{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.407 visninger | Oprettet:

Garanti på bil købt af forhandler? {{forumTopicSubject}}

Hej BG!

Jeg er ved at købe en Skoda Fabia af en forhandler, men på slutseddelen står der under "forhandler garanti" at der kun er "3 mdr. garanti på motor/gearkasse".

Jeg troede at der var 6 måneders garanti på alle biler, når man køber den af en forhandler? -og selvfølgelig 24 mdr. reklamationsret som på alt andet...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Garanti på bil købt af forhandler?
  • #1   1. aug 2010 bland nu ikke reklamations ret og garanti sammen det gør ALLE hele tiden.

• #2   1. aug 2010 du har KUN krav på 24 måneders reklamation. Alt udover er ekstra service fra forhandleren.

• #3   1. aug 2010 Jeg ved godt at reklamationsret og garanti ikke er det samme (jeg blander det ikke sammen), men jeg troede bare at der altid var 6 måneders garanti på brugt biler købt af en forhandler...

• #4   1. aug 2010 Benja ™ man skal ikke tro, man skal vide, så igang med købeloven. Den findes på nettet.

• #5   1. aug 2010 der skal altid leveres 6 måneders garanti fra en brugtvogns forhandler . med mindre han sælger bilen engros . de fleste sælger dog kun til cvr registrede engros

• #6   1. aug 2010 Jens M -> Det er nogt værre vås du lukker ud. Forhandleren skal yde 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder omfattes af formodningsregelen - Men det er IKKE garanti.

• #7   1. aug 2010 Som sagt så skal du betragte alt udover den lovpligtige 2 årige reklamationsret, som en tjeneste forhandleren gør dig.

• #8   1. aug 2010 Ok.. jeg takker for de hurtige svar. Jeg er helt med nu... tak tak! :o)

• #9   2. aug 2010 Bilen sælges formentlig fra en autoforhandler som ikke kender købeloven, eller som bevidst prøver at omgå reglerne i købeloven . Hvis forhandleren er momsregistreret og du er "slutforbruger" - så skal han give dig 6 måneders garanti på bilen og derefter 18 måneders reklamationsret. Sådan er købeloven - og du må ikke stilles ringere end reglerne i købeloven .

• #10   2. aug 2010 Jens M Der står ikke noget om at du har 6 måneders garanti i købeloven når du køber brugt bil.

24. maj 2006
    Du har to års reklamationsret i følge købeloven. Det gælder også, når du køber brugt
    Når du køber brugte ting hos en forhandler, har du altid to års reklamationsret. Sælgeren kan ikke omgå denne regel ved at skrive "Uden garanti", "Købt som beset" eller lignende. Hvis sælger har givet garanti i en kortere periode, f.eks. 3 mdr., gælder reklamationsretten alligevel i to år.

Hvad betyder reklamationsretten
    Reklamationsretten betyder, at du som køber har krav på gratis at få repareret de fejl, der er ved en vare. Hvis sælger ikke kan reparere, kan køber kræve at få sine penge igen, mod at levere varen tilbage.

Hvad kan du reklamere over?
    Ved brugte ting skal fejl og mangler vurderes i forhold til bl.a. alder og pris. Det har også betydning, hvordan varen har været beskrevet i annoncer m.m. Der er forskel på, om en brugt bil er omtalt som "Perfekt mekanisk stand, fremtræder som ny" eller der er skrevet "Bilen kræver nogen istandsættelse, skal synes af køber".

Hvis de enkelte fejl og mangler er tydeligt beskrevet før købet, kan du naturligvis ikke reklamere senere. Står det udtrykkeligt, at bilen skal have nye bremser, kan du ikke senere kræve at sælger betaler for dem. Du kan heller ikke reklamere over mangler, som umiddelbart kan ses ved købet, f.eks. ituslåede ruder.

Fejl der opstår som følge af almindelig slid på bilen er ikke omfattet af reklamationsretten.

Hvis du ikke kan blive enig med forhandleren, kan du i mange tilfælde klage til Forbrugerklagenævnet

Læs mere om køb af brugt bil på FDM's hjemmeside

• #12   2. aug 2010 jens M
    Har du ikke et bevis for din påstand..`?

• #13   2. aug 2010 inden for det første år skal sælger kunne bevise at bilen ikke fejlet noget da han solgte den . efter skal køber kunne bevise at bilen havde den fejl da han købte den

• #14   2. aug 2010 Du skal være opmærksom på, at der er forskel på "garanti" og "reklamationsret". En "garanti" er noget, forhandleren giver dig oven i din lovhjemlede "reklamationsret", og forhandleren forpligter sig til at leve op til sin garanti, fx til gratis at udbedre samtlige de fejl og mangler, der viser sig ved bilen inden for en fastsat periode.
    Opstår der fejl og mangler, som ikke burde være ved en brugt bil af den pågældende model i forhold til den pris, du har betalt for den, skal forhandleren gratis foretage reparationen i op til to år, efter du har købt bilen. Det har intet med "garanti" at gøre, men er en direkte følge af den beskyttelse, som du får efter købelovens almindelige regler.
    Når det gælder brugte ting - i dette tilfælde brugte biler - skal det afgøres efter en særlig skala, hvad der kan anses for fejl og mangler, som du gratis kan kræve udbedret efter den omtalte reklamationsret. Nemlig en målestok, der tager udgangspunkt i, hvad du med rimelighed kan forvente at få for det beløb, du har betalt for den brugte bil, dvs. i forhold til bilens kilometertal, dens alder og de øvrige omstændigheder.
    Forhandleren har pligt til at give dig alle væsentlige oplysninger om bilen, fx om den har haft omfattende skader, der er blevet udbedret. Undlader forhandleren at give dig sådanne oplysninger, er det en mangel, som du kan kræve erstatning for.
    Du skal aldrig slå dig til tåls med mundtlige tilsagn fra en forhandler, men sørge for at de bliver skrevet ind i købekontrakten. Rent bevismæssigt kan du ikke bruge

• #15   2. aug 2010 sorry det var min fejl . men så vidt jeg kan forstå kan man da godt kalde det første år for "garati" . efter som sælger skal bevise at fejlen ikke har været ved bilen fra start af og man kan kræve fejlen udbedret

• #16   2. aug 2010 @jens M:

Som der står i den tekst du lige har citeret, så er reklamationsret og garanti ikke det samme. Så nej, man kan ikke kalde det først år for garanti.

Kommentér på:
Garanti på bil købt af forhandler?

Annonce