud af det er jo at der udspringer en masse 3. parts producenter som jo bare udvider mulighederne for hvad man kan købe til dem.

Jeg tror ikke der findes en bil i verden hvor man kan få lige så meget skræddersyet 3. parts lir til som en Model 3.

Og så længe min bil er under garanti, jamen så kommer den ikke andre steder end hos Tesla, når garantien engang udløber så må jeg se hvordan det ser ud til den tid.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#183   18. okt 2020 Hør nu her Carsten T. Elron Musk er en selvfed idiot der tror han har opfundet de vise sten og så fører han sig frem som en galning. Faks. er at elbilen er blevet opfundet før der var tænkt på ham, så han har ikke opfundet en skid. Faks. er at hans biler har lige så mange fejl som andre. Og Faks. er at hans T model ikke kommer i nærheden af Mercedes, Bmw, Volvo osv. når man ser på pris uden afgift. Faks. er at elmotor er hurtigere end forbrændingsmotor og hvad så, vejsikkerhed handler ikke om at køre hurtigt det giver kun flere dødsfald og ja kører Mercedes den er ikke så hurtig som din og det gør intet for mig og ja Mercedes har haft og har massagerne af fejl pisse irriterende men kender man noget til økonomi ved man også at alle bilmærker inklusiv Tesla forsøger at få alt lavet så billigt som muligt og det giver fejl.

• #184   18. okt 2020 facts! så skriv dog facts! hvis du endeligt bruge termet så skriv det dog rigtigt, hvad er en "faks" vil du sende mig noget over et modem eller hvad? smiley

Elon Musk har opfundet mere og bidraget med mere til verden allerede nu, end de fleste i verden, og han er kun lige kommet igang.
    Det handler jo ikke kun om biler for ham.

Han har fået elbilen til at være normen, og det var for mange set som umuligt.

Han har sendt mennesker (og en enkelt bil faktisk) ud i rummet, som det første private firma nogensinde.

Han er i gang med at sende 12.000 satellitter i kredsløb om jorden til at drive et
    verdensomspændende trådløst internet (StarLink) der vil gøre alle andre former for internet forældede.

Han vil revolutionere energisektoren med batterier og solceller på huse og hele byer.

Og jeg har ikke engang kradset overfladen.

Elon er en mand der vil blive rejst statuer for og vil gå ned i historien som et af de største mennesker der nogensinde har levet og har påvirket vores verdens mest på en positiv måde.

Du siger han ikke har "opfundet noget"? Han har i hvert fald ændret verden, til det bedre, og det er der ikke ret mange der har præsteret .

• #185   18. okt 2020 Tesla selv sagde i dette tilfælde at delene var på hylden hos dem, alligevel tog det også over to uger før værkstedet havde dem i hånden.

Jeg kan af erfaring sige at det samme på ingen måde gør sig gældende med Audi, BMW, Mercedes, VW eller Porsche, der går maks 1-2 dage før man har delene hvis de er på lager.

Hvis Tesla ikke har nok kapacitet til at producere reservedele fordi de bruger alt deres kapacitet på dele til nye biler så skal de ændre deres prioritering, alt andet vil være at skide på deres kunder... Synd for dig at du har købt en Tesla som er gået i stykker for vi gider ikke lave reservedele til dig... Men du kan bare købe en ny Tesla...
    Det lyder rigtig sympatisk.

Det kan godt være at Tesla's officielle forklaring er at de vil afskaffe fordyrende mellemled, men det burde være op til kunden selv at bestemme om de vil bruge Tesla's egne værksteder eller et uafhængigt.
    Jeg er ikke et sekund i tvivl om at Tesla gør dette, ikke for at fjerne fordyrende mellemled, men for at bevare kontrollen over "deres" biler, på samme måde som Apple gør med deres produkter.

Problemet er måske ikke så stort for dem som bor tæt på et Tesla værksted, for så kan man jo bare køre derhen, men det er ret begrænset hvor mange af dem som findes i Danmark.

Tesla's valg om ikke at have forhandlere gætter jeg på nærmere har noget med at gøre at de vil profit maksimere, med andre ord, de kan tjene flere penge hvis de ikke har forhandlere.
    Det kan godt være at de mere entusiastiske Tesla kunder nemt kan klare sig uden en forhandler, men for den gennemsnitslige bilkunde giver forhandlerne et ekstra lag af support og service som mange er glade for.

I forbindelse med salget af min M3 havde jeg brug for support fra Tesla da jeg ikke selv kunne få lov til at fjerne bilen fra min konto som der står man skal gøre i deres vejledning.
    Det lykkedes mig da også at komme i kontakt med en supporter, men kommunikationen skulle foregå på engelsk?? Det giver for mig ingen mening at man fra Teslas side mener man kan nøjes med at stille engelsk talende supportere til rådighed når man vil sælge biler i Danmark.

Den egentlige årsag til alt det 3. parts "lir" som fremstilles til Tesla skal nok nærmere findes i at man fra fabrikken ikke har nogle valgmuligheder for at få bilen som man vil have den og at bilen på nogle områder er mangelfuld.

Til Audi, BMW, Mercedes og VW findes der ikke nær så meget 3. parts udstyr, men det skyldes nok at man fra fabrikken kan få næsten alt hvad hjertet begærer, og det man ikke har fået fra fabrikken kan eftermonteres med originale dele.
    Denne metode foretrækker jeg klart frem for Tesla's "one-size-fits-all".

• #186   18. okt 2020 Nu nævner du sjovt nok selv at du har haft kontakt med en supporter.

Hvor mange andre bilfabrikanter har en hotline man kan ringe til en fredag aften som lige kan logge ind og lave en diagnose på din bil mens du sidder i den? og faktisk løse problemer for dig remote? og hvis det kræver mere end det, så sender de en kørende tekniker "Ranger" UD TIL DIG!

Det er der da ingen andre der gør?
    Selvfølgelig mangler Tesla dele, det tager også lang tid at få lavet større skader hos Tesla for de mangler selv delene, det skal nok komme.
    Det kan da ikke være i deres egen bedste interesse at levere en dårlig service med vilje, der er jo trods alt penge at tjene i det.

• #187   18. okt 2020 HiFi Klubben har også gjort det sværere for andre radioværksteder at få dele til deres produkter, det er jo udelukkende for at få trediepart til at se dum ud og virke langsom,

• #188   18. okt 2020 Allan

Jamen de gør det jo også for deres egne service centre? smiley
    Jeg har faktisk set en gut der fik lavet en udskiftning af en MCU i en Model S hos en 3. part fordi der var 3 ugers ventetid på dele hos Tesla's eget service center.
    Det er jo ikke noget man gør med vilje, det er fordi man vitterligt ikke har stumperne, og selvfølgelig prioritere man jo sine OEM service centre først når delene er svære at få

• #189   18. okt 2020 Det aner jeg ikke noget om. men det er da direkte dumt ikke at have dele til sine egne produkter på hylden.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#190   18. okt 2020 Nu skal det lige siges at jeg intet har imod elbiler, selv om det kan lyde sådan. Men Elron Musk er bare ikke det orakel folk vil gøre ham til. Og så er elbiler altså ikke så co2 neutrale som de gerne vil have vi skal tro. Og Carsten T din Tesla er da flot uden på og ser potent ud, det er noget amerikanerne kan, men inden i ligner den en trabant absolut ingen luksus

• #191   18. okt 2020 Allan

Det er vi helt enige om.
    Men du skal også huske at vi snakker om verdens yngste bilfabrikant, de skal liiiige have produktions kapaciteten op, de bygger jo fabrikker som en gal

• #192   18. okt 2020 Martin a

Og jeg kunne skrive en hel bog om hvor elendig jeg syntes din Mercedes er, men det gør jeg trods alt ikke smiley

Ingen må nævne at ALT plastik i en Mercedes selv i deres S-klasse til 4millioner knirker og piber som en gammel Skoda der har stået 20år i solen når man rør ved det smiley

Der er bare ikke noget mere klasse end et Mercedes interiør der føles lækkert og gennemført... hov vent...

https://www.youtube.com/watch?v=n7fbVYiYp_w&ab_channel=Autowizja

omg det er skidt det her smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=WbHDKDYgK3Q&ab_channel=BuildQualityTest

• #193   18. okt 2020 Ikke en gal, men gale smiley

Norges mest solgte bil overhovedet, det forpligter synes jeg.

