{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.169 visninger | Oprettet:

Hvor mange personer i bilen? {{forumTopicSubject}}

Min søde kæreste og jeg har diskuteret et par gange hvor mange man må være i bilen. I gamle dage måtte man være lige så mange man ville, sålænge alle seler blev brugt og det ikke var til gene for chaufføren. Så var der noget med en ny regel om at der ikke måtte være flere i bilen end der var seler, ikk?

Min bil er faktisk gulplade, og et par gange har min kæreste haft en af veninderne på skøddet, men er det lovligt?

Min kæreste mener at den nye lovgivning først er aktiv næste år en gang?

Håber I kan hjælpe...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange personer i bilen?
  • #1   2. sep 2008 Vil skyde på at man kun må være det antal bilen er beregnet til, altså hvad der er pladser til... 5 mand i alm person bil...

  • #3   2. sep 2008 Du må fylde bilen op indtil 2009, hvor reglen bliver ændret så det kun er det antal selere som der må være passagere.

  • #4   2. sep 2008 Ja er ret overbevist om at greve har ret

  • #5   2. sep 2008 Skal lige siges at jeg ringede til politiet og spurgte, så de bekræftede at det var sådan, indtil 2009 hvor det blev lavet om. Jeg er blevet stoppet med 6 på bagsædet for nyligt, hvor politiet bare sagde, at vi da sørgede for at holde miljøet rent, eller noget i den stil fyrede de af. Heh.

  • #6   2. sep 2008 De nye regler - kort fortalt

    Den 1. maj 2006 kom der strammere regler for, hvordan børn skal være spændt fast, og hvor mange passagerer, der må være i bilen.

    Børn under 135 cm skal anvende godkendt sikkerhedsudstyr (fx barnestol, selepude), der passer til højde og vægt.
    Der må ikke være flere personer i bilen, end der er seler til. Der er dog dispensation for ekstra passagerer over 135 cm på bagsædet indtil 1. maj 2009.
    Det er forbudt at placere en bagudvendt barnestol ved en aktiv frontairbag. Dette har hele tiden været livsfarligt, men nu er det altså også forbudt.

    Biler uden seler: Det er forbudt at transportere børn under 3 år i personbiler, varebiler og lastbiler, der ikke har nogen seler. Det er dog lovligt i busser uden seler.
    Børn over 3 år, men under 135 cm skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er nogen seler i bilen.


  • #7   2. sep 2008 Gulplade biler..


    Jeg har en varebil på gule plader, hvor mange må jeg have med?

    Reglerne er de samme for for almindelige personbiler.

    På forsædet må du kun have det antal passagerer med som der er seler til, dvs. normalt 1 passager. Hvis der er 2 sele-pladser ved siden af dig, må du højst have 2 personer med (uanset alder).

    Hvis der er 2 pladser ved siden af dig, men kun 1 sele, må du kun have 1 passager med. Hvis du vil køre med 2 passagerer, skal du - hvis bilens konstruktion gør det muligt - have installeret en sele på den sidste plads. Dette skal gøres af et autoriseret værksted.

    Børn skal spændes fast efter reglerne.



  • #8   2. sep 2008 Det er sgu i orden! Fin detaljeret gennemgang!

    Altså ikke mere med to piger over på hinanden på forsædet... det er ellers så pææænt smiley


  • #9   7. sep 2008 ny lov træder i kraft fra januar 2009. nu må der være dem der kan bare føren ikke er generet af det og han har udsynd i indvendigt spejl. !

Kommentér på:
Hvor mange personer i bilen?

Annonce