{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.242 visninger | Oprettet:

Snydt af forhandler - Bil med fejl! {{forumTopicSubject}}

Har lige brug for lidt juridisk hjælp.. Har styr på det meste, men har brug for at få svar på det sidste og lign.

Købte en Mondeo til 16,500 Sprit nysynet, 1996 1,8

kiggede bilen det igennem som man nu kunne på kedelig grus og trist vejr..

MEN
nu efter lidt tid finder jeg fejl efter fejl smiley
Støddæmpere skulle have været skiftet i bag.. Fail ( Dog så fejler de umiddelbart ikke noget )
have været rustfri i bunden.. Fail, var bare malet over og nu kommer rusten igennem malingen smiley
Og desuden var de bagerstedæk på vej til at springe.. trådene var på vej ud af siden.. indvendigt.

Derudover så mener min egen mekaniker at katten måske er defekt.. :-S
Derudover skal termostat skiftes
Hjulleje foran
styrekugle og evt bærekugler..
Og den blev "nysynet" 5 min før jeg hentede bilen.. HAHAH

Føler mig rigtig dum lige.. Mest af alt fordi man stolede for meget på sælger, og fordi man ikke opdage det.

Hvordan skal jeg forholde mig.. Hvor meget kan jeg forvente at sælger "skal" lave?


Har overvejet at sende bilen til syn for at se om den overhovedet ville kunne gå igennem på lovligvis.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Snydt af forhandler - Bil med fejl!
  • #2   14. apr 2011 er bilen synet, kan du jo se hvor den er synet, også står den synshal på skideren !

    + forhandleren..hvis der er givet garanti på bilen


  • #3   14. apr 2011 mener vist af du har 2 eller 3 måneders garanti ved køb af bil ved forhandler,

  • #4   14. apr 2011 Hvor længe siden er det at du har købt den? Det kunne være du skulle tage ind til forhandleren og forlægge det. Og ellers må du jo køre den til FDM. Men

  • #5   14. apr 2011 du har ALTID 14 dages Returret !!

  • #6   14. apr 2011 Jamen, den er købt for ca 14 - 20 dage siden smiley

  • #7   14. apr 2011 Hvordan kan det være du ikke har opdaget det fejl med det samme ?
    hvis du kørte i bilen, ville du jo have fundet ud af det med hjullejen + div. andre ting.

    Ja, det undre jeg mig bare over. Ellers har du jo lært noget til næste gang smiley


  • #8   14. apr 2011 Mads P SE ANNONCE(R) !

    Nej det har man ikke. Kun på køb online eller ved dørsalg / Telefonsalg smiley

    hvis det er butik eller lign så er det en ekstra service som butikken ofte yder smiley


  • #9   14. apr 2011 Undskyld men for fanden så svar dog kun hvis i ved noget!

    Du har INGEN returret og INGEN krav på garanti, men du har 2 års reklamationsret!


  • #10   14. apr 2011 Nogle der har læst mit link?

  • #11   14. apr 2011 Jesper
    ved du om formodningsreglen gælder ved bilkøb?


  • #12   14. apr 2011 Gode råd de andre kommer med. Brug din reklamationsret. Uanset hvad forhandler harsagt eller lovet, er jeg ret sikker på du har reklamationsret i ca 2 år.
    og det er uanset om forhandleren kun lover garanti 3 måneder.


  • #13   14. apr 2011 Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret. I udgangspunktet er det forbrugeren, som vælger mellem ombytning eller reparation (se detaljerne i vores råd om købeloven).

    Garanti: er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.

    Formodningsregel: I købeloven er der en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det gør det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.


  • #14   14. apr 2011 Sorry men tag det lige roligt mester!!.

    købeloven

    Ved almindelig handel i en forretning har du:

    Ingen bytteret
    Ingen fortrydelsesret
    Ingen returret

    I det øjeblik du har betalt for varen er købet bindende.

