{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.727 visninger | Oprettet:

Mikael K
Mikael K
Tilmeldt:
20. jun 2011
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22

Astra eller Avensis? {{forumTopicSubject}}

Hej forum

Kigger efter ny brugt bil. Jeg er landet på Opel Astra eller Toyota Avensis som de bedste udgangspunkter.

Budget er ca 125.000 DKK.

Bilen skal bruges til 100km pendling hver dag. Jeg vil have benzin, træk og en stationcar. En pålidelig og driftsikker bil der er relativt billig at reparere er min prioriteter. Fuck køreegenskaber og komfort.

Begge modeller går over 14 km/l hvilket er fint. Jeg kører generelt ikke over 110 km/t.

Hvilken model ville I vælge? De får begge pæne ord med på vejen af brugere og i TUV. Astraen er mere økonomisk. Men fordi jeg regner med at Toyota en kan køre 400.000 km uden problemer, er den jo møgbillig på den lange bane.

Eksempel på en Astra : Opel Astra:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/14-100-limited-sports-tourer-5d/5687604

Eksempel på en Avensis: Toyota Avensis:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/avensis/18-vvt-i-t2-premium-stc-5d/5610306


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Astra eller Avensis?
  • #1   25. feb 2023 Avensis er ret sikkert den mest driftsikre, også selvom jeg er til europæiske biler, bare de ikke kommer fra Frankrig.
    Skoda er mit valg.


  • #2   25. feb 2023 Avensis. Den er ikke meget dyrere i indkøb, men den kan tage noget mere på krogen.
    Hvorimod Astraen ikke rigtig kan tage noget.


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #3   25. feb 2023 Kommer aldrig til at køre campingvogn. Bare trailer til diverse flyt + losseplads.

    Skoda er bare populært. Jeg føler at Octaviaen er for dyr, og jeg synes at læse, at de ruster let.


  • #4   25. feb 2023 Du kan smide mere i traileren LOVLIGT så smiley

  • #5   25. feb 2023 Det er lidt to forskellige bilklasser du sammenligner. Astraen er lille mellemklasse mens Avensisen er stor mellemklasse. Det burde jo hedde Astra mod Corolla eller Insignia mod Avensis, hvis kampen skal være sådan nogenlunde jævnbyrdig.

    For 125.000 ligger du lige på grænsen til at kunne finde en Astra K i stedet. J-modellen er bestemt en udmærket bil, men 100 heste er ikke meget, for det er en tung bil. K-modellen er noget mere dynamisk, spændende og moderne. Om 1.0T'eren er der bare at sige, at man skal prøve den, før man afskriver den. Med dét kørselsmønster du beskriver, tænker jeg ret hurtigt man bliver glad for økonomien i dén over en 1.8 sugemotor. https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/10-t-105-enjoy-sports-tourer-5d/5715693

    Ved 100 km om dagen på 220 hverdage på ét år, giver det hhv. 1000 liter brændstof ved 22 km/l som en Astra K er opgivet til og 1467 liter ved 15 km/l som Avensisen kan klare. Ved en benzinpris på 13 kr./l er det en merudgift på >6000 kr. årligt. Dertil kommer en ejerafgift på Avensisen der er næsten 5 gange højere. Så er besparelsen over 8.000 kr. Ved samme 22.000 km årligt, svarer det til at Avensisen er knapt 20 år gammel, når den runder 400.000 km. Det er nok ikke så sandsynligt at det fortsætter med at være lige så tiltalende for chaufføren, økonomisk fordelagtigt eller politisk tilskyndet, at pendle så langt i så gammel en bil med tiltagende højt km-tal. Jeg skal undlade at drage konklusioner, men jeg ved godt hvad jeg ville vælge.

    - I øvrigt er de 750 kg anhængerlast på en Astra J uden bremser. Den trækker 1.200 kg med smiley


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #6   25. feb 2023 Super kommentar Kasper. Det giver jo Astra'en lidt positive sider.

    Jeg er 100p ligeglad med ydeevne. Kører i en gammel spand fra 2003 i dag, og det går fint.

    Har bare ikke styr på Opels ry, og deres holdbarhed.


