{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Mudder på vejen {{forumTopicSubject}}

Hej..
Kørte hjem fra en tur i Århus igår.
Så da jeg kom på strækningen mellem Vamdrup og Toftlund, kunne jeg på et tidspunkt se blå blink i det fjerne.. Det viste sig at der er sket et uheld. Kunne ikke se særlig meget pga mørket (ca kl 23:30) men kunne gætte mig til hvad der var sket.
Der var 2 biler involveret, den ene af dem lå i grøften og var total ødelagt.
Også holde der en gummiged & en mejetærsker.
Der var ca 2 - 5 cm mudder / jord på vejen, og selvom jeg kørte meget langsomt, kunne jeg glide i det.
Det var fordelt på begge vejbaner og op til 100 - 200 meter frem.
Nogen der har hørt om ulykken ? Håber at der ikke er kommet nogen til skade smiley
Synes nu det er et svineri at svine vejen til på den måde, tror hvis jeg havde kørt bare 1 time tidligere, ville det være mig der lå i grøften..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mudder på vejen
  • #2   29. okt 2010 thomas K : ja det har jeg nemlig også hørt.. Og at de skal skilte med glat førbane, imens de er igang. men der var ingenting.

  • #3   29. okt 2010 Det er sgu noget pis, at landmænd ikke er bedre til at få, hvis ikke fjernet og ryddet op efter sig selv, så i det mindste skiltet så man har en chance for at tage hensyn til det der nu måtte ligge på vejen. Det er jo livsfarligt og man har ikke en chance for at reagere når det bare lige pludselig ligger der.

  • #4   29. okt 2010 ja præcis.. Jeg kørte nok 10 - 30 km/t henover det og kunne mærke at bilen ikke havde nok vejgreb..

  • #5   29. okt 2010 Har akurat det samme problem, bor lidt uden for Esbjerg og den ny generation af landmænd er total ligeglade med både børn og andre trafikanters sikkerhed. I følge færdselsloven skal der skiltes medens der arbejdes med skilt hvor på der står jordkørsel på vejen og så skal der skrabes/fejes umidelbart efter endt arbejde, dog senest til solnedgang.
    Ud over sikkerheden, så skal man starte dagen med at køre i vaskehallen, da man ikke kan komme ud til kunder i en total moget bil + når der så har regnet, så er der kun stenene tilbage på asfalten, de ligger så klar til at give bilerne stenslag i ruder og på lakken. Jeg kører rundt i hele DK og 80% af de stenslag jeg har fået , har jeg fået i en radius af 5-6 km fra mit hjem. Er ved at forberede et indlæg i vores By/idræts blad om der skal køres et barn ned pga. det svineri, før de gider rydde op efter dem selv.....


  • #6   29. okt 2010 Ja.. Det tager jo ikke 5 min at sætte et skilt op.. Ellers bare noget lys som viser at der er fare forude. Ja og min bil er også klar til vaskehallen, men hellere det end at der var sket noget alvorlig.
    Håber virkelig at de landmænd igår for en ordentlig bøde pga det der skete.
    Jeg respekterer landmænd og deres arbejde, men bare ikke i sådan nogle tilfælde. Det er som om det bare ikke kan gå hurtig nok for dem.


  • #7   29. okt 2010 Dannie M: jeg bor ligeledes lige uden for Esbjerg, og oplever, især på de små veje, at det er et kæmpe problem. Og nok er det små veje og landmændene tror det kan være lige meget, men eftersom der bor folk på disse veje, er der nogen der flere gange i løbet af en dag, får lov at køre over lange stykker vej, hvor man ikke kan se andet end mudder på vejen. Og det er både farligt og irriterende.

  • #8   29. okt 2010 At det er noget svineri er vi enige om ... Men oftes er det chaufføerens skyld at det går galt

    Største delen begynder at rive i rattet og træde på bremsen så snart de mærker det er glat

    Rigtige metode er at træde koblingen ned også styre sig ud af det

    Samme går galt for danskere når de skal køre på sne/is glatte veje


  • #9   29. okt 2010
    Erik A >> Jeg kan ikke lige se det smarte i at træde koblingen ned?
    Hvis det går lidt ned af bakke, så får du lige pludselige ingen styr over det overhovedet.
    Derimod skal du forsigtigt slippe gassen, så du motorbremser, og samtidig styrer. Jeg er enig i at man ikke bare skal bruge bremsen, men man skal heller ikke bare slippe tøjlerne.