    Der er dog undtagelser :

    Hvis forretningen skilter med bytte- eller returret.
    Hvis det fremgår af annoncer i dagspressen Tv ell. lignende.
    Hvis du får det skrevet på bonén.
    Hvis det er almindelig kendt at forretningen / kæden giver det.
    Hvis varen er forsynet med byttemærke.


    Bytteret betyder ikke at du kan få dine penge igen,
    kun at du kan få andre varer til en tilsvarende pris af det du bytter.


    Garanti forefindes kun hvis forhandleren / producenten giver det,
    En garanti må aldrig stille køber dårligere end købelovens 24 måneders reklamationsret.

    Reklamationsret:
    Ifølge købeloven har du 24 måneders reklamationsret,
    i de første 6 måneder er du godt stillet, da det her er forhandleren der
    skal bevise, at en eventuel fejl ikke var tilstede på købstidspunktet.
    I de næste 18 måneder er det dig, der skal bevise dette,
    og især ved elektronikkøb er dette faktisk en umulighed.
    Det er der desværre en del, mindre seriøse, EDB forhandlere der udnytter,
    og det gør de med stort held.

    Og det er LOVEN


  • #15   14. apr 2011 Skal vi lige få rettet nogle af de svar.
    1: Man har aldrig garanti på en brugt bil, med mindre det er aftalt og står på slutsedlen. Du har en reklamationsret der gælder i 24 måneder, der dækker de skjulte fejl der var til stede ved købet og som ikke var kendt. Sælger har bevisbyrden de første 6 måneder.
    Alle fejl der opstår indenfor de første 6 måneder falder ind under formodningsreglen, hvor det kan forventes fejlen også var til stede ved handlen.

    2: Man har ALDRIG 14 dages retur-ret på en køb foretaget ved ved almindelig handel, med mindre det er aftalt. Den retur-ret gælder KUN ved fjernsalg.

    De fejl du nævner er ikke nogen den kan bestå et almindeligt syn med. Kontakt sælger for at få udbedret alle de fejl, du har loven på din side.
    Tør væde med han siger der ikke er garanti på den, og derfor ikke noget han skal lave. Og som 95% af andre bilforhandlere siger han at så må i bare gå i retten. Og det siger han fordi han ved det er meget få mennesker der gider tage kampen op. Den type forhandlere ændre sig ikke før der er en der vælger at tage kampen op imod ham.

    Så start med at kontakte sælger, skriv alt ned hvad han siger og i aftaler.
    Kommer du ikke videre med ham skal du kontakte forbrugerrådet og en advokat.


  • #16   14. apr 2011 Lars og jesper
    I taler imod hinanden smiley


  • #17   14. apr 2011 Jeps, formodningsreglen gælder også ved bilkøb. Du har 2 års reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde, dvs. i princippet en garanti.


  • #18   14. apr 2011 Som der står i dit link, kan du ikke få rettet fejl man må kunne forvente er til stede ud fra bilens alder og brug.
    Men eftersom du har købt en bil der lige er synet, kan du med rette forvente den ikke har de fejl du beskriver, da det er fejl der gør den ikke ville kunne komme gennem et syn. Der er altså tale om mangler der i den grad kan karakteriseres som værende væsentlige.

    Holder på du skal tage kampen op.


  • #19   14. apr 2011 Når man køber en bil til 16,500kr, vil du næsten med garanti tabe en eventuel retsag.. Prisen er så lav, at man må forvente en del fejl og mangler.. Så accepter situationen, og kig dig bedre om en anden gang..

  • bilgejler .
    bilgejler . Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 227
    #20   14. apr 2011 forventer man at man kan købe en Ford som er 15 år gammel til 16500 kr som er son ny ???
    der er sku da altid fejl at finde på sådan en bil til den pris & alder. det må man da regne med.


  • #21   14. apr 2011 Lars H: En synsrapport er bestemt ikke en garanti for bilen ikke har mangler og fejl af væsentlig karakter.Om det skyldes synsmanden har været uduelig eller ej betyder intet har. Forhandleren står til ansvar overfor køber, og det er forhandlerens ansvar bilen ingen væsentlige mangler har.
    Den bil kan ikke gå gennem et syn i dag med de fejl, derfor har den væsentlige mangler som forhandleren skal udbedre.