• #194   18. okt 2020 Jeg kunne i hvert fald ikke få fat i en supporter første gang jeg ringede til Tesla, jeg fik at vide at det var uden for supportens åbningstid, så jeg måtte ringe dagen efter.
    Hvor meget support fik jeg? Ja jeg fik blot svar på at de udmærket kendte til fejlen med at man ikke kunne fjerne bilen fra sin konto og at den så ville blive fjernet når den nye ejer fik den tilføjet til sin.
    Men hvis de udmærket vidste at der var problemer med funktionen, hvorfor så have funktionen aktiv på deres hjemmeside? Hvorfor så ikke skrive at der kunne være problemer med den i deres FAQ som jeg rent faktisk læste igennem? I stedet skulle jeg igennem deres telefonkø for at snakke med en engelsktalende supporter, det er sq service.

Du bringer selv StarLink og Elon på banen...
    12.000 satelliter? og derudover søger de om yderligere 30.000 satelliter...
    Jeg kan ret nemt fortælle dig hvad det er, det er rumskrot!
    Mængden af materiel i rummet opvejer simpelthen ikke fordelene ved StarLink, og jeg tror aldrig vi kommer til at se den dag hvor StarLink får en fiber forbindelse til at være forældet.

Elon er synonym med Tesla, hvilket er ret sjovt når han ikke selv har grundlagt Tesla, men blot har købt sig ind firmaet.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#195   18. okt 2020 Undskylder fact blev til faks på min ipad den laver det om ??

• #196   18. okt 2020 Du er godt nok hurtig til at forsvare Tesla, hver gang vi andre har en anden mening end dig. Eller haft andre erfaringer end alle de gode du har haft.
    Jeg har aldrig hørt en person sætte et bilmærke så højt op på en piedestal før men ok, fred være med det smiley Du er åbenlyst ret glad for bilen og det skal du selvfølgelig også have lov til.

• #197   18. okt 2020 Morten J

Jeg har haft fat i deres support på alle mulige tider af døgnet, så ingen problem for mig i hvert fald.
    Havde et problem med en software update som bilen blev ved med at ville installere, det fixede han lige remote.
    Så det er da trist at du har haft en skidt oplevelse med det

• #198   18. okt 2020 #196
    Så skulle du se ham dengang han kørte Opel smiley

Det var nøjagtigt det samme, blot et andet mærke.

Tænker at der er tale om en person i særklasse smiley

• #199   18. okt 2020 Josefine

Jamen hvad skal man næsten gøre når ALLE skyder efter Tesla? skal jeg bare gemme mig i et hul eller forsøge at fortælle folk lidt om hvordan tingene i virkeligheden hænger sammen?

• #200   18. okt 2020 Eller bare indse at Tesla ikke er fejlfrie smiley Du har dem jo på en piedestal!

• #201   18. okt 2020 Morten J

Ang. rumskrot er alle satellitterne udstyret med ION-Thrusters som bruges til at skubbe satellitterne ud af kredsløb og ind i atmosfæren hvor de brænder op totalt, når de har afsluttet deres liv

• #202   18. okt 2020 Josefine

Har jeg sagt at de er fejlfri? Hvis ja må du gerne citere hvor jeg har gjort det?

• #203   18. okt 2020 Søren

Jeg har skam stadig en hel flåde af Opel'er
    Dem vil jeg hellere end gerne tale om hvis du har lyst?
    Men oftest er det jo Tesla der fylder headlines, så det er oftest det man kommer til at debattere efterhånden smiley

• #204   18. okt 2020 Du forholder dit jo ikke rigtig til kritikpunkter men farer straks i flint og forsvarer Tesla hver eneste gang en anden person i denne tråd har noget negativt at sige eller blot ikke deler samme gejst for Tesla som du.

• #205   18. okt 2020 Josefine..

Jeg er ikke helt med, sååå hvis nogen kritisere din bil.. ooog du er ikke enig, så må du ikke debattere med dem, på et forum.. så skal man bare acceptere det og tie stille? Det bliver da en kedelig debat smiley

Jeg acceptere da at andre har en anden holdning end mig, men ligesom med dig kniber det jo med at du kan acceptere at jeg ikke har den samme holdning som dig smiley

Men har jeg sagt at de er fejlfri?

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#206   18. okt 2020 Som jeg skriver Carsten T alle bilmærker har kiksere også Mercedes og at du tager og vrider i plast og det knirker gør ikke at den “bilen” knirker når man kører i den. Internettet er godt men sådan som du helt ukritisk læser alt der passer til din holdning og så gør det til facts er useriøst. Din viden er internettet og det kan man altså ikke altid stole på smiley

• #207   18. okt 2020 Martin A

Du har lige beskrevet præcist hvad du selv gør?
    Du udtaler dig om en bil du aldrig har ejet?
    Og med stor sandsynlighed aldrig så meget som sat i..

Ligesom langt de fleste der udtaler sig negativt om Tesla

• #208   18. okt 2020 Morten J
    En starLink satellit måler 3.2x1.6x0.2m hvilken betyder at den største flade er ca 5.0 m2 men da jorden alene ved havoverflade er 510.100.000.000.000 m2, så er der rigeligt med luft omkring dem selv om man sender 42.000 satellitter i luften. dvs. en satellit for hver 2.500 kvadratkilometer.

Starlink skal hjælpe de dele af verden hvor der mangler infrastruktur.

• #209   18. okt 2020 Ang. StarLink kan jeg virkeligt anbefale denne video
    Det er super spændende :
    https://youtu.be/giQ8xEWjnBs

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#210   18. okt 2020 Se igen Carsten T du kan kun henvise til videoer på internettet, du aner ikke om det er facts. Og hvad ved du om hvad jeg har ejet eller har kørt i, ingenting som sagt er du useriøs. Og din gude figur Elron musk er en klaphat, hvis han ikke kan blive hyldet udråber han de sande helte til pedofile :D. Ingen sand helt gør det

• #211   18. okt 2020 Der er i forvejen tusindvis af satellitter i kredsløb og til tider for mange i forhold til hvad der er forsvarligt, 12.000-40.000 mere kommer ikke til at gøre det nemmere til trods for at der er "masser af luft" mellem hver af de enkelte starlink satellitter.
    Kollisioner mellem starlink og andre satellitter kan komme til at skabe kaos, men det er jo lige meget når Elon har besluttet at han vil levere internet til den tredje verden.

https://spacenews.com/starlink-failures-highlight-space-sustainability-concerns/
    https://phys.org/news/2020-05-costly-collateral-elonmusk-starlink-satellite.html
    https://www.forbes.com/sites/jonathanocallaghan/2019/09/02/spacex-refused-to-move-a-starlink-satellite-at-risk-of-collision-with-a-european-satellite/#59e9218d1f62

• #212   18. okt 2020 Du debatterer jo netop ikke Carsten. Du vender bare den anden kind til og går straks i forsvarsposition. Og så er det sgu ikke nemt at opretholde en diskussion. Ikke når modparten ikke er lydhør over for kritik.

Jeg kan fint ud accepterer at vi ikke har samme holdning til Tesla, men din mani over for tesla er jo nærmest en besættelse. Og dermed at du ikke nem at nå ind til.

Jeg har givet min mening til kende men føler ikke der er grund til fortsættelse. Ikke når modparten går med så store skyklapper.

