{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.091 visninger | Oprettet:

Sommerdæk Vinterdæk eller Helårsdæk ?? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.dk

Kunne godt lige bruge lidt hjælp til hvad jeg skal vælge af dæk. Det er min svigermor der har spurgt om jeg ville hjælpe hende med at få skiftet dæk på hendes bil. Hun køre aldrig bil når der ligger sne eller er isglat. Men er det så nok bare at få nogen nye sommerdæk på, eller skal jeg have fat i nogen helårsdæk?

På forhånd tak for hjælpen.

// MadsB

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sommerdæk Vinterdæk eller Helårsdæk ??
  • #1   29. nov 2009 helårsdæk da..

ingen grund til S/V dæk i DK når det er SÅ sjældent at der er sne..

• #2   29. nov 2009 Køb sommerdæk. Der er stort set ingen der laver helårsdæk mere, da de hverken er gode om sommeren eller om vinteren!

• #3   29. nov 2009 sommer dæk til om sommeren. og vinter dæk til om vinteren...husk nu det ikke et såørgsmål om mængde nedbør men temperturen. når man snakker vinter dæk...undersøglser viser at sommerdæk kan ha op til 11 meter længere bremseafstand end sommerdæk på en våd kold vej ved 50 km/t så det jo en del.....oh husk når man har vinterdæk på spare man jo på sine sommerdæk og omvendt om sommeren

• #4   29. nov 2009 Det var også helårsdæk jeg selv hældte til. Har bare hørt at det bare er et salgstrick med helårsdæk. Der er kun noget der hedder sommer og vinterdæk.

• #6   29. nov 2009 At man sparer på dækkene er da et dårligt argument, da du skal investere i to sæt dæk alligevel.

• #7   29. nov 2009 problemet er bare at hun slet ikke køre bil når der er glat. så der er jo ingen grund til vinterdæk?

• #8   29. nov 2009 sommerdæk griber ikke fast ved under 7 grader...fatter ikke folk víl sætte deres og andres liv på spil ved at kører på sommerdæk året rundt...jeg synes der sku være lov krav om vinter dæk...for der sku mange hvert år der misterlivet om vinteren pga sommerdæk

• #10   29. nov 2009 De har helårsdæk til 2995,- kr hos quickpot og sommerdæk for 2095,- Og det er med montering, afbalancering, ventiler og miljøafgift. Men hvilke skal jeg vælge?

• #11   29. nov 2009 køre hun i bilen når det er 6grader og vådt

• #12   29. nov 2009 hvis hun kører bil når vej temperturen er under 7 grader så er vinterdæk det bedste.....

• #13   29. nov 2009 Der er ikke noget der hedder helårsdæk. Det er fysisk ikke muligt, at lave en gummiblanding der er blød og har godt greb i både koldt og varmt vejr. Ej heller er det muligt at lave det optimale mønster, som både leder vand og sne væk, og samtidig bider i varmt asfalt. Jeg taler af erfaring, og den salgstale har alle på det dækcenter jeg har arbejdet fået, når de har spurgt. Lad nu for fanden være med at spare penge på dæk, det er det eneste af bilen der har kontakt med vejen.

• #14   29. nov 2009 Thomas P - Det kan der være noget om. Men når hun hverken køre når der er glat eller sne er vinterdæk vel ikke relevant?

• #16   29. nov 2009 for som vejret er lige nu, virker sommerdæk ikke optimalt...da sommerdæk er lavet af gummi der bliver hårdt i koldt vejr..og vinter dæk af gummi der forbliver blødt i koldt vejr så de kan gribe fast i vejen med deres lameller

• #17   29. nov 2009 i hendes tilfælde ville jeg ta 4 gode helårsdæk

• #18   29. nov 2009 Her i sverige der SKAL vi have vinter dæk fra d.1 December.. super godt synes jeg selv..

mange køre med "pikke dæk" Dubba däk det er MEGET bedre at køre med i sne vejr og i vådt føre. man kan ca køre 20-40% hurtigere end med vinterdæk - det helt vildt..

