{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  v-power vs 92/95
  • #1   9. sep 2011 Ville ikke betale fra 92-99 fordi det skulle være bedre for motoren. Men motor med ønsket om en større komprosion er det ikke tosset.

    Min chippet og tunet golf 2 tændingsbanker hvis den ikke køre på høj oktan


  • #3   9. sep 2011 Han anbefalet mig bare at køre på v power også få den indstillet til det

  • #4   9. sep 2011 Chris B: Så er der ihvertfald noget du har misforstået. Mange steder i tyskland sælger de f. eks. 102 oktan. Og jo, der er forskel. Tændingsbanken forsvinder, og motoren tænder langt bedre ved høj oktan. Det er aldrig en skade til. Tværtimod.

  • #7   9. sep 2011 Det gør moderne motorstyringer jo selv vha. bankesensor, lambasonde osv. Det er kun ved tuning og programmerbar motorstyring decideret skal køres ind.

  • #8   9. sep 2011 lambda, sorry

  • #10   9. sep 2011 Min gamle 626 med en næsten std 2.0 liters motor kørte altså MÆRKBART bedre med 99 oktan.
    Så det med at man intet får ud af det er noget fis.... Højere oktan udløser bedre ydelse.
    Og den gamle Mazda blev sgu aldrig kørt ind til det smiley


  • #11   9. sep 2011
    Chris B
    Hvad fanden har dét med sagen at gøre? Hvor kommer diesel lige ind i billedet henne?


  • #13   10. sep 2011 jo højere oktantallet er, jo sværere er benzinen at antænde. fordelen ved det er du kan udnytte din kompression, da du kan nå at skyde stemplet helt op inden benzinen antænder.

    det er ikke sikkert det vil give bedre ydelse, mange har bare fået ind i hovedet det brænder rigtig godt og så er det bedre, men det kræver bilen er vant til at køre på det, eller at bilen er kørt ind med det. derudover er der tilsat additiver der renser motoren.


  • #14   10. sep 2011 og derfor vil man selvfølgelig udnytte brændstoffet bedre og køre længere på literen og mere ydelse hvis motoren er vant til det eller kørt ind til det smiley

  • #16   10. sep 2011 I mit tilfælde bliver bilen kørt ind til det hvis sådan men ja gider nemlig ikke skifte og give godt penge for brændstof hvis det ikk er bedre

  • #17   10. sep 2011 på min gamle carisma GDI var der mærkbar forskel i ydelsen, og samtidig gav det 0,8 - 1,1 km længere på literen.

    i min galant 2,5 V6 kan jeg også mærke stor forskel når jeg kaster V-power på istedet for 95 oktan.


  • #19   10. sep 2011 jeg kører altid frisk i bilen - så det er ikke på den konto der blev tjent hjem i carismaen, men nu er den også bygget til at køre på 101 oktan sådan en GDI bil.


    og 95% af tiden var det kærsten der kørte i den til og fra job / indkøb - og hun tankede aldrig så hun ved ikke hvad der kommer i tanken :O)


  • #20   10. sep 2011 Sukien går 8-10km stærkere på toppen og lidt bedre brændstof økonomi .. Har dog ikke helt regnet på om det opvejer den extra pris

  • #21   10. sep 2011 OO==[][]==OO 4ever !

    Citat:
    Det gør moderne motorstyringer jo selv vha. bankesensor, lambasonde osv. Det er kun ved tuning og programmerbar motorstyring decideret skal køres ind.

    Der tager du fejl som alle andre der tror at banke sensore er til SELV at justere sig ind til det oktan tal man køre på.

    Banke sensorene er KUN til for at kompensere for at du køre på for lav oktan og vi lderfor konstant køre på grænsen og motoren vil køre varmere af at gøre det på denne måde.