  • #7   26. feb 2023 Opels ry er -desværre- elendigt. Men det er ganske ufortjent. Både Astra J og K klarer sig glimrende på pålideligheden. Opel lider under en dårlig periode i 90'erne, ligesom jeg vil mene at Toyota, i dag uretmæssigt, lever højt på en god på periode i 90'erne. Der var op gennem 90'erne mere end 1.5 million Opel-biler i Europa, med afstand det mest udbredte bilmærke. Rigtig mange mennesker har i dag en negativ holdning til Opel grundet de modeller, man har mødt i meget stort antal, kørt i sænk efter 3-4 ejere i starten af 00'erne. Foruden den meget dårlige presse Opel har lidt under siden starten af 80'erne og stadigvæk gør. - Og selvfølgelig har der også været kvalitative problemer. Men det er over 20 år siden der blev taget hånd om det og de var bestemt ikke værre end udbredte problemer der var- og siden har været med andre mærker. Der var bare mange flere biler og dermed eksempler at pege på.

    Ydeevnen er udmærket, selvom det er en 1.0. Tag ud og prøv en tur i en. Går det ikke, så kan du være heldig at finde 1.4T til 125.000 også, men de er hurtigt væk. Lægger du 5-10.000 mere, så er udvalget større - også af 1.4'eren. Så snakker vi 150 heste i stedet.
    På trods af en Astra K er en mindre bilklasse end en Avensis, så har den med undtagelse af 5 liter, et lige så stort bagagerum. I kabinen og især på bagsædet mangler man ikke plads. Den model jeg linkede er fra 2017, så den er 3,5 år nyere. Jeg er Opel-mand, det skinner utvivlsomt igennem, men du får svært ved at finde en stationcar i dén størrelse og til dén pris hvor du får mere- eller bedre bil for pengene, end du gør i en Astra.

    Når du går op i pålideligheden, så tag 2-3.000 kr. af de 8 du sparer i brændstof og giv den et ekstra serviceeftersyn årligt, så den får to årligt og skiftet olie pr. ca. 11.000 km. Find en mekaniker du stoler på og giv ham besked om at lave service efter foreskrifterne og kontakte dig, hvis han opdager noget der kan blive til et potentielt problem. Det er sjovere at skifte en dårlig bremsekaliber, inden man når at brænde både skiver- og klodser af, fordi kaliberen hænger. Eller en træt føler/batteri/whatever som man godt ved nærmer sig sin udløbsdato. Det gælder ikke kun for en Opel, det gælder alle bilmærker.


  • #8   26. feb 2023 Hvis man ser bort fra du kigger på æbler og appelsiner

    begge er to kedelige konservative modeller
    I forskellige klasser

    Men skal man absolut vælge imellem moren og datteren så havde jeg taget “datteren” - Astra

    Lidt mindste end moren ligeså “kedelig” konservativ men lidt mere fast i “kødet” / undervogn og lidt frækkere hvis man virkelig tvinger hjernen

    Ingen ville stå øverst på “balkortet” hos mig men skulle en vælges så ville jeg tage Astraen og leve med en lille smule mindre bil men dog ikke så kedelig som Avensis er

    Avensis driftsikker JA men køreglæde NEJ


  • Mikael K
    Mikael K Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 20 Svar: 22
    #9   26. feb 2023 Tak Per og Kasper.

    Fint at den er kedelig. Kører en Corolla fra 2003 i dag. Det kan kun blive bedre.

    Grundet økonomi må man jo vælge imellem køreegenskaber og praktik.


  • #10   26. feb 2023 https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/kia/ceed/10-t-gdi-premium-sw-5d/5715499
    Jeg pendler 130 om dagen og normalt til tysk,men den har i 2 år bare kørt uden problemer og kun alm service, så godt skruet sammen


  • #11   26. feb 2023 Har også altid været glad for opel og kan kune sige +1 til Kaspers kommentar smiley

  • #12   26. feb 2023 Corolla, Carina, Avensis, de har alle et godt ry blandt udlejere af biler, de kører længere inden de skal laves seriøst, man kan jo skippe alle de service når bilen er ude over 5 år, bare skift olie inden den løber over km 15.000.

    Tjekkede op på Skoda, de er steget væsentligt det sidste halve år, jeg er noget overrasket, der var 3 biler på autouncle til max 125.000,- og ingen af dem st car, 150.000 gav et par stykker mere.
    Min egen var vurderet til 88.000,- 2014, 1.4 TSI, 710 kr halvårligt og km/l 18.9 og målt på en tankfuld by og landevej gik den 17 km/l. Savner også en st car.


  • #13   26. feb 2023 Vi havde en Avensis fra 12, en af de mest stabile biler vi har haft, på 380.000 var der kun bremser samt en bremsekaliber på bagakslen, samt olieskift og en ny kondenser til A/C da stenslag gjorde den oprindelige utæt efter ca 300.000 km
    Gammel og outdated infotainment skærm, men sådan er det med ældre biler


Kommentér på:
Astra eller Avensis?

Annonce