  • #10   29. okt 2010 Erik A: Det er rigtigt nok, at vi i Danmark ikke ligefrem er verdensmestre til den slags kørsel - hverken på is eller glat jord. Men det er jo stadig et undgåeligt problem hvis landmændene gør deres pligt. Men ja, vi kunne godt blive træne noget mere i, hvad man skal gøre.

  • #11   29. okt 2010 Som landmand har man først pligt til at rydde op når man er færdig.

  • #12   29. okt 2010 Brian D Hvis du motorbremser hvor vejen er glat så går det da helt galt

    Så længe bilen triller uden nogen form for bremsning så skrider den ikke ud + man faktisk kan styre .. det kan du ikke hvis du bremser eller motor bremser

    Har kørt taxa de sidste 10 år og bor nu i Norge hvor jeg også køre taxa og har en enste gang været i grøften med en bil pga glatte veje.. og det var i DK i en bil med sommerdæk på snedækket vej


  • #13   29. okt 2010 Nu har jeg kun haft kørekort to år, så det ved I helt sikkert mere om end jeg gør. Jeg ved bare man skal holde sig fra at bremse med bremsepedalen - det kommer der kun noget skidt ud af - i hvert fald hvis man som jeg ikke har ABS. Men noget andet er, at jeg ikke synes man får nok at vide om det, når man tager kørekort. Jo, man er på glatbane, men vi blev i hvert fald ikke instrueret i, hvordan man bedst muligt tackler situationen - vi fik bare lov at skride lidt rundt på noget asfalt.

  • #14   29. okt 2010 - TTH - Michael . : men der skal vel skiltes under arbejdet?

  • #15   29. okt 2010 -Niller - Når der kommer sne i DK så kan jeg anbefale dig at finde en stor tom P plads og hygge dig lidt på med bilen... Det er den enste rigtige måde at lære at tumle bilen på

    Og du vil opdage at selvom det er glat så har man muligheder for at styre bilens retning anyways.. En dejlig ting at vide når valget kan blive grøften istedet for en modkørende lastbil


  • #16   29. okt 2010 Også er det at jeg ikke kan lade være med at side dette link
    http://www.bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=33882

    5 km sne/is dækket norsk slyngvej


  • #17   29. okt 2010 Jeg var også ude på alle de parkeringspladser i vinters jeg kunne komme i nærheden af - og ja, det er jo den eneste måde at lære det på smiley
    Men præcis - den dag det lige pludselig afgør om man skal, som du siger, ende i en modkørende lastbil eller en grøft, så er man sgu glad nok for at have prøvet fornemmelsen før på en stor P-plads.


  • #18   29. okt 2010 Nu spørger jeg lige af manglende personlig erfaring, men hvor stor en fordel er det at have 4WD, når vejret er som f.eks. i den video du linker til?

  • #19   29. okt 2010 En hel del bla ved motor bremsning så er det alle 4 hjul der bremser og ikke kun for eller baghjul
    på lige vej er de mere stabile i sving hvor f.x. rwd gerne vil så ud med røven

    Groft sagt så bevæger en 4WD sig altid i den retning forhjulene køre


  • #20   29. okt 2010 Ja okay. Fedt, tak for svaret!

  • #21   29. okt 2010 TTH Michael...
    Ja der står i færdselsloven at der skal skiltes tydeligt i begge retninger og vejen skal rydes umidelbart efter endt arbejde, men senest ved solnedgang, det vil sige at arbejdet skal stoppes ved solnedgang og vejen rengøres uanset om du skal i gang dagen efter fordi du ikke blev færdig med arbejdet inden solen gik ned.....Ikke noget med at køre hjem uden at vejene er rene.....


  • #22   30. okt 2010 Jeg kom forbi et enkelt sted idag hvor de havde skiltet af, men de plejer dog ikke at rydde op på den strækning, men det kan da være der er nogle stykker der får det gjort ordenligt alligevel, men langt størstedelen af de steder jeg kom forbi var der hverken ryddet eller skiltet.

Kommentér på:
Mudder på vejen

Annonce