4.515 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Ny bil eller blive ved med at reparere? Ny bil eller blive ved med at reparere?

Kære alle
For 2 år siden købte jeg en Fiat Punto Twinair fra 2013. Siden da, har jeg løbende haft den på værksted, da den bliver ved med at gå i stykker.
Indtil nu har jeg fået ordnet:
- Servostyringen
- Studs til kølervæske (den var knækket)
- Nye forbremser
- Utæt olierør
- Kobling

Nu er der noget galt igen, og jeg sidder i et dilemma jeg virkelig har brug for jeres råd til. Skal jeg blive ved med at reparere den, eller skal jeg investere i en anden brugt bil? Jeg kan jo risikere, at den også skal på værksted i tide og utide. Men måske en bil som har billigere reservedele end en Fiat?
Jeg kan rigtig godt lide Fiaten, når den kører fint, og jeg bliver ved med at håbe, at efter sidste besøg på værkstedet, så vil den køre godt i lang tid. Desuden virker det voldsomt på pengepungen at købe en anden bil fremfor at køre den til automekanikeren, selvom det kun er momentært.
Hvad ville I gøre? Såfremt jeg skal købe en anden bil, har I så gode forslag til hvad det skal være for en?
Jeg har kun få kriterier:
- Den skal køre langt på literen
- Den skal være billig i reservedele
- Den skal have plads til to-tre passagerer på bagsædet
- Farve, udstyr, larm, størrelse og antal døre er underordnet.
- Min mand har en Toyota Aygo med to døre (og bagsmæk) med minimalt udstyr som fungerer fint for vores familie. Så den størrelse er helt OK.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig ??

Kilde: Biltesteren
TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!
Slå lyden til
00:00
/
10:16
LIVE

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BMW E30. SKAL DU HJÆLPE MIG?

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ifö cera fyldes langsomt+skyller ujævnt i kumme 1.300 kr.
  • Tilslutning af strøm/v flytbare vægge 1.200 kr.
  • Ophæng af billeder og en stor side skærm til en bil 450 kr.
  • hænge en hattehylde. En skrue knækkede under installationen. Har brug for hjælp til at fjerne den knækkede skrue og hænge hattehylden op 450 kr.
  • Knallert 45, forhjul/bremse reperation, inden 11:30 1.592 kr.
  • Damprensning af sofaer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny bil eller blive ved med at reparere?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.898
    #2   1. jan 2021 En fiat er altså en af de aller billigste i reservedels priser. Bremser og kobling er sliddele, og dem skal alle biler løbende have skiftet.

• #3   1. jan 2021 Hej.
    VW Polo 1,2 70 Trendline https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-70-trendline-bmt-5d/4949465
    smiley Leif

• #4   1. jan 2021 Sælg Fiat'en og køb en Aygo nr 2.

• #5   1. jan 2021 Har tidligere haft FIAT (marea) og den gik bare oftere i stykker end andre biler jeg har haft, så kig eventuelt på et andet mærke!

• #6   1. jan 2021 Første spørgsmål til the troll.

Hvor langt har din Fiat kørt?

Og hvor mange penge har de reps kostet?

• #7   1. jan 2021 @kent:

Den har kørt næsten 121.000 km og reparationerne er samlet ved at være oppe på 35.000 kr.

• #8   1. jan 2021 Min søster havde også en Punto engang. De går bare i stykker konstant. Dele er ret billige men arbejdsløn er jo dyrt i Danmark. Så det hjælper kun minimalt.

Jeg tror det billigste du kan gøre er at købe en fabriksny minibil og beholde den ca fire år. Hvis ikke du har alle pengene er renten lav. Og afskrivning år 0-4 udgør ca. det samme i kr. som år 4-8.

• #9   1. jan 2021 Så skal du have noget Aygo som du selv nævner der er dog kun 2 seler bag i smiley ellers skal du have en Yaris smiley ..

• #10   1. jan 2021 jeg køre fiat som firma bil og den har kørt 130000 km på godt 2 år og har kørt 200000 km ialt set i forhold til de ford vi har så holder den ikke meget på værkstedet .Den har lige fået ny kobling et gasspjæld ved 120000 km en driv led ved 147000 km samt et par bærearme ellers kun alm vedligeholdelse .jeg syntes ikke det er så slemt .
    en mulighed er at lease en bil med service aftale så ved i hvad det koster om måneden .Hvis bilen går i stykker så er det ikke jeres problem hvad det koster at få den reparere

• #11   1. jan 2021 Bremser og kobling er jo sliddele, så medmindre der har været en defekt, vil jeg mene at det er alm. vedligehold, som du vil opleve på alle biler.

Når det er sagt, så har jeg selv haft en Fiat (Brava) og den var så ofte på værksted, at jeg endte med at sælge den privat som defekt. Så jeg har eller ikke de mest positive oplevelser med det mærke.

• #12   2. jan 2021 Alt efter hvor langt du kører om året , så er det måske værd at overveje at lease en bil ? Da du åbenbart ikke selv kan reparere din bil vil en leaset bil være løsningen?

Det lyder som om at omkostningerne på din Fiat er løbet fra dig og din tålmodighed .Der er ikke meget her i livet der er værre end at bo sammen med en man ikke har tillid til .