    En motor SKAL indstilles til at køre på eks. 99 Oktan for at kunne udnøtte oktanet.
    Selve benzinen "yder" jo ikke i sig selv mere fordi den er høj oktan, det er udelukkende et spørgsmpl om at du med den højere oktan kan køre med en mere agresiv tænding og moderne motorstyringer justere ikke sig selv ind til en højere oktan end den er sat til fra fabrikken af blot fordi den ikke tændings banker, de er sat til et bestemt oktan tal fra fabrikken.
    NOGLE kan så selv via en sensor i tanken måle hvad dette kan være, eks. Mazda 3 MPS mener jeg, men det er kun hvis du smider eks. 92 oktan på den at den så siger ok, her skal jeg så stilles ind til 92, men det er altså ikke bankesensorene der gør dette, de er udelukkende en sikkerheds sensor på om motoren "uforudsættelsigt" kommer til at banke og dermed kan stilles væk fra tændings banken, men den vil konstant prøve at komem tilbage til udgangs punktet og derfor stå og køre lige op og ned at tændings banken som medførre en højere varme udvikling i motoren.
    Sorry men det er ren og skær Placeboeffekt med mindre motoren indstilles til at køre på 99 Oktan eller selv kan detektere dette, men det er de færreste som selv kan "se" højere oktan end 95 og selv indstille sig til dette, det er udelukkende mellem 95 og 92 de selv kan indstille sig til.


  • #22   10. sep 2011 Hvorfor er der ikke nogen der undersøger hvad forskeld der er på ex oktan 95 og 99.
    Her tænker jeg på tænding, brandhastighed og selvantændelse mm.


  • #23   10. sep 2011 Ok Ok OK... men det er sku lidt komplekst....

  • #24   10. sep 2011 Min gamle Seat Leon 2.0 TFSI kunne køre 246 km/t med V-Power og 257 km/t med 105 oktan i tyskland. Det var på vej hjem fra Nurburg ring jeg prøvede de 2 slags benzin. Så der er da forskel

  • #25   10. sep 2011 Christian H

    Det kan lige så godt have noget at gøre med vejfriktion, medvind osv osv.
    Men det er ikke utænkeligt at netop de hurtige special biler er lavet til at yde sit maksimale på høj oktan, men det helt sikkert ikke tilfældet med helt alm. biler med 1.3-1.6-2.0 osv. GTIere og lign. måske men ikke de andre.
    Men det vil som regel ALTID stå i instruktions bogen ved hvilket oktan tal bilen yder sit maksimale.
    Står der ved eks. 98 elelr 99 Oktan, så er det klart, men står der ved 95, så får man ikke noget ud af at fylde højere oktan på.
    Men jeg ved også at de store Mercedeser er lavet til at yde deres maksimale på 98 Oktan. eks. E63 AMG og lign. så det der egentlig sker er blot at de i DK når de køre på 95 Oktan ikke yder det maksimale som de er opgivet til at kunne.

    Så man får ikke MERE, men får blot det som de er opgivet til at kunen klare. :o)


  • #26   10. sep 2011 Fik målt min gamle bmw på både 95 og 99 vpower begge fra shell.

    På 95 blev den målt til 246hk og 308nm

    og på vpower 257hk og 320nm

    Så lidt giver det da, men tvivler på man kører længere på literen af den grund


  • #27   10. sep 2011 Gamle biler så som eks. BMW fra midt 80erne og op til 90erne, er alle lavet til at køre på 98 Oktan, derfor får man selvf- en forøgelse i hypper der, det siger sig selv, men det er atlså ikke en forøgelse, det er blot genvunde hypper som resultat af at de yder mindre på 95 oktan.

    Så ja hvis bilen er lavet til at køre på 98 som rigtig var, så har man blot ved at køre på 95 Oktan aldrig haft de fulde effekt.
    Og ja der er ofte langt fra de opgivne tal til de faktiske.

    Faktum er at det er IKKE benzinen elelr Oktanen i sig selv der giver mere effekt, det er udelukkende tændingen der kan avancere mere eller mindre, på ældre biler fra en tid hvor 98 Oktan var at finde på hver en tank, her vil man opleve en forsæl da de jo fra fabrikken er lavet til 98 Oktan.
    Men på nyere biler som er lavet til eks. 95 oktan, her vil resultattet være nada.

    Så glem nu alt det mystik omkring den benzin, den er kun et midel til at få "motoren" til at yde mere hvis motoren indstilles eller i forvejen er designet til 98 oktan.

    Biler der før skulle køre på 98 Oktan, de køre i dag blot med en anelse tændingsbanken som blvier kompenseret med bankefølerne, mange har ikke fået stillet dem om til 95 Oktan og derfor oplever mange at de får en effekt på ældre biler, me nfaktum er jo blot at man får det tabte tilbage.


