Dæk med karkasseproblemer? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har nu oplevet flg med de de sidste 2 par dæk jeg har haft på mine biler:
Efter ca 5 år og måske 50000 km, med minimalt dækslid fordi jeg kører primært motorvej, nul ræs, morfarkørsel, alt stille og roligt og masser af slidbane, sker flg:
Der opstår typisk 1 svag bule på dækkets side, dvs dér hvor teksten står (mærke, model, produktionsår osv). Man kan se bulen med det rigtige lysindfald og mærke den når hånden glider henover. Den er måske 2mm dyb og ø5cm. Vi er nede og snakke petitesser - 99,9% af danmarks befolkning ville aldrig få øje på det. Dækket har ingen revner og slidtagemærker og 5-10mm profil tilbage.
Når man kører bilen kan der være et hastighedsområde hvor det føles som om at det rykker/svinger lidt ved acceleration lige så stille. Sidst jeg havde dette problem gik jeg til dækmanden og bad ham smide det i balancemaskinen og der var det tydeligt at karkassen var gået i stykker indeni og at dækket var skævt. Der skulle 4 nye dæk til selvom de på "overfladen" så pæne ud. Jeg har aldrig kørt i kantsten eller lavet noget som helst dumt med dette dæk.
Og nu er nøjagtig det samme ved at ske igen.
Det første sæt var et Firestone, det andet sæt Nokian.
Spørgsmål:
Kan det passe at mærke-dæk er så ringe i dag at mit beskrevne fænomen optræder hyppigt på tværs af dækmærker (karkasseproblemer med buler)? At man skal skifte dæk før tid selvom man kører morfarkørsel?
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.687
Og hvordan opbevares de så?
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.010
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 208
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
aug 2015