{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler
  • #1   27. apr 2010 de skal være indefor skærmene.

    Sporviden må ikke øges med mere end 20mm


  • #2   27. apr 2010 og så det +/- 3 eller 5% i rulleomkreds.

  • #3   27. apr 2010 Hvad er sporviden hehe :)??


  • #4   27. apr 2010 8.02.003 Fælge
    På køretøj, der er forsynet med to-delte fælge (militærhjul), skal de bolte, der sammenholder
    de to halvdele, være forsynet med hoved på bagsiden af den inderste
    halvdel, således at hovedet er svejset eller slagloddet til fælgpladen.
    Enhver form for bearbejdning af fælge og omfanget heraf skal foretages i overensstemmelse
    med køretøjsfabrikantens forskrifter.
    (1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension,
    såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes
    funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget.
    Fælge og dæk kan udskiftes efter følgende retningslinier:
    1. Ændringer, der kan foretages uden syn (og ny typegodkendelse).
    Følgende ændringer af hjul på bil eller påhængskøretøj hertil anses ikke
    som konstruktive ændringer, der medfører pligt til syn og registrering:
    1.1 Generelt gælder, at de valgte hjul skal være således, at gældende krav om
    belastning, hastighed, frigang og afskærmning er opfyldt (se Detailforskrifter
    for Køretøjer). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige justeringer/
    kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    1.2 Dækomkredsen må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Afvigelse maks. ± 5% (nominel værdi jf. fx STRO-databog).
    - Hvis ændringen i omkreds ikke er lige stor på for- og bagdæk, må forskellen
    i ændringen maksimalt være 2% (fx 1% større fordæk og 3%
    større bagdæk), for køretøjer uden ABS dog 5% (fx 3% mindre fordæk
    og 2% større bagdæk).
    - Hvis typegodkendelsen indeholder særlige bemærkninger om specielle
    krav til dækstørrelse, skal disse krav opfyldes. Der kan også være angivet
    tilladelse til større afvigelser end nævnt ovenfor. Hvis der ud for
    “Maks. afvigelse til fordæk” er anført en tankestreg “-”, betyder det, at
    alle kombinationer af dækrulleomkreds anført under “Min./maks. rulleomkreds
    fordæk og bagdæk” kan godkendes.
    1.3 Fælgdiameteren må afvige, idet dog den udvendige dækomkreds skal
    opfylde pkt. 1.2.
    April 2010
    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 8
    Bærende elementer 8.02
    Hjul Side 13
    1.4 Fælgbredden må afvige, men sporvidden skal være uændret, jf. dog pkt.
    1.7.
    1.5 Dækbredden må afvige, idet følgende skal overholdes:
    - Dækket skal passe på fælgen (jf. fx STRO-databog).
    - Forholdet mellem dækbredde for og bag skal bevares uændret.
    - Dækbredden må højst være én størrelse under det mindste, som godkendes
    af køretøjsfabrikanten (ex. 215/45R17 i stedet for 225/40R18).
    1.6 Dæktypen må afvige. Personbiler M1 og varebiler N1 (med tilladt totalvægt
    på højst 3.000 kg), der er registreret første gang den 1. maj 1977 eller
    senere, skal være forsynet med dæk af samme type (fx radialdæk med
    »M+S«-mærkning) på alle hjul.
    1.7 Sporvidden skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
    fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
    angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
    hjulmonteringer.
    Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
    mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
    typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten
    oplyste mindste sporvidde).
    Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler,
    der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
    hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene
    med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
    sporvidde.
    Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
    hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
    hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
    standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
    med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
    kontrolleres.
    2. Ændringer, der kræver syn og eventuelt ny typegodkendelse
    2.1 Afvigelser ud over de i afsnit 1. nævnte anses som konstruktive ændringer,
    der skal registreres efter forudgående godkendelse hos en synsvirksomhed,
    hvor det vil blive angivet, at der er »konstruktive ændringer« på køretøjet.
    Dette vil komme til at fremgå af køretøjets registreringsattest.
    2.2 Ved synet skal foreligge:
    - Anmeldelsesblanket MO2A med afkrydsning i rubrikken »ja« til teksten:
    »Der er foretaget konstruktive ændringer på køretøjets styreapparat,
    bremser, motor eller bærende konstruktion«. Anmeldelsesblanketten
    skal afleveres ved et motorkontor, så ændringen kan blive registreret i
    Centralregisteret for Motorkøretøjer. Det anbefales, at ejeren efter godkendelse
    hos synsvirksomheden tager en kopi af for- og bagside af
    anmeldelsesblanketten, idet den i påkommende tilfælde kan overflødigApril
    2010
    AFSNIT 8 Vejledning om syn af køretøjer
    8.02 Bærende elementer
    Side 14 Hjul
    gøre politiets eller synsvirksomhedens henvendelse til Centralregisteret
    for at få oplysning om hvilke ændringer, der er godkendt (ændringerne
    bliver nærmere angivet af synsvirksomheden på bagsiden af anmeldelsesblanketten
    og registreret i Centralregisteret men ikke angivet på
    bilens registreringsattest af EDB-tekniske årsager).
    og
    - Accept fra køretøjsfabrikanten. Dette kan fx være i form af køretøjsoplysninger
    i instruktionsbog, datablad eller lignende – af køretøjsfabrikanten
    udgivet – teknisk materiale, eller et brev fra køretøjsfabrikanten eller
    dennes repræsentant.
    eller
    - Godkendelse fra en kompetent myndighed i et EU- eller EØS-land (i
    praksis TÜV-godkendelse eller udenlandsk registreringsattest på brugt
    importeret bil med angivelse af hjulmontering). Montering af fælge, der
    forøger sporvidden med en mindre værdi end nævnt i en foreliggende
    TÜV-godkendelse, kan endvidere godkendes.
    Derudover skal der for typegodkendelsespligtige køretøjer ved synet foreligge:
    - Ny typegodkendelse eller tillæg/optryk, hvis afvigelserne i dækomkreds
    overstiger 5% eller hvis forskellen i ændring af omkreds på for- og bagdæk
    overstiger 5% (fx 2% større fordæk og 4% mindre bagdæk), for
    køretøjer med blokeringsfri bremser (ABS) dog 2% (fx 2% større fordæk
    og 1% mindre bagdæk).
    2.3 Generelt gælder også i ovennævnte tilfælde, at de valgte hjul skal være
    således, at gældende krav om belastning, hastighed, frigang og afskærmning
    er opfyldt (fx kan andre landes bestemmelser om afskærmning afvige
    fra de danske krav). Endvidere skal man være opmærksom på nødvendige
    justeringer/kontrol af eventuel hastighedsbegrænser, fartskriver og taxameter.
    3. Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel
    Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver
    ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv
    ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for,
    at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
    Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og
    fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis
    der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt
    i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-
    /fælgstørrelse er angivet.


Kommentér på:
Regler

Annonce