5.398 visninger
|
Oprettet:
Helårsdæk, godt eller skidt ? {{forumTopicSubject}}
Hej
Helårsdæk, godt eller skidt ? Og hvorfor
nov 2004
Følger: 8 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 331 Svar: 1.186
Og er SUPER tilfredse
Især i vores lille varme land
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Vores milde klima dikterer at det er fint nok med helårsdæk.
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 39 Biler: 12 Emner: 145 Svar: 2.564
De præsterer super, både i Norge og Østrig på skiferie i -25grader og sne og med 200km/t på autobahn i bagende sommer +25grader.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
Mht til besparelse, så sparer du kun skift og fælge... (og evt tpms ventiler)
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg har prøvet at have helårsdæk på Audi'en da jeg havde den, og selv med 450HK kunne jeg launche den stort set uden hjulspin. Og i de små sving skulle jeg virkelig køre dækkene hårdt før de begyndte at slippe, eller før ABS'en begyndte at arbejde. Og jeg har brugt dem i temperaturer fra 45 graders varme til 10 graders frost.
Jeg har dog ikke prøvet at køre dem i sne, men igen som skrevet indledningsvis, hvor ofte gør man også det? Er det en håndfuld dage hvor man ville have glæde af rigtige vinterdæk, så er det vist heller ikke meget mere.
Min Honda blev leveret med helårsdæk og har heller ikke oplevet nogle større problemer med dem. For mig er det ideelt, da vi for tiden kan have ned til frysepunktet om natten, og 25 grader om dagen. Men selv med det danske klima kunne jeg sagtens finde på at bruge helårsdæk på en hverdags/pendlerbil.
Jeg har givet mine helårsdæk tæsk, og de har taget dem langt bedre end man kunne forvente
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg har iøvrigt haft sommerdæk og vinterdæk som har været ringere end de helårsdæk jeg har haft. Som ung, fattig studerende prøvede jeg at køre på billige lortedæk, som slet ikke kunne sammenlignes med et moderne helårsdæk.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
#7 kan en 450Hk quattro lave hjulspind ?
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Man kan jo også sige, at man aldrig skal køre i gamle biler, for de bremser ikke ligeså godt som nye. Og det kan være afgørende i en kritisk situation.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Det kommer an på dækkene På gode dæk og tør vej er det meget begrænset.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
En RS6 med 720Hk er det yderst begrænset hvad der er af hjulspin på gode sommerdæk derfor jeg spurgte.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Gå langt nok ned i gear og fuld hammer i udgangen af et sving, så kan du godt få den til det
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 869
I gamle dage var helårsdæk noget skrammel,men i dag er de næsten ligeså gode som sommer / vinterdæk.
Jeg plejer at anbefale folk som pendler langt og skal køre i al slags vejr at købe sommer og vinterdæk.
Men folk som køre kortere ture,og som ikke behøver at køre i al slags vejr,de er bedre tjent med helårsdæk.
I Danmark har vi max. 15 - 20 dage på en hård vinter hvor vinterdæk er bedre end helårsdæk, og en mild vinter som nu, er det måske 2-3 dage vi taler om.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Men sådan kan man jo bare blive ved: Et no name helårsdæk er ikke ligeså godt som Crossclimate, men de står sygt godt fast på vej til lokal Brugsen i mormor tempo... Så kan man jo også bare tage dem. Det er jo kun spørgsmål om sikkerhed
Og dem, der siger, at det kun er et par dage om året, hvor vinterdækkene er bedre end helår... Så skal i også huske at regne på hvor mange dage om året, hvor sommerdækkene er bedre end helår
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Ja en meter til forskel.....
Man kunne også bare køre efter forholdene, men det er der jo mange der tror at gode dæk og bremser afløser fuldstændig.
Værksteder vil jo stadig gerne lokke folk til 2 sæt dæk, og 2 årlige skift, som nok er en af grundende til at de ikke anbefaler helårsdæk.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
sKIDT
Mvh KP
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 582
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
I nogle lande gælder kun Vinterdæk som krav.
Ellers er det tilbage igen hvor mand kommer fra.
At mand vælger en mellem løsning på helårsdæk af den gode klasse, giver lidt minus på bremselængden, og vejgreb, sikkerheden.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
Havde min vogn ESP og ABS så ville jeg overveje crossclimat
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
En helgardering der ikke er en helgardering!
