3.207 visninger
|
Oprettet:
v-power vs 92/95 {{forumTopicSubject}}
Godaften bg
Var lige nede ved min mekaniker idag med nissanen og han ville anbefale mig at køre på v power men fik aldri spurt hvorfor. Men er det bedre for motoren eller hvad er formålet
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.067
Min chippet og tunet golf 2 tændingsbanker hvis den ikke køre på høj oktan
aug 2004
Følger: 56 Følgere: 36 Biler: 24 Emner: 158 Svar: 289
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
feb 2007
Følger: 125 Følgere: 123 Biler: 4 Emner: 313 Svar: 1.777
Så det med at man intet får ud af det er noget fis.... Højere oktan udløser bedre ydelse.
Og den gamle Mazda blev sgu aldrig kørt ind til det
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
Chris B
Hvad fanden har dét med sagen at gøre? Hvor kommer diesel lige ind i billedet henne?
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 11 Emner: 88 Svar: 487
det er ikke sikkert det vil give bedre ydelse, mange har bare fået ind i hovedet det brænder rigtig godt og så er det bedre, men det kræver bilen er vant til at køre på det, eller at bilen er kørt ind med det. derudover er der tilsat additiver der renser motoren.
dec 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Biler: 11 Emner: 88 Svar: 487
aug 2004
Følger: 56 Følgere: 36 Biler: 24 Emner: 158 Svar: 289
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
i min galant 2,5 V6 kan jeg også mærke stor forskel når jeg kaster V-power på istedet for 95 oktan.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
og 95% af tiden var det kærsten der kørte i den til og fra job / indkøb - og hun tankede aldrig så hun ved ikke hvad der kommer i tanken :O)
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.911
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Citat:
Det gør moderne motorstyringer jo selv vha. bankesensor, lambasonde osv. Det er kun ved tuning og programmerbar motorstyring decideret skal køres ind.
Der tager du fejl som alle andre der tror at banke sensore er til SELV at justere sig ind til det oktan tal man køre på.
Banke sensorene er KUN til for at kompensere for at du køre på for lav oktan og vi lderfor konstant køre på grænsen og motoren vil køre varmere af at gøre det på denne måde.
En motor SKAL indstilles til at køre på eks. 99 Oktan for at kunne udnøtte oktanet.
Selve benzinen "yder" jo ikke i sig selv mere fordi den er høj oktan, det er udelukkende et spørgsmpl om at du med den højere oktan kan køre med en mere agresiv tænding og moderne motorstyringer justere ikke sig selv ind til en højere oktan end den er sat til fra fabrikken af blot fordi den ikke tændings banker, de er sat til et bestemt oktan tal fra fabrikken.
NOGLE kan så selv via en sensor i tanken måle hvad dette kan være, eks. Mazda 3 MPS mener jeg, men det er kun hvis du smider eks. 92 oktan på den at den så siger ok, her skal jeg så stilles ind til 92, men det er altså ikke bankesensorene der gør dette, de er udelukkende en sikkerheds sensor på om motoren "uforudsættelsigt" kommer til at banke og dermed kan stilles væk fra tændings banken, men den vil konstant prøve at komem tilbage til udgangs punktet og derfor stå og køre lige op og ned at tændings banken som medførre en højere varme udvikling i motoren.
Sorry men det er ren og skær Placeboeffekt med mindre motoren indstilles til at køre på 99 Oktan eller selv kan detektere dette, men det er de færreste som selv kan "se" højere oktan end 95 og selv indstille sig til dette, det er udelukkende mellem 95 og 92 de selv kan indstille sig til.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Her tænker jeg på tænding, brandhastighed og selvantændelse mm.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
okt 2003
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Svar: 105
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Det kan lige så godt have noget at gøre med vejfriktion, medvind osv osv.
Men det er ikke utænkeligt at netop de hurtige special biler er lavet til at yde sit maksimale på høj oktan, men det helt sikkert ikke tilfældet med helt alm. biler med 1.3-1.6-2.0 osv. GTIere og lign. måske men ikke de andre.
Men det vil som regel ALTID stå i instruktions bogen ved hvilket oktan tal bilen yder sit maksimale.
Står der ved eks. 98 elelr 99 Oktan, så er det klart, men står der ved 95, så får man ikke noget ud af at fylde højere oktan på.
Men jeg ved også at de store Mercedeser er lavet til at yde deres maksimale på 98 Oktan. eks. E63 AMG og lign. så det der egentlig sker er blot at de i DK når de køre på 95 Oktan ikke yder det maksimale som de er opgivet til at kunne.
Så man får ikke MERE, men får blot det som de er opgivet til at kunen klare. :o)
jul 2003
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 47 Svar: 3.494
På 95 blev den målt til 246hk og 308nm
og på vpower 257hk og 320nm
Så lidt giver det da, men tvivler på man kører længere på literen af den grund
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Så ja hvis bilen er lavet til at køre på 98 som rigtig var, så har man blot ved at køre på 95 Oktan aldrig haft de fulde effekt.
Og ja der er ofte langt fra de opgivne tal til de faktiske.
