{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mekanikker i fremtiden
  • #1   23. okt 2022 Mon ikke der stadig er nok af biler at skrue i så længe du har lyst til være i faget

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.600
    #2   23. okt 2022 At produktionen stopper betyder ikke at biler forsvinder fra vejene..
    El biler skal også stadig fixes, samt alle de nuværende modeller vil også være på vejene.. Ville ikke være SÅ nervøs for det..


  • #3   23. okt 2022 Ikke et problem der kommer i din levetid. Og der findes osse dæk og bremser på en elbil

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
    #4   23. okt 2022 Alle køretøjer har bremser, dæk osv.

    Selv elbiler har kølesystem, til køling af batteri pakken
    Så der er stadig ting der skal ordens på biler efter 2035.
    Og der er mangel på mekaniker, så man bliver ikke lige sådan arbejdsløs.

    Vi mangler 1-2 mekaniker, men kan ikke finde nogen der gider/ kan finde ud af det at være mekaniker
    Mange kan kun skifte reservedel ud.
    Og kan ikke fejlsøge.


  • #5   23. okt 2022 Jeg er helt enig med andre der har svaret her, selv når det begynder at tynde ud i ICE biler vil der være masser af elbiler som skal til service. Så der skal såmænd nok være arbejde til mekanikere - omend nok ikke til så mange som i dag, da der er væsentligt mindre at servicere og reparere på en elbil, og intervallerne bliver nok også ret lange.

    Det rigtige spørgsmål at stille er nok snarer, om der vil være noget interessant arbejde for en mekaniker i fremtiden.

    At udskifte nogle elektronik moduler, udskifte køle- og bremsevæske, udskifte bremseklodser og skiver, og måske engang imellem (hvis man er heldig) udskifte undervognsdele, er måske ikke super spændende i længden. Fejlfinding er jo nok noget der kommer til at høre fortiden til.

    Så tænk lidt længere ud i fremtiden. Er mekaniker faget noget der er interessant på lang sigt?

    Er det faget du brænder for, så der jo heller ikke noget i vejen for at tage uddannelsen og arbejde som mekaniker, og hvis du så på et tidspunkt får lyst til noget andet, så kan du jo altid skifte karriere. Jeg var selv i starten af 40'erne da jeg skiftede karriere, det er aldrig for sent.


  • #6   23. okt 2022 5# kan godt høre du ikke laver biler. for det mindste ligeså meget fejlfinding på el biler som forbrænding. smiley el biler uanset mærke ikke fejlfri tager af erfaring fra min tid. Har da lidt erfaring med både vag, maxus , peugeot el bil. så kan man se hvad der bliver lagt op autofronttal. smiley



    trådstarter:
    tror ikke vi kommer som mekaniker kommer til at mangle arbejde. det ret alsidet uddannelse så kan bruges i rigtig mange brancher. smiley

    Tror nærmere du skal gør op med dig selvom du vil skru el biler.
    men på den anden side så er der ingen der ved om fx brint slår igennem. der jo mange mærker der melder ud at de ikke mere el er fremtiden. smiley



  • #7   23. okt 2022 Det vil vare rigtig mange år inden de sidste brændstofbiler er lagt i graven, men det sker vel før eller siden

    Elbilerne kræver også noget service og vedligehold, så det kan man jo dygtiggøre sig i, derudover kan man også måske have en ide om at el en dag afløses af ny teknologi som også kræver service og vedligehold

    Mange arbejder jo også uden for det fag de er uddannet til, som mekaniker kan du sikkert også flere steder få arbejde på fabrikker med store produktionsanlæg og lignende.

    Derudover kan du også vælge at læse videre efter du er udlært mekaniker

    Tror mange undervejs i deres uddannelse kommer i tvivl om de har valgt rigtigt, simpelthen fordi de begynder at tænke over om det er det de vil resten af livet

    jeg selv er uddannet laborant for mere end 15 år siden, og siden jeg blev udlært har jeg kun arbejdet som laborant i 3 år sammenlagt smiley


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
    #8   23. okt 2022 Benzin biler forsvinder skam ikke. Porsche har udviklet en ny syntetisk benzin som er co2 neutral. Den er de ved at få udviklet helt færdig, så det bliver nok el bilerne der forsvinder på sigt.

  • #10   23. okt 2022 Jeg ville ikke være så bekymret for at uddanne mig til mekanikker.
    Jeg har en elbil og lad mig sige det sådan her.... de går altså også i stykker.
    Især undervogn er sårbar
    Dertil bremseslid
    Og så er der bare en bunke elektronik dimser og gadgets i bilerne, og de holder bare ikke mere end små 5-10 år før de overgiver sig.
    Samme kommer til at gælde for el bilerne, der er problemer med batterier, og motorerne er stadig smurt/kølet med olie og kan rent faktisk miste den olie. (har jeg lært da min gjorde det).
    Og igen batteri køling etc.
    Men et fair spørgsmål er hvordan ser hverdagen rent faktisk ud.

    Tænker en del gentagne opgaver (men det er der altså også idag).
    Meget elektronisk fejlsøgning, som kan være meget kompleks og udfordrende.
    Og i moderne biler idag er der allerede meget elektronisk fejlsøgning, fordi bilerne har et hav af små computere og internt netværk(CANbus) etc


  • #11   23. okt 2022 #6
    Nej, jeg er ikke mekaniker smiley

    Hvilke typer fejl laver du fejlfinding på i dag, og tror du bilfabrikkerne vil blive ved med at lave elbiler som de gør i dag? Tesla eks. bruger meget med bare at udskifte moduler, så vidt jeg ved.


  • #12   23. okt 2022 11#

    det alt fra kabine varme til den ikke vil lade. smiley

    det bliver forhåbentlig bedre men jeg uanset hvilket mærk jeg har arbejde på så undgår du ikke fejlfinding. der sidder rigtig mange kondensator, stor sikring osv på el biler så der bla noget der bliver fejlsøgt. selvom det er styrboks der defekt ifølger tester siger erfaring at man nødstil fejlsøge for kontrol. smiley


  • #13   23. okt 2022 Tror Carsten er sluppet ret godt fra sit Tesla ejerskab smiley
    Der er en del af de tidlige tesla ejere som har fået en stor forståelse for hvad der kan gå galt især med en ung producent.
    Og igen, ender vi rent faktisk med elbiler, eller gør ptx eller porsche fuel at vi kommer tilbage til de billigere mekaniske biler. Kunne også blive brint eller andre sjove ting. Det fede er at verden er ved at få øjnene op for at ting kan lade sig gøre hvis man vil det nok.


  • #14   23. okt 2022 #12
    Spændende at høre fra en der arbejder med det. Den slags hører man ikke så meget om normalt.

    #13
    Jeg fik min Tesla i 2015, dengang der stadig var mange børnesygdomme. Min Model S har, pånær en Fiat, været den mest fejlbehæftede bil jeg har ejet. Men jeg så aldrig en regning fra Tesla, alt blev lavet på garantien uden nogen diskussion.

    Med Audi var der ofte diskussion om det var en garantireparation eller ej, på det punkt var Tesla eksemplarisk.


  • #15   23. okt 2022 Carsten
    At audi har gidet/kunne diskutere om det var garanti eller ej, er pga de har oplandet i ryggen, og derfor kan tåle 1000+ sager fra kunder som har følt dem elendigt behandlet.
    Havde tesla kørt samme stil, så tror jeg ikke at de havde haft samme opbakning som de har haft.


Kommentér på:
Mekanikker i fremtiden

Annonce