Har kørt på Cross Climate et år, var ikke vild med dem, men de er nok det bedste der er lavet til helårs iflg FDM. Jeg er er til 2 sæt dæk.
sep 2003
Følger: 36 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 869
https://www.reifentest.com/web/pages/ganzjahresreifen/nokian/weatherproof
Tyskerne er rimelig glade for Nokian helårsdæk.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Det bedste ved vinterdæk er at få sommerdækkene på igen 1. weekend april
Mvh Kp
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Helårsdæk er ikke verdens bedste, hverken om sommeren eller vinteren.
Men et Michelin crossclimate er dog bedre end et billigt vinterdæk og et billigt sommerdæk, så om man vælger Helårsdæk kommer også lidt an på alternativet.
Sidst men ikke mindst afhænger det også af hvor afhængig du er på ah skulle kunne køre i sne og is.
I Danmark ryddes vejene ret hurtigt, så har man mulighed for at vente med at køre, til sneen er ryddet, så er Helårsdæk også en mulighed.
Men hvis du er afhængig af at kunne køre, selvom det står ned med sne, kunne køre i skybrud, og kunne stå virkeligt godt fast om sommeren på både tør og våd vej, så er et par gode sommer og vinterdæk at foretrække.
Den samlede merudgift er heller ikke stor, da sommer/vinterdæk ofte holder længere, da de er skabt til sæsonerne, hvor et Helårsdæk vil slides hurtigere, særligt om sommeren, på de dage hvor temperaturen kravler over 30 grader.
Der er intet galt i Helårsdæk, bare husk at det er et "universal" dæk, som aldrig bliver det bedste i nogle kategorier.
nov 2007
Følger: 19 Følgere: 14 Biler: 4 Emner: 1 Svar: 8
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 4
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
aug 2009
Følger: 4 Emner: 2 Svar: 8
Har dog altid selv, med lidt større kørselsbehov haft sommerdæk / vinterdæk, hvilket absolut giver den bedste sikkerhed.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Om man vælger denne nemme løsning med helårsdæk, må man afgøre efter sit kørselsbehov/kørselsmønster. - I dag er de jo gode, viser div. tests. Med mindre der ligger høj sne.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
nu du ikke ved noget om
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
jun 2019
Følger: 9 Følgere: 1 Svar: 13
Er der ikke lovkrav om vinterdæk i Norge/Tyskland?
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Hvad er dyrest: At have et par sko, eller at have 2 par sko?
Hvis alle kørte på helårsdæk ville der jo blive solgt færre dæk og fælge. - Og ingen skift 2 gange årligt.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Jeg bruger selv 2 sæt dæk til alle mine biler, for det koster kun ekstra når de skal anskaffes, og jeg får det bedste vejgreb ud af det.
Helårsdæk kalder jeg kun gode, fordi jeg vil have at flere skal bruge dem og køre galt, så der er mere plads på vejene til mig.
Kommer aldrig til selv at bruge dem.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Du er sgu skarp...
Bare ét spørgsmål... Hvis du har et par sko, imens jeg har 2 par sko... Hvem kommer til at bruge penge på et nyt par sko, når det første par bliver slidt?
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
Jeg har selv valgt at have vinter og sommer dæk(og deres respektive fælge) hvis jeg kører med min kone og søn, så er det min prioritet at have de bedste odds hvis en farlig situation skulle opstå.
Og så har jeg mulighed for at showboat’e begge mine sæt 20”
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Skifter altid sent, gider ikke køre flere måneder på tøt asfalt med vinter sutter, de bliver slidt alt for hurtigt.
sep 2016
Svar: 42
Jeg synes også at mange glemmer isglatte veje, ligesom regnfuld asfalt, og her kommer også de små lameller, og forholdsvis grove dæk, også en til gode. Alle kender formodentlig til aquaplaning, og også her er vinterdæk at foretrække. Efter min mening to sæt dæk og fælge. Så kan man jo samtidig spare sine flotte alufælge for belastningen fra vejsalt. Og nej, jeg sælger ikke dæk og fælge.
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
Og kun som en overgangs ordning indtil 24 (stadigvæk kun for dæk produceret før 2018), eller er det krav om vinterdæk med snefnug symbol.
