{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.325 visninger | Oprettet:

Definition af gaderæs ? {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag smiley
Er der nogle der ved hvordan politiet eller anklagemyndigheden definerer "gaderæs"? Man hører efterhånden dagligt om de vanvittige straffe med både bøder, konfiskation af bilen og betinget fængsel og samfundstjeneste i sager:

https://amtsavisen.dk/artikel/tesla-konfiskeret-som-straf-for-gader%C3%A6s-i-hedehusene

https://politi.dk/koebenhavns-vestegns-politi/nyhedsliste/koerte-om-kap-med-229-i-trafikken-bil-konfiskeret/2021/03/18

Altså jeg vil ikke forsvare kørsel i byen med 145 km/t i timen, og er klar over at 229 km/t er måske lidt meget, men det er ellers ikke unormalt at der køres med den hastighed på 3 sporede strækninger lige syd for grænsen. Uden at der kan uddeles bøder eller konfiskeres noget vel at mærke.

Men straffe rimeligheden kan altid diskuteres, og vi skal tilbage til emnet og jeres erfaringer med begrebet "gaderæs".

1. Hvis 2 biler der holder ved siden af hinanden for rødt, men ikke kender hinanden, pludselig begge accelererer kraftigt for at nå først til sammenfletningen længere ned af vejen. Las os antage at hastighedsbegrænsningen på 60 km/t overskrides med 50 % i den sammenhæng.

2. Hvis 2 biler holder for rødt i hver deres spor og begge samtidigt gentagne gange og i forskellige lyskryds accelererer fra 0-100 km/t på 5-6 sekunder i et område, hvor der max må køres 80 km/t og ellers ikke kører over 100 km/t.

Kan en eller begge ovenstående eksempler betegnes som gaderæs efter jeres erfaringer/opfattelse eller skal der mere til?

På forhånd tak og god dag til alle smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Definition af gaderæs ?
  • #1   23. mar 2021 Hvis du mener det er iorden at køre 200 km/t + så synes jeg du skal afholde et gaderace i Tyskland, så kan vi jo se om nogen af deltagerne kommer hjem igen - med deres biler smiley ?

    I Tyskland er der på nogen strækninger fri hastighed, og der forventer andre Bilister at der kan komme en bil blæsende med 200 km/t eller mere.

    Her I Danmark må man maks køre 130 km/t og derfor forventer man ikke at der kommer en selvmordspilot blæsende bagfra .

    Hvis du kikker på den tyske autobahn så kan du på mange strækninger køre flere hundrede kilometer nærmest uden at korrigere på rattet, her i Danmark er der langt flere bakker, sving og små to og tresporede motorveje der ikke ligefrem er egnet til vandvids hastigheder .

    Så er der lige det aspekt at der i Danmark kører flere VW Up, Citroën C1 og Kia Picanto end der gør i hele Europa tilsammen, og de ser ikke så godt ud når de bliver ramt af en selvmordspilot i en hjemmebygget Honda Civic eller 23 år gammel E46 med en 2.8 liters motor og bremserne fra en 318i


  • #2   23. mar 2021 "Gaderæs" er vist ikke en juridisk term. Men efter min egen opfattelse er svaret på dit spørgsmål følgende:

    1. Nej.

    2. Ja.

    Jeg svarer ud fra den juridiske definition "kap- og væddekørsel" følgende af Færdselslovens § 37, stk. 4. Om det er det, du mener med "gaderæs", må du så selv vurdere smiley

    Er din definition af "gaderæs" den samme, som politikerne ynder at kalde "vanvidskørsel" og lignende, så er svaret nej i begge scenarier, vil jeg tro.


  • #3   23. mar 2021 #1

    "Her I Danmark må man maks køre 130 km/t og derfor forventer man ikke at der kommer en selvmordspilot blæsende bagfra"

    Enhver bilist, som har haft motorvejskørsel med sin kørelærer, er godt klar over, at man sagtens kan forvente bilister, som kører noget mere end det tilladte på danske motorveje. Kør på en tilfældig motorvej med 130 og oplev, hvor mange gange man bliver overhalet i løbet af 5 minutter...

    Men du forventer ikke, at der kan komme hurtigkørende bilister herhjemme? Det kommer simpelthen bag på dig? smiley


  • Brian S
    Brian S Online Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
    #4   23. mar 2021 Man kan ikke sammenligne tyske billister og danske EGO billister der kører og sover.
    Tyskerne er faktisk ret gode til at overholde fartgrænserne, og når der bliver lukket op, så fatter de andre at rykke ind. Pånær i vinterferien og sommerferien hvor 'die dumme däne' skal ligge og fucke det op.


  • #5   23. mar 2021 Når jeg kører 130 bliver jeg aldrig overhalet, for man må jo ikke overhale højre om.
    Desuden kører jeg 130 på speedometret, alle de andres viser nemlig også for meget, så det kan ikke være til last at det nok er lidt under de rigtige 130. Da man ikke må køre over 130, er det jo ikke et problem for andre at jeg kun bruger venstre vognbane, så er jeg nemlig fri for at ziksakke mellem lastbiler og mikrobiler. BUM!


  • #6   23. mar 2021 Jeg syntes faktisk det er et virkeligt godt spørgsmål.

    Hvis det kommer ned til accellerationen så kan man vel ikke få typegodkendt en bil uden en sådan måler og der er skilte som siger hvor meget man må trykke på pedalen.

    Jeg er temmelig konsekvent, jeg trykker pedalen i bund og slipper kort før jeg når det som står på skiltene så passer det som regel ganske godt.
    Jeg kører ikke omkap med nogen jeg gør intet forkert og gør personen i bilen ved siden af det samme kommer det ikke mig ved (i min forståelse af strafferet). Jeg kan vel dårligt være ansvarlig for at en anden borger ikke overtræder hastighedsgrænsen men bare accelere godt til.
    Og ja jeg har hilst på vores venner som rimer på ni, men de har aldrig kunnet give mig en bøde, for jeg er ganske obs på at vi har regler om hvor stærkt man må køre.
    Da man kan straffes for det bør det jo stå penslet godt ud et sted. Der må være antal G eller lign for at du kan tages for acceleration ligeud. Evt støj måske (unødig røg og støj som er ligeså meget en gummi paragraf. som mange af de andre).
    Man kan sige hurtige vognbaneskifte, men igen sammenlignet med hvem og i hvilket køretøj. Hvad kører "bonus pater familias" egentligt i ?
    Er vi mere ude i at kap og væddeløb kræver fortsæt og en "aftale" for at fange. Væddeløb er nemt, er der et væddemål involveret. Kap er mere løst, for hvad er at køre om kap mere præcist. Er det to gamle damer i hver sin gamle fiat der kører 40 ved siden af hinanden i en 80 zone ? og hvem har ret til at være smagsdommer.
    Bay: hører du vores bøn om at trække på din store viden ?


  • #7   23. mar 2021 Jeg kender ikke retspraksis. Jeg ræsonnerer mig bare frem til et svar ud fra, hvordan jeg selv tror, det vil blive tolket.

    Men som tidligere skrevet, handler det også om, hvad man forstår ved "gaderæs". Er det kapløb, eller er det at "ræse" for stærkt i forhold til tilladt hastighed? (fx mere end 100 % for stærkt)


  • #8   23. mar 2021 1. Nej er ikke gaderæs.
    2. Er helt klart gaderæs.
    Hvorfor nævner du syd for grænsen? Det er straf i Danmark du henviser til i dine links.
    Mener den juridiske term hedder væddeløbskørsel, gaderæs er et navn medierne har givet det


Kommentér på:
Definition af gaderæs ?

Annonce