{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.650 visninger | Oprettet:

Frost start {{forumTopicSubject}}

Har en toyota Celica som i foråret og sommeren startede hver gang, uden problemer.
Nu her ved vinter, specielt efter en dejlig nats frost tager den måske 10-12 sekunder om at starte..

Har hørt fra nogle gamle mennesker, at jeg skal udskifte batteriet og andre siger det er min automatchoker - Vil gerne have fleres meninger helst?? folk der måske har mere forstand på det her smiley ?

midt på dagen, fx, tager den ikke så lang tid som om morgenen, da det ikke er bidende frost der.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frost start
  • #1   15. dec 2010 Okay, dejligt med venlige folk!!
    tak, vil prøve.


  • #2   15. dec 2010 Ja vil også sige at det nok er batterie, som skal til at skiftes ud, har lige skiftet mit på min nissan, da den havde stået stille i to dage og ikke ville... efter jeg har fået skiftet batteri, kan den står 4 dage eller mere, og den starter stadigvæk.....

  • #3   15. dec 2010 Har haft samme problem, men det var så pga. at mit anlæg tog for meget strøm, så nu har jeg fået et større batteri:)

  • #4   15. dec 2010 Det er almindeligt at et bil batteri kun har sin halve kapacitet til rådighed når det kommer under fryse punktet, så hvis batteriet i forvejen har været halvtfærdigt, så tager vinteren som regel de svage og skilder fra de gode.

    Men du finder frem til det på følgende måde.

    1. forbind et multimeter hen over polerne på batteriets plus og minus pol.
    du skal nu se over 12.0 volt.

    2. Start bilen og hold øje med at spændingen ikke falder til under 12.0 Volt. mens du prøver at starte den.

    3. falder den til under 10 Volt, så hodler bilens styre komputer simpelthen op med at virke selvom starteren kan tørnes rundt og så har du grunden i et dårligt batteri.

    4. falder den ikke til under 12 Volt. så har du et problem andet steds.

    5. Tjek gerne når bilen så er startet at den så også lader som den skal, ellers vil batteriet tit være afladt hele tiden jo.
    Der skal være mindst 13.4 Volt når bilen er startet og som oftest vil man kunne se helt op til 14.4 Volt.


  • #5   15. dec 2010 Lige præcis gjorde vi ved mit batteri;)

  • #6   15. dec 2010 Et batter kan, bortset fra et kort øjeblik, kun modtage ca. 10% af sin pålydende værdi.
    Det vil sige at det tager ca. 7-10 timer at fuldlade et tomt batteri (batteriblok), og det oftes kun til 65-70%.
    Dette kaldes 10%-regelen eller batteriernes lademodstand,
    - det er det, der er el-bilernes hovedproblem.
    Generatorerne i bilen er almindeligvis store nok, men ladning kræver TID.
    Og derfor kan man ikke bare sige at et større batteri er løsningen, faktisk langt fra, fordi så er problemmet ikke Mangel på strøm, men ladetid.

    Biler, der kører for lidt og har for stort strømforbrug, får altså aldrig ladet batteriet/batterierne helt op. Løsningen er:
    230 volt ladning (om natten/weekend o.s.v.)

    Hvorfor, fordi at et batteri, der er fuldt opladet eller bruges fra "toppen" holder i mange år.
    Et batteri, der ofte oplades/bruges fra bunden holder måske kun ½-1 år, så der er økonomi i at følge ovennævnte strømgrundregler.
    Er vognen forsynet med varme i sæderne, stort anlæg med forstærkerer og lignene vil disse bidrage til at batteriet blvier delvist afladet underkørslen og ikke opladet og så er der ingen idé i at købe større batteri,
    Et større batteri er altid godt, - men er ekstraudstyret/elforbruget meget stort, kan det være nødvendigt at montere større "strømtank" = ekstra batteri. Bilen vil, under kørsel, tilføre dobbelt så meget kraft (Ah) til batterierne til senere forbrug (10% regelen) og så er der jo tilsvarende mere strøm at bruge af. 2 batterier sat sammen SKAL betegnes som et/en batteriblok. De skal være lige store og helst født samme dag = helt ens. Et "svagt" batteri smitter de andre. Forbindelseskablerne skal være lige lange og lige tykke (samme mm² som start-/generatorkabel) og forbruget/ladning skal ske via de yderste poler.


  • #7   15. dec 2010 Det er bare mærkeligt, for jeg bruger kun strøm til anlæg og min bagrude og lys. det burde ikke være så slemt mod batteriet.

  • #8   15. dec 2010 Nej men når frosten halvere dit batteris kapacitet, så blvier snakken pludselig en anden, så svare det til du har 4 forlygter og 2 elbagruder og 2 anlæg kørende jo smiley

  • #9   15. dec 2010 Brabus, hvad du hentyder til er, at den ene forstærker jeg har tærer batteriet for strøm og derved kan den have svært ved at starte morgener med frost??
    har ikke nogle andre elektriske komponenter som sådan, da det er en celica fra 90 smiley ..

    Men når du siger ladetid - den havde jo (som sagt) ingen problemer i foråret. Og kørte ikke længere dengang heller.


  • #10   16. dec 2010 Lad os tage et eksempel.

    Dit batteri er på eks. 70 Ah. så du kan altså bruge 70 Ampere i 1 time eller bruge 1 Ampere i 70 timer.

    Om sommeren bruger du måske lad os bare sige den æder 10A mens du køre og dit batteri når så ned på eks. 40Ah. næste gang du køre, høre du måske ikke højt musik og den lader så lidt op igen osv.
    dvs. du bevæger dig i batteriets top område.

    Men nu blvier det så vinter og dit batteri er måske ikke helt 100% godt og med frosten kommer det nok ned på kun at kunen give dig maks 30Ah.
    Dvs. nu kommer du ligepludselig ned i et område hvor du ikke har tilstrækkeligt med Ah. du rammer altså nul punktet og derfor oplever du nogen gange at du pludselig ikke har nok strøm på.

    Så det kan sagtens være dit batteri sammenholdt med frosten.

    Men du kan jo bare lave nogle målinger, eks. tag og mål spændingen om den lader som den skal og om din forstærker på fuld æde for den til at gå ned i spænding, fordi så har du fundet ud af at din generator ikke kan genererre nok strøm til både forstærker OG lade på samme tid som jeg tror er dit problem :o)
    Du kan derfor godt være heldig at kunne løse det med en større generator hvis det findes til din model.
    Men du kan også løse det med 2 batterier da du kan lade dobbelt så hurtigt på 2 batterier men stadig kun bruger den samme strøm.

    Og du køre jo ikke hele tiden så snart bilen startes på fuld skrue med anlæget, der vil jo være perioder hvor du køre og ikke høre musik eller måske høre det på et laverer nivaue hvor den så netop for tid til at lade på dine batterier.


Kommentér på:
Frost start

Annonce