Har forhandleren ansvar for Km-tallet ? {{forumTopicSubject}}
Spørgsmålet, kommer af at jeg for nogle år siden købte en "Fiat Tempra" årgang 1992.
En af det føste med digitalt Speddometer udover Opel Kadett GSI havde vist også.
Nå men en stor grund til at jeg købte den var at den kun havde kørt 117.000 km.
SÅ jeg tænkte jo "der er mange km i den endnu"?
Der gik dog ikke længe inden problemerne viste sig. Altså bilen kørte sådan set fint, men det digitale display viste ofte 0 km/t selvom men var i fuld fart?
Det får mig jo til at tro at bilen i virkeligtheden havde kørt meget mere end der angivne 117.000 km.
Sal siges at det var sådan en periodisk fejl, så forhandleren kan sagtens have prøvekørt den og konstateret at alt virkerede ?
Men basseredet på hvor tit speedomeret virkede for os, ca halvdelen af tiden eller mindre, havde den nok snarer kørt 250.000 eller 300.000.
I starten af 90erne var Tempra også Fiats "direktør-vogn som typisk kørte meget langt jo.
Jeg tror vi kørte 10,000 km i den, så smed den tandremmen. Så fik je gdet ordnet, så kørte den igen ca 10,kKm.
Så fik jeg nok og smed den ud.
Nogen lign er aldrig sket når jeg har køb af privare fx af den blå avis biler mellem 8-25000 kr.
JEg køber aldrig af forhandlere igen ( al fald ikke i den helt billige ende !
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 26 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Svaret er desuden nej.
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Km tallet er mindre væsentligt. Heldigvis er folk km forskrækkede i Danmark så det kan give gode "billiger" til os der er ligeglad med ond det første tal er et 2 eller et 5
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Det var da så absolut ikke nogen "direktørbil" .
Det var en middelmådig bil der, hvis kvaliteten ellers havde været iorden kunne have konkurreret med VW Vento, Toyota Corolla og Mazda 323 , blot for at nævne nogle få .
Det er mange år siden at Fiat har fremstillet et kvalitets produkt.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Hvis bilen tidligere har været ude for en større trafikskade, eller der er fusket med kilometertælleren så skal forhandleren oplyse om det.
I dag kommer bilerne til periodesyn og det noteres I synsrapporten hvad der står på kilometertælleren, og på de fleste moderne biler kan bilens sande kilometertal aflæses elektronisk.
Sådan var det slet ikke for 25-30 år siden hvor det var mere udbredt at spole kilometertælleren tilbage.
Jeg har selv været ansat hos en bilhandler i en periode hvor der var op til ni måneders levering på en fabriksny Polo 6N .
Derfor importerede vi alt hvad vi kunne få af nyere brugte Polo hjem fra Tyskland. Alle sammen havde kørt et sted imellem 5.000 og 10.000 kilometer når de blev sat til salg - også dem der havde kørt 25-30.000 kilometer eller mere.
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Nej en Fiat Tempra var ikke en "direktør-vogn" i bogstavelig forstand, nej.
Men dog klassen over "alm familiebil".
Måske som en Toyota Avensis nu til dags, som man har visse forventninger til. Eller en VW Passat.
En chroma var klart endnu mere lækker, men så rig var jeg heller ikke på SU
En anden fordel var at mine foældre havde netop en Fiat Tipo, så vi kunne dele erfaringer og reservedele osv.
Jeg drømmer stadigvæk om en Fiat Bachetta
Min bror havde en Fiat Ciquqecento (eller hvordan man staver det?. Lille bitte æske.
Så var vi på den lokale "stibe" i den - altså et sted hvor man mødes mange mennesker og udveksler erfaringer og meninger og somme tider kører om kap.
Og netop her var der et lige stykke på 3 km. Vi havde "scouts" ude som ville melde over Walkie hvis der var modkørende og vi derfor skulle afbryde, så sikkerheden i orden !
MEN!. Så kom jeg i den her Bette Fiat, over for en meget potent, jeg mener det var en GOFF VR6 MED lattergas, og den havde ikke en chanche
Den var lidt en ulv i fåreklæder ggg.