• #213   18. okt 2020 Josefine

Så siger vi det, men jeg syntes nu jeg er ret lydhør overfor hvad folk har at sige, men hvis du lige læser lidt af det igennem så vil du også se at det ofte ikke er særligt pæne ting, så det er lidt svært ikke at komme til at lyde defensiv .

men det er ligesom det altid har været herinde, har man en anden holdning eller passion end kollektivet så passer man jo ikke ind.

og jeg har faktisk aldrig rigtigt passet ind her, til trods for at jeg har eksisteret her længere end de fleste.

den her snak med dig et intet nyt for mig, det har jeg haft med andre her på sitet da du var 9 år gammel (hvis din alder på din profil ellers passer)
    så intet nyt under solen der, og jeg er skam vandt til at det stort set er alle mod mig smiley

• #214   18. okt 2020 Morten J

han har jo trods alt søgt og fået tilladelse til at sende dem om, jeg tænker det er styr på det

• #215   19. okt 2020 Carsten T
    Bare ud af nysgerrighed.
    Nu skriver du at man selvføldig bare kan bruge andre værksteder til at få lavet sin Tesla, hvilket er super.

Nu har der været rigtig meget oppe i USA hvor folk der har været på andre værksteder har fået slået deres supercharging fra fordi Tesla kan se de har været på uaut. værksted.

Hvordan håndtere det der herhjemme, er det, det samme, eller respektere de, vores frie valg af serviceværksted fra dag 1, uden at slå noget fra, eller fjerne noget ?
    Jeg ved de har haft store "problemer" (læs:det vil de ikke) med at frigive software til at fejludmåle på, selvom de også skal det pr lov, herhjemme.

• #217   19. okt 2020 De eneste tilfælde hvor Supercharging har blevet slået fra, er folk i USA der har opkøbt totalskadet biler og så genopbygget dem, Tesla vil ikke stå inde for den risiko der kan være ved at en privat mand har rettet en bil ud han ingen forstand har på i hans indkørsel.

Hvis en total skadet bil skal på vejen igen skal den ind til gennemgang hos Tesla hvor den bliver "re-certificeret" til at køre på vejen.

Og ignorere folk det her, bliver alle tjenester i bilen slået fra, så som internet, Supercharging og alt support og garanti fra Tesla's side på bilen.

Og det kan jeg faktisk godt forstå

• #218   19. okt 2020 Her er et rigtigt godt eksempel

profilbillede
  • #219   19. okt 2020 "problemet" er at selv en bil i den stand kan stadig køre, og med den værdi de har så ser folk det som en chance for at komme i sådan en bil billigt.

Og det er jo biler der er under garanti, så hvis der er noget galt med bilen så ville det jo ikke give mening at køre til andre end Tesla

profilbillede
  • #220   19. okt 2020 Problemet er at Tesla ikke skelner mellem små og store skader.
    Dvs. en mindre og primært kosmetisk skade som er blevet repareret kan resultere i at Tesla deaktiverer Supercharging.

Faktisk er det ikke kun Supercharging de deaktiverer, men hele hurtigladnings funktionen, så man kan heller ikke hurtiglade ved en 3. parts ladeoperatør.
    Man kan diskutere om det er i orden at Tesla deaktiverer Supercharging hvis man som ejer ikke overholder deres terms&conditions (der står sikkert noget der om skadede biler), men det er da helt uacceptabelt at de også lukker for hurtigladning ved 3. parts operatører.
    Så er vi jo lige pludselig i en situation hvor man begynder at tvivle på hvem som egentlig ejer bilen når Tesla kan foretage så drastiske indreb i funktionaliteten på den.

• #221   19. okt 2020 Morten J
    Lige precis.

Carsten T
    Nu skal vi lige blive enig om, at det er vores bil og ikke Teslas smiley
    Jeg ved godt Tesla prøver lave en Apple og bestemme over den, så du faktisk aldrig rigtig ejer dit produkt og du ikke må lave det og du skal købe et ny.
    MEN
    Det er din bil, og hvordan og hvorledes du får den lavet skal de på ingen måde blande sig i, uanset firma, i ens eget produkt.

Det vil svare til jeg tager min bil til andet værksted og får den lavet, også har de pillet AC og Cruisecontrol ud, fordi de har skiftet en kofanger.

At de frasiger sig en garanti må de gerne prøve, og det er precis min point, hvad gør de herhjemme, for vi har frie serviceværksteder, og det gælder også skadet biler smiley

• #222   19. okt 2020 Forskellen er jo at en elbil jo er noget HELT andet end de biler værkstederne normalt håndtere.
    De er ofte slet ikke certificeret til at håndtere bil med højspændings systemer.

Tesla forsøger at stoppe folk i at brænde deres hus ned, fordi man ved jo godt hvem der får lorten hvis det sker.

Hvis du køber en ny BMW der stadig er under garanti, så køre du den jo heller ikke ned til Hr. Jensen Auto nede på hjørnet og skiftet AC compressor? Så vil BMW jo også vaske hænder

• #223   19. okt 2020 Lige en kort kommentar til SpaceLink igen:

Så vidt jeg forstår har Elon fået tilladelse til at sende satellitterne op, men det er ikke fordi det er en uafhængig, international organisation der giver tilladelse til at sende satellitter op.
    Det er så vidt jeg forstår hver enkelt nation der regulerer og giver tilladelse til at sende udstyr i rummet og deri ligger problemet, hvor meget tillid har man til at USA formår at administrere sådan et ansvar når Elon kommer og spørger om tilladelse til at sende først 12.000 og senere 30.000 yderligere satellitter i kredsløb?

• #224   19. okt 2020 Det kan godt være at værkstederne ofte ikke er certificeret, men om så de var certificeret tror jeg heller ikke det ændrer på hvordan Tesla håndterer sagen.
    Jeg er ikke i tvivl om at der kører Tesla'er rundt som er blevet repareret af mekanikere som er uddannet og evt. certificeret i BEV/PHEV systemer som stadigvæk har fået deaktiveret SuC.

Som reglerne er i Danmark mener jeg ikke at en mekaniker må røre ved nogle af de elektriske systemer med "høj" spænding hvis ikke han er uddannet og godkendt til det.
    Jeg kan kun forestille mig at det samme gør sig gældende i resten af EU.
    I så fald har Tesla ikke noget belæg for at indføre samme praksis med at deaktivere SuC og hurtigladning i EU.

• #225   19. okt 2020 Jeg tror ikke der findes én eneste Tesla i Danmark der har fået lukket for SuperCharging

"StarLink" ikke SpaceLink smiley
    Og igen tænker jeg at der er helt og aldeles styr på det, så du den video jeg postede fra Real Engineering om det?

• #226   19. okt 2020 Det kan godt være at der ikke findes nogle i DK endnu, men muligheden for at det sker er reel:
    "Når et køretøj er klassificeret som et bjærget køretøj:
    ...
    Supercharging er permanent deaktiveret.
    ..."
    https://www.tesla.com/da_DK/about/legal (bunden af siden).

StarLink, SpaceLink, ElonLink, whatever...
    Jeg har set den video (samt flere andre om samme emne) engang i 2019 så den er ikke ny for mig.
    Jeg kan dog stadig ikke undgå at være kritisk over at der er give tilladelse til at sende et 5 cifret antal satellitter i kredsløb bare fra et enkelt selskab, der er jo allerede masser af udstyr i rummet som ofte er på kollisions kurs, og der skal også være plads i rummet til andre end Elon.
    Hvad de amerikanske myndigheder har lagt til grund for tilladelsen skal jeg ikke kunne sige, men jeg har generelt ikke den store tiltro til at amerikanske myndigheder formår at tage uvildige beslutninger.

• #227   19. okt 2020 Ja et bjærget køretøj bliver deaktiveret, det er jo et totalskadet køretøj

Der er masser af plads, i rummet, du skal huske at de jo ikke bare kan arbejde i ét plan, du har jo forskellige højder du kan sætte noget i kredsløb
    Se det som et frekvensbånd, flytter du en frekvens op, er der helt frit

Men det er fint nok at du er lidt reserveret omkring det

• #228   19. okt 2020 Carsten
    Har du et link til dem der laver den røde Tesla fra skrot til slot?