Faktum er at det er IKKE benzinen elelr Oktanen i sig selv der giver mere effekt, det er udelukkende tændingen der kan avancere mere eller mindre, på ældre biler fra en tid hvor 98 Oktan var at finde på hver en tank, her vil man opleve en forsæl da de jo fra fabrikken er lavet til 98 Oktan.
Men på nyere biler som er lavet til eks. 95 oktan, her vil resultattet være nada.
Så glem nu alt det mystik omkring den benzin, den er kun et midel til at få "motoren" til at yde mere hvis motoren indstilles eller i forvejen er designet til 98 oktan.
Biler der før skulle køre på 98 Oktan, de køre i dag blot med en anelse tændingsbanken som blvier kompenseret med bankefølerne, mange har ikke fået stillet dem om til 95 Oktan og derfor oplever mange at de får en effekt på ældre biler, me nfaktum er jo blot at man får det tabte tilbage.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.559
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
men der virker det så os rigtig fint ,,,,,,
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
Jeg kører kun med v-power på min supra, mest for ekstra sikkerhed, da jeg også har oplevet en del forskel af kvalliteten af oktan 95, alt efter hvor man tanker.
Den kunne nu sagtens kører på oktan 95, hvis den bare bliver justeret til det.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
okt 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
Faktum er at oktantallet (eller RON og MON som vi anvender i raffinaderibranchen) intet har at gøre med effekt, men udelukkende er et tal for hvornår benzin selvantænder.
Hvis en motor er indstillet til et oktantal for man absolut intet ud af at tanke højere oktan,
At man kan mærke forskel når man tanker V-Power kan skyldes flere ting som fex "Placeboeffekt" eller at man ikke køre lange ture så koks ikke køres af (V-Powers additiv skulle efter sigende fjerne dette!!)
Mange af dem der kan mærke forskel kommer med udokumenterede sammenligninger, hvor vind, vejr og kørestil kan have større indflydelse.
Der findes kun en måde at måle oktantallet på og der findes ikke en sensor der kan måle det på nogen motor der køre på gaden. Skulle det være tilfældet at nogen kender til sådan en sensor vil jeg meget gerne høre om det, så vi kan skifte vores tonstunge oktanmåler ud på mit laboratorium.
Jeg påstår ikke at der ikke er forskel på den benzin i tanker, men det er udelukkende på additiver for råbenzinen til Sjælland og øerne laves af os og leveres til alle benzinselskaber.
Søren
Laboratoriechef Statoil Refining Denmark A/S
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
den må du sq længere ud på landet med - ellers kom med noget dokumentation der beviser det modsatte.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Søren L
Kan vi få dig til at belyse hvad der er af fysiske forskelle på 95 og 99 oktan.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
Søren L; Kør du bare på 92 oktan så:-)
okt 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
De fysiske forskelle på forskellige oktantyper ligger i selvantændelses tidspunktet. Men der er jo også andre forskelle. Fex laves der forskellig bezin afhængig af årstider og geografisk område.
Og så tilsætter de enkelte firmaer jo deres eget additiv som de mener gør deres benzin bedst
Og nej, jeg køre ikke på 92 oktan men på 50 Cetan for jeg køre på diesel
Men jeg kørte på 92 på min C5 der havde automatisk bankesensor. Jeg kunne ikke mærke forskel på oktantal men kunne tilgengæld mærke et mindre forbrug d jeg tankede benzin med 10% ethanol i Tyskland!
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
okt 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
Men uanset din motorstyring regulere din tændingstidspunkt, giver det ikke mere effekt. Effekt = Kjoule og det er fuldkommen det samme i benzin om det er 88 oktan eller 102
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
okt 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
jan 2009
Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 152 Svar: 3.175
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
okt 2008
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 51
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.388
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
skriver......
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
Det sås tydeligt på min gamle starlet turbo med knock sensor koblet til min motorstyring.
Og jeg prøvede flere gange, på 2 forskellige tankstationer i vejle.
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 838
Kilo skrevet med stort K? Det er så stor en dødssynd at det ikke er en fejl man laver
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Quote Søren:
De fysiske forskelle på forskellige oktantyper ligger i selvantændelses tidspunktet. Men der er jo også andre forskelle. Fex laves der forskellig bezin afhængig af årstider og geografisk område.
Og så tilsætter de enkelte firmaer jo deres eget additiv som de mener gør deres benzin bedst.
K-FINN
Måske hæver de additiver som Shell propper i deres oktan 95 den en grad eller 2 hvor Statoils oktan 95 forbliver 95....
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 838
i call trololololol
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Citat:
99 oktan forøger effekten ved chippning.. Men den vil køre væsentlig bedre på 99 oktan, stor set uanset hvilken bil du har.
Du modsiger dig selv, først siger du at det er "99 Oktan" som øger effeken og længere nede siger du at den kun er med til at gøre en mere agresiv tænding muligt som er den faktiske årsag for den effekt man får.
Men det er det sidste der er korrekt.
Indstillede man bilens tænding til at køre på 95 Oktan, så får man ALDRIG noget som helst ud af at køre på 99 Oktan, da det er tændings indstillingen der bestemmer den øget effekt.
