{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
580 visninger | Oprettet:

Vlad S
Vlad S
Emner: 1 Svar: 5

Skoda har svært ved at starte {{forumTopicSubject}}

Video af hvordan den gør når den starter: https://youtube.com/shorts/AgZ_4z69IfA

Video af hvordan den gør når den ikke starter med det samme: https://youtube.com/shorts/KPvP9xXNajI?si=ANmrB-wsOCsXoeNi

Har et problem med min skoda octavia mk2 1.6 tdi hvor den ikke er så glad for at starte. Bilen har haft denne fejl i mindst 1 år, men det kommer og går. den var der sidste vinter og er nu tilbage denne vinter. den gjorde det også om sommeren, dog ikke lige så meget.

Når man prøver og få gang i motoren, så kommer den sjællendt bare i gang uden at gøre noget. En ting der hjælper meget er at holde gassen i bund mens man kører motoren rundt.

Så hver morgen når bilen skal startes er det noget jeg altid gør. så gør den et af to ting. Enten så gør den ligesom på videoen hvor den rammer 2500 omdr og starter (nogle gange sidder den omrking 1000-1500 omdr i kortere tid) eller så går den ud. Hvis den går ud så tager det lidt tid og få gang i den. Man skal stå og køre starteren (stadig med gassen i bund) og til sidst rammer den de 2500 omdr og starter. Har ednu ikke oplevet at den slet ikke kunne starte. har prøvet en gang hvor batteriet løb tør, men en hurtig ladning så fik jeg liv i den.

Når den forsøger at starte og især når den starter, så kommer der en masse grå røg ud af udstødningen med en stærk lugt af diesel. Den røg forsvinder kort efter, medmindre det er koldt. så bliver den der til bilen begynder at varme op. Når den har været startet en gang så er der ingen problemer. starter uden speeder og med det samme. det samme sker når den har fx været kørt varm og stået i 6-7 timer. starter med det samme. det mest noget der sker når den har stået natten over eller i længere tid.

Min mistanke ligger på utætte dyser som drypper diesel ned i motoren når den ikke kører. Den opfører sig lidt som om den får luft i dyserne.

Tror toppakning er ok. Når motoren er startet, så kører den som en drøm. bruger ikke køler væske, kun lidt olie(som burde være ok ift den er kørt 430k km) og olien er stadig sort. Når man lige starter motoren og lader den køre i ca 30-40 sek og piller låget af til expansionsbeholderen, så er der ingen tryk. først når motoren begynder at varme op.

Har prøvet følgende:

Tester på ingen fejl når man læser koder.
højtrykpumpe ok
Ingen brud på brændstof slanger/rør
Dyser pillet ud og renset (dyppet i diesel rens i et par timer)
Tjækket egr rør der går ind i indsugning minimale mængter snask
Har skiftet 1 af dyserne der jeg havde mistanker om det var det der var deffekt.

Jeg ville gerne få den lavet der jeg er glad for bilen, men kan simpelhen ikke finde fejlen. har hørt alle mulige bud fra forskellige mekaniker. Dyser, egr, toppakning. kan det også være noget andet? eller er der nogle som kan peje mig i det rigtige retning? tak for hjælpen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skoda har svært ved at starte
  • #1   5. dec Der er flere ting jeg tænker på, at træde gaspedalen helt ned er unødvendigt, normalt kan man lave fuel cutoff på den måde, men tænker mere på om du giver dig tid til at forvarme motoren ved hjælp af gløderørene, det vil sige den tænder symbolet i instrumentet og slukker efter et par sekunder, kan jo også være dine gløderør er udtjente og skal skiftes, samt batteriet kan være lidt træt, og derfor tørner den ikke motoren hurtigt nok rundt.

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#2   5. dec Skal nok lige uddybe.
    Jo jeg venter lige til gløderør lampen slukker. Nu var det mest for at vise hvad den gør.

Grunden til det hjælper med at holde speeder i bunden er så den holder sig i gang ved de 1000-1500omdr. Hvis man ikke holder den ned så går den ud med det samme og så skal den køre længe før den gider noget.
    Gløderør var mistænkt sidste år siden der også var fejl på gløderør 4. De blev udskiftet sammen med relæet. Der kommet også 4 volt til dem (de skulle gerne være 4 volts gløderør).

Batteriet er omkring 3 år gammel, dog testet og med batteri tester. Den kan også køre motoren rundt i en solid 2-3 minutter før den løber tør

• #3   5. dec Ja, det er ikke altid lige nemt. Ville kigge på kompression samt gasspjæld.
    Kunne også være en temperatursensor til ECU

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#4   5. dec Burde faktisk tjække kompresion og gasspjæld.

Ved ikke om der er flere temperatur sensor, men den viser det rigtige temperatur ind i bilen både kølervand og udendørs. Har adgang til bosch tester og der kunne jeg kun finde de 2. Hvad skal jeg være obs på ved gasspjæld? Om den skulle være snasket til eller noget mere specifikt?

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#5   6. dec fik lige taget et video så man kan se hvad den gør når den ikke starter. første gang man drejer nøglen så prøven den. så ville den ikke så meget før den pludselig starter. når den så er startet er der intet i vejen. ved ikke hvor godt man kan høre det men tomgangen er jævn.

https://www.youtube.com/shorts/KPvP9xXNajI

• #6   7. dec Ny starter på!

Starteren er blevet træt og render så for langsomt rundt, så åbnes der ikke for dyserne, bilen starter ikke.

Hvis du giver den STARTGAS så tænker jeg den springer igang med det samme.

Skift starteren, ikke til en brugt, men til en ny.

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#7   7. dec Må lige undersøge det nærmere. Den er nu også begyndt at blinke i gløderør lampen.

• #8   9. dec Nye fejl kommer jo til, den bliver jo ikke yngre smiley

• Vlad S
    Vlad S Tilmeldt:
    apr 2024

#9   9. dec Det var en ny en. P010100. Altså maf fejl. Fik lige renset den. Må se om det kommer tilbage

Kommentér på:
Skoda har svært ved at starte

Annonce