(Og Michelin crossclimate, er F.eks ikke godkendt i Sverige)
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Stort set alle helårsdæk i Europa er udstyret med 3PMSF...
feb 2018
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 9
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
God tanke, men da dæk kører omtrent samme antal km, skal du med helårsdæk bare skifte oftere. Dobbelt så ofte...
Man sparer måske hjulskiftet for- og efterår, men skal til gengæld oftere ind og have bilen på værksted for at få nye dæk.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Vil da klart anbefale at man bruger gode sommer/vinterdæk det er trodsalt ens egen og andres sikkerhed man gambler med.
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Dem der bruger sommer/vinterdæk forstår jeg heller ikke altid.
Prøv engang at kigge på nogle af de dækmærker, som sidder monteret på selv helt dyre biler...
Jeg bliver ofte overrasket over hvor mange der rent faktisk køber Ping-Pang dæk fra Kina, og så tror de er på den grønne gren, selvom de har separate sommer/vinterdæk.
I sådanne tilfælde vil man være en helt del bedre kørende, både sommer og vinter, ved at vælge et helårsdæk der scorer bedst i test.
Jeg selv kører sommer/vinterdæk, og vælger altid ud fra top 3 i FDM/ADAC's dæktest, når jeg skal have nye dæk. Den lille merpris der er fra dårligste dæk til de aller bedste, er så latterlig lille i det store bilregnskab, at det gider jeg ikke engang medregne.
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Har du et link til at underbygge påstanden?
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
men kan også læse at Michelin IKKE anbefaler det til brug i sverige, norge eller finland.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Det kan mand læse om på FDM.
Hvem køre dog også uden vinterdæk de steder haha.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
https://www.motormagasinet.dk/article/view/748438/michelin_anbefaler_daekskifte
"I flere af Danmarks nabolande er vinterdæk lovpligtige. I Finland og Sverige er det lovpligtigt at køre på vinterdæk fra 1. december til 31. marts – Michelin CrossClimate er dog godkendt til vinterbrug i Sverige."
Tror at Hurtigt Pot er lidt bagud med udviklingen. "Positivlisten" for godkendte vinterdæk i Sverige blev afskaffet i 2019 for personbiler...
https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nu-traeder-nye-regler-om-vinterdaek-i-kraft-vaerd-at-vide-inden-kor-selv-ferien?publisherId=13559382&releaseId=13582871
"Foruden det faktum, at det i Sverige er lovpligtigt at køre på vinterdæk mærket med det såkaldte bjerg- og snefnugsymbol i perioden 1. december – 31. marts, så har der i mange år været vinterdækslister, som oplyste om, hvilke dæk der var godkendte som vinterdæk. Ved indgangen til 2019 blev disse lister delvist fjernet, så de fra denne sæson kun gælder lastbiler og ikke almindelige personbiler."
okt 2009
Følger: 7 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 1.520
https://www.michelin.dk/auto/presse/michelin-crossclimate-er-det-et-vinterdæk
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Har lige fået Cinti TS860 på Dacia Sandero Stepway, men de er også sunkket ned i midterfeltet, andre er bedre end det.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Du har jo også testet dem imod 20 andre vinterdæk på en special bane med forskellige hastigheder, bremse- og undvigemanøvrer på forskellige underlag... Så er det da klart, at du kan udtale dig sådan. Vi andre må bare høre på hvad FDM har at sige...
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Du har sgu ikke tænkt den helt igennem... Hvad siger du til, at du kan f.eks. købe Hankook vinterdæk i den samme størrelse til kr. 325,- og Hankook sommerdæk til kr. 430,-?
Og inden du begynder at fortælle mig, at 486 er mindre end 325 + 430, skal du lige overveje om de 2 sæt Hankook kommer til holde ligeså længe som 1 sæt helårsdæk?
Med andre ord... Synes du selv, at det er billigere at købe 50 liter brændstof til 486 kroner, end 100 liter til 755?
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Men der skal da også købes fælge.
Og der skal skiftes 2 gange om året.
Og når du har tid, har værkstedet ikke tid, da alle andre også skal skiftes.
Og så gør du det selv.
Og så bliver du 2 gange om året offer for disse væmmelige hjulbander, der kører rundt forår og efterår og løsner folks hjulbolte (ingen har nogen sinde set dem/fanget dem, men de må jo være der).
