Diesel, benzin , hybrid eller EL bil? {{forumTopicSubject}}
Hejsa derude.
Jeg er mega splittet.
Jeg har pt en BMW fra 2012 520d.
Jeg er på jagt efter en ny bil og har egentlig fundet en ret lækker bmw fra 2019. Også 520D.
Men, mange frabeder mig i at købe en bil til 400.000kr som er diesel da alt peger og går i retningen mod EL.
ingen el biler vi har prøvet kan sammenlignes med BMW 5 serie i komfort køreglæde m.m.
Jeg er mest bekymret for de afgifter der måtte komme om nogle år, og om jeg mister alt for meget på bilen hvis den skal sælges om 5 år igen.
Jeg kører 20-25.000 km om året og kan egentlig klare mig med alle typer biler, diesel er bare noget specielt for mig.
Hvad mener i og hvad er jeres holdning
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.086
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 30 Emner: 16 Svar: 702
Har selv planer om en 330d touring... min næsten 17år gamle bimz 6cyll går 10,5 km/l.. kører som en drøm, men er ved at være mærket af tidens tand - så håber dit issue er li andres og jeg kan spare en sjat på indkøbsprisen. Er i så fald win win da jeg her kan køre næsten dobbelt op pr liter
jun 2005
Følger: 11 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 26 Svar: 933
men jeg ville ikke være nervøs for at købe en diesel/benzin frem for en el bil.
det er kun en plug in hybrid jeg ville være nervøs ved at købe, da jeg ikke tror de har den store fremtid, og bilproducenterne højst sansynlig stopper med at lave den inden for en meget kort årrække, da el bilerne jo kan køre længer og længer på en opladning, så det ikke gir mening at købe en plug in hybrid (allerede i dag er eneste grund til folk køber en plug in hybrid jo at den er billiger end en tilsvarende disel/benzin i indkøb på grund af den lave afgift)
selvfølgelig vil der være et værdi tab på en nyere diesel/benzin bil, men tror ikke det vil være meget støre end hvis du køber en nyere/ny elbil i dag, og skal sælge den igen om ca. 5 år, for der sker jo en del udvikling i forhold til el biler, så en top moderne elbil i dag er ikke top moderne om 5 år, der er sikkert kommet noget der kan køre en del længe på en opladning og lade en del hurtigere end i dag, og så vil marked være spækket med el biler der er "forældet" i forhold til hvad man kan købe af ny.
omvendt med diesel/benzin dem vil der ikke være nær så mange af, og så længe det ikke bliver forbudt at køre i en diesel/benzin ved lov, så vil der stadig være folk der gerne vil ha den slags biler, vel og mærke hvis det er en bil af en vis kvalitet, tror ikke der vil være mange køber til en gammel blik dåse med 4 hjul.
ps. jeg er selv på jagt efter ny bil i prisklassen lige under 500k og jeg er ret sikker på at jeg ikke køber en el bil, selv om jeg også fra venner og bekendte får tudet ørne fulde af at det eneste rigtig er at købe en el bil, alt andet vil være dumt
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Men jeg regner selv med at næste bil bliver el, dels fordi vi har 10 kw solceller på taget og dels grundet den højere komfort
Men efter at have haft model 3 performance på prøve af flere omgange ved jeg det ihverfald ikke skal være sådan en, til 400.000+ er interiør kvaliteten simpelthen for ringe De fleste mærker laver SUV hvilket det ikke skal være så udvalget er ikke stort
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Hybrid anser jeg personligt som en midlertidig løsning, som de seneste år har fået et kæmpe salgsboost herhjemme godt hjulpet af lave priser og ejerafgifter. Hvis vi ser 5 år ud i fremtiden, vil jeg tro få mennesker vil have særlig interesse i en kompliceret og dyr drivlinje, 1 faset opladning og 30-50 km rækkevidde på rent el. Derfor vil jeg personligt ikke gå hybrid vejen hvis du forventer at beholde bilen i mere end et par år
Elbiler kan jeg sagtens se der er købere til når de er 5-7 år gamle, trods de måske lader langsommere end dagens standard og har kortere rækkevidde.
Elbilerne er klart biler der deler vandene, det kommer vi på ingen måde ud over, nogle mener jo de har behov for 1000 km i rækkevidde og kunne lade til det på 10 min
Det til trods for de kører 1500 km om måneden, og en gang om året kører en tur på 300-400 km.
Lige nu er det jo særdeles attraktivt at vægle en elbil, men jeg ser også der en dag kommer til at ske en radikal ændring. Det er fint man politisk vil øge den grønne omstilling mod elbilerne, men det kan jo ikke blive ved at gå vi køber biler uden afgift og bagefter ikke betaler afgiften af det strøm som kommer på elbilerne
Til 3 kr pr kwh også 4-6 km pr kwh så er det jo ikke særligt attraktivt at have en elbil
Benzin og diesel vil sikkert en dag blive udfaset til privatbilismen, det er jo i alt fald det de varsler om her og nu. Men en velholdt brændstofbil vil jeg stadig mene kan sælges om 5 år, og især en model som 520d som jo kan anvendes til campintrækker og til hestetrailer vil jeg mene mange kunne have interesse i
Så i bund og grund mener jeg ikke der findes et konkret svar, og det afhænger så meget af personen der ser på valget og ens personlige præferencer. Vi har selv lige købt en diesel fra 2017, selvom vi kunne se vores daglige behov passer fint til elbil så ville vi bare ikke give de flere penge her og nu, samtidig med vi ikke mener elbil kombineret med campingvogn er en særlig god kombination
normalt er jeg ikke den store tilhænger af leasing, men med det lidt usikre bilmarked og fremtidens muligheder, så var det måske værd at undersøge hvad BMW kunne tilbyde en ny 5-serie til ved en leasing aftale.