• #230   19. okt 2020 Allan

Jeg ved faktisk ikke om den røde der er blevet lavet endnu

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#231   19. okt 2020 Nu er det sådan at den bliver solgt til reservedele ikke til at blive lavet ?????? Igen løber du med en halv sandhed Carsten T

• #232   19. okt 2020 Martin A

Og du tror ikke at den plan er blevet ændret 50 gange for den bil?

Seriøst luk nu bare ædespalten

Kig på YouTube, der er masser af biler der er blevet genopbygget, Rich Rebuilds har gjort en karriere ud af det og en virksomhed.

Og her er en:
    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/my-first-model-3-rebuild.139049/

og her er en:
    https://www.motor1.com/news/390868/damaged-model-s-repair/

Og her er en:
    https://www.youtube.com/watch?v=Qiy5feekLZU&ab_channel=Samcrac

og jeg kunne blive ved, men ved du hvad? det gider jeg ikke smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#233   19. okt 2020 Hmmmmm har jeg sagt han ikke opbygger biler. Næ jeg siger den røde du linker til sælges som reservedele, men du skrev højre oppe at du godt kunne forstå Tesla. 217-218-219 men du holder dig ikke til facts, du manipulere så det passer til din egen holdning.

• #234   20. okt 2020 Carsten T
    Det er fulstændig underordnet hvor du får serviceret din bil, om det er aut. værksted eller ej under garantiperioden, garantien skal stadig opretholdes, er der garanti på en defekt del på bilen skal man self. indlever den ved forhandleren.

Elbiler er det samme, og under samme regl sæt, og der er overhovedet ingen lovelig grundlag her i EU for, at de slukker for noget som du har betalt for.
    Det er også derfor jeg spørger, hvad de gør ved det her i EU, for ved kun hvad de gør i US, og det kan være pænt ligegyldigt for os. smiley

• #235   20. okt 2020 Jeg ved ikke om mekanikere skal igennem et uddannelses forløb for at blive godkendt til at arbejde på bilerne.
    Det kan jeg huske for en del år siden da Opel Ampera kom frem, det var kun Opel værksteder der havde haft en eller flere mekanikere på kursus i bilen før de måtte servicere og reparere på den.
    Jeg tænker da det er noget af det samme med elbiler i dag.
    Men jeg ved det ikke

• #236   20. okt 2020 Carsten T
    Skal ikke sige om de ikke kommer forbi det emne i dag, men os der er udlært kan tage et kursus, ligesom man kan tage kursus til så mange andre ting.

Og nu kender jeg til et par stykker der feks har arbejdet for Tesla, vel og mærket som ikke er udlært mekaniker.
    Men det ændre nu intet på at du frit kan vælge værksted og bibeholde garantien på vognen.

• #237   20. okt 2020 Sådan burde det være ja, men jeg mener nu stadig det er mest i forhold til service og få stempler i service bogen, og i og med det ikke eksistere ( i hvert fald for en Tesla) så er det jo kun sager hvor der skal repareres noget der er blevet skadet.

Men jeg har heldigvis ikke haft nogen skader endnu så jeg ved slet ikke hvordan sådan et forløb ser ud for en Tesla

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#238   20. okt 2020 Nu er automekaniker desværre ikke en beskyttet titel, så alle kan åbne et værksted og servicere en bil i Danmark om det også gælder elbiler ved jeg ikke da elektriker er en beskyttet titel.

• #239   20. okt 2020 Kender da flere som laver el og får det godkendt af en installatør efterfølgende.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#240   20. okt 2020 Sikkert men det er ulovligt at tilslutte kontakter osv. Må vist godt trække ledninger rundt men det er vist også det.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#242   21. okt 2020 Hej Erik nej det kan jeg se, men meget andet er ulovligt. Man kan gå ind på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside og se. Der står hvad man må og ikke må. smiley

• #244   21. okt 2020 jaaaaaaaamen det er jo ham Martin A der kun snakker halve sandheder og sleeeet ikke holder sig til fakta... bla bla bla.
    Er det ikke sådan det lyder Martn? smiley smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#245   21. okt 2020 Carsten T hedder Martin ikke Martn smiley . Men nu snakkede jeg om at man faktisk kan være bager og så åbne et værksted og servicere biler, da automekaniker ikke er en beskyttet titel som elektriker er. Jeg troede så det gjaldt alt el, det gjorde det så ikke og det gør jeg så opmærksom på man kan se hos sikkerhedsstyrelsen. Men du gider måske ikke læse hvad man skriver.

• #246   21. okt 2020 Jeg har skam stavet dit navn rigtigt hvis du lige åbner øjnene engang smiley

Du er bare sjovt så hurtigt du er ude med riven efter andre hva?
    Undskyldninger undskyldninger du skrev noget der var direkte usandt, så det var ikke engang en halv sandhed, der var slet ingen sandhed i det smiley smiley smiley smiley

Jeg driller bare, så du kan se hvor dum du selv er at høre på smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#247   21. okt 2020 Jeg er altså ikke ude med riven, men Tesla er bare ikke så fantastisk som du vil gøre dem til . Og Elon Musk har sagt og gjort nogle dumme ting. Og deres biler har ligesom andre bilmærker også haft fejl. Plus det faktum at deres batterier sviner helt vildt. Og ja de forbedre dem. Men dieselfabrikanterne forbedre også deres motorer. Og som jeg sagde tidligere elbil er ikke nyt, og min holdning er at der skal tænkes nyt og langt mindre forurenede.

• #248   21. okt 2020 Det ændre ikke på at du siger jeg løber med halve sandheder og selv gør det, endda slet ikke sandheder

Du kan pive alt det du vil du har trådt i din egen fælde længere er den ikke smiley

• #249   21. okt 2020 Nu må i snart lukke røven begge to, det er jo ren børnehave det her smiley

• #250   21. okt 2020 Hey jeg giver bare igen af samme skuffe? smiley smiley
    I håb om at få Martin til at indse at han lyder som en børnehave, men jeg tror desværre ikke det virker smiley smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#251   22. okt 2020 Carsten T jeg fatter ikke hvad du snakker om, (samme skuffe) det må stå for din egen regning. Jeg har åbentbart ramt et ømt punkt hos dig ( prøver at manipulerer andre ). Og det er jeg da ked af du skal tumle med, havde nu godt set du blev mere og mere aggressiv da jeg udfordrede dine link, men så må du lærer at lade være med at prøve at manipulere andre. smiley .

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#252   22. okt 2020 Desuden, hvis du hentyder til det med elektriker og hvad man må privat, så lagde jeg mig fladt ned og henviste enda til sikkerhedsstyrelsen så andre kunne se hvad man måtte. Men det var jo slet ikke det at emnet handlede om. Så igen forsøger du at manipulere emnet til din fordel ( denne gang hets mod mig ) smiley

• #253   22. okt 2020

profilbillede
  • #254   23. okt 2020 Carsten T vil altid tale for sin tesla, det kan ingen ændre på og er lodret imod alle alm biler som ikke er elbiler,, det er det korte af det alt for lange, og han har i øvrigt fået drejet denne tråd helt, så folk tror at tråden handler om man skal købe el biler og fordi han er fortaler for det, og har 1 selv. og Carsten du behøver ikke kommentere dette, selv om jeg ved du gør det alligevel, og at det
    bekræfter det jeg skriver, om din holdning og dit forsvar om tesla
    men siger det for sidste gang, tråden handler om
    ( sikkerhed omkring hybrid og el biler når ulykken sker )
    og ikke hvis den sker og hvor stor sandsynligheden er for at det sker, MEN når ulykken sker og lortet bryder i brand ell eksplodere,
    og igen Carsten T,
    ja alle biler kan bryde i brand det er vi enige om,
    men sagen er hvor hurtigt og om du kan få din familie ud inden de brænder inde.
    For igen en elbil og hybrid brænder ud fra bunden og temperaturen er meget højere end ved brændstof og det går utroligt hurtig, og har bilisten et lille barn spændt fast på bagsædet bliver vedkommende slemt forbrændt inden man får barnet løsnet og ud af bilen mens stik flammer brænder varmere end en skære brænder op ad dine ben ,hvis ikke bilen eksplodere inden, det er fakta. hvis man lægger 2 og 2 sammen.

