{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.165 visninger | Oprettet:

Niels N
Niels N
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 2

Er mit varmeelement i stykker? {{forumTopicSubject}}

Jeg er den "lykkelige" ejer af en Renault Megane Scenic fra 98, der ikke varmer ordentligt. Tror ikke at varmeelementet er utæt, da bilen ikke ikke dugger til og der ikke er fugtigt i bilen - jo den dugger når man ikke bruger blæser. Men den varmer ikke ordentligt inde i kabinen. Jeg har udskiftet termostat og de mekaniske ting i blæser virker korrekt, temperaturen stiger når man kører den over på varmt - men bare ikke nok. Er der nogen der har gode råd til hvad det kan være - og er der nogen der har erfaring med udskiftning af varmeelement på denne biltype. Evt links billeder mv, og er der nogen der har Haynes bogen, og står der noget om udskiftning af varmeelement. Men er der forslag til andre ting, da jeg ikke vild med at udskifte varmeelement, hvis det ikke er nødvendigt. På forhånd tak mvh niels

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er mit varmeelement i stykker?
  • #1   19. jan 2010 Er den luft der blæser ind, en smule varm?

• #2   19. jan 2010 Der kunne også være luft i systemet.

• #3   19. jan 2010 Bla renault kan godt stoppe i varme legme ville prøve og pille de 2 kølerslanger af der går ind i kabine også tage en vand slange og skylle element igennem så kan du også se om der gennemgang.

• #4   19. jan 2010 Kan være en blokade i varmeelementet der gør at der ikke er nok gennemløb i den. Du kan evt prøve at tage de 2 slanger af der går fra motorrum og ind i kabinen, sætte din vandslange på og se om der er gennemløb.

Kan også være en forkert/defekt thermostat du har fået..

• #5   19. jan 2010 Luft eller stoppet element....

Termostat her ikke en bjælle med det at gøre, hvis bilen ellers bliver varm i motoren som den skal være....
    Hvis elementet stopper på en bil, så er det fordi der har været / er mudder i kølesystemet eller at bilen generelt ikke har haft ordentligt (rigtige mængde) kølervæske på i den tid den har kørt...
    Men ofte er det pga. at der står luft i elementet fordi kølesystemet ikke er luftet ordentligt ud...
    En bil kan også dugge hvis du recikulerer luften i bilen og ikke tager frisk luft udefra...
    Men nu skriver du jo at den ikke bliver ordentlig varm, og at det mekaniske har du tjekket, for ellers ville jeg tjekke om selve spjældet der går ind i elementet virkelig åbner for vand / luft...
    Du skal også tjekke om den blæser rigeligt med luft op på forruden, da du jo kan have et pollenfilter der er tilstoppet, og er det stoppet så vil du ikke have den samme kraft på blæseren som da bilen var ny, og dermed vil du heller ikke få ret meget varme ind i bilen...
    Så tjek dit pollenfilter, hvis den har et sådant...
    Tjek spjældene en ekstra gang ..
    Udluft systemet.....
    Hvis det ikke hjælper, så prøv at skylle elementet igennem, som der også foreslås...

Så skulle du komme et godt stykke videre.

Men hust at starte med det letteste tilkommelige og billigste til at starte med, da du ellers kan ende med at bruge for meget tid og penge på at finde problemet....

• #6   19. jan 2010 Jeg har samme problem med min Scenic 1.6e, også fra ´98. Efter jeg skiftede termostat kom motoren op i driftstemperatur. Men luften blev ikke varmere. Har også læst i div. Renault fora, der er løsningen også at skylle køleelementet. Skal selv lige prøve her snart.

• #7   19. jan 2010 det tyder meget på at kølesystemet ikke er luftet ordentlig ud... den skal luftes ud med fuld skrue på blæseren inde i kabinen..

• #8   19. jan 2010 Kim S

Ikke blæseren men varmereguleringen mener du vel, blæseren fjerner jo ikke luft...;-))

• Niels N
    Niels N Tilmeldt:
    jan 2010

#10   19. jan 2010 Tak for alle rådene prøver først at lufte og ellers skylle igennem
    Tak for det

• Niels N
    Niels N Tilmeldt:
    jan 2010

#11   21. jan 2010 Har nu skyllet og luftet ud og nu virker det sgu! fantastisk!!! Ved ikke om det var det ene eller det andet der var galt, men der var en del møg i radiatoren. Nu spekulerer jeg bare om den har kunnet tåle udrensningen, for jeg synes den lugtede lidt af kølevand, da vi købte den for tre år siden, og tænker om møget har gjort den tæt, men den lugter ikke nu, så det må tiden vise.
    Mange tak for hjælpen

• #12   21. jan 2010 Var da så lidt ;-))

Kommentér på:
Er mit varmeelement i stykker?

Annonce