Du kan også vælge flexleasing, men så indestår du for restværdien af bilen efter periodens udløb, og det kan være problematisk hvis ikke man har stor indsigt i markedet
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
Jeg har jo selv lige købt benzinbil og jeg er ikke det mindste bange for om jeg kan køre i den de næste 10 år. Den største udfordring bliver måske at man med en benzin/diesel bil på et tidspunkt ikke længere må køre ind i større byer, eller på andre måder bliver begrænset.
Så køb hvad du har lyst til nu. Hvis du forventer at beholde bilen længe, så er afskrivningen alligevel knap så stort et problem, som hvis du kun planlægger at have den i en kortere årrække. Den nyeste generation af 5-serien kører virkelig godt, ikke mindst med en række-6'er under hjelmen. Jeg har prøvet den som 540i og 530e og begge var fantastiske - jeg er bare ikke rigtigt til hybrid.
Personligt tror jeg at min næste familiebil bliver en elbil. Jeg synes at BMW i4 er super spændende, og pt. en af de biler jeg ser mest frem til at prøve. Fruen snakker også om Fisker Ocean, men jeg vil nok foretrække lige at se den første generation blive rullet ud, værksteder blive etableret etc. inden jeg hopper på sådan en. Selvom Model S havde været på markedet i ca. 3 år da jeg købte en, følte jeg stadig at jeg var en beta tester, og det gider jeg ikke igen.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.083
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Kører selv i en F11 og skulle gå over i en Tesla er sku både nedgang i kvalitet, kabine samt komfort men ikke mindst følelsen af at køre i en bil mister jeg ved Tesla.
Derfor går jeg efter en 520D igen også må vi se hvad tiden bringer om x antal år.
Eneste grund til at el biler er fristende og det er prisen på vedligehold samt el, hvor man kan abonnere hos clever for 750kr/mdr også lader su så tosset su vil.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
Er bestemt ikke lodden ved at have valgt hybrid, stiger priserne, så minimeres afskrivningen. Diesel, plug-in og hybrid kommer til at køre mange år frem endnu.
Overvejede en ren el, lånte en ID4 i nogle dage, opgivet til en rækkevidde på 500 km. Men skulle jeg et stykke på motorvej med god fart, så kunne den blot klare 350 km. Tør ikke tænke på hvordan en kold vinter så ville påvirke rækkevidden.
Har haft smart phone i 12 år nu, de har stadig ikke lavet en der ikke skal lades hver nat.
Så tror ikke på at man i almindelige elbiler kommer til at se en meget øget rækkevidde.
Måske bliver det brint, mini reaktor eller flux capacitor, eller hvem ved hvad tiden bringer.
Indtil da kører jeg i hvad jeg har lyst til.
En plug-in passer faktisk godt ind her, i 3-5 dage om ugen kører den på el alene.
Så er der gerne en tur eller to fra nord til Midtjylland eller til Sjælland. Meget af kørslen betaler firmaet.
Tænker du lige bør prøve en 530E, altså hvis du kan lade hjemme. Samspil mellem benzin og el er altså ikke så tosset, sådan rent køre oplevelsesmæssigt.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Var ude og prøve en men bagagerummet er for lille i en sedan. Og de fås ikke i touring med mindre jeg køber en helt ny og det har jeg ikke tænkt mig. Derfor har jeg kun benzin eller diesel tilbage. Benziner findes der heller ikke mange af på brugte marked 3-4 år gamle og med under 80.000 km.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
De røde vil slå på tromme om skræk historier om fossile forbud, men som jeg ser det er vi langt fra en infrastruktur og batteri teknologi, der kan erstatte brændstof.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Anden nabo fik sin Kia EV6 som blev hentet af Falck 4 dage efter
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 48 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.551
Havde en ny Octavia der blev taget retur af Skoda til sidst. Den var ikke egnet som bil.
Herfor valgte jeg noget der kørte på tidligere platform, og det virker 7-9 salami perfekt endnu.
sep 2016
Følger: 21 Følgere: 102 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 62
Jeg mener at både hybrid og elbiler er et overgangsfænomen, lige indtil at man finder ud af at producere alternative brændsler af fx. biomasse som halm / sukkerrør eller rapsolie. For da slet ikke at nævne brint, som Toyota vist allerede er kommet langt med.
Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe hverken hybrid eller elbil.
:>) Leif
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 24 Emner: 287 Svar: 1.389
kører 5 km pr kw her når det er minus grader. har så el aftale med Ampera.dk så får 1,12 øre tilbage fra staten. så siger vi 3 kr pr kw minus 1,12 er du nede på 1.88 kr for 5 km så cirka 42 km i forhold til hvad en liter diesel koster i dag
Diesel, benzin , hybrid eller EL bil?