{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.259 visninger | Oprettet:

Handel mellem private - købeloven? {{forumTopicSubject}}

Her den anden dag have jeg salg og service i skolen og vi snakkede en del om købeloven, herved fik jeg den opfattelse at købeloven også gælder for handel mellem private, kan det passe?

Jeg er nemlig i gang med at kigge på ny bil og hvis jeg køber den af en privat person, som hævder at bilen ikke fejler noget, har han så fuld ret til at afvise mig hvis bilen fejler noget alligvel, fordi jeg har skrevet under på den er købt som beset?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handel mellem private - købeloven?
  • #1   8. apr 2008 Hvis man skriver under på Købt som beset så er der ikk så meget at komme efter bagefter.....

• #2   8. apr 2008 Der skal virkelig være noget galt før handlen går tilbage, og det bliver aldrig til samme beløb. Og inden det sker skal det gå rettens vej.
    Det er en lang og besværlig rejse..

Så se dig godt for når du køber brugt privat..

• #4   8. apr 2008 Hvis sælger bevist har skjult fejl eller mangler har du ret til få udbedret fejlen(e) eller lade handlen gå tilbage, men hvis sælger ikke går med til dette, skal du gå rettens vej, som kan være langsomlig og dyr.

• #5   8. apr 2008 der findes ikke købelov imellem private..

www.fdm.dk

• #6   8. apr 2008 man laver som regl altid en slut seddel hvor der står ingen garanti på... også er der ingen garanti eller retur ret... så vis den brækker sig på hjem turen (hvilket ikk har nøde at være sælgers skyld) så hænger du selv på den

• #7   8. apr 2008 Lars -- > Nu siger du at "bevist" . Hvis nu sælgeren f.eks. ved at bilen har et rust hul i bunden og jeg tjekker bilen igennem og ikke finder det her rusthul i bunden, før jeg har købt den. Er det så min fejl?

• #8   8. apr 2008 Hvis du køber som beset, er den købt som beset. altså ingem garamti eller retur ret...

• #9   8. apr 2008 Jeg mener klart at der er et hul her. hvis der er skjulte fejl. er der noget at komme efter, men vi er ude i noget Jura og det er dig der skal bevise at fejlene var der før du kørte med bilen.

bøj bøj med bilkøb ( hvad er du igang med at købe?)

• #10   8. apr 2008 Simon - ikke nødvendigvis, det kan være en hårfin linie, men hvis sælger er klar over der er hul i bunden som vil koste en god skilling at lave men vælger at tige stille/skjule den så kan du gøre krav på at få skaden reppet, selv om du ikke selv har set den, det er logisk nok ikke alle fejl man selv kan se, men det kan også være svært at bevise, at sælger faktisk var klar over det.

• #11   8. apr 2008 http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-340.html

Kan måske hjælpe dig ;o)

• #12   8. apr 2008 stol ikk på nogen tjek den selv .

nej desværre virker købeloven ikke..! så tjek altid tingene

• #13   8. apr 2008 KØBELOVEN GÆLDER IKKE FOR HANDLER MELLEM PRIVATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - kun mellem en privat og en erhvervsdrivende og handler mellem erhvervsdrivende - det er basic jura som alle burde vide!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

• #14   8. apr 2008 som sagt købeloven gælder ikke på den samme måde, som den gør hvis du køber af en forhandler, os derfor prisen er mindre. Men opstår der en fejl på bilen, som køberen ved når han sælger den, men da du skal bevise han vidste det, er det utrolig svært.

købt som beset findes så længe det er imellem private

• #15   8. apr 2008 Han skal slæbes i retten og det kan sq ikke betale sig - du skal have fat i en advokat

• #16   8. apr 2008 L R

Det kan være hvad som helst. bare de er skjulte. der er korrekt som tidligere skrevet (beset ) eksistere ikke i købeloven.

• #17   8. apr 2008 Danny --> Vil købe en Fiat coupe 20VT, går bare og venter på den rigtige smiley

Chr. P --> Har aldrig læst til jura, så styr lige dine sure nosser!!!!

