960 visninger
|
Oprettet:
Mekanikker i fremtiden {{forumTopicSubject}}
Mit spørgsmål ligger i at jeg er igang med at uddanne mig som mekanikker. Problemet er at i 2035 så stopper produktionen af diesel og benzin biler. Hvad skal en mekanikker så lave?
Mvh
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.007
Online Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
El biler skal også stadig fixes, samt alle de nuværende modeller vil også være på vejene.. Ville ikke være SÅ nervøs for det..
mar 2003
Følger: 44 Følgere: 40 Biler: 7 Emner: 190 Svar: 2.974
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
Selv elbiler har kølesystem, til køling af batteri pakken
Så der er stadig ting der skal ordens på biler efter 2035.
Og der er mangel på mekaniker, så man bliver ikke lige sådan arbejdsløs.
Vi mangler 1-2 mekaniker, men kan ikke finde nogen der gider/ kan finde ud af det at være mekaniker
Mange kan kun skifte reservedel ud.
Og kan ikke fejlsøge.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Det rigtige spørgsmål at stille er nok snarer, om der vil være noget interessant arbejde for en mekaniker i fremtiden.
At udskifte nogle elektronik moduler, udskifte køle- og bremsevæske, udskifte bremseklodser og skiver, og måske engang imellem (hvis man er heldig) udskifte undervognsdele, er måske ikke super spændende i længden. Fejlfinding er jo nok noget der kommer til at høre fortiden til.
Så tænk lidt længere ud i fremtiden. Er mekaniker faget noget der er interessant på lang sigt?
Er det faget du brænder for, så der jo heller ikke noget i vejen for at tage uddannelsen og arbejde som mekaniker, og hvis du så på et tidspunkt får lyst til noget andet, så kan du jo altid skifte karriere. Jeg var selv i starten af 40'erne da jeg skiftede karriere, det er aldrig for sent.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 116 Biler: 3 Svar: 1.032
trådstarter:
tror ikke vi kommer som mekaniker kommer til at mangle arbejde. det ret alsidet uddannelse så kan bruges i rigtig mange brancher.
Tror nærmere du skal gør op med dig selvom du vil skru el biler.
men på den anden side så er der ingen der ved om fx brint slår igennem. der jo mange mærker der melder ud at de ikke mere el er fremtiden.
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Elbilerne kræver også noget service og vedligehold, så det kan man jo dygtiggøre sig i, derudover kan man også måske have en ide om at el en dag afløses af ny teknologi som også kræver service og vedligehold
Mange arbejder jo også uden for det fag de er uddannet til, som mekaniker kan du sikkert også flere steder få arbejde på fabrikker med store produktionsanlæg og lignende.
Derudover kan du også vælge at læse videre efter du er udlært mekaniker
Tror mange undervejs i deres uddannelse kommer i tvivl om de har valgt rigtigt, simpelthen fordi de begynder at tænke over om det er det de vil resten af livet
jeg selv er uddannet laborant for mere end 15 år siden, og siden jeg blev udlært har jeg kun arbejdet som laborant i 3 år sammenlagt
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.261
Jeg har en elbil og lad mig sige det sådan her.... de går altså også i stykker.
Især undervogn er sårbar
Dertil bremseslid
Og så er der bare en bunke elektronik dimser og gadgets i bilerne, og de holder bare ikke mere end små 5-10 år før de overgiver sig.
Samme kommer til at gælde for el bilerne, der er problemer med batterier, og motorerne er stadig smurt/kølet med olie og kan rent faktisk miste den olie. (har jeg lært da min gjorde det).
Og igen batteri køling etc.
Men et fair spørgsmål er hvordan ser hverdagen rent faktisk ud.
Tænker en del gentagne opgaver (men det er der altså også idag).
Meget elektronisk fejlsøgning, som kan være meget kompleks og udfordrende.
Og i moderne biler idag er der allerede meget elektronisk fejlsøgning, fordi bilerne har et hav af små computere og internt netværk(CANbus) etc
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Nej, jeg er ikke mekaniker
Hvilke typer fejl laver du fejlfinding på i dag, og tror du bilfabrikkerne vil blive ved med at lave elbiler som de gør i dag? Tesla eks. bruger meget med bare at udskifte moduler, så vidt jeg ved.
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 116 Biler: 3 Svar: 1.032
det alt fra kabine varme til den ikke vil lade.
det bliver forhåbentlig bedre men jeg uanset hvilket mærk jeg har arbejde på så undgår du ikke fejlfinding. der sidder rigtig mange kondensator, stor sikring osv på el biler så der bla noget der bliver fejlsøgt. selvom det er styrboks der defekt ifølger tester siger erfaring at man nødstil fejlsøge for kontrol.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.261
Der er en del af de tidlige tesla ejere som har fået en stor forståelse for hvad der kan gå galt især med en ung producent.
Og igen, ender vi rent faktisk med elbiler, eller gør ptx eller porsche fuel at vi kommer tilbage til de billigere mekaniske biler. Kunne også blive brint eller andre sjove ting. Det fede er at verden er ved at få øjnene op for at ting kan lade sig gøre hvis man vil det nok.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Spændende at høre fra en der arbejder med det. Den slags hører man ikke så meget om normalt.
#13
Jeg fik min Tesla i 2015, dengang der stadig var mange børnesygdomme. Min Model S har, pånær en Fiat, været den mest fejlbehæftede bil jeg har ejet. Men jeg så aldrig en regning fra Tesla, alt blev lavet på garantien uden nogen diskussion.
Med Audi var der ofte diskussion om det var en garantireparation eller ej, på det punkt var Tesla eksemplarisk.
jun 2005
Følgere: 45 Biler: 2 Emner: 118 Svar: 1.105
At audi har gidet/kunne diskutere om det var garanti eller ej, er pga de har oplandet i ryggen, og derfor kan tåle 1000+ sager fra kunder som har følt dem elendigt behandlet.
Havde tesla kørt samme stil, så tror jeg ikke at de havde haft samme opbakning som de har haft.
Mekanikker i fremtiden