• #255   23. okt 2020 Jeg elsker at hele tråden er kommet til at handle om mig smiley og jeg elsker at du skriver en lang svada og siger at jeg ikke skal kommentere det smiley
    og jeg elsker især at du har "liket" dit eget indlæg, det er virkelig class smiley smiley smiley

Jamen hvis du ikke vil have kommentarer, så skriv din holdning på noget andet end et forum smiley

Du kan tro hvad du vil, men jeg syntes ærligt talt du skulle undersøge sagen lidt mere inden du kommer med den slags postulater smiley

Så kan mit postulat jo være at "almindelige" biler slet ikke burde være lovlige da der er en 10gange! højere risiko på spontan selvantændelse end de biler du mener burde være ulovlige smiley

profilbillede
  • #257   24. okt 2020 Carsten: Bare lige for at gnide salt i såret smiley
    Jeg mener det var dig der i denne tråd skrev at Tesla ikke har haft recalls.
    Jeg så så nu at der er recalls på nogle Model S og X i forbindelse med nogle affjedringskomponenter.
    Da jeg søger på det ser det så ud til at der har været flere recalls på Tesla.
    Model S/X steering assist motor bolt, Model S/X elektrisk parkeringsbremse, Model S airbag (en del af en større omgang Takata recalls), noget med nogle amerikanske strømadaptere samt recall på nogle Model S sikkerhedsseler.
    https://www.tesla.com/support/model-s-seat-belt-inspection

Dette er bare et bevis på at ALLE seriøse bilfabrikanter har recalls.
    Hvis man ikke har recalls tager man ikke sikkerheden seriøst, for ALLE laver fejl en gang i mellem når man laver noget som komplekst som biler smiley

• #258   25. okt 2020 Det var jeg ikke klar over, man kan så sige at grundet at det er de "gamle" modeller er det jo sikkert tidlige børnesygdomme fra en hel ny producent som mangler noget erfaring, og man kan jo så sige at i og med Tesla ikke har solgt så mange af de modeller så er det jo heller ikke mange biler der er blevet kaldt hjem.

Det gør jo så også at Tesla er suverænt den producent der har færrest recalls overhovedet. Så mon ikke det går smiley

og så er Tesla's recalls ofte selvvalgte, og ikke tvunget som det fleste andre er:
    "And in 2018, Tesla voluntarily recalled nearly half of the cars the company had produced because of a problem with the power steering."

Tesla havde 8 recalls fra 2014 til 2018 hvor GM havde 213 i samme tidsrum

https://www.rd.com/article/car-brands-most-fewest-recalls/

• #259   25. okt 2020 Jeg vil blive meget overrasket hvis der ikke også kommer recall på Model 3 på et tidspunkt smiley

• #260   25. okt 2020 Det er der skam allerede, hvis dog kun i USA

"The driver-side sun visor may not have the required air bag warning information"
    https://www.cars.com/research/tesla-model_3/recalls/

Store ting

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• #262   25. okt 2020 En mulighed, eller et par svejsebriller smiley smiley
    STARTECH, a BRABUS Group company

profilbillede
  • #263   25. okt 2020 Jeg foretrækker nu godt nok standard fronten på M3 frem for den Startech.
    Men nu synes jeg så heller ikke den er så grim som mange vil gøre den til smiley

• #264   26. okt 2020 Den eneste grund til at folk syntes den er grim er pga. hvad bilen repræsentere og har intet med dens udseende at gøre smiley

Jeg havde selv en sjov oplevelse med en kammarat der også siger at han syntes det er det grimmeste køretøj i verden, hvor jeg nævner at jeg syntes da at den ligner en Porsche i design og fronten især en Panamera, hvor han himler op, hvordan i alverden jeg kunne finde på at lave sådan en sammenligning de 2 biler tåler ingen sammenligning Porschen er Gude-smuk osv. osv,.

Samme aften ser vi noget motorløb sammen hvor en bil havarere og der kommer en personbil med folk ud til ulykken, og min makker udbryder, HVAD HELVEDE LAVER DEN KLAMME MODEL 3 NU UDE PÅ BANEN!

Hvor jeg så kunne påpege at det altså var en Porsche Panamera han så på....

Vi har ikke diskuteret design på min bil siden den dag sjovt nok smiley smiley

• #265   26. okt 2020

profilbillede
  • #267   26. okt 2020 Der er ingen tvivl om at gamle petrolheads siger den er grim fordi det er en elbil og især at det er en Tesla og intet andet smiley

De samme siger jo også at Model S'en og X'eren er grimme

Satte du Tesla logo på en Lamborghini så ville den også pludseligt også være grim

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#268   26. okt 2020 Det er da tydeligt for enhver at Tesla og Panameraen ligner hinanden ergo må Tesla have stjålet porsches design. Det skal siges at Tesla model 3 gennemgående er meget pæn men forkofangeren er en ommer det ser mærkeligt ud med en lige flade som på en mur på en bil hvor vindmodstand ellers er i højsæde, de mexicanere smiley skal gå til louis Nielsen smiley smiley smiley

• #269   26. okt 2020 Der skal nok komme en facelift af den ligesom der gjorde på S'eren smiley
    Der kan altid forbedres et eller andet, men at sige bilen er grim som mange jo gør er jo bare at udstille sin holdning til elbiler og Tesla og intet med bilens design at gøre

profilbillede
  • martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#270   26. okt 2020 Det er klart unden for skiven at skrive den er grim for det er den ikke smiley

• #272   26. okt 2020 Piodre

Du har selv udtalt at det er noget af det grimmeste du nogensinde har set, og i et andet opslag herinde har du kaldt den den grimmeste bil i verdens historien... syntes du så også at fronten på en Porsche Panamera er gyselig?

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#273   26. okt 2020 Har forøvrigt kørt i en porsche panamera. Da den skulle afleveres til en kunde. Den er vildt lækker og følges som om en tank kunne kører over den uden at panameraen ville blive skadet ( Hvilket den selvfølgelig ville ?? ). Der er ingen lyde i den andet end den potente motor, dørerne trækker selv ind når du lukker forsigtigt og instrumentet ligner noget fra et fly. Man føler virkelig at her har man sat sig ind i noget helt usædvanligt. Og designet på bilen er bare flot og også usædvanligt. Gid jeg havde råd til sådan en

• #274   26. okt 2020 Ingen tvivl om at det er en fed vogn

• #275   26. okt 2020 Det er også fronten på model 3 jeg syntes der er gyselig, det gælder også Porsche Panamera som jeg aldrig kunne få mig selv til at købe selvom det sikkert er en fed bil.(det bliver så heller ikke et problem da det kniber lidt med prisen på sådan en)
    Jeg tror det er den manglende kølergril der for den til at se dum ud.

• #276   26. okt 2020 Simon J

Det jeg oplever er stort set altid at folk siger at en Panamera er vidunderlig, og at en Model 3 er det direkte modsatte, indtil de ser billeder af de 2 biler samtidigt.

og det bygger jo 100% at folk godt kan lide det som Porsche står for, og hader alt hvad Tesla står for.

De ved allerede hvordan de skal forholde sig til designet inden de overhovedet har set det.

Og det syntes jeg er ret underholdende smiley

• #277   26. okt 2020 For mig er det den Fiat Multipla forrude de har monteret som giver M3 et kedeligt udseende.

Model S er flot, X og M3 er ikke særligt heldige.

• #278   26. okt 2020 Multipla forrude? smiley

profilbillede
  • #279   26. okt 2020

profilbillede
  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#280   26. okt 2020 Undskyld, men skulle det her ikke handle om "Brændstof eller EL biler ? Nu er det jo blot blevet noget "smat-kasteri" omkring design. Kan ikke længere tage det alvorligt !