• #18   8. apr 2008 men men men når det så er sagt, så findes der også en del muligheder for at kunne retforfølge folk ret billigt, f.eks har jeg i min hus forsikring advokat bistand, man kan søge om fuld process (har jeg fået engang), kan søge advokat studerende, som kan gøre det billigt, f.eks. ved århus uni.

• #19   8. apr 2008 Hej Simon

Jeg står desværre ikke lige og mangler sådan en, men jeg kender måske nogen der gør. send mig lidt på den smiley hvad er prisen

• #20   8. apr 2008 Chr. P. Flot at du udtaler dig om basis jura, men samtidig er det forkert det du skriver.

Det er bare så typisk at folk ikke ved hvad de snakker om, men alligevel skal de komme med deres gæt.

Til modsætning til dig så ved jeg rent faktisk noget om jura, jeg læser jura på universitetet.

Og du er helt gal på den..

KØBENLOVEN GÆLDER OGSÅ MELLEM PRIVATE!!!!!!!!!!!!!
    Dog gælder reglerne om forbrugerkøb naturligvis ikke.

Jeg er så utrolig træt af folks uvidenhed.

• #21   8. apr 2008 Chr. P: det er nemlig rigtigt.

samt det er ikke noget man behøver at læse jura for, at vide da det står i loven. Som kan findes på nettet

• #22   8. apr 2008 Danny --> Jeg har altså ikke en tilsalg, er selv på udkig efter at købe en.

• #23   8. apr 2008 Jakob G: tror nu os det er det han mener, men ja det der er den helt rigtige udlægning af det.

• #24   8. apr 2008 Simon

Sorry misforstod dit indlæg:-(

hvad vil du gi.

• #25   8. apr 2008 Jakob --> Vil du så være venlig at uddyde lidt, og fortæl mig hvilke rettigheder jeg har som køber?

Danny --> har du en tilsalg? Vil gerne lige se den inden jeg nævner en pris.

• #26   8. apr 2008 Martin M. Ja det må det vel næsten være.

Købeloven er deklaratorisk, og det er derfor i orden at private aftaler sig ud af de almindelige bestemmelser der ellers er omfattet af Købeloven. Det er kun ved forbrugerkøb af man ikke kan fravige sig bestemmelserne til skade for forbrugeren.

Derfor er det, som de fleste ved, tilladt at sælge noget som beset, og uden hæftelse for sælger, men som udgangspunkt at sige at købeloven ikke gælder mellem private er forkert.

• #27   8. apr 2008 Simon J: tillader mig lige at svarer for ham, din handle hører ind under forbruger køb, da i begge handler privat. Du kan gøre noget, hvis han bevist gemmer noget for dig, og du så kan bevise det. Men eller har du ikke så meget at komme efter

• #28   8. apr 2008 Simon

Jeg har ikke en her og nu . men vil gerne finde en til dig, men så må vi lige snakke lidt om hvad du gerne vil have.

• #29   8. apr 2008 Lige en rettelse til det Martin M skriver, handel mellem private er naturlivis ikke et forbrugerkøb, jeg tror dog bare Martin M manglede et ikke.

Hvis sælger skriver på slutseddelen at bilen er solgt som beset og uden yderligere garanti, er det som udgangspunkt sådan. Og du kan derfor kun kræve ret hvis sælger bevidst har handlet i ond tro eller udeladt defektheder han var velvidende om ved salg.

Et godt råd er at få sælger til at skrive alle de defekheder der er ved bilen, ikke mindst om den har været skade, restgæld osv. Brug derfor en slutseddel fra FDM eller lign.

Sørg for at få så meget som muligt nedfældet skriftligt, det letter bevisbyrden uforholdsmæssigt meget.

• #30   8. apr 2008 Simon

Jeg har lige set et Fait Coupe 2.0 turbo. til en pris af 3000 Euro, ved du hvad afgiften er eller skal jeg prøve at finde ud af det. den er rigtig fin. sender dig lige nogle billeder hvis du vil se den.

• #31   8. apr 2008 Jakob G: takker for din rettelse

• #32   8. apr 2008 Danny --> Er det en 20v turbo? Ellers har det ingen interesse. Skriv over pm

Kommentér på:
Handel mellem private - købeloven?

Annonce