Og til næste år køber du nok en anden bil med andet krydsmål/antal hjulbolte.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Jeg har 4 billige stål med Conti TS860 og 4 alu med Michelin Pilot Sport 4S. Vinter og sommer. Skifter selv på 10 min 2 gange om året.
Crossclimate vil være dyrere i længden og vejgrebbet vil være ringere - både i forhold til vinter- og sommerdæk. Og så bader jeg ikke mine polerede alufælge i salt om vinteren... Så hvad er din pointe?
Og man kan sagtens købe gode brugte fælge på dba og sælge dem igen til stort set samme pris, hvis man skulle købe en anden bil. Så der går det lige op...
Og selvom man kører på helår, er det stadig en god idé at "rotere" for til bag en gang imellem for at udligne slid.
Hvad har det med folk som løsner hjulbolte at gøre, har jeg ikke fanget...
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Efterspænder man ikke sådan ca. efter 100 km kørsel? Hvordan kan dækfirmaer glemme det?
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
at jeg gider bruge 10-15 min 2 gange årlig til hjulskift hvor jeg samtidig kontroller bremser og diverse, at jeg har dæk der er i den bedste ende uanset om det er sommer eller vinter.
Du har valgt den dovne vej og har valgt at køre på middelmådige dæk hele året rundt det er jo dit valg og at det er gået fint ifg. dig selv de sidste 40år hvilket jo er heldig for dig og alle andre, man må jo så håbe at det fortsætter sådan og du ikke kommer ud for at et ordenligt dæk kunne have redet situationen.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Det giver fint mening. Køb en fin bil med masser af sikkerhedsudstyr, og spar på et af de vigtigste led i kæden, som er vejgreb.
Placerer man 50 mennesker med downs syndrom i samme rum, bliver der også krammet en hel masse, så der er masser af mennesker som kan bekræfte dig i at dit valg er rigtigt - bare du søger længe nok efter det.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Sørens konklusion er ganske rigtig, de er ikke supergode på noget tidspunkt, lidt stive i det,selv synes jeg, helårsdæk er falsk sikkerhed, underforstået at mange tror man køber dem forbi man ikke har plads til at opbevare et sæt fælge mere og ikke er interesseret i alufælge, det tror min mor på 82 faktisk og er super glad for ikke at skulle skifte rundt hele tiden.
Selv bor jeg på landet og vægter evnen til at komme fri i dyb sne mere end lav støj, men lige nu kører jeg dog Conti TS860, de er gode til vand, det har vi jo en del af i Dk, støjsvage osv
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 18
I er alligevel de mest intelligente dækeksperter jeg endnu har mødt, men jeg kommer til at køre helårsdæk fremover og det er der tilsyneladende mange andre, der vælger... Salget af typen er stærkt stigende... Tak herfra... :-D:-D
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Det beviser bare min pointe.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
Sjov debat, at folk tror Helårsdæk er nr 1 i verden.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
"De er runde og sorte alle sammen - så virker de billigste lige så godt som de dyreste, for det er primært mærket man betaler for."
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.735
Magelighed har kostet mange ekstra arbejdstimer, grave sig fri der nede på vejen, snakke med forsikringen om hvornår man får penge til en ny bil osv, hvilket kunne være undgået med de rigtige dæk.
Min gamle mor er indoktrineret fra sin gamle nabo som kørte 50-60.000 på de samme dæk, sommer og vinter, i sin gamle Mercer 220 med 60 hk, hun glemte bare at han ikke kørte hvis der var for meget vinter, og var dybt forfærdet når jeg sagde at nu kører jeg en tur, men diesel Kadett med knopdæk, den strøg lige gennem alt, næsten, men havde jo 2 skovle med hvis det skulle gå galt, det var i 80erne hvor der var noget rigtigt snevejr, ikke det pjat klatteri vi har i disse dage.
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Hvis du kan skifte 4 hjul på 10 minutter hjemme i indkørslen, er du godt nok dygtig!