• #281   26. okt 2020 #278&279

Præcis

• #284   26. okt 2020 Carsten S

Bare rolig, jeg tror heller ikke der er nogen her der tager dig alvorligt

Piodre
    Jeg er skam totalt ligeglad med om folk syntes den er grim, for det ved jeg som faktum at den ikke er smiley
    Det er interessere mig er hele psykologien i at dømme en bils udseende ud fra dens drivlinje, hvilket stort set alle der ikke kan lide elbiler gør.

Det svarer til at vise folk en Golf som de synes er fed, men så når man siger at det ikke er en GTI men i virkeligheden bare en diesel så syntes de at selvsamme bil pludseligt er grim. Det giver jo ingen mening smiley
    og folk gør det kun for at være efter Elbiler og Tesla, nok mest fordi de er bange for dem tænker jeg.

Lund
    Der er jo også langt fra at sige at forenden er "uheldig" til at udråbe den som det grimmeste køretøj nogensinde, kan vi ikke hurtigt blive enige om det?

• #285   26. okt 2020 #281

Beklager men den eneste lighed der er imellem ruderne på de 2 biler er at de er lavet af glas...

• #287   26. okt 2020 #285

Nu er du også forgabt i bilen, så naturligt du ikke kan se ligheden smiley

• #289   26. okt 2020 Prøv nu at hør.. det er jo lige så meget jeres helbred og ikke mindst syn jeg er bekymret for hvis i kan drage nogen som helst form for sammenligning på billederne i 278 og 279

Jeg syntes det er specielt sjovt at Joefine N også syntes det, eftersom en Model 3 har mere design til fælles med hendes Porsche end en Multipla, så må den jo også bare ligne en Multipla, er det ikke det vi er ude i her smiley smiley

Men igen, det handler jo ikke om bilen og designet, det handler og mig og elbiler og især Tesla, og det kan jo få folk til at sige hvad som helst.

Og det er da lidt en skam

• #291   26. okt 2020 95% af befolkningen? Det var noget af en udmelding smiley smiley smiley

Måske 95% af bilgalleri kan jeg gå med til, men jeg beklager at må informere jer at jeres holdninger langt fra reflektere den virkelige verden, heldigvis for det da i øvrigt smiley smiley

Men jeg syntes da du skulle få nosset dig sammen til i det mindste at oprette en bil herinde Piodre, det er jo BILgalleri trods alt.
    Eller du ejer måske ikke en?

• #293   26. okt 2020 Piodre

Hvorfor skulle din vinterbil ikke interessere nogen?
    Bange for at du bliver dømt af andre ud fra dit køretøj?
    Herinde kan jeg faktisk godt se din pointe der

• #295   26. okt 2020 Du skal jo huske at den jo pr. definition er er pænere end min bil til 500.000 hvis man spørg herinde selv hvis det endda er en Multipa så afsted med dig og opret smiley smiley smiley

Men ja det er en sjov størrelse det med biler, de fleste leaser så de ejer teknisk set slet ikke en bil de har bare lånt den en kort periode men lader som om at det er deres.

og så er der dem der har en Audi Cabriolet som har valgt at få den i en DIESEL for der er jo ikke noget federe på en sommerdag end at rulle taget ned og så bare nyde den endeløse klapren fra en klam TDI motor ude foran, med 4 afgangsrør endda hva-behar Søren *dakke dakke dakke dakke ..... thuuuuuu* smiley smiley smiley

Og så er der de restrende 50% som bare ikke har oprettet en bil herinde til trods for at det er hele pointen med sitet, skulle man da i hvert fald tro, men ak nej, de er her bare for at have en holdning om alle andres smiley

Men sådan er det jo med smagsdommerei det er sjældent kønt smiley

Men nok af det pjat, det er jo slet ikke det emnet handler om smiley

• #297   26. okt 2020 Det lyder faktisk helt oprigtigt spændende, det vil jeg glæde mig til smiley

• #298   27. okt 2020 #295

Var det et forsøg på at provokere? smiley smiley

Ikke at jeg behøver at forklare det, men det er en pendlerbil med det formål at være økonomisk. smiley

Ligesom du føler at din M3 er flot, synes jeg at min A3 er en pæn bil, og at den præsenterer sig flot. smiley

• #299   27. okt 2020 Jo jo den er da nogenlunde at se på, men bagenden ødelægger simpelthen hele bilen, og faktisk gør den til verdens grimmeste bil, og en cabriolet som pendlerbil? aaaah..
    Man skal i hvert fald huske at vente med at starte den til alle andre er taget hjem, når den holder nede ved stranden med taget af, lyden af traktor går ikke så godt hånd i hånd med en cabriolet smiley

Det er jo bare når vi alle sammen er så ærlige omkring hvad vi syntes om hinandens biler så ville jeg give mit B7 med smiley

• #300   27. okt 2020 #299
    Det står dig frit for at synes hvad du vil smiley

Sammenlignet med min TT er den markant mere økonomisk, og derfor bedre egnet som pendlerbil smiley

• #302   27. okt 2020 Selv om det altid gør ondt i sjælen at give Carsten ret bliver jeg alligevel nødt til at gøre det her smiley

Jeg oplevede i hvert fald imens jeg havde min Model 3 at over 90% af dem jeg mødte og snakkede med IRL tilkendegav at de syntes at Model 3 var fed/flot, så jeg tror han har ret i at den generelle konsensus i befolkningen er at Model 3 (inklusiv fronten) er fed/flot.
    Hvor meget den generelle befolknings holdning til bilens design er påvirket af den generelle hype omkring bilen og firmaet, på samme måde som en del bilentusiasters holdning til det samme måske er påvirket af den teknologi drivlinjen benytter, skal jeg så ikke kunne sige.

Inden Tesla lancerede Model 3 var jeg meget spændt på at se den, Model S var jo en banebrydende elbil med et fedt design, så forventningerne var høje.
    Men jeg må sige at jeg personligt blev skuffet da jeg så designet, jeg havde nok håbet på et design som lå tættere på af Model S.
    Men som med så mange andre nye bildesigns (BMW er nok det første jeg tænker på her) så må jeg sige at designet blev meget pænere med tiden, eller mere korrekt, efter som jeg begyndte at vænne mig til designet kunne jeg se det pæne i designet smiley

• #303   27. okt 2020 #301

Jeg har kun utrygt min egen holdning.
    Hvor andre udtrykker at deres holdning og tillader sig at udtale sig på vegne af 95% af befolkningen.. hvilket jeg syntes er at strække den lidt smiley

Som Morten J siger, så møder jeg heller ingen mennesker i den virkelige verden der syntes bilen er grim.
    Og selv de mest indoktrineret petrol-heads spørg til finansiering af sådan en efter en enkelt køretur.

Så der er langt fra keyboardet og til virkeligheden.

Et af de største problemer jeg har er folk der vil tage billeder sammen med verdens grimmeste bil, og det kan man da undre sig over

profilbillede
  • #304   27. okt 2020 Der er to M3 i familien. De kører bestemt glimrende og er dejlige biler. Det er der ikke nogen tvivl om, men jeg synes bare ikke designet af front og forrude er synderligt flot/heldigt

Det er jo bare min personlige holdning, og skønt at andre synes den er fed. Ellers var det da trist for Elon Musk smiley

• #305   27. okt 2020 Morten J

Jeg kunne godt have tænkt mig at Tesla havde lavet Performance modeller lidt mere aggressiv, ligesom jeg har været vandt til fra Opel, med en OPC model.
    Der er for lidt forskel på modellerne, det er nok det største kritik punkt jeg kan finde smiley

• #306   27. okt 2020 Søren

Ja hvis man kigger på salgstallene så har folk i hvert fald ikke så meget imod den smiley

• #307   27. okt 2020 #306
    Det er jo fedt.

Personligt venter jeg til der kommer en model som appellerer mere til mig smiley

Tænker at næste pendlerbil skal være en elbil, gerne VW eller Audi.

TT’en skal byttes til noget i samme stil, Audi eller Porsche når det bliver tid til den.

