{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.401 visninger | Oprettet:

J L
J L
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 117

Bilkøb ved forhandler - returret? {{forumTopicSubject}}

Hej

Der må da være nogen herinde, der kan svare på mit spørgsmål. Det bliver et langt indlæg, men håber I vil læse det. Bliver næsten nødt til at have det hele med, så I ved hvad det handler om.

Min kæreste og jeg har købt en nysynet Golf 3 fra 93 ved en forhandler i marts i år. Der er 1/2 års forhandlergaranti.

Den hoppede vildt meget, når man kørte i den og blæsersystemet virkede ikke. Det blev skrevet på slutsedlen, at sælger skulle udbedre disse to ting.

Bilen kom til et autoelektronik værksted (på sælgers regning), som lavede en test på bilen med en computer. De fandt ud af, at ledningerne til styreboksen var i stykker. De skiftede dem derfor. Herefter kørte bilen godt.. men den hopper dog stadig lidt ved 60 km/t. Det har vi ikke klaget over, da det jo er en bil fra 93, så den er jo gammel.

Det er sælgers søn, der skal lave blæsersystemet. Vi har kontaktet sælger mange gange for at få ham til at finde en tid til at lave den. Han skulle have bilen ud til sig en dag, hvor sønnen så skulle kigge på det. Sønnen fik lavet en midlertidig løsning, hvor vi ikke måtte dreje på knapperne til blæsersystemet.. så ville det gå i stykker igen. Den midlertidlige løsning gjorde at der kunne blæse varm luft op på forruden, så den ikke duggede hele tiden.

Siden da har vi ringet mange gange for at få en tid til at få lavet blæsersystemet. Sælger sagde, at hans søn først skulle ud til en ophugger for at finde ud af, hvordan et blæsersystem skal samles korrekt. Derefter har vi haft mange telefonsamtaler, hvor sælger lovede at ringe tilbage, men ikke gjorde det. I dag kunne sønnen endelig lave bilen. Han skulle have den i eftermiddag og så ville sælger ringe, når den var lavet. Sælger ringede ikke. Min kæreste ringede derfor til ham her kl.21. Vi måtte gerne hente bilen. Sønnen havde lavet det, men sælger kan ikke garantere, at det virker korrekt.

Vi er efterhånden trætte af behandlingen. Vi købte netop bilen ved en forhandler for at have 1/2 års garanti på den. Ellers kunne vi jo bare have købt en billigere bil hos en privat.

Vi har også en mistanke om, at sælger er gode venner med synsmanden. Efter vi har købt bilen har vi fået at vide, at han er kendt for at snyde med syn osv.

Vi gider faktisk ikke bøvle med det mere, og vil helst bare returnere bilen og have pengene tilbage. Er der nogen der ved, om det er muligt?

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bilkøb ved forhandler - returret?
  • #1   11. jun 2009 Kontakt FDM

• #2   11. jun 2009 Skal man ikke være medlem? Hvad kan de gøre?

• #3   11. jun 2009 Står det nogen steder på slutseddlen at handlen kan gå tilbage?

• #4   11. jun 2009 kør den til fdm, så kan i få at vide alt hvad der er galt med den, og så kan i gå tilbage til forhandler og skabe jer (mht syns fejl)

• #5   11. jun 2009 Det er ikke muligt, da sælger har lavet de 2 ting som blev skrevet på slutsædlen.

• #6   11. jun 2009 som i beskriver sagen, så lyder det ikke til at bilen har så graverendene fejl/mangler så kan det.

og hvis ikke sælger selv tager bilen retur så skal i klage til forbrugerstyrelsen og evt. tage en retssag for at få det...

netop af denne grund handler jeg sjældent ved forhandlere medmindre det er en nyere/dyre bil. og forhandler virker iorden, men selv dette er jo ingen garenti, desværre.

• #7   11. jun 2009 Chris S
    Nej det står ikke på slutsedlen.

Morten H
    Jamen sælger er da sikkert bare ligeglad

T.V.P
    Nej.. han har ikke lavet blæseren. Hans søn har fusket rundt med tingene. Sidst samlede han det hele forkert.

Bremserne ved venstre forhjul skriger, når det er tørt vejr. Sælger siger det er normalt og at vi bare skal trykke lidt på bremsen.. så går det væk. Det er også rigtigt.. men det går kun væk indtil man slipper bremsen igen. Vi kan jo ikke køre rundt med en fod på bremsen hele tiden.

• #9   11. jun 2009 TASS
    Jamen hverken sælger selv eller sønnen er mekaniker.. kunne vi forlange at blæseren blev lavet på et andet bilværksted?

Det er ikke på den måde den hopper. Det er vist noget med forbrændingen der gør at den hopper ved 60 km/t ??

• #11   11. jun 2009 ½års garanti? du har 2 års reklamations ret og dem kan forhandleren ikke komme uden om på nogen måde!

du kontakter bare forhandleren og ber ham om at rette de fejl og mangler der er, og hvis han ikke for det gjort inden for de næste 14 dage siger du at du kontakter fdm. du skal ikke være flink, osv. over for ham, for det eneste han laver er at trække tiden ud! Du kan reklamere 3 gange over samme fejl, og hvis den stadig ikke er udbedret der kan handlen gå tilbage!

• Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

Emner: 24 Svar: 1.294
    #12   11. jun 2009 hverken sælger eller hans søn er mekanikere ?? hvordan kan man så handle med biler og give garanti ???

• #13   11. jun 2009 TASS
    Tak for dine svar og for linket:)

Steffen
    Jeg ved godt at der altid er 2 års reklamationsret, men der er forskel på reklamationsret og på garanti. Ved reklamationsret skal man kunne bevise, at fejlen var der på købstidspunktet. Ved garanti er det ligemeget hvornår fejlen er opstået.

Luske*
    Det ved jeg ikke. Inden vi købte bilen af ham søgte jeg hans navn på google. Der var ingen omtale omkring ham. Det var først bagefter en kollega fortalte mig, at han svindler med syn.

Jeg kører bilen til en FDM test.. det koster kun 480 kr. og de er vist godt givet ud.

• #15   11. jun 2009 480 kr?det passer ik det koster over 600kr i medlemskab og 2000kr til test hvis jeg husker rigtig.

• #16   11. jun 2009 hør her du har et halv års forhandler garanti og så er det sgu lige meget hvilke ting der er skrevet på slutsedlen der skulle laves de ting og fejl du finder på bilen skal forhandleren udbedre færdig slut. og for at få alle fejl og mangler meg synes jeg du skal få lavet en fdm test hvor de går hele bilen i gennem og den koster omkring 2000,- mener jeg og så er det bare at slille bilen ned til fohandleren med fdm testen i forruden. det lyder ike som og du/i har den store ekspertice i at checke bilen for fejl selv, så der er nok en del mere at tage fat i når fdm kommer i gang for ikke at nævne rust.

• #17   11. jun 2009 What.. koster det 2000 kr.. det har jeg altså ikke råd til.

Kan jeg måske køre bilen til syn og aflevere synsrapporten til forhandler, hvis der står noget på den? Ved et syn finder de vel alle fejl omkring det sikkerhedsmæssige?

• #18   11. jun 2009 ja du kan da godt køre den til syn, men så snupper de sgu nok pladerne eller kalder den til omsyn, ellers har fdm nok en billigere og kortere gennemgang du kan vælge det var kun for at få det hele med du skulle tage den dyre.

• #19   11. jun 2009 På FDM's hjemmeside står der, at man kan være med når bilen synes. Her kan man få en snak med dem om bilen og de kan give råd og vejledning undervejs.

Det er det vi gør.

Hvis bilen ikke går igennem syn, skal forhandler vel sørge for at tingene udbedres, da vi har købt bilen som nysynet.

• #20   11. jun 2009 Hvis du kører den til syn så står du med den selv, for du har jo ikke købt den med synsgaranti eller hvad..

Du kan reklamere over de fejl du godt ved var der, ellers er det noget med bevisførelse...

Man kan ikke komme 3 måneder senere fordi koblingen er gået fordi der er et halvt års garanti, den holder ikke på en 16 år gammel bil...., ejjer heller ikke en synsraport, eller fdm attest.
    (bare som eksempel)

• #21   11. jun 2009 Jannie
    Kender du ikke en der er mekaniker eller måske kender du en som kender en?
    Den bil skal tjekkes grundigt igennem. Jeg er selv mekaniker og ved hvad der kan fuskes og det lyder som om der er fusket en del her.
    Hvis jeg var dig ville jeg få skrabet de 2000 kroner sammen til det FDM tjek. Jeg er helt sikker på det kun kan betale sig i forhold til sparede reperationer i fremtiden. De går virkelig meget i dybden og så får du en liste over alle fejl og mangler.
    Derefter tager du ned til forhandleren og får dem til at udbedre alle fejl man ikke kunne "forvente".
    Jeg tror desværre du vil få en meget dyr bil i reperationer hvis ikke du får gjort noget ved det.
    Om du kan lade handlen gå tilbage ved jeg ikke, men det vil jeg da håbe for dig

• #22   11. jun 2009 Der er jo også synshaller der tilbyder en test i stil med fdm. Det er nok billigere for dig.

• #23   11. jun 2009 Fortæl lige hvad pokker i vil bruge en synsattest til eller et syn på en 16 år gammel bil der har været køberen i hænde i ca. 4 måneder uden at kunden har reklameret over mere end 2 ting...
    Nu må i altså lige rette lidt på bøllehatten, især hvis ingen af mekanikkerne er "mekanikere", og er der overhovedet en forretning i sidste ende...
    Jeg tror de kommer længst med at bede om at få fejlen rettet eller gå til forbrugerrådet..

Hvis man vil starte en sag om returret, så skal man selv betale startudgifterne med mindre man har en forsikring der dækker, men man kan nå at bruge for mange penge på en bil og der skal jo være en reel sammenligning i forhold til hvad man får får sin penge, og hvad man får af bil bagefter, eller i forhold til hvad man har giver for bilen i marts måned....
    Syntes nu der er mange ting der skal tages i betragtning inden man gør noget.....;-)

Kommentér på:
Bilkøb ved forhandler - returret?

Annonce