Jeg plejer da at bruge 1 - 2 timer på:
1. At hente hjul og værktøj incl. luft frem.
2. Løsne hjulmøtrikker med hånd.
3. Løfte op og klodse under.
4. Skrue hjul af og checke dæk for slid, småsten og søm/skruer.
5. Checke klodser, skiver, rør, slanger, støddæmperophæng, m.m. (nu da man er i gang).
6. Rense trykflader og give bolte/møtrikker lidt smørelse.
7. Fordele hjul og skrue dem på med luftnøgle. Let, men så de ligger godt til.
8. Klodse ned.
9. Efterspænde med håndkraft over kryds!
10. Checke/pumpe til korrekt tryk.
11. Vaske udskiftede hjul af for salt og bremsestøv.
12. Sætte udskiftede hjul i stativ og værktøj pænt på plads.
13. Vaske hænder.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Pointen er at man får en sund rytme med at efter se diverse ting, som bør fungere korrekt for at bilen er sikker og behagelig at køre i, og nemt kan koste en arm og et ben at skulle skrue i, når det er groet fast fordi man ikke kiggede det efter ofte nok.
Jeg tror jeg bruger godt og vel en times tid på det, på hver bil 2 gange om året.
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
Nok mest fordi jeg var træt af hjulskifte, på min egen, min kæreste, min mors og min søsters bil.
Nu er det ret begrænset hvad vi har af snevejr, men de få dage, hvor det virkelig har sneet, har jeg uden problemer kørt på vores 500 meter lange grusvej.
En frostkold morgen og nogen hurtige sving på små snoede veje, har heller ikke givet anledning til dramatik.
Men det er nok bare noget jeg bilder mig ind.
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 527
På med andre hjul, eller de samme igen.
Det er flere ting i 1 omgang det kommer and på.
Det tager under 20 min, for en 4x4 med 8 propper.
Og så står den fast i sving, og lige ud af grusvej med fart på.
Jeg skulle lige have den med haha.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Efter alt hvad jeg skrev om helårsdæk i #75, det eneste, du kan hænge dig op i er, at jeg skifter hjul på 10 min??
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Jeg skrev da blot, at du er dygtig.
Kan du ikke tåle lidt ros uden at blive overstadig?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Jeg plejede også være ligeså langsom som dig og brugte næsten 2 timer på det. Men efter jeg begyndte at springe punkt #13 over, klarer jeg det nu på 10 min.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Det er altså meget letsindigt af dig her i denne coronatid. - Man ved sgu' aldrig, hvor sådanne dæk har været henne.
I følge Søren Brostrøm gør du således:
Vask håndfladerne, mellem fingrene, fingerspidserne, tommelfingrene, håndryggene og hånd-leddene i mindst 15 sekunder. Hertil går så yderligere tid til at indstille temperaturen på vandet, skylle hænderne grundigt fri for sæbe og tørre dem grundigt. - Så alt i alt tager det minimum 60 sekunder at vaske hænder!
Og som apostlen Paulus skrev:
"For de rene er alting rent, men for de befængte og vantro er intet rent; hos dem er både forstanden, hænderne og samvittigheden befængt".
sep 2016
Svar: 42
Nu gik der lige bibelcitater i den. Findes der måske også en salme omkring dæk, eller ?
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Flot ikon!
Ja, nu gør der:
Herrens glatte veje:
Husk at skifte dine sutter
Før du ud på vejen futter
Lyt til Herrens kloge ord
Herren er så stor så stor
Skift i tide før det sner
Skift i tide når det tør
Ellers kan det sagtens hænde
At du ramler ind i kirkens dør
Tekst: Dækmanden.
Melodi: Ukendt, man finder bare en, der passer..
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Stort set alle dæk kan køre fra A til B på al slags underlag. Problemerne kommer hvis man skal stoppe eller undvige.
Jeg ser ingen problemer i at folk vælger helårsdæk, hvis de bare holder i tankerne, at helårsdæk ikke bliver super godt på noget som helst underlag.
Holder man i tankerne at et helårsdæk skal bruge 6 meter ekstra til opbremsning fra 80 på en sommervej, og 25 meter længere på is, og så kører efter de forhold, så er der vel ikke noget forkert i helårsdæk.
Køber man blot et godt helårsdæk, er det jo stadigt mere sikkert end et sæt dårlige sommer og vinterdæk, men tro endeligt ikke at et Michelin Crossclimate kan slå et sæt Michelin PilotSport og Michelin PilotAlpin som sommer/vinterdækscombo..
mar 2007
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.382
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Helårsdæk, godt eller skidt ?