99 Oktan giver bare "Muglihed" for at cippe sig til et tændings tidspunkt som giver dig mere effekt.
Banke sensore er IKKE til at bestemme Oktantal, det er KUN en sikkerheds foranstaltning på bilerne for at de ikek skal tændings banke.
Og det er ikke hensigten at bankesensorene skal kompensere for et for lavt Oktan tal, det skader motoren på længere sigt fordi den konstant prøver at stille sig til en strængere tændings indstilling end den for lave oktan benzin kan klare uden tændings banken, for at opdage dette, kræver det at den komemr så tæt på tændings banken at den rent faktisk opstår kort varigt og forbrænding med tændingsbanken = større omsætning af forbrændingen til varme udvikling end til energi i motoren.
Ergo køre motoren varmere som kan skade både katalysator og motor.
Uanset hvor kloge vi vil gøre motorene, så vil de altid have en forud indstillet "maks" tænding ved et bestemt oktantal som udgangspunkt.
Hvis dette er eks. 99 Oktan, så "får" man ikke mere ud af at køre på 99 Oktan, så får man blot det som bilen er opgivet til at yde ved NETOP dette oktan tal.
Hvis bilen er indstillet til at køre på "maks" 95 Oktan, så vil man INGEN effekt få ud af at tanke 99 Oktan, da det udelukkende er Tændingen der bestemmer effekten = REN plasibo effekt, det er ikke rocket science, det er naturloven.
Måske har Shells 99 Oktan nogle bedre tilsætnings stoffer som motoren køre længere eller kortere på litteren af, men det er IKKE oktan tallets skyld.
Jeg er ret sikker på at en Mazda 3 eller 6 MPS faktisk har et oktan tals sensor system, aner ikke hvordan det virkerm men mener at have læst at den selv kan finde ud af hvad oktan der er i tanken og det er IKKE via dens banke sensore, det er stadig blot et sikkerheds system og ikke et fin justerings system.
Men det kan folk der kender en Mazda MPS sikkert vide mere om.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Det er jo ikke jeres bankesensore der siger hey nu kan vi køre på 99 Oktan og rykker den frem, HVIS bilen er sat til i styringen at køre på 95 Oktan, så rykkes tændingen ikke længere frem end til hvad den vil kunne klare på 95 Oktan. ellers var der jo netop INGEN grund til overhoved at have noget med tændings indstillingen i en motorstyring.
Motorstyringer er ikke lavet sådan at de bare skal rykke tændingen frem indtil den banker og så lige et nyk tilbage, den er jo i øvrigt under konstant ændring hele tiden og skulle derfor så hele tiden justere frem og tilbage (i det små) for at komme tæt på tændings banken og væk fra det igen, se det er noget vrøvl.
Men vi mener nok det samme.
Nu nævnes der også konstant biler som er lavet til at kunne køre på 98 Oktan, hvorfor i klart ser en ændring, men prøv lige at tage en dødelig 1.6er et eller andet familie kontainer fra eks. 2010 som Hr. og Fru Danmark køre i, de er jo ikke lavet til at køre på 98/99 Oktan efter 98 Oktan udgik.
Derfor får disse biler intet ud af at køre på 99 Oktan.
Men klart en bil som eks. en Cupra er sikekr ab fabrik lavet til at yde mere på højoktan, men det er langt fra standarten jo.
I så fald så må du forklare mig hvorfor jeg eks. på min Mercedes BÅDE har bankesensore OG et sted hvor jeg kan bestemme om bilen skal køre på 95 eller 98 Oktan.
OG hvorfor der så står at det netop IKKE er menignen med bankesensorene at de skal kompensere for et for lavt oktantal da motoren så køre varm.
Du kan jo selv læse lidt om sagen her på side 2 under udråbstegnet i advarselstrekanten:
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%20CD/W124/w124CD1/Program/Engine/104/15-2153.pdf
Jeg kan med små stik, ændre hvad benzin jeg vil køre på og der står at bankesensorene IKKE er beregnet til at kompensere for et for lavt oktantal i forhold til motorstyringen fast indstillet maks tænding.
Jeg kan derfor uden at skulle mappe, bare hive det lille stik af og sætte et nyt på (yes sir bil fra 1990) ikke så meget pis, vi skifter bare et stik og så køre vi på lav oktan hvis det er det man vil, men så midster man selvfølgelig også nogle hypper.
Men det er et bevis på at selvom bilen har banke sensore er det altså IKKE hensigten med disse at de skal kompensere for at du køre på eks. 95 Oktan når styringen er sat til at køre på 98 Oktan.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Hvorfor det også er væsentligt at pointere at det ikke altid er her at tændingen er stillet optimalt og man dermed kan sige at så rykker vi den bare et fast antal grader tilbage og derfor eliminere hele iden med at det skulle være på grundlag af tændings banken man justerede sin tænding og ikke som jeg siger et "fast" sted i motorstyringen.
Tændingen skal jo også være forskællig alt efter hvor i omdrejnignerne vi befinder os kontra ydelse.
v-power vs 92/95