1.914 visninger
|
Oprettet:
købelov vedr bil {{forumTopicSubject}}
kan det passe der er kommet en ny lov vedr privat til privat . det skulle hedde sig at der er 14 dages fortrydelses ret ? eks når man køber på dba
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 208
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.068
dec 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 208
nov 2008
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 179
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 347 Svar: 9.558
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 172 Svar: 240
dec 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 6.665
Bilforhandlere eller private behøver ikke give returret, nogen gør det som er service, det samme gælder for garanti.
Forhandlere har 2 års reklamationsret på brugte genstande også biler, de første 12 mdr. ligger bevisbyrden hos forhandlere de næste 12 hos køber.
Ellers gælder næsten de samme regler/love for private som forhandlere, f.eks handel i god og ond tro osv.
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 43 Biler: 5 Emner: 68 Svar: 3.102
sidste år kom der en dom i højsteret som betyder at vare solgt igennem QXL, privat til privat, er omfattet af 14 dages fortrydelses ret.. om den påvirker andet ved jeg ikke.
scapegoat
det er kun 6 mdr. og ikke 12 mdr. medmindre loven er blevet ændret det sidste år uden at jeg har lagt mærke til det.
jul 2006
dec 2007
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 172 Svar: 240
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
nov 2007
En internetauktionsudbyder er formidler efter loven i handler mellem to private personer, når udbyderen aktivt medvirker til handlens indgåelse ved fx at stille et auktionssystem til rådighed eller modtage vederlag i forbindelse med den enkelte handel. Det slår Sø– og Handelsretten nu fast i en principiel dom. Det betyder bl.a., at der er fortrydelsesret, som der ellers normalt ikke er i aftaler mellem to private personer.
Det er gode nyheder og dommen glæder forbrugerombudsmand Henrik Øe:
- Dommen i QXL-sagen indebærer en væsentlig forbedring af forbrugerbeskyttelsen ved internetauktioner. Forbrugere har også fortrydelsesret i situationer, hvor sælger er en privat person, hvilket jo ofte er tilfældet ved internetauktioner. Dommen slår ligeledes fast, at det er internetauktionsudbyderens ansvar, at køber får de nødvendige oplysninger om retten til at fortryde et køb, udtaler Henrik Øe.
Sø- og Handelsretten bemærker endvidere i dommen, at QXL har handlet i strid med god markedsføringsskik ved at have undladt at give køberne oplysning om, at der generelt er fortrydelsesret ved internethandler - også når sælger er forbruger. QXL skal desuden modtage køberens eventuelle meddelelse om fortrydelse. Hvis der sker fortrydelse, har sælgeren pligt til at tilbagebetale købesummen, hvis køberen returnerer varen.
Endelig finder retten, at QXL har handlet i strid med god markedsføringsskik ved at ikke at have sikret, at erhvervsdrivende sælgere oplyste om fortrydelsesretten.
QXL har oplyst, at de under sagens behandling har ændret hjemmesiden, sådan at der nu altid oplyses om fortrydelsesretten over for erhvervsdrivende sælgere.
QXL kan indbringe dommen for Højesteret inden for 8 uger.
Forbrugerombudsmandens fokus på internetauktioner
Forbrugerombudsmanden gennemførte i 2005 et projekt, som havde til formål at gennemgå og vurdere handelsvilkårene på et antal større danske internetauktioner. Gennemgangen af hjemmesiderne omfattede blandt andet en vurdering af, i hvilket omfang der blev givet tilstrækkelige oplysninger om fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven.
Forbrugerombudsmanden meddelte QXL, at selskabet efter Forbrugerombudsmandens opfattelse som erhvervsdrivende formidler var forpligtet til at give oplysninger omkring fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven. Selskabet mente imidlertid ikke, at de var formidler. Forbrugerombudsmanden indbragte derfor spørgsmålet for domstolen.
feb 2007
Følger: 25 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 137 Svar: 1.368
nov 2007
biler er nok undtagelsen der bekræfter reglen da de 14 dage kun gælder ved "fjernsalg" altså hvor du får varen tilsendt uden at have haft mulighed for at se/prøve varen før du overdrager købssummen. hvilket står på qxl.dk men overføre du pengene og får bilen leveret så har du ret til 14 dages fortrydelses ret, som jeg læser det
jul 2006
nov 2007
det betyder også at sælger du en vare på DBA.dk eller herinde så kan du risikere at skulle yde 14 dages returret også, HVIS du modtager betaling før køber ser varen :)..
det hele kan undgås ved at kræve at køber selv AFHENTER og BETALER ved afhentning af varen.
dec 2007
nov 2007
og jo det er købeloven da det høre ind under købelovens bestemmelser om fjernhandel, og sø- og handelsretten er jo blot den retsinstands som tager sig af sager inden for handelsbranchen og derfor også den retsinstands som tager sig af spørgsmål vedr. købeloven.
jul 2006
<b>En internetauktionsudbyder er formidler efter loven i handler mellem to private personer, når udbyderen aktivt medvirker til handlens indgåelse ved fx at stille et auktionssystem til rådighed eller modtage vederlag i forbindelse med den enkelte handel.</b>
Det herinde er ikke et auktionssystem og du betaler heller ikke for den enkelte handel, men derimod for at være VIP bruger. Så ingen fortrydelsesret herinde
okt 2006
Det også fair nok da man ikke har set hva man har købt. Men du kan jo ikke ligge og køre rundt i den også lever den tilbage. Du kan fortryde dit køb når du kommer og henter bilen i optil 14 dage.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
jul 2006
Kennet L: Nu skrev jeg også som sådan. Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet.
Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd.
jul 2006
nov 2007
købeloven giver jo netop fortrydelses/returret HVIS! det er fjernsalg, og med en aktiv 3. part. om BG er en sådan eller ej skal jeg ikke kunne udtale mig om, men efter som man skal betale for oprettelse at visse annonce typer på DBA må denne jo anses som værendene aktiv, om BG er lader jeg stå til egen fortolkning. men købeloven diktere jo at man har 14 dages fortrydelses ret ved fjernsalg ved en butik og/eller med en aktiv 3. part som er forretningsdrivendene (efter den omtalte dom), jeg har aldrig nævnt noget andet om købelovens bestemmeleser end de nævnte 14 dage, som jo netop kommer fordi man formidler salget via et aktivt firma som qxl.
at købeloven ikke gælder for handel mellem private vil jeg ikke komme ind på her, for det er krinklet og kan under alle omstændigheder som du selv siger, afklares ved en retssag de 2 parter imellem som den utilfredsepart selv skal betale af egen lomme. og der efter så gik spørgsmålet udelukkenden om de 14 dages fortrydelses ret som er det eneste jeg ønsker at komme ind på.
okt 2007
jul 2006
nov 2007
sidst jeg oprettede en betalte man for det
men så er det igen at undtagelsen som bekræfter reglen kommer ind (suk igen regler uden undtageser). når du handler bil tager du jo somregl ud og kigger og prøver bilen inden salg (nogen gør ikke de er igen en undtagelse :P), NÅR du tager ud og prøver/kigger bilen PERSONLIGT! så er det en fysisk handel og ikke længer fjernsalg hvorfor der ikke er 14 dages fortrydelsesret, som jeg læser og forstår loven ihvertfald.
hvilket må betyde at betaler du sælger via kontooverførsel (eller andet uden at du ser bilen først) og får bilen transpoteret hjem til dig så har du 14 dages fortrydelsesret, da det jo må betegnes som fjernsalg.
som jeg læser og tolker det ihvertfald :).
okt 2007
jul 2006
Men ja, hvis man laver kontooverførsel og så kører ud og henter bilen, uden at have set den personligt først; så vil handlen være gennemført som et fjernsalg. Det er det samme med butikker - også derfor mange igen har afskaffet muligheden for at betale online og så afhente varen. "Mange" forstået som dem, der ikke ønsker at tilbyde fortrydelsesretten som ekstra service *host* Midtdata *host*
okt 2007
nov 2007
undskyld jeg først svare dig nu.
det er jo IKKE! QXL som har lavet det, loven har altid været der men ikke fortolket/prøvet som ombudsmanden gjorde mod QXL og derved blev det jo belyst at der SKAL ydes 14 dages returret ved fjernsalg hvor der er aktiv 3. par indblandet, så det er jo IKKE QXL som har indført det, men staten/ombudsmanden som har indført det/belyst at vi som private har den mulighed ved fjernsalg over nettet med en aktiv 3. part.
hvilket også giver mulighed for at nogle af de svindlere som er rundt omkring måske ville stoppe lidt igen, de du nu med loven i hånden har 14 dages fortrydelsret og man derfor ikke bare kan sende noget lort uden at risikere at få det tilbage via en retssag som man er sikker på at tabe.
okt 2007
jul 2006
nov 2007
tror desværre ikke den gælder hvis du selv henter bilen, jo indtil du har afhentet bilen, men betaler du nu og får den leveret til døren så er den nok mere sikker da du så SLET! ikke har haft mulighed for at tjekke bilen, men nu er vi ude i noget som der ikke ligger klarhed over og som nok skal prøves ved retten først.
nov 2007
jeg bekræfter også at den altid har været der ;)..
et spørgsmål du kan tænke over natten igennem ;)..
hvis du sætter en varetilsalg på DBA.dk som ikke koster et gebyr at oprette, MEN! du så tilkøber noget ekstra til den, som turbovisning, større skrift, fremhævet kasse/boks.
er DBA.dk så en aktiv 3. part eller ej? ;)..
jul 2006
jul 2006
nov 2007
nå drenge, jeg vil putte med damen, tak for den godt og fornuftige snak :). dejligt med en snak uden mudderkast
okt 2006
nov 2007
ja regler er regler, men du fik det til at lyde som om det var qxl der lige havde bestemt at sådan skal det være!. jeg tror nu nok også at de har forsøgt at få udfaldet til deres fordel, da en sådan lov/regl jo helt sikkert vil få nogen folk til at undlade at bruge deres side.
købelov vedr bil