• #13   2. jan 2021 Hvad skal der er laves ved den nu ved du det ? Nu når du siger den er i stykker igen. vis det var mig ville jeg lavet det, da den bil du har nu har fået ny kobling selv om det er tidlig det sker. den skulle gerne have kunne køre det dobbelt km uden bøvl. Men den kan jo gå hurtig vis man filer for meget på den hele tiden. Men den sag til side, nu har du fået ny kobling tandstang så det skal du ikke tænke på fremad rettet forhåbentlig og den vand studs. for vis du køber en anden brugt bil så kan du stå om kort tid og evt skal til at skiftet det samme eller i nu mere. da slide dele på biler vil komme lige meget hvad og så vil det koste lidt, så skulle du købe en ny bil og sælge igen efter når garantien på motor og de ting udløber. Men det vil stadig koste dig en del penge og hvor meget kommer an på hvad bil du vælger. for på en ny bil vis du evt køre mange km om året. så skal du stadig betale service som olie skift bremser dæk og divs slid dele. så hvor mange km køre du om året?. Jeg ville råde dig til at beholde hvad du nu har nu når du har smid de penge og dele på/i bilen. for sælger du får du ikke noget som helst ud af de penge..

• #14   2. jan 2021 Enig, behold den og find et billigere værksted med speciale i Fiat.
    Et værksted på landet er ofte billigere end dem midt i byen, dyrere husleje osv.

• #15   2. jan 2021 Som udgangspunkt er 35.000 kr til service og vedligehold på 2 år til den høje pris for en 8 år gammel "almindelig" bil

men det er rigtig svært at forudse og lave et egentligt budget for udgifter til brugte biler. Og hvis du overvejer at købe en anden brugt bil vil du kunne havne i samme situation igen. Vælger du i stedet at købe eller lease en ny bil, vil det være nemmere at forudse udgifterne til service og vedligehold, men der vil så være nogle andre udgifter som vil være højere

Et godt råd når vi snakker biler med mere end 5 år på bagen, og hvor garanti for længst er udløbet vil jeg klart vælge en anden løsning end autoriseret service. Flere af dine udgifter har helt sikkert været til arbejdsløn for nogle af dine ture på værkstedet.

Autoriseret er oftest dyrere end et mindre lokalt værksted hvis vi ser på timelønnen. Derudover så vil autoriseret altid gerne lave tingene efter en forskrift, og kigger ikke så meget på bilen som helhed kan bære en så dyr reparation. Derudover vil et mindre værksted også være mere tilbøjelige til at overveje brugte dele hvor det giver mening

• #16   3. jan 2021 reservedele er billige,,,,,,det er de penge som værkstedet skal have af dig ,Der er de dyre

• #17   3. jan 2021 jeg er enig med allan og freeway med at beholde den ,jeg har set folk næsten renovere en bil og efterfølgende sælge den fordi den er for dyr at reparere på og den nye ejer klapper i hænderne over sin fine nyrenoverede bil personlig vil jeg dog anbefale når du skal skifte bil og det skal være småt så køb heller en japaner toyota honda og mitsubichi og få hellere efter en ældre bil med km under 100000km end en nyere model med mange km
    eksempel aygo køre generelt fejlfrit op til 100000km efter det så kommer fejlene

• Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 2 Emner: 4 Svar: 85
    #18   5. jan 2021 Hej
    Kunne det være en ide at manden i huset brugte lidt tid på at reparere bilen, men det er måske helt udelukket. Man kommer rigtig langt ved at gøre bare en lille smule selv.

• #19   5. jan 2021 Køb en nu Kia Picanto. 7års garanti eller 150.000km finasier den over 5år og skift da til ny bil igen. Det ville være et reelt råd til dem der ikke kan lave noget selv.

• #20   5. jan 2021 Eller som jeg ser det, penge lige ud af vinduet.

• #21   5. jan 2021 Biler er generelt penge ud af vinduet smiley .

Køber man en ny bil har man et procentvis meget stort værditab .
    Mange forhandlere lokker med ny uden udbetaling , men dels er det dyrt at låne til en bil uden renter, og dels så er værditabet så stort at gælden i bilen vil være større en salgsværdien i rigtig lang tid, og du risikerer at der går 5 år eller mere inden salgsværdi og gæld er i ballance ( selvfølgelig afhængig af hvor mange år bilen financieres over ) .

Det er heller ikke gratis at lease en bil, men man kan lease en mindre bil for noget der ligner 60.000 kroner over 3 år , og i stedet for at købe en ny bil til 150.000 kroner, kan du i stedet lease endnu en bil om 3 år , og stadig og være heldig at slippe for 150.000 kr , og så have haft to nye biler på 6 år . smiley

• #22   5. jan 2021 Om det kan betale sig at købe ny eller ej, afhænger af en del ting. Bl.a. hvor længe man vil beholde den, og hvilken brugt bil man ellers havde købt. Hvis alternativet er 2-3 år gamle brugte, så synes jeg at nogle biler med den alder har så høj en brugtpris, at det ikke kan betale sig.

Leasing kan godt være en fordel, især hvis man alligevel skifter hvert 3. år. Nogle bilmærker giver tilskud til leasingbiler, hvilket kan betyde at det man betaler i leasing, er mindre end værditabet i den samme periode.

Jeg er ved at se på ny bil, og regner alle scenarier igennem, og synes at der er stor forskel på hvad der kan betale sig (ny kontra brugt, køb kontra lease) - afhængig af mærke og hvor længe jeg forventer at beholde bilen.

• #23   8. jan 2021 Vi gav 40.000 for Ci for 3 år siden og har lige solgt den til forsikringen for 39.000,- ikke med konens gode vilje, en DAO chauffør pløjede ind i den og det ville koste 35.000 at lave den.
    Så vi kigger også efter anden til hende.

• #24   13. mar 2021 Det blev en Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi 2015

Kommentér på:
Ny bil eller blive ved med at reparere?

Annonce