Gode råd/tips til manuel bilvask? {{forumTopicSubject}}
Jeg har oprettet denne tråd for at give hinanden gode råd til bilvask og polering samt for at se hvilke produkter vi bruger.
Jeg skal for første gang polere min bil og vil derfor bestille porsche produkter. Jeg har dog stadig nogle produkter fra den tidligere ejer, osse fra porshe. Så derfor vil jeg bare bestille de ting jeg mangler, shampoo, car cleaning kit osv fra pelicanparts.com
Jeg har i længere tid gået og overvejet om jeg bare skulle smide bilen ind til at bilpleje center og lade dem om det. Men nu elsker jeg jo min bil og kan godt li' at bruge tid på at køre i den, så hvorfor ikke bruge tid på at gøre den klar?
Dette bunder osse i at f.eks rengøring af fælge osv vil jeg gerne være sikker på bliver gjort ordenligt. Er ikke interesseret i at betale en bondegård og så opdage at de slet ikke har poleret den indvendig.
Derfor har jeg en plan om at tage et hjul af, af gangen og så rengøre fælgen og polere den.
Er der nogen der i den forbindelse har nogle tips? Er det dumt at begynde at polere den indvendig? Jeg har osse hørt om noget man kunne "sprøjte" på dækket sådan at det ville være som nyt, nogen der kender noget til det?
Jeg har dog ikke særlig meget erfaring fra at vaske og polere bil. Dog kun fra da jeg som knægt skulle hjælpe med at polere min fars båd op.
Nogle tips som i kunne give mig, til at hjælpe mig på vej?
Skal jeg bruge maskine, eller gøre det hele i hånden? Hvilke slags klude skal jeg bruge til at polere i og tørre af med senere hen?
Jeg har fået et godt råd fra en ven, som jeg vaskede bil med en gang om ugen her i sommers. Så jeg har simpelthen investeret i en 5L tryksprøjte fra XL-Byg til 200,- Så er det bare at fylde sæbe i så det passer til 5L vand og så fylde den op med vand. Så har du sæben klar til brug. Utrolig let og effektiv og gør det meget behageligt at vaske bilen.
Jeg plejer så at skylle bilen med vand så det lette skidt kan komme væk. Derefter sprøjter jeg hele bilen med sæbe, det passer med når jeg har gået en omgang, så kan jeg give den en til gang. Derefter tager jeg den med en børste og til sidste sprøjter sæben væk med vand.
Til sidst tager jeg fælgene. På samme måde.
Skal man bruge varmt eller kold vand?
Højtryksrenser? Jeg er godt klar over man ikke skal bruge hårdt stråle og lige på bilen.
Håber i kan give mig noget feedback og svare lidt på mine spørgsmål. Evt med hvad i selv gør. Det kan godt være jeg er over nervøs men jeg vil gerne lave mit eget "ultimative" og lette vaskeprogram
Nogle der har erfaring med Nano både på bil, forrude og fælge?
Mvh Kim
nov 2006
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 195 Svar: 910
Ellers så husk at bruge børste i stedet for svamp til lakken. Skidt og småsten sidder nemt fast i svampen og laver ridser.. (har jeg hørt)
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 129
Lige pt. bruger jeg osse en børste. Og skal have bestilt det Wheel Cleaning kit, sådan at jeg har noget som seperat bliver brugt til fælgene.
Men ved bare ikke lige hvordan TCNano fungere, altså om man skal bruge noget som afrenser lakken og så noget som polere. Og så bruger man TCNano? Har ingen idé :S
sep 2003
Følger: 27 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 24 Svar: 845
Følger lige med, man kan altid lære lidt håber jeg på.
Men sådan vasker jeg normalt, masser af vand med alm slange, sæbe uden voks og børste, starter oppefra....fælge osv til sidst...skylle hele skidtet med slange igen, tørre med skind..
Selve plejen af lak og gummilister er jo en større videnskab,men benytter samme pleje til dæk som til øvrige gummilister...mine polerede fælge bliver sprøjtet i nano....
maj 2008
Jeg er meget interesseret i hvilke produkter folk bruger.
Jeg er meget kritisk, som mange andre sikkert osse er. Så vil gerne være sikker når jeg bruger 600kr på nano-produkter til lak, fælge og rude
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.459
Der er shampoo, fælgrens og voks fra Turtle wax til 259.
Nu er jeg ikke nogen videnskabsman eller noget, men jeg har brugt Nano shampoen fra TW før og jeg var fint tilfreds, vandet skøjter godt nok af den bagefter
Nu er det jo ingen porsche jeg har men jeg er fin tilfreds
maj 2008
Som det første firma der har med nano at gøre, kan ikke lige huske hva det drejede sig om
Men jeg er osse blevet anbefalet Turtle Wax.
maj 2008
Det ypperste for mig ville være at sende den til f.eks Aarhus Bilpleje Center, men da jeg synes dette er for dyrt i forhold til holdbarhed.
Så vil jeg finde et produkt som kan give mig de resultater jeg ønsker.
Indtil videre så står den imellem Turtle Wax og TCNano.
Jeg har hørt godt om begge produkter. Grunden til jeg hælder mere til TCNano er at de er de første som har fået en officiel certificering for nano-produkter. Jeg er ikke klar over om Turtle Wax overhovedet har sådan en?
Men igen, det er smag og behag. Det skal osse være let at håndtere, sådan at man ikke skal være et geni for at opnå et tilfreds resultat.
Jeg synes nu stadig at 5-600kr er billigt for at få hele bilen smurt ind i dette vidunder middel
Mvh Kim
apr 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 15 Svar: 404
http://www.youtube.com/watch?v=S69VMQ8ljrY
den kan også findes på www.bilpleje.nu
Ebbe J har iøvrigt også lavet en SUPER gruppe om bilpleje herinde, så hvis i skulle hav elyst, kan i jo kigge der, der er MANGE meninger om forskellige produkter og brugsguides.
Mvh. Michael fra www.bilvask.nu
Gode råd/tips til manuel bilvask?