Er mit varmeelement i stykker? {{forumTopicSubject}}
Jeg er den "lykkelige" ejer af en Renault Megane Scenic fra 98, der ikke varmer ordentligt. Tror ikke at varmeelementet er utæt, da bilen ikke ikke dugger til og der ikke er fugtigt i bilen - jo den dugger når man ikke bruger blæser. Men den varmer ikke ordentligt inde i kabinen. Jeg har udskiftet termostat og de mekaniske ting i blæser virker korrekt, temperaturen stiger når man kører den over på varmt - men bare ikke nok. Er der nogen der har gode råd til hvad det kan være - og er der nogen der har erfaring med udskiftning af varmeelement på denne biltype. Evt links billeder mv, og er der nogen der har Haynes bogen, og står der noget om udskiftning af varmeelement. Men er der forslag til andre ting, da jeg ikke vild med at udskifte varmeelement, hvis det ikke er nødvendigt. På forhånd tak mvh niels
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 70
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 14 Svar: 507
sep 2004
Følger: 292 Følgere: 281 Biler: 6 Emner: 89 Svar: 186
jul 2008
Følger: 13 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 52 Svar: 1.351
Kan også være en forkert/defekt thermostat du har fået..
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Termostat her ikke en bjælle med det at gøre, hvis bilen ellers bliver varm i motoren som den skal være....
Hvis elementet stopper på en bil, så er det fordi der har været / er mudder i kølesystemet eller at bilen generelt ikke har haft ordentligt (rigtige mængde) kølervæske på i den tid den har kørt...
Men ofte er det pga. at der står luft i elementet fordi kølesystemet ikke er luftet ordentligt ud...
En bil kan også dugge hvis du recikulerer luften i bilen og ikke tager frisk luft udefra...
Men nu skriver du jo at den ikke bliver ordentlig varm, og at det mekaniske har du tjekket, for ellers ville jeg tjekke om selve spjældet der går ind i elementet virkelig åbner for vand / luft...
Du skal også tjekke om den blæser rigeligt med luft op på forruden, da du jo kan have et pollenfilter der er tilstoppet, og er det stoppet så vil du ikke have den samme kraft på blæseren som da bilen var ny, og dermed vil du heller ikke få ret meget varme ind i bilen...
Så tjek dit pollenfilter, hvis den har et sådant...
Tjek spjældene en ekstra gang ..
Udluft systemet.....
Hvis det ikke hjælper, så prøv at skylle elementet igennem, som der også foreslås...
Så skulle du komme et godt stykke videre.
Men hust at starte med det letteste tilkommelige og billigste til at starte med, da du ellers kan ende med at bruge for meget tid og penge på at finde problemet....
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 70
jan 2004
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 25 Svar: 3.052
nov 2008
Ikke blæseren men varmereguleringen mener du vel, blæseren fjerner jo ikke luft...;-))
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Tak for det
jan 2010
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2
Mange tak for hjælpen
nov 2008
Er mit varmeelement i stykker?