Ikke for at tale noget bilmærke op, eller andre ned. Jeg har dårlige erfaringer med både Fiat og VW
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 49 Svar: 349
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Der er INTET ved en Tempra som er eksklusivt...
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Bagruden var stort set det eneste der ikke rustede på dem
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
Det var som mange andre FIAT’er noget gudsforladt skrammel.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Hvis DET er en direktør bil, så har jeg da så sandelig ikke lyst til at blive direktør.
Du skal nok nærmere op i en Lancia Thema - og sleeperen der skulle så være en Thema 8.32
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Jeg kan sige dig med 100% sikkerhed, jeg vil lukket firmaet samme dag. Hvis jeg får udleveret sådan en...
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Jeg vil dog nok mene at Fiat Ritmo var værre
Jeg kan huske mine forældre har haft både Tempra og Marea og der var faktisk ingen problemer med dem om de så bare har været heldige skal jeg ikke kunne sige
Vi kunne snildt sidde 3 unger på bagsædet af både Tempra og Marea både rundt i Danmark og til Sydfrankrig om sommeren uden aircondition
For nogle år siden forsøgt Fiat hvis at skubbe gang i Cromaen igen men uden det stor held
Fiat er nok bare mest kendt for små biler
Min kusine har en 500C som er 7 år gammel og kørt 170.000 og hun har virkelig ikke haft problemer med Fiat og serviceproletariat er billige så Fiat er faktisk helt okay sådan driftøkonomisk
Ihvertfald sammenlignet med de VW vi har haft
Jeg overvejer lige pt meget kraftigt at vi har haft vores sidste bil fra VW koncernen - jeg er så træt af deres små problemer hele tiden samt deres værksteders arrogance.
sep 2010
Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 5
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 9.401
Det er så mange år siden, at det er tæt på umuligt at konkludere noget. Man kan ikke engang bruge mængden af de forskellige mærker og modeller, som stadig findes på vejene, som argument for noget som helst omkring kvalitet.
Fiat'erne fra dengang er rustet væk - alle de andre er stadig igang med det, og kommer med al sandsynlighed aldrig på vejen igen - det er bare af andre årsager.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Det var IKKE en autoriseret forhandler, men en stor brugtvognsforhandler (som stadig eksisterer) der lavede det lille nummer.
Der var der forøvrigt en del der spolede kilometertælleren tilbage og tricket var at have to afdelinger. Når du tog en bil i bytte der havde kørt feks. 130.000 km så røg den tilbage til det halve og kørt ned til firmaets anden afdeling så den tidligere ejer ikke umiddelbart ville kunne finde den.
Det sluttede dog på et tidspunkt da en anden forhandler fik en fængselsstraf for systematisk at have spolet kilometertællerne tilbage .
Den gang var det meget populært med sidestafferinger og med dem kunne man også camouflere en " byttebil" .
Så jo ...... Det var mere reglen end undtagelsen at kilometer tælleren blev sporet tilbage .
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
I
A l l e
T i n g
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Bl.a:
Bed om kilometergaranti.
Skal du købe en brugt bil af forhandleren, kan det være en rigtig god ide at bede om kilometergaranti for bilen. Skulle det senere vise sig, at der er problemer med kilometertallet, er det dermed bilforhandleren, der har ansvaret.
- Men dette gode råd kunne du jo faktisk selv google lige så nemt som jeg??
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Ja ja sådan er mange bilmærker jo “skjult” i mærket
F ejl
O g
R eprationer
D agligt
K oreansk
I ndustri
A ffald
Eller det lille rim om at
Liver er for kort
Til Opel og Ford
Eller Audis med de Fem nuller
Fire på fronten og en bag rattet
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 3
I dag er bilfabrikker mere samlestationer for underleverandørers og samarbejdspartneres komponenter, end de er selvstændige producenter. Alle ved, at VW, Audi, Skoda og Seat trækker på en stor fælles "bank" af komponenter. Renault, Nissan, Mitsubishi og Dacia er samme historie. Indtil Opel blev købt af PSA, havde de dieselmotorfællesskab med Fiat, og mange andre mærker har også kørt med Fiats MJT - både 1,3 - 1,6 og 1,9. I mange år har man kunnet købe sig en Ford Ka, som var en forklædt Fiat Panda, og min chef har holdt lange foredrag for mig om, hvor svensk hans gamle Volvo V70 var, mens jeg stod og kiggede ud på min egen Ford Mondeo og tænkte på, at de to biler stod på samme platform, og kørte med samme PSA-motorer. En dame, jeg kender har fået sig en lækker Mercedes B-klasse - den har hun købt, fordi hun ved, at Mercedes laver verdens bedste dieselmotorer. Jeg nænner ikke at fortælle hende, at hun har samme motor, som min kone har i sin Renault Clio, der blev købt til den halve pris.
