{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

Seat Altea momsfri {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg går med tankerne om at købe en momsfri Altea til privat brug.

Jeg er begyndt at regne lidt på, hvad sådan en bil ville koste at køre i om året, og ville derfor høre om der var nogen herinde, som kan fortælle hvor meget de giver i afgift om året for sådan en gulpladet Altea fra før 2007?

Forsikring og benzin er jo dynamisk fra person til person, men afgiften burde vel være den samme.

Tak smiley

/Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seat Altea momsfri
  • #1   16. dec 2009 den koster vel omkring de 8000 i vægtafgift?

  • #2   16. dec 2009 Jeg mener det var 9072 jeg betalte her sidst.

  • #3   16. dec 2009 5.040 i strafafgift, og så vægtafgift ved siden af. Den varierer alt efter motorstørrelse kan jeg fotstå.. For jeg gav 7900 for det hele for min Altea 1,6

  • #4   16. dec 2009 4030 kr/år i vægtafgift, og 5040 kr/år i privatbenyttelsesafgift - I alt 9070 kr/år.

    Dette bliver opkrævet på en gang, en enkelt gang om året.

    Hvis man benytter bilen delvist til erhverv, så kan man slippe med 2520 i privatbenyttelsesafgift (6550 kr/år).

    Men det er sådan det det. Hvis man regner på værditab i procent, så vil en gulpladebil være dyr. Men hvis man regner det i kroner og øre, så vil den være knap så dyr. Når du har betalt en gulpladebil, så ville du cirka skylde det samme på en hvidpladebil som du gjorde da du købte bilen på gule plader.

    Derfor vil det i mange tilfælde godt kunne betale sig at købe bilen på gule plader. Da man sparer renter og afdrag af en hel del penge.


  • #5   16. dec 2009 De 4030 i vægtafgift er fordi det er en Diesel over 2000 kg.
    De 7900 kr (incl privatbenyttelsesafgift) er for en benzin


  • #6   16. dec 2009 Tak for alle svarene. Det overrasker mig meget, at det skal være så dyrt at have en momsfri bil, men nu fik jeg da lidt at tænke over smiley

    /Martin


  • #7   16. dec 2009 Jeg tror sku tit det er billigere i den sidste ende at have købt en hvidplade bil fra start..
    Som Brian skriver, har du til sidst betalt det samme, men sparer afdrag på en gulplade..

    Øh ja. Men du står så også tilbage med en gulplade bil, som ca er det halve værd af en hvidplade...


  • #8   16. dec 2009 Kasper O >> Den er cirka det halve værd... ja, men du har også betalt det halve.

    Tag fx. en gulpladevogn til 200.000 kr. Hvis du tager en tilsvarende hvidpladebil, så vil den typisk koste cirka 400.000 kr. Efter 3 år har du betalt fx 3.000 kr/md for din gulpladebil, 108.000 kr.
    Din hvidpladebil har du betalt tilsvarende cirka det dobbelte.

    Din gulpladebil skylder du nu 130.000 kr på. Og du kan sælge den for 110.000 kr.
    Din hvidpladebil skylder du 260.000 kr på, og den kan sælges for cirka 240.000 kr.

    Hvem har gjort den bedste forretning?

    Vægtafgift og grønejerafgift går næsten lige op, det ene kan være lidt dyrere end det andet, men det er ikke meget galt (500-1000 kr/år).

    Du har betalt 110.000 kr for din gulpladebil, samt afgift på 15.000 kr. + tab (20.000 kr).

    Din hvidpladebil har du betalt 220.000 kr for. Men ingen afgift. + tab (20.000 kr).

    Det vil sige gulpladebilen har kostet 145.000 kr.
    Hvidpladebilen har kostet tilsvarende 240.000 kr.

    Altså har det kostet 100.000 kr at have bilen på hvide plader i tre år, i forhold til bilen på gule plader.

    Hvis bilen er betalt efter 7 år som den ville med de løslige beregninger, så ville du have betalt 35.000 kr for at køre i bilen på gule plader, det kan nok være den ikke er mere end 40-60.000 kr værd. Men se lige på biler på hvide plader når de er 7 år gamle. De ryger også for under 100.000 kr. Det vil sige det koster 300.000 kr for at køre hvide plader, og cirka 100-120.000 kr at køre bil på gule plader, i 7 år.

    Forskellen er stor, men jeg ved godt det kan være sværere at sælge en bil på gule plader, men ikke så svært at det kan betale sig at bygge den om til hvide plader (fortjeneste 5-15.000 kr, ifølge en artikel jeg læste for et par måneder siden).

    Alt i alt vil jeg sige det godt kan betale sig med gule plader...


  • #9   5. jan 2010 Der er vist noget med hvis bilen vejer under 2000kg er der vist kun 900kr i misundelse afgift hvis den er mellem 1998 og 2007


  • #10   5. jan 2010 søren J >> Det gør en Altea ikke... den har totalvægt over 2 tons, og hvis den ikke havde, ville den være meget dyrere, pga. der så ville være betalt 95% afgift istedet for 30% afgift.

Kommentér på:
Seat Altea momsfri

Annonce