  • #28   10. sep 2011 Ævl og overtro

  • #29   10. sep 2011 jeg har kun brugt v-power på mine turbo slæder da detr er der der er størst mærkbar forskæld syndtes jeg smiley
    men der virker det så os rigtig fint ,,,,,,


  • #30   10. sep 2011 Nogle nyere biler kører ikke ret godt på oktan 95, arbejds kollega har en 2006(mener jeg) opel vectra, den kører ujævn med 95, nok mest fordi den måske er beregnet til højere oktan, men ved det ikke, han mærker tydelig forskel når den får højere oktan.

    Jeg kører kun med v-power på min supra, mest for ekstra sikkerhed, da jeg også har oplevet en del forskel af kvalliteten af oktan 95, alt efter hvor man tanker.
    Den kunne nu sagtens kører på oktan 95, hvis den bare bliver justeret til det.


  • #31   10. sep 2011 kør bare på 92-95 oktan,-det giver mere arbejde til mekanikerne og øger beskæftigelsen:-)

  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
    #32   10. sep 2011 Der er godt nok mange kloge hoveder her !
    Faktum er at oktantallet (eller RON og MON som vi anvender i raffinaderibranchen) intet har at gøre med effekt, men udelukkende er et tal for hvornår benzin selvantænder.
    Hvis en motor er indstillet til et oktantal for man absolut intet ud af at tanke højere oktan,
    At man kan mærke forskel når man tanker V-Power kan skyldes flere ting som fex "Placeboeffekt" eller at man ikke køre lange ture så koks ikke køres af (V-Powers additiv skulle efter sigende fjerne dette!!)
    Mange af dem der kan mærke forskel kommer med udokumenterede sammenligninger, hvor vind, vejr og kørestil kan have større indflydelse.

    Der findes kun en måde at måle oktantallet på og der findes ikke en sensor der kan måle det på nogen motor der køre på gaden. Skulle det være tilfældet at nogen kender til sådan en sensor vil jeg meget gerne høre om det, så vi kan skifte vores tonstunge oktanmåler ud på mit laboratorium.

    Jeg påstår ikke at der ikke er forskel på den benzin i tanker, men det er udelukkende på additiver for råbenzinen til Sjælland og øerne laves af os og leveres til alle benzinselskaber.

    Søren
    Laboratoriechef Statoil Refining Denmark A/S


  • #33   10. sep 2011 så I leverer også benzin til Shell?

    den må du sq længere ud på landet med - ellers kom med noget dokumentation der beviser det modsatte.


  • #34   10. sep 2011 Sådan... Nu er denne benzin tråd ved at tage en interessant drejning.

    Søren L
    Kan vi få dig til at belyse hvad der er af fysiske forskelle på 95 og 99 oktan.


  • #35   10. sep 2011
    Søren L; Kør du bare på 92 oktan så:-)


  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
    #36   10. sep 2011 Jeg behøver sgu da ikke dokumentere noget som helst! Statoil Refining Denmark levere al benzin på Sjælland og Øerne. Hvor skulle det ellers komme fra?

    De fysiske forskelle på forskellige oktantyper ligger i selvantændelses tidspunktet. Men der er jo også andre forskelle. Fex laves der forskellig bezin afhængig af årstider og geografisk område.

    Og så tilsætter de enkelte firmaer jo deres eget additiv som de mener gør deres benzin bedst

    Og nej, jeg køre ikke på 92 oktan men på 50 Cetan for jeg køre på diesel smiley
    Men jeg kørte på 92 på min C5 der havde automatisk bankesensor. Jeg kunne ikke mærke forskel på oktantal men kunne tilgengæld mærke et mindre forbrug d jeg tankede benzin med 10% ethanol i Tyskland!


  • #37   10. sep 2011 Søren L; Du må gerne lige forklare hvordan motorstyringen reagerer når motoren tændingbanker...

  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
    #38   10. sep 2011 Nu er jeg jo ikke mekaniker, så det vil jeg ikke rode mig ud i. Jeg holder mig til mine kompetancer!

    Men uanset din motorstyring regulere din tændingstidspunkt, giver det ikke mere effekt. Effekt = Kjoule og det er fuldkommen det samme i benzin om det er 88 oktan eller 102


  • #39   10. sep 2011 nej netop-og derfor skal du holde dig fra gi råd som potentielt skader motor og katalysator....



  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
    #40   10. sep 2011 Jeg synes du skal læse mine indlæg igen. Jeg giver ikke råd. Jeg kommer bare med nogle facts på benzin specs som en masse der ikke har den fjerneste viden om benzi prøver at gøre sig klog på

  • #41   10. sep 2011 Jeg kører op mod 50-70 km længere pr. tankfuld, når jeg tanker V-power. Og synes også, at jeg har lidt bedre optræk og mere jævn motorgang.



