Er SOS-International det bedste valg? {{forumTopicSubject}}
De fleste bilejere har gennem deres kasko-forsikring automatisk auto-hjælp i Europa med det røde SOS-International bevis. Det er jo en dejlig sikkerhed at have under ferien, men måske er det ikke altid dit mest sikre kort?
Her er min lille historie (simplificeret):
Sidste sommer røg koblingen i min Peugeot Partner i Italien. Mit valg stod mellem at lade SOS-International håndtere opgaven eller selv ”humpe” bilen til et lokalt værksted, som lå nogle kilometer væk.
Jeg kontaktede SOS for at sikre mig, at de ville vælge et ordentligt værksted.
De oplyste, at de altid brugte et autoriseret værksted hvis muligt, og det blev derfor SOS som fik lov til at håndtere opgaven.
Eneste kontakt med SOS herefter, var med den Italienske afdeling, der kontaktede mig, og på dårligt engelsk fortalte, at værkstedet ville kontakte mig vedr. afhentningen.
Værkstedet ringede ganske rigtigt, og på halv-gebrokken tysk (som ikke er min stærkeste side) blev tid og sted aftalt. De afhentede min bil og kunne dagen efter konstatere, at koblingen skulle skiftes. De gav mig et tilbud på ca. 7500,- DKR. Ikke just ugens tilbud, men i situationen var der ikke så meget andet at gøre.
Koblingen blev skiftet og bilen blev efter aftale (og ekstra betaling) leveret tilbage. Det var først da regningen skulle betales, at det for alvor gik op for mig, at bilen da vist ikke havde været på autoriseret værksted.
Regningen var håndskrevet og der var ikke just noget Peugeot logo at se nogen steder.
Koblingen blev jo lavet, men kort tid efter vi kom hjem, begyndte min motor at lyde lidt skidt.
Det viste sig så, at værkstedet tilsyneladende havde glemt at hælde olie på gearkassen, så det kostede lige en ny (brugt) gearkasse oven i handlen !!!
SOS-International havde følgende langt-ude forklaring på, hvorfor det ikke var Peugeot der havde udført reparationen:
De havde bedt et mindre værksted i samme by som det autoriserede Peugoet værksted om at hente min bil og fejlfinde på den. Værkstedet skulle så efterfølgende have leveret den til Peugeot til reparation.
På eget initiativ havde værkstedet i stedet givet mig et tilbud, og jeg skulle have aftalt med dem, at de skulle skifte koblingen i stedet for at køre den til Peugeot ???
Godt nok er jeg ikke verdensmester i tysk, men den forklaring holder på ingen måde vand.
SOS-International mente efterfølgende ikke, at de var medansvarlige for fadæsen. Deres opgave bestod kun i at arrangere transport til værkstedet.
Jeg er ikke helt enig, men opgav at forfølge sagen yderligere. Og at gøre krav overfor det italienske værksted, havde jeg fra starten opgivet.
Mine råd er derfor blot:
Overvej om SOS-International altid er det bedste valg hvis du ikke ligefrem står i en akut sitation.
Og hvis du lader SOS-International håndtere din reparation, så sørg for at være 123% sikker på, at bilen kommer på et autoriseret værksted.
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
aug 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 67 Svar: 503
Kan være du var uheldig?
aug 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 67 Svar: 503
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Der er noget der ikke hænger sammen, der må være noget andet galt.
Men træls at få rep. så langt væk når der efterfølgende er rekl. på den.
aug 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 197 Svar: 3.697
jun 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Jeg synes SOS i DK var hurtige til at trække sig ud af sagen, og jeg forventede da også, at den Italienske afdeling ville kunne håndtere sagen.
SÅ ringe er mit tysk nu heller ikke, så jeg var aldrig usikker på hvad der skulle ske. Men det lille værksted har jo sikkert udnyttet situationen til at snøre mig ind i butikken.
Det der irriterer mig mest, et at SOS lader sådan en flok banditter hente min bil ind på deres værksted. Bilen skulle jo bare være kørt direkte til Peugeot, alt andet giver ikke nogen mening for mig.
R. B:
Man kan jo aldrig vide 100% hvad der er sket.
Men da mit værksted her i DK ville tappe olien af gearkassen, kom der kun ½ dl ud.
Efter udskiftning af gearkassen, har der ikke været noget - den har kørt uden problemer.
apr 2003
Følger: 54 Følgere: 60 Biler: 9 Emner: 58 Svar: 2.862
Dog har jeg aldrig hørt om det løber ud så hurtigt.
Er SOS-International det bedste valg?