• #20   29. nov 2009 der jo ikke sne lige nu uden for...men temperturen er under 7 grader oppe i luften, men husk på helt nede på den våde asfalt er der jo helt sikkert kolder endnu. så ergo vinter dæk. hvis man vil være sikkker og har sit liv kært.

• #21   29. nov 2009 okay måske har du ret....men fuck hvor er det lækkert den dag der måske kommer sne så at ha dem på...for med sommerdæk på og der så ligger 5 cm sne eller der isglat er sommerdæk jo intet vær. men vinterdæk bider sig sku fast og så kommer man frem...og så længe der vinterdæk på slider man jo ikke side sommerdæk eller glider ind i en kantsten og laver et hak i sine flotte alu feks

• #23   29. nov 2009 Mike G - Lowroller '-->

Det var da et godt tuningsråd. Så kan min Carina køre 240-280 km/t, i stedet for de originale 200 km/t?

Ja DET er sgu vildt!

• #26   29. nov 2009 Nu er det jo ikke altid at man kan vudere om det er glat (se bare på alle de uheld der er sket idag)

Personligt har jeg altid sommerdæk på om sommeren og vinterdæk på om vinteren.. Mine vinterdæk kom på allerede da jeg i sidste måned oplevede frost på vej hjem fra jobbet..

Mit råd VINTERDÆK

• #28   29. nov 2009 leo P

Nu var det jo ikke kun på motorvejen det gik galt...

• #29   29. nov 2009 ja de uheld der skete i morges skete ganske kort tid efter jeg var kørt lige samme sted. jeg kunne se i bilen at temperturen lå på de -1 til 3 grader så var jo godt klar over der sikkert var glat så kørte stille og roligt med det var det så åbenbart andre der ikke gjorde

• #30   29. nov 2009 Jesper - det godt du kan tænke selv og bruge lidt fornuft så gammel som du er ik !! (;

• #31   29. nov 2009 Der var i sidste uge en ganske udemærket test i motortv fra sidste år hvor de tester sommer og vinterdæk..

De tog en Vectra og en landrover discovery, først med sommerdæk på tør og våd vej og derefter med vinterdæk... Det forgi på testbane og med en lufttemperatur på 6 grader... Og hastighederne var 60, 80 og 110...

Jeg var rystet...

Jeg har også før troet at det ikke gjorde den store forskel og som flere siger burde sommerdæk bremse bedst i regn.... MEN MEN MEN MEN

Nedbremsningen fra alle hastigheder var MINIMUM 30% længere på våd vej, med sommerdæk frem for vinterdæk... På tør vej var længderne ens...

Husker bedst 80 og 110 bedst... mener det var omkring 60m med sommerdæk v. 80, men med vinterdæk var det kun omkring 35m... Og 110 var omkring 120m m. sommerdæk og kun 68m !!!!!!! med vinterdæk...

Ja ved godt vinterdæk ikke bare er vinterdæk... Man for hvad man betaler for...

Men skræmmende er det da...

• #32   29. nov 2009 køb nogle rigtig gode helårsdæk ikke noget billigt lort.. eventuelt Goodyear Vector. prøv at finde nogle dæk tests, man kan godt få nogle dæk der der er ok både sommer og vinter.

• hans a. h
    hans a. h Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Svar: 3
    #33   4. dec 2009 Dette burde slutte diskusionen om vinterdæk vs sommerdæk, med erfaring fra Færøerne
    http://www.youtube.com/watch?v=fThsoeaJCko

• #34   4. dec 2009 Det er lige nøjagtig den test jeg snakkede om... Efter min mening skulle det være lovpligtigt med vinterdæk om vinteren...

• hans a. h
    hans a. h Tilmeldt:
    nov 2009

Følger: 1 Svar: 3
    #35   6. dec 2009 fuldstændig enig med deg

Kommentér på:
Sommerdæk Vinterdæk eller Helårsdæk ??

Annonce