Min pointe er, at vi er nødt til at droppe vores meget firkantede forestillinger om, at nogle mærker er sådan og sådan, mens andre mærker er helt anderledes. Det er ikke holdbart - mærkerne er der mest af alt for at tilfredsstille kundernes fordomme. Fiat laver fine komponenter - motormæssigt er de rigtig godt med og har leveret til mange andre mærker - en Fiat Punto var op gennem 10'erne ret præcist samme bil som en Opel Corsa - mange griner af Fiat - få griner af Corsa - det er ikke helt sagligt i mine øjne. Er Kia noget lort, mens Hyundai er fantastisk? Nej vel - de er ca. ens og har rigtig mange procent fælles komponenter.
Selvfølgelig er der stadig enkelte mærker, som er selvstændige og bruger egne komponenter, men de har også priser, der gør dem små i det samlede marked.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.375
Nej det er de så ikke. Fiat-Chrysler fusionede med daværende PSA gruppen, til en ny konstellation under navnet "Stellantis". Har intet med Renault-Nissan alliancen at gøre
Hvilket faktisk også fremgår tydeligt af artiklen du selv har linket til
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Min fejl - det var naturligvis PSA ...
Sorry !!!
Det ses vist også tydeligt her ?
https://www.passioneautoitaliane.com/2019/12/nuovo-fiat-doblo-fca-psa.html
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
dec 2020
Følger: 14 Følgere: 104 Emner: 26 Svar: 251
Kunne naturligvis ikke synes sådan, så da den tid kom, måtte den org motor i igen.
Og nej Fiat er da bestemt ikke verdensklasse biler, men som nævnt tidligere var jeg dengang på SU og lidt senere elevløn. Så har man ikke så meget valg mellem andet en gamle Fiat, Skodaer, og "lign" skodbiler fra den tid
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 3
Du behøver sandelig ikke bekymre dig om at skuffe mig. I de 25 år, hvor jeg har renoveret dieselmotorer har jeg set ret mange af dem indeni. En MB med Renault dieselmotor har samme blok, samme top, samme, lejer, samme plejlstænger, samme stempler, samme EGR, samme manifolder som Clio. Der kan være forskellige indsprøjtningspumper og dyser - den forskel er der også blandt Clioerne - det er nemlig et spørgsmål om, hvor mange hk den er konfigureret med.
Jeg nævnte præcis Volvo V70 og Mondeo. De er ikke bygget på nogen ramme - det er 50 år siden man stoppede med at bygge almindelige personbiler på rammer. De er derimod bygget på samme platform. De har samme bærearme, samme fjedre, samme styrekugler, samme bøsninger, samme det hele i undervognen - sig til, hvis jeg skal lave en liste med reservedelsnumre, du kan sammenligne.
Fint, du synes, Fiat er noget lort - det er enhver jo helt i sin gode ret til. Hvis du synes en Fiat Punto fra 10'erne er noget lort, så synes du jo også automatisk også, at en Opel Corsa fra samme årgange også er det. Ja vist - der er forskelle i småtingene i kabinen og der er også forskel i motorudvalget, men køber man en diesel, får man samme motor. Jeg har brugt en del år af mit liv på at undervise på teknisk skole, så jeg gad egentligt godt høre, hvad der er så elendigt ved moderne Fiat - set med mekanikerøjne.
