{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.018 visninger | Oprettet:

ensretter diode? {{forumTopicSubject}}

jeg er ved at montere et relæ ind over mit tracksion control.

det skal virke sådan at når jeg slår tracksion control fra laver bilen højt turbotryk.

jeg har fundet ledningerne som skal trække relæet, men problemet er at mit tracksion control lys i indstrumentbordret lyser svagt når relæet trækker.

det jeg tænker er at der måske skal en ensretter/diode ind over så der ikke løber nogle krypespændinger tilbage fra relæet?

håber det er til at forstå lidt svært at skrive ned...
men vil det hjælpe med en ensretter/diode?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ensretter diode?
  • #1   8. jul 2011 ...mon ikke lysniveauet falder fordi du trykker for meget strøm? Den er jo ikke bygget til at trække et relæ der.

Du bør nok indskyde en transistor, og bruge den som open collector til at trække dit relæ. Så belaster du ikke traction control knappen...

• #2   8. jul 2011 Det skal selvfølgelig stå "trækker" og ikke "trykker" smiley

• #3   8. jul 2011 det jeg har brugt er et 30A rele fra mekonomen,
    har du evt et link til en collector?

jeg er selv elektriker, så er ikke helt blank, dog ikke specielt hård i svagstrøm

• #4   8. jul 2011 vil et relæ der kan trække 30A bruge mere i strøm end et relæ der kun skal trække 1A ?

• #5   8. jul 2011 Morten J: Ja, som regel vil et relæ som kan bære mere strøm have en kraftigere spole.

• #6   8. jul 2011 det relæet skal trække er kun min boostcontroler, som nok ikke bruger ret meget stræm..

er der et andet relæ der vil være bedre, eller noget helt andet?

• #7   8. jul 2011 vil en transistor kunne buges?

• #8   8. jul 2011 Kan det være den trækker stel til dit relæ gennem lampen i instrument brættet?

• #9   8. jul 2011 Ja, du skal bruge en NPN transistor. Du skal bruge den som "open collector", dvs du tilslutter den som følger:

Base: "kontakt indgang" - det skal formodstand på, og så skal signalet fra pæren ind her.
    Emiter: Tilsluttes til stel/ground/minus
    Collectoren: Tilsluttes til spolen på relæet.

Den anden side af spolen på relæet tilsluttes til + forsyningen. Når der er + på base-benet, vil transitoren lave stel (eller meget tæt på), når der ikke er plus på base-benet, er der ingen forbindelse til stel.

• #10   11. jul 2011 Og sæt lige en større modstand over Base-Emitter, så du får du ikke for en svævende Base. Hvis din Base for modstand er 1k ohm, så er en 10k ohm modstand fin til det. Den sørger for at der er stel på Basen når din transistor skal være OFF, også kaldet en pull down modstand.

• #11   11. jul 2011 Og, hvis din transistor skal trække et relæ, ville jeg sætte en diode (ensretter) parallelt med relæ spolen i modsat retning af polerne. Så der ikke kommer en spike tilbage i transistoren når relæet slåes fra.

• #12   11. jul 2011 Jeg kan godt lave et lille diagram og forslå komponenter du skal bruge. Skriv en pb.

• #13   11. jul 2011 Det kan ikke anbefales, at begynde at pull'e, når man kobler sig ind på et eksisterende kredsløb. Man har ingen idé om hvad der pludselig kommer til at sidde parallelt...

1Kohm er nok også lige i underkanten, medmindre man vælger en transister med hfe under 40-50 stykker. En normal transistor med hfe 100+ kan nøjes med ca 4Kohm modstand (300mA ved 13V, 4K, Vbe=1V, hfe=100).

Kommentér på:
ensretter diode?

Annonce