  • #42   10. sep 2011 Søren L; folk som ikke ved en skid om biler læser det som om det er ligemeget om de tanker 92 elle 99 oktan

  • Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    okt 2008

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
    #43   10. sep 2011 Folk der ikke ved en skid om biler er næppe på bilgalleriet!

  • #44   10. sep 2011 der tager du fejl Søren... der er mange som er nye mht biler her på BG, og også nogle som ikke kender forskel på benzin og diesel.

  • #45   10. sep 2011 Jeg har ikke noget problem med at forstå hvad Søren L
    skriver......


  • #46   10. sep 2011 Stoler ikke på søren :-), fordi deres oktan 95 på statoil er satme ikke så god som oktan 95 på shell, og det kan jeg bevise...

    Det sås tydeligt på min gamle starlet turbo med knock sensor koblet til min motorstyring.

    Og jeg prøvede flere gange, på 2 forskellige tankstationer i vejle.


  • #47   10. sep 2011 Rasmus P; hvis du ikke fatter ironi har du et problem;-)

  • #48   10. sep 2011 Finder det lidt suspekt at en laboratorie chef ikke har styr på sine præfikser.. smiley

    Kilo skrevet med stort K? Det er så stor en dødssynd at det ikke er en fejl man laver smiley


  • #49   10. sep 2011 Jeg har ikke noget problem med det som Søren skriver.
    Quote Søren:
    De fysiske forskelle på forskellige oktantyper ligger i selvantændelses tidspunktet. Men der er jo også andre forskelle. Fex laves der forskellig bezin afhængig af årstider og geografisk område.
    Og så tilsætter de enkelte firmaer jo deres eget additiv som de mener gør deres benzin bedst.

    K-FINN
    Måske hæver de additiver som Shell propper i deres oktan 95 den en grad eller 2 hvor Statoils oktan 95 forbliver 95....




  • #50   10. sep 2011 Og for lige at trække "Søren Laboratoriechef Statoil Refining Denmark A/S" mere ned, så er kJ ikke en enhed for effekt, men en enhed for energi... SI-Enheden for effekt er W. smiley

    i call trololololol


  • #51   10. sep 2011 1342: Ja et eller andet er der til forskel, det er 100% sikker.

  • #53   11. sep 2011 ///M Turbo

    Citat:
    99 oktan forøger effekten ved chippning.. Men den vil køre væsentlig bedre på 99 oktan, stor set uanset hvilken bil du har.

    Du modsiger dig selv, først siger du at det er "99 Oktan" som øger effeken og længere nede siger du at den kun er med til at gøre en mere agresiv tænding muligt som er den faktiske årsag for den effekt man får.

    Men det er det sidste der er korrekt.
    Indstillede man bilens tænding til at køre på 95 Oktan, så får man ALDRIG noget som helst ud af at køre på 99 Oktan, da det er tændings indstillingen der bestemmer den øget effekt.
    99 Oktan giver bare "Muglihed" for at cippe sig til et tændings tidspunkt som giver dig mere effekt.

    Banke sensore er IKKE til at bestemme Oktantal, det er KUN en sikkerheds foranstaltning på bilerne for at de ikek skal tændings banke.
    Og det er ikke hensigten at bankesensorene skal kompensere for et for lavt Oktan tal, det skader motoren på længere sigt fordi den konstant prøver at stille sig til en strængere tændings indstilling end den for lave oktan benzin kan klare uden tændings banken, for at opdage dette, kræver det at den komemr så tæt på tændings banken at den rent faktisk opstår kort varigt og forbrænding med tændingsbanken = større omsætning af forbrændingen til varme udvikling end til energi i motoren.
    Ergo køre motoren varmere som kan skade både katalysator og motor.

    Uanset hvor kloge vi vil gøre motorene, så vil de altid have en forud indstillet "maks" tænding ved et bestemt oktantal som udgangspunkt.
    Hvis dette er eks. 99 Oktan, så "får" man ikke mere ud af at køre på 99 Oktan, så får man blot det som bilen er opgivet til at yde ved NETOP dette oktan tal.
    Hvis bilen er indstillet til at køre på "maks" 95 Oktan, så vil man INGEN effekt få ud af at tanke 99 Oktan, da det udelukkende er Tændingen der bestemmer effekten = REN plasibo effekt, det er ikke rocket science, det er naturloven.
    Måske har Shells 99 Oktan nogle bedre tilsætnings stoffer som motoren køre længere eller kortere på litteren af, men det er IKKE oktan tallets skyld.