Jeg er slet ikke enig i, at biler er langt dyrere end i 80'erne. Hvis du betragter den almindelige løn og prisudvikling og sammenholder bilers pris med den, så er de voldsomt meget billigere. Man kan i dag købe en mikrobil til fem gennemsnitsmånedslønninger efter skat. I 1984 købte vi en splinterny Renault 5 TL til 72.000 kr Dengang havde jeg 8.000 udbetalt om måneden.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
aug 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Svar: 3
Så er jeg lidt ældre end dig , men jeg huserer i Midtjylland. Prøv at tjekke op på "EUCD-platform". Det er den platform, jeg omtaler, som deles mellem Volvo og Ford op gennem 00'erne og 10'erne. Der er talrige eksempler på samme fænomen blandt andre biler. VW har deres system med A00, som Lupo og Arosa kørte på, A0, som Polo, Fabia og Ibiza kører på, A-serien, som A3, TT, Golf, Jetta, EOS, Tiguan, Touran, Scirocco, Leon, Toledo, Altea og Octavia kører på osv. osv. Så kan man konfigurere lidt forskelliget med forskellige dæmpere, forskellige fjedre, forskellige krængningsstabilisatorer alt efter vægt, og hvilken karakteristik man ønsker bilen skal have.
Hele årsagen er selvfølgelig stordriftsfordele gennem processen. Det er skingrende dyrt at udvikle en platform - især, når man gerne vil have den til at være velfungerende. Derfor gælder det om at bruge den bredt, når man endelig har fået den udviklet. Det samme gælder for en masse andre komponenter. Når der ét sted er brugt krudt på at udvikle en dieselmotor - det kunne f.eks. være hos PSA - så gælder det om at udbrede den mest muligt, så man får udviklingsomkostningerne forrentede. Når Mercedes går ind i kompaktklassen og skal bruge en lille dieselmotor, så afsøger de markedet for at se, hvem, der allerede har sådan en liggende i reolen, og valget faldt på Renault, for det er en særdeles velfungerende og billig motor - hvorfor skulle Mercedes gå i gang med at udvikle en selv, når der er et fint og langt billigere alternativ på markedet? Som denne tråd fint viser, så er der jo mange mennesker - endda langt ind i mekanikerkredse - som lukker øjnene og til deres død vil argumentere for, at det er en helt anden og meget finere motor, der ligger i en Mercedes end i en Dacia, selvom eneste forskel er luftfilterkassen, der er udformet til at passe i forskellige motorrum.
Vi har snakket lidt om kvaliteten hos moderne Fiat. Jeg savner stadig at høre nogle argumenter. Vi er enige om, at kvaliteten i kabinen ikke er overvældende, men hvad er det, der er ringe set med mekanikerøjne? Lad os tage udgangspunkt i den nu afdøde Punto fra 00'erne og 10'erne eller Panda fra samme år - dem er der mange af på vejene, så der må være mange erfaringer. Hvad er det præcist, som er dårligt? Er det motor? Gear? Undervogn? Styretøj, Bremser? Når jeg spørger, så er det fordi mange af de komponenter også er købt ude i byen. Alle vi fortælle smukke historier om, hvor gode bremser en Audi A3 har - det er jo et tysk kvalitetsprodukt. Til gengæld har Renault elendige bremser, hvis du spørger nede på grillen. Sagen er, at de begge har ATE-bremser - kalipre og klodser bagpå er identiske - tjek reservedelsnumrene. Jeg vender tilbage til mit første indlæg: Bilfabrikker i dag er først og fremmest samlestationer for komponenter fra underleverandører og for komponenter fra andre bilfabrikker. Det giver det ikke mening at fastholde sine fordomme om mærker. Man kan tale om vellykkede modeller, men det er meget underleverandørernes fortjeneste.
#37
Stærk argumentation der. Du er godt med på, at du lige har adresseret en enorm andel af det danske bilmarked. Her følger lige et hurtigt overblik over solgte biler i DK i 2020:
1: Peugeot 208 (6553)
2: Citroen C3 (6141)
3: Ford Kuga (5134)
Fordeler man det på mærker i stedet for modeller, ser det sådan ud:
1) VW (11.315)
2) Peugeot (7.678)
3) Toyota (6.812)
4) Citroën (6.219)
5) Skoda (5.581)
6) Ford (5.026)
Noget tyder på, at danskerne enten er så ubegribeligt dumme, at de ikke har opdaget, man skal undgå de tre F'er, eller også er de slet og ret ikke enig i det udsagn.
