JANTELOV!!!!! {{forumTopicSubject}}
Lå lige pludselig og kom til at tænke på vores jantelov, der jo nok, hvad enten vi vil det eller ej, findes i Danmark..
Janteloven er jo som vi alle ved, noget med at man ikke skal tro man er mere eller bedre end andre, ikke sandt?
Jeg kom så til at tænke på, at janteloven jo, som alt andet, kan ses fra to sider.
På den ene side, er der ham der siger: Du skal ikke tro du er mere end mig, osv.
På den anden side, er der ham der siger: Jeg er bedre end alle de andre, osv.
Gutten på den ene side er jo i bund og grund bare misundelig, hvilket jo egentlig er fair nok at være, selvom man siger at "misundelse er en grim ting", så tror jeg nu ikke der nogensinde er nogle af os, der aldrig har været misundelige på nogle, eller noget.
Gutten på den anden side derimod, han ser ned på folk, og deres ting, hvilket i mine øjne, er det værste man kan gøre mod nogle, eller noget.
Så nu spørger jeg Jer, hvad er jantelov egentlig, og hvem er det, der er værst mht janteloven.
Er det ham der siger at bilen er fake, måske pga en fornemmelse, eller måske bare pga misundelse, eller er det ham, der straks skriger, FUCK JANTELOVEN, osv osv. Jeg mener han har jo åbentbart et eller andet i klemme et sted, siden han farer sådan op. "Tyv tror, hver mand stjæler", er det ikke sådan man siger.
Håber der kan blive en lille debat ud af dette indlæg, da jeg skriver det, pga mange af de indlæg jeg har læst herinde.
Mvh. Ayhan - Der til dagligt arbejder som flyttemand ved 3x34, og mere end én gang har set janteloven blive brugt mod mig, fra den forkerte side, vel at mærke.
Ps. De værste mennesker, er dem, der ikke ønsker noget godt for sine medmennesker.
dec 2004
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 10
nov 2003
Følger: 25 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 1.453
jul 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 31 Svar: 456
jul 2003
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 31 Svar: 456
mar 2004
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 47
tro du er lige så meget som os
tro du er klogere end os
bilde dig ind at du er bedre end os
tro du ved mere end os
tro du er mere end os
tro du duer til noget
le ad os
tro nogen bryder sig om dig
tro du kan lære os noget
der er også lavet en anti-jantelov men den er for naive personer der der vil trædes på og udnyttes. Ovenfor nævnte er så lige i den anden grøft, egocentreret og bedrevidende.
apr 2003
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 664
Derfor stemmer jeg ikke.
Hilsen Niels Erik
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 880
Tak, den kan jeg bruge
Har set den før, ledt efter den, men ikke fundet den før nu
nov 2002
Følger: 3 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 137 Svar: 1.540
Personligt kan jeg sagtens glæde mig over fine/dyre biler, der tilhører andre. Særligt hvis ejeren selv viser entusiasme. Men når uvidende, overfladiske blærerøvstyper spiller smart med en fin/dyr bil, så kan jeg godt blive negativ. Ikke så meget i misundelse, men mere i ærgrelse over, at et dejligt køretøj går tabt hos en, som ikke værdsætter det ordenligt. Er det jantelov?
nov 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 841
Mikkel L: Jeg mistænker det i hvert fald ikke for at være jantelov, men det kan jo desværre være at der er andre der går det...
nov 2004
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 841
JANTELOV!!!!!