Astra eller Avensis? {{forumTopicSubject}}
Hej forum
Kigger efter ny brugt bil. Jeg er landet på Opel Astra eller Toyota Avensis som de bedste udgangspunkter.
Budget er ca 125.000 DKK.
Bilen skal bruges til 100km pendling hver dag. Jeg vil have benzin, træk og en stationcar. En pålidelig og driftsikker bil der er relativt billig at reparere er min prioriteter. Fuck køreegenskaber og komfort.
Begge modeller går over 14 km/l hvilket er fint. Jeg kører generelt ikke over 110 km/t.
Hvilken model ville I vælge? De får begge pæne ord med på vejen af brugere og i TUV. Astraen er mere økonomisk. Men fordi jeg regner med at Toyota en kan køre 400.000 km uden problemer, er den jo møgbillig på den lange bane.
Eksempel på en Astra : Opel Astra:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/14-100-limited-sports-tourer-5d/5687604
Eksempel på en Avensis: Toyota Avensis:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-t2-premium-stc-5d/5610306
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.802
Skoda er mit valg.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Hvorimod Astraen ikke rigtig kan tage noget.
jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
Skoda er bare populært. Jeg føler at Octaviaen er for dyr, og jeg synes at læse, at de ruster let.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
For 125.000 ligger du lige på grænsen til at kunne finde en Astra K i stedet. J-modellen er bestemt en udmærket bil, men 100 heste er ikke meget, for det er en tung bil. K-modellen er noget mere dynamisk, spændende og moderne. Om 1.0T'eren er der bare at sige, at man skal prøve den, før man afskriver den. Med dét kørselsmønster du beskriver, tænker jeg ret hurtigt man bliver glad for økonomien i dén over en 1.8 sugemotor. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/10-t-105-enjoy-sports-tourer-5d/5715693
Ved 100 km om dagen på 220 hverdage på ét år, giver det hhv. 1000 liter brændstof ved 22 km/l som en Astra K er opgivet til og 1467 liter ved 15 km/l som Avensisen kan klare. Ved en benzinpris på 13 kr./l er det en merudgift på >6000 kr. årligt. Dertil kommer en ejerafgift på Avensisen der er næsten 5 gange højere. Så er besparelsen over 8.000 kr. Ved samme 22.000 km årligt, svarer det til at Avensisen er knapt 20 år gammel, når den runder 400.000 km. Det er nok ikke så sandsynligt at det fortsætter med at være lige så tiltalende for chaufføren, økonomisk fordelagtigt eller politisk tilskyndet, at pendle så langt i så gammel en bil med tiltagende højt km-tal. Jeg skal undlade at drage konklusioner, men jeg ved godt hvad jeg ville vælge.
- I øvrigt er de 750 kg anhængerlast på en Astra J uden bremser. Den trækker 1.200 kg med
jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
Jeg er 100p ligeglad med ydeevne. Kører i en gammel spand fra 2003 i dag, og det går fint.
Har bare ikke styr på Opels ry, og deres holdbarhed.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 449
Ydeevnen er udmærket, selvom det er en 1.0. Tag ud og prøv en tur i en. Går det ikke, så kan du være heldig at finde 1.4T til 125.000 også, men de er hurtigt væk. Lægger du 5-10.000 mere, så er udvalget større - også af 1.4'eren. Så snakker vi 150 heste i stedet.
På trods af en Astra K er en mindre bilklasse end en Avensis, så har den med undtagelse af 5 liter, et lige så stort bagagerum. I kabinen og især på bagsædet mangler man ikke plads. Den model jeg linkede er fra 2017, så den er 3,5 år nyere. Jeg er Opel-mand, det skinner utvivlsomt igennem, men du får svært ved at finde en stationcar i dén størrelse og til dén pris hvor du får mere- eller bedre bil for pengene, end du gør i en Astra.
Når du går op i pålideligheden, så tag 2-3.000 kr. af de 8 du sparer i brændstof og giv den et ekstra serviceeftersyn årligt, så den får to årligt og skiftet olie pr. ca. 11.000 km. Find en mekaniker du stoler på og giv ham besked om at lave service efter foreskrifterne og kontakte dig, hvis han opdager noget der kan blive til et potentielt problem. Det er sjovere at skifte en dårlig bremsekaliber, inden man når at brænde både skiver- og klodser af, fordi kaliberen hænger. Eller en træt føler/batteri/whatever som man godt ved nærmer sig sin udløbsdato. Det gælder ikke kun for en Opel, det gælder alle bilmærker.
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 655
begge er to kedelige konservative modeller
I forskellige klasser
Men skal man absolut vælge imellem moren og datteren så havde jeg taget “datteren” - Astra
Lidt mindste end moren ligeså “kedelig” konservativ men lidt mere fast i “kødet” / undervogn og lidt frækkere hvis man virkelig tvinger hjernen
Ingen ville stå øverst på “balkortet” hos mig men skulle en vælges så ville jeg tage Astraen og leve med en lille smule mindre bil men dog ikke så kedelig som Avensis er
Avensis driftsikker JA men køreglæde NEJ
jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
Fint at den er kedelig. Kører en Corolla fra 2003 i dag. Det kan kun blive bedre.
Grundet økonomi må man jo vælge imellem køreegenskaber og praktik.
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
Jeg pendler 130 om dagen og normalt til tysk,men den har i 2 år bare kørt uden problemer og kun alm service, så godt skruet sammen
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.889
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.802
Tjekkede op på Skoda, de er steget væsentligt det sidste halve år, jeg er noget overrasket, der var 3 biler på autouncle til max 125.000,- og ingen af dem st car, 150.000 gav et par stykker mere.
Min egen var vurderet til 88.000,- 2014, 1.4 TSI, 710 kr halvårligt og km/l 18.9 og målt på en tankfuld by og landevej gik den 17 km/l. Savner også en st car.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Gammel og outdated infotainment skærm, men sådan er det med ældre biler
Astra eller Avensis?