• #308   27. okt 2020 Ja udvalget af elbiler er da heldigvis stigende, men jo slet ikke så bredt som hvis man vælger med brandstof motor.
    Men det er også der hvor jeg syntes Model 3 er en perfekt allrounder.
    Det er en sporty sedan som er praktisk
    Hurtigere end en Lambo
    Bedre økonomi end en Lupo 3L
    Masser af fedt tech
    og ikke mindst muligheder for anhænger træk

Du ville spare en formue ved at skifte til en elbil til pendling

Jeg gik fra at bruge 2000kr i måneden på diesel til 500kr til strøm
    og grøn afgift fra 4500kr årligt til 660kr. årligt.
    og så gik jeg fra 200hk til 500hk
    Og så er Track mode med Drift mulighed osv, godt nok sjovt!

whats not to like smiley

• #309   27. okt 2020 Hastighed og accelleration er ikke det afgørende, men på den økonomiske side er der helt sikkert en gevinst.

Jeg bruger ikke andet end1400-1600 kr på diesel om måneden på de 2,5-3000 km jeg kører, så det er ikke slemt.

TT’en kører kun ca 7500 km om året.

• #310   27. okt 2020 Så kan du også sagtens spare over 1/3 på brandstof smiley det er da værd at tage med smiley

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#311   27. okt 2020 Carsten T: når nu du selv skriver:

Men nok af det pjat, det er jo slet ikke det emnet handler om.

Hvorfor bliver du så ved ? Ja. jeg spørger bare ! Det er "netop ikke" det det handler om, men om "Brændstof eller EL biler" Du har, længe nok, haft held til at trække dette helt ud på et sidespor !

Til alle andre, mere fornuftige, vil jeg sige at I burde holde helt op med at diskutere med sådan en fanatiker. Hvis man gjorde det ville hele den diskussion jo straks ophøre, og så kunne der måske komme et andet emne på tapetet. smiley

• #312   27. okt 2020 Carsten S

Du har faktisk ret i én ting
    Hvis man stopper med at diskutere med en person så stopper den person ofte også med at diskutere.
    Men jeg kan bestemt ikke se hvorfor jeg skulle tie stille når andre diskutere noget der vedkommer mig?

Kald mig da bare fanatiker, det er da virkeligt også super sagligt af dig..
    så kan jeg kalde dig en sur gammel mand og så er vi jo lige vidt ikke?

Nu var det her emne faktisk ved at falde til ro på en ordentlig måde, og så kommer du lige og smider lidt benzin på bålet med sådan et surt opstød, så bravo!

Hop du hellere ud og opret din bil her på sitet så vi kan se hvad for en spand du køre rundt i istedet

• #314   27. okt 2020 haha jamen jeg er da glad for at i kan blive enige om at jeg ikke skal have retten til at skrive, så kan i da hygge jer med det smiley

• #315   27. okt 2020 Carsten: Om performance modellen skal se mere aggressiv ud er nok et meget individuelt spørgsmål.
    Når det kommer til en performance sedan eller stationcar foretrækker jeg et anonymt look (også derfor jeg havde en M3P-Minus).
    Hvis man ser på hvordan Audis RS modeller, BMWs M modeller og Mercedes AMG modeller har udviklet gennem årene fra en hurtig version af standardbilen, med få visuelle kendetegn som afslører at der er tale om en hurtigere variant, til nutidens varianter som næsten alle har lige så aggressiv styling som en Lamborghini.
    Ja så foretrækker jeg helt klart de gamle varianter hvor man lidt nemmere kunne "flyve under radaren".
    Men igen, det er nok meget individuelt.

• #316   27. okt 2020 Morten J

Helt enig, det stikker helt af for producenterne nu om stunder.
    Nu har jeg kun lige Opel som eksempel da jeg altid har kørt det og der er forskellen tydelig men ikke grotesk.
    Når man ser en Honda Civic Type-R så undres man godt nok

• #317   27. okt 2020 Piodre

Jaah misundelse er en grim ting smiley

• Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#318   27. okt 2020 Ja, Carsten T

Nu kom dialogen da heldigvis noget nærmere på rette spor igen. Inden du hakker på mig, ja, så lær lige at stave ! Det hedder ikke "brandstof", men brændstof ! Det hedder heller ikke "vandt til", men vant til ! Har du ingen stavekontrol ?

Så skal du, før øvrigt, ikke kalde min bil for en spand når du overhovedet ikke ved hvad det er for en/flere !

• #319   27. okt 2020 Carsten

haha!! "inden du hakker på mig"
    Siger manden og begynder straks at hakke på mig...
    Dobbeltmoral much? smiley smiley

Jooh jeg har skam en stavekontrol og det er faktisk oftest den som vælger at rette noget jeg har skrevet til det forkerte, men jeg kan da kun undskylde for min manglende evne til at stave og/eller læse korrektur på mine egne indlæg, men som du kan se bliver der skrevet en hel del, så fejl sker smiley

hvad ville du gøre hvis jeg nu er ordblind? ville du så have det godt med dig selv?

Hvad er din undskyldning for at du ikke har fået oprettet din spand/spande herinde endnu?

• #320   27. okt 2020 smiley

• #322   27. okt 2020 Jo jeg tænker bestemt også han er et temmeligt afstumpet og usympatisk menneske faktisk smiley

• #323   28. okt 2020 Lige for at vende tilbage til MuskLink eller hvad nu det hedder for et kort øjeblik, så ser det ud til at jeg ikke er den eneste som er bekymret for mængden af satellitter og hvad det kan medføre af rumskrot.
    https://ing.dk/artikel/3-pct-starlink-satellitterne-fejler-42000-satellitter-kan-starte-rumkrise-240055

• #324   28. okt 2020 Sikkert ikke, der skal nok være masser der er imod det af den ene eller den anden grund, men der er masser af plads til satellitterne og ved at de selvdestuere ved at styrte sig selv ned og brænde op så er der jo ikke noget "skrot" at snakke om.

Jeg tænker ikke det er noget andre satellitter gør når de har end-og-life

Om ikke andet så må han jo bare sende et oprydnings fartøj op og hente de satellitter der fejler som ikke automatisk kommer ned igen smiley

• #325   28. okt 2020 Hvis de 3% failurerate holder hele projektet igennem (hvilket ikke er usandsynligt da det er ca. der gennemsnittet ligger for satellitter) så er 3% af 42.000 satellitter 1260 satellitter som der ikke er kontakt med og dermed ikke kan styres og sættes til at selv destruere.

Det kan godt være der er masser af plads i rummet, men 1260 ekstra objekter som kredser rundt uden man kan styre dem må under alle omstændigheder ikke være en god ting.
    Disse 1260 ikke funktionelle satellitter kan vel heller ikke kaldes andet end skrot, så det er forkert at sige at der ikke er noget skrot at snakke om.

Et oprydningsfartøj som kan tage sig af disse satellitter vil være en forsvarlig løsning på problemet, men dette bliver næppe et billigt projekt og jeg tvivler på at det er den løsning som vælges før jeg ser det.
    Den anden løsning er at lade satellitterne falde naturligt til jorden, men denne process tager flere år, alt imens de udgør en fare for andre satellitter.

• #326   28. okt 2020 Altså hvis du ser i forhold til at man estimere at der omkring 128.000.000 stykker rumaffald i dag så gør yderligere 1260 nok ikke den store forskel smiley

Men det er jo klart noget der skal være mere fokus på, men det er slet slet ikke SpaceX der har stået for at svine det til.