    Jeg er ret sikker på at en Mazda 3 eller 6 MPS faktisk har et oktan tals sensor system, aner ikke hvordan det virkerm men mener at have læst at den selv kan finde ud af hvad oktan der er i tanken og det er IKKE via dens banke sensore, det er stadig blot et sikkerheds system og ikke et fin justerings system.
    Men det kan folk der kender en Mazda MPS sikkert vide mere om.


  • #54   11. sep 2011 Dvs hvis jeg justere min starlet lige til grænsen på min knocksensor, på oktan 95 og ruller den, putter så 99 på, og prøver rulle den igen, så vil den lave de samme hk ?

  • #56   12. sep 2011 Tror i misforstår mig.

    Det er jo ikke jeres bankesensore der siger hey nu kan vi køre på 99 Oktan og rykker den frem, HVIS bilen er sat til i styringen at køre på 95 Oktan, så rykkes tændingen ikke længere frem end til hvad den vil kunne klare på 95 Oktan. ellers var der jo netop INGEN grund til overhoved at have noget med tændings indstillingen i en motorstyring.
    Motorstyringer er ikke lavet sådan at de bare skal rykke tændingen frem indtil den banker og så lige et nyk tilbage, den er jo i øvrigt under konstant ændring hele tiden og skulle derfor så hele tiden justere frem og tilbage (i det små) for at komme tæt på tændings banken og væk fra det igen, se det er noget vrøvl.
    Men vi mener nok det samme.

    Nu nævnes der også konstant biler som er lavet til at kunne køre på 98 Oktan, hvorfor i klart ser en ændring, men prøv lige at tage en dødelig 1.6er et eller andet familie kontainer fra eks. 2010 som Hr. og Fru Danmark køre i, de er jo ikke lavet til at køre på 98/99 Oktan efter 98 Oktan udgik.

    Derfor får disse biler intet ud af at køre på 99 Oktan.
    Men klart en bil som eks. en Cupra er sikekr ab fabrik lavet til at yde mere på højoktan, men det er langt fra standarten jo.

    I så fald så må du forklare mig hvorfor jeg eks. på min Mercedes BÅDE har bankesensore OG et sted hvor jeg kan bestemme om bilen skal køre på 95 eller 98 Oktan.
    OG hvorfor der så står at det netop IKKE er menignen med bankesensorene at de skal kompensere for et for lavt oktantal da motoren så køre varm.

    Du kan jo selv læse lidt om sagen her på side 2 under udråbstegnet i advarselstrekanten:
    http://www.w124-zone.com/downloads/MB%20CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/15-2153.pdf

    Jeg kan med små stik, ændre hvad benzin jeg vil køre på og der står at bankesensorene IKKE er beregnet til at kompensere for et for lavt oktantal i forhold til motorstyringen fast indstillet maks tænding.
    Jeg kan derfor uden at skulle mappe, bare hive det lille stik af og sætte et nyt på (yes sir bil fra 1990) ikke så meget pis, vi skifter bare et stik og så køre vi på lav oktan hvis det er det man vil, men så midster man selvfølgelig også nogle hypper.
    Men det er et bevis på at selvom bilen har banke sensore er det altså IKKE hensigten med disse at de skal kompensere for at du køre på eks. 95 Oktan når styringen er sat til at køre på 98 Oktan.


  • #57   12. sep 2011 Nu er det jo ikke altid at max Cylinder tryk (BMEP) er højest med en tænding lige før motoren begynder at tændingsbanke.



  • #58   12. sep 2011 1342 F

    Hvorfor det også er væsentligt at pointere at det ikke altid er her at tændingen er stillet optimalt og man dermed kan sige at så rykker vi den bare et fast antal grader tilbage og derfor eliminere hele iden med at det skulle være på grundlag af tændings banken man justerede sin tænding og ikke som jeg siger et "fast" sted i motorstyringen. smiley
    Tændingen skal jo også være forskællig alt efter hvor i omdrejnignerne vi befinder os kontra ydelse.


Kommentér på:
v-power vs 92/95

Annonce