    Så er der nogen der måske vil mene forhandleren var i god tro pga. den godkendte synsrapport. Men forhandleren er altså fagmanden og burde have styr på fejl. I en retssag er det ikke fagmanden der beskyttes, men køberen der handler uden for sit erhverv.

    Kør sag, du kan vinde den uden problemer og forhandleren får en lærestreg.


  • #22   14. apr 2011 Min mor stod i samme situation, Nysynet bil købt hos forhandler. Men den havde fejl ved syn som skulle rettes inden den var i lovlig stand. Det "glemte" forhandleren bare at fortælle hende... Indtil hun havde betalt den. Men han ville selvfælgelig gerne lave den for hende - mod betaling selvfølgelig.

  • #23   14. apr 2011 En forhandler kan da aldrig komme udenom de 6 mdr garanti, så skal den sælges som afhenter eller engros! Og folk herinde har da godt nok mange fine ideer. Hold da op, jeg havde nok valgt et andet forum, hvis jeg ønskede et svar jeg kunne bruge til noget.

  • #25   14. apr 2011 S B og Bilgejler: I har ret man med rette godt kan forvente en 15 år gammel ford til den pris har fejl. Og man har heller ikke krav på at få udbedret de fejl man med rette kan forvente ud fra alder og km-tal.
    Men når man køber en bil der er synet samme dag, kan man ikke forvente den har fejl af en karakter der gør den ikke burde have været godkendt.
    Der er tale om defekt styrekugle, hjulleje og evt. bærekugle. Fejl på styretøjet er ikke noget en ordentlig synsmand godkender da det er så let at opdage.


  • #26   14. apr 2011 Tak, jeg prøver at tage kampen op.
    Har en tid på Tirsdag næste uge hvor jeg får bilen gennemgået af mit foretrukneværksted også vil jeg fremlægge fejlene til forhandleren

    Vil starte med at TALE PÆNT ( Lars ) smiley

    Hvis han sætter fødderne i Jorden eller lign må jeg jo snakke med FDM og køre videre smiley


  • #27   14. apr 2011 Det var da utroligt..

    Hvornår har jeg sagt at jeg forventede en ny bil? ville jeg have en ny bil havde jeg købt en ny bil.. Men grundet studier har jeg købt brugt bil som jeg ikke skal "afdrage på"

    Det der irriterer mig mest er sku da alle de ting der er galt med den.. på trods af at den er "ny synet"


  • #28   14. apr 2011 Lars H: du tager fejl. Syn er ikke en dokumentation for den ikke har fejl, den er en dokumentation for der ikke er opdaget nogle fejl. Men reklamationsretten dækker skjulte fejl, altså de fejl hverken køber eller forhandler var bekendt med. Derfor også i denne sag.
    Lyder til du ikke har uddannelse indenfor forbrugerret.

    Mike: Meld lige tilbage med hvad hhv forhandler og FDM siger.


  • #29   4. maj 2011 Forhandleren tog bilen retur og jeg fik mine penge tilbage.

    Han satte først benene i jorden og strejkede..
    Men da div regler kom på bordet og jeg smed et stykke papir på bordet med udtaelser fra eget værksted / synshal måtte han jo erkende at de havde ikke så meget at skulle sige.

    Har efterfølgende fundet ud af at han opererer glædeligt med den lille enkeltmands synshal han mere eller mindre har som Nabo smiley

    Og at forhandleren faktisk har været i EB og har været på en eller anden side over No go.. Dårlig research fra min side af men så kan man bare lære at bruge Google en ekstra gang en anden gang smiley


  • #30   4. maj 2011 Super. Godt det endte som det gjorde.
    Håber du finder en ny og bedre bil.


Kommentér på:
Snydt af forhandler - Bil med fejl!

Annonce