Ny skattereform = udgifter på gulplade {{forumTopicSubject}}
Saxet fra MCG.
God man ikke har en gulplade bil
Et Eks.
For hans eget vedkommende betyder de nye skattelettelser at han årlig nu skal betale 9620+5040+1000=15660 i afgift for at kunne køre i hans Land RoveRovercovery diesel fra 1998, hvor jeg indtil nu har kunnet nøjes med 3800. Det er da en stigning der vil noget.
Regnestykket ser efter de nye regler, som også gælder for alle gulpladebiler før 1998, nu således ud:
Årlig grøn afgift Kr. 9620 (samme afgift som for hvide plader)
Årlig tillæg for privat benyttelse af gule plader kr. 5040 (som i dag for biler efter 2 juni 1980)
Årlig tillæg for manglende partikkelfiler på en dielselbil kr.1000 (gælder også for biler på hvide plader)
De som har gule plader er fra før juni 1998 kan kun glæde sig over den tid der er gået godt. Herunder er klip af teksten fra aftalen:
Vægt- og ejerafgift på dieselbiler uden partikelfilter øges, så tilskyndelsen til at beholde og anskaffe dieselbiler uden partikelfilter reduceres. Tillægget til vægt og ejerafgifterne på person- og varebiler uden partikelfilter er på 1.000 kr. årligt. Initiativet træder i kraft 1. januar 2010.
Ejerafgiften for varebiler gøres afhængig af bilernes brændstoføkonomi. Vægtafgiften for nye varebiler erstattes fra 1. januar 2010 med en ejerafgift svarende til den, der gælder for personbiler. Samtidig indføres en forhøjelse af vægtafgiften for varebiler fra før 1. januar 2010, så vægtafgiften kommer på niveau med ejerafgiften for nye varebiler. Endelig indføres et privatanvendelsestillæg for varebiler fra før den 3. juni 1998, svarende til den gældende tillægsafgift for privat anvendelse for varebiler, som er indregistreret fra 3. juni 1998 til 24. april 2007. Forhøjelsen af tillægget for privat anvendelse indfases over 2 år.
Kilde: Skatteministeriet. www.fm.dk
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 653
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Besparelsen på en Auris på gule plader kontra hvide plader (til privat benyttelse, før skattereform) er på lidt over 50k
Den årlige strafafgift er på 5080kr (mener jeg, den er akkurat over 5k)
Ergo: En Auris på gule plader vil efter 10 år, have samme pris som den på hvide plader. Derefter bliver den kun dyrere at have...
Det i sig selv er jo latterligt, når man netop får en "ringere" bil ved ikke at have bagsæde og så videre...
Hvis de så udvander gulpladebilers værdi endnu mere, er der da SLET ikke nogen som gider købe dem, det er sq da tosset!
feb 2005
Følger: 2 Biler: 3 Emner: 78 Svar: 460
Ja plus når de 10år er gået så har den på gule plader også tabt meget mere gensalgsværdi end den på hvide plader, men de har kostet det samme..
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 51 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
jun 2003
Følger: 11 Følgere: 74 Biler: 20 Emner: 159 Svar: 1.733
Ny skattereform = udgifter på gulplade