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Jeg tror der er ligeså mange holdninger som der er folk
Jeg kan sagtens tilslutte mig at de Franske ikke er de bedste men min Nabo har en Peugeot 407 og den har rundet 350.000 km uden større udfordringer han syntes jo sjovt nok Fransk er det bedste i Verden
Jeg selv sværger lidt til de tyske men det er ikke fordi VW og Audi er bedre end andet tværtimod har haft nogle stykker og det er de biler jeg har flest reparationer på og flest omkostninger på (har faktisk VW idag) men den er på ingen måde bedre end andre biler
Af de tyske vil jeg personligt hellere have Mercedes eller BMW men vil samtidig også foretrække Ford og Opel fremfor VW men igen folk er forskellige.
Har en storebror der altid har købt Totota fordi det er Verdens bedste bil
Så ved jeg godt japanerne Mazda og Toyota er holdbare og driftsikre men jeg må indrømme deres design tiltaler mig ikke og inde i kabinen der bliver jeg desværre meget skuffet der syntes jeg ikke deres niveau kommer i nærheden af tyskerne
Men heldigvis er alle forskellige og Verden havde da også været en trist sted hvis vi alle kørte rundt i de samme biler
Og grunden til der sikkert bliver solgt så meget fransk herhjemme er fordi den er billig efter vores forhold hvor man jo betaler for 3 og får 1 bil - så tror mange gerne vil have noget andet men vælger udfra økonomi
Personligt ville jeg gerne have haft en Passat St.var eller Insignia pga 3 børn men skulle jeg have haft en Passat Highline st.car med samme motor og årgang og km så var det også en anden pris og jeg er ikke typen der låner penge til bil så derfor blev det en Golf St.car jeg kunne sikkert have købt to styk Renault Clio for samme pris men det ville vi så alligevel heller ikke
sep 2020
Følger: 5 Følgere: 173 Emner: 7 Svar: 852
Ja, jeg ville gerne have haft en VW Polo sidste gang der stod bilkøb på budgettet .
Problemet var bare at hvis jeg skulle have haft en Polo med tilnærmelsesvis samme udstyr som den franske jeg endte med at vælge så var prisen 50.000 højere .
Vel vidende at en Polo måske var en smule mere driftsikker end en fransk konkurrent måtte jeg spørge mig selv om jeg troede at en fransk bil, over de næste 5-6 år ville koste 50.000 mere i reparationer ?
Svaret var et klart NEJ !!!
Nu 4 år inde i mit ejerskab af min franske balje har den ikke kostet noget ud over almindelig service og en lidt overaskende udskiftning af de forreste bremsklodser efter bare 35.000 km ( den kører udenlukkende bykørsel ) .
Turde jeg vælge en fransk bil igen ?
Ja - Ja - Ja !!!
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Naturligvis syntes en Ford mekaniker fra Grue & Co. at Opel var noget værre lort.
Vi Volvo mekanikere fra Hans Lehrmann syntes simpelt hen, at alle andre biler var noget værre lort.
Men i virkeligheden er det i bilverdenen vel bare som med fodboldhold?
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 653
Ja du kan sådan set godt sammenligne Bilverdenen med Foldboldverden
Dog tvivler jeg på at en FCK fan skifter til Brøndby bare fordi sæsonkortet til Parken bliver voldsom dyrere end det plejer - der er nok mere følelser i Fodbold end i Biler
Og FCK -Brøndby var blot et eksempel det kunne ligeså godt være
AGF i mod Silkeborg eller FC Midtjylland
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 342
feb 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 64
Ja. Hvis man "konverterer" fra FCK til Brøndby, kan man nok godt finde sig en ny omgangskreds...
Trofastheden/begejstringen/fanatismen falder dog noget, når vi kigger på holdenes sammensætning.
"Komponenterne" sammensættes stigende ved hovedsageligt at købe disse fra andre klubber i hele verden. - Der er stor forskel på en fan og en direktør med ansvar for pengekassen.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 452
Har forhandleren ansvar for Km-tallet ?