Så bare endnu mere grund til at dem der sender ting op i rummet skal stilles til ansvar for deres efterladenskaber, noget der tydeligvis ikke har været praksis indtil nu

https://www.teslarati.com/spacex-starlink-better-than-nothing-beta-rollout/?fbclid=IwAR0QE5bak0BFAvfroP2Ij0A8ZAj_9hkjROmjCs0YY6TooL3Y79u90bQdiiI

• #327   28. okt 2020 Vi er vel helt enige om at der er forskel på 128 millioner stykker rumskrot i størrelsesordnen 1mm til 1cm og så 1260 satellitter på hver 2,8x1,4 meter med en solfanger på 2,8x10 meter (estimerede mål fra: https://www.reddit.com/r/Starlink/comments/g9aot6/what_are_the_dimensions_for_each_satellite/)

Der er estimeret 34.000 stykker rumskrot over 10cm i størrelse, jeg kan ikke forestille mig at det er en væsentlig del af dem som er samme størrelse som en starlink satellit.
    Derudover er der også stor forskel på hvor præcis rumskrottet befinder sig.
    https://www.esa.int/Safety_Security/Space_Debris/Space_debris_by_the_numbers

• #330   28. okt 2020 Det tal jeg gav dig tidligere i tråden, at hver star link satellit har 2500 kvadratkilometer i mellem sig, det er "kun et todimensionalt mål hvis alle satellitter lå i samme højde.

Nu er det så heldigt at næsten alle verdens satellitter og rum affald kredser om Jorden i højder mellem 300 og 36.000 kilometer.

Opdelt i hovedgrupper
    Lave baner 300-800 kilometer over Jorden.
    Solsynkrone baner 800-1.000 kilometer over Jorden.
    Mellemhøje baner omkring 20.000 kilometer over Jorden.
    Den geostationære bane 36.000 kilometer over ækvator.

Der er ufattelig meget plads omkring jorden, at sammenstød mellem satellitter, og rumaffald, og andre partikler virkeligt høre til sjældentheder. Der er sjovt nok heller ikke særlig mange artikler der beskæftiger sig med hvor stor sandsynligheden for en kollision rent faktisk er.

Lige for at forstå hvor meget plads der er.

Jorden størrelse i km3 er 1.083.206.916.846 ( 6371 km Radius ved ækvator) det er en pæn stor kugle.

Men endnu større er det tomrum hvor satellitterne befinder sig i.

Beregner du størrelsen på kuglerne og trækker de to tal fra hinanden.
    1.243.544.787.001 km3 300km fra havoverfladen( jordens radius+300)
    318.635.933.650.683 km3 36000km fra havoverfladen.(jordens radius+36.000)

Det efterlader 317.392.388.863.682 km3 hvor satellitterne kan bevæge sig i.

profilbillede
  • Carsten S
    Carsten S Tilmeldt:
    sep 2016

#331   28. okt 2020 smiley Sur gammel mand eller ej, men er der dog ikke flere som syntes at vi nu er kommet helt derud hvor rumskibene vender ? Jeg ved jo godt at de bruger solcelleenergi og at tyngdekraften faktisk er lige nul, men hører det dog hjemme her ? Ja, jeg spørger bare smiley
    Håber at alle kan se den vedhæftede fil, så man kan se humoren i hele dette spil. smiley

profilbillede
  • #332   28. okt 2020 Mr T: Ja det ville også være fint med alt den plads hvis nu satellitterne stod stille i forhold til hinanden.

Alle starlink satellitterne befinder sig jo i 550 km højde og ikke fra 300 til 36000 km og ja det er rigtigt at der så teoretisk set er masser af plads imellem hver satellit, men de bevæger sig på kryds og tværs af hinandens baner, hvilket øger sandsynligheden for sammenstød.
    Derudover er der potentielt 1260 "døde" satellitter som ikke kan styres, samt eventuelle andre satellitter eller rumfartøjer som ønsker at benytte tilnærmelsesvis samme højde eller at krydse det lag rundt om jorden som starlink satellitterne ligger i.

Ifølge ESA's tal fra mit link i #327 er der siden 1957 sendt ca. 9600 satellitter i kredsløb hvor af omkring 5500 stadig er i kredsløb.
    Selv med disse forholdsvis beskedne tal er der stadig bekymringer om kollisioner i rummet og rumaffald.
    Elon vil så øge antallet af satellitter i rummet fra rundt 5500 til 47500 hvor af 1260 af de nye satellitter må forventes at fejle.
    Man skal vist være jubeloptimist for at mene at det ikke kan udgøre et problem.

• #333   28. okt 2020 i 550 km højde over havet er der i et plan 601.932.181 km2 Det er ikke teoretisk det er fakta.

Så kan vi tage teoretisk:
    Hvis alle store stykker 34.000 stk var i præcis samme højde 550km så vil der være 17.703 km2 imellem dem. Det er en kasse på over 132 kilometer på hver side.

Det har intet at gøre med at være jubeloptimist, men det faktum at forholde sig kritisk til det man læser, og tage tallene for det de reelt beskriver.

Slutligt så lad os lege med tanken at alt rumaffald 128 millioner stykker befandt sig i præcis samme højde. Så er der stadigvæk 4,7 km2 imellem dem.
    Det er en kasse på ca 2,2 km på hver side for hvert stykke affald. Hvis det så var tilfældet skulle man nok få gjort noget ved dette.

• #334   28. okt 2020 Ja, men igen, de bevæger sig også, og de bevæger sig i baner der krydser hinanden og derfor kommer de meget tættere på hinanden end de 2,2 km du skriver.
    Så alle dem der ikke kan styres risikerer at smadre ind i hinanden, det kan du på ingen måde komme uden om.
    Tjek evt. denne video der viser en animation af deres kredsløb.
    https://youtu.be/3479tkagiNo

• #335   28. okt 2020 Kik nu selv på den video du linker til, prikkerne er på størrelse med storbyer i animationen, det er fuldstændigt latterligt og totalt overdrevet størrelser, den er kun lavet til folk der ikke kan tænke selv og forstå størrelser.
    Hvis videoen havde den korrekte størrelser på objekterne ville du INTET kunne se.
    Du bør forholde dig kritisk til alt hvad du læser og ser.
    Sandsynligheden for at de ramme hinanden er mikroskopisk.

• #336   28. okt 2020 Skal vi endelig gå i dybden med objekter fra rummet så estimeres det at jorden hver eneste dag rammes af 25 millioner objekter, der alle har potentiale til at ramme en satellit på deres vej til jorden.
    Det hører du ikke noget om, og hvorfor, fordi det reelt ikke er en trussel.

An estimated 25 million meteoroids, micrometeoroids and other space debris enter Earth's atmosphere each day, Which results in an estimated 15,000 tonnes of that material entering the atmosphere each year

• #337   28. okt 2020 Du ser vel som jeg også at satellitternes kredsløb krydser hinanden?
    Så er der også risiko for kollision.
    Når så 1260 af satellitterne må antages at blive defekte og derfor ikke kan styres uden om hinanden øges risikoen yderligere for sammenstød.
    Jo længere tid satellitterne tilbringer i kredsløb jo mere øges risikoen for sammenstød.

Det er heller ikke kun mig som bekymrer mig om det, i artiklen på ingeniøren citeres astrofysikeren Jonathan McDowell fra Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA) og Chandra X-ray Center: "Jeg vil sige, at deres fejlrate ikke er forfærdelig slem. Den er ikke værre end alle andres fejlrater. Bekymringen går på, at selv en almindelig fejlrate i så enorm en konstellation ender med en masse dårlig rumskrot", men han ved jo nok heller ikke hvad han taler om for han har jo kun en PhD i astrofysik fra Cambridge...

• #338   28. okt 2020 Vi kan hurtigt blive enige om at bare fordi der er meget plads i rummet skal man ikke smide rundt om sig med affald.

Uanset hvem der sender noget op burde man automatisk være ansvarlig for det uanset hvad det er.
    Nu har man en international rumstation, så kunne man da lige så godt have et internationalt rum-oprydningshold.
    Det er ikke sikkert at der er brug for det lige her og nu, men det tænker jeg da nok der bliver.

Men ellers super gode argumenter fra begge sider her, jeg lære virkeligt noget smiley

• #339   28. okt 2020 Du kan ikke fange objekterne, da de bevæger sig for hurtigt. Samt sandsynligheden for at du møder et objekt, er mikroskopisk lille, star link har i gennemsnit 17.000 km2 pr satellit, så god jagt.

• #340   28. okt 2020 We need at Tractor-beam!

profilbillede
Kommentér på:
Brændstof eller El biler

Annonce