{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.150 visninger | Oprettet:

hældt benzin på dieselbil hjælp {{forumTopicSubject}}

Min kammerat skulle have kørt sin bil til syn og så dem der kørte op med den har fyldt benzin på i stedet for diesel og så kørte de på motorvejen smiley så nu er den helt død. Det er en Opel Vectra B 2,0 DTI 16V, hvad sker der ved det? og hvad skal der skiftes udover brændstoffilter og så tanken som skal tømmes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hældt benzin på dieselbil hjælp
  • #1   18. jan 2012 Det hedder ny kværn...

  • #2   18. jan 2012 det er ikke en commonrail vel?

  • #3   18. jan 2012 puha,det lyder ikke godt,men den skal på værksted,og så må de se om de kan få gang i den

  • #4   18. jan 2012 Vil også mene ny motor, da diesel kører med højere kompression end benzin.

    Det kan gå at hælde diesel på benziner da diesel ikke tænder lige så nemt.


  • #6   18. jan 2012 hele systemet skal tømmes
    men den er ikke god den der.
    og der står også DIESEL PÅ tank klappen


  • #7   18. jan 2012 Så snart blandingen indeholder for meget benzin, bliver dieselmotoren ikke smurt ordenligt, og pumpen er formentligt også færdig.

  • #8   18. jan 2012 fyldte en gang 10 liter benzin på min gamle mercedes w124 250D den var heldigvis helt tør og jeg opdagede det på tankstationen så fyldte jeg den bare helt op med diesel og kørte videre, den køre den dag idag med samme motor, men er nu pænt sikker på det er ny motor til din opel

  • #9   18. jan 2012 Få nu bare det benzin ud af den. Skift brændstof filteret og start den..
    Så kan man tage den der fra..

    En toyota dør ihvertfald ikke af det.. Og har til dagsdato ikke skiftet en brændstofpumpe pga. det fejltrin..
    Så tror nu heller ikke en Opel gør..


  • #10   18. jan 2012 nu er der også stor forskel på om det hurtig bliver opdaget og motoren stoppet,eller om du har kørt flere km med en del ltr benzin i tanken

  • #11   18. jan 2012 Lars : i dette tilfælde er der jo ikk tale om at han har opdaget det inden han kørte fra tanken, derefter er han kørt på motorvejen som alle ved er omdrejnings krævende der er han kørt til bilen er død, den er da helt sikkert færdig i kværnen og pumpen

  • #12   18. jan 2012 pumpe osv har ikke godt af alt den benzin.


  • #13   18. jan 2012 Der er mange danskere, som tanker benzin i en dieselbil – og det er en dyr affære, hvis man ikke opdager det – og kører videre efter at have betalt for brændstoffet. For man kommer ikke langt, før bilen stopper.

    Dieselbrændstof pumpen kan ikke tåle benzin, og derfor er det en god idé altid at kontrollere kvitteringen, inden man starter bilen igen.

    ”Hos FDM vil vi overhovedet ikke anbefale nogen at køre videre, selv om de kun har tanket så meget som en liter benzin ned i dieseltanken. Moderne dieselmotorer er ekstremt følsomme, da højtryks brændstofpumpen kører med 1.600 til 1.800 bar i indsprøjtningstryk – og den smøres alene af dieselolien, siger teknisk chef hos FDM, Jørgen Jørgensen.

    De har dagligt henvendelser fra folk, der har tanket forkert – og der er ingen anden udvej end at få bilen slæbt på værksted for at få tømt og eventuelt renset tanken. For når pumpen mangler smøring, bliver den revet i metallet, som i stumper sendes ind i dyserne. Filteret sidder nemlig på den anden side af pumpen.

    ”Selv om man kun har tanket én liter, så tager man en chance, hvis man kører videre. Og det koster let 40.000 kroner at få ny pumpe og nye indsprøjtningsdyser. Dyrt i forhold til de få tusind kroner en tømning og rensning koster, siger Jørgen Jørgensen.

    Gamle forkammer dieselmotorer kunne holde til mere – og hos VW anbefalede man tidligere at bruge lidt benzin i tanken til at undgå paraffin dannelser, men det er bandlyst i moderne dieselmotorer.”Vi har mange eksempler på, at vores kunder tanker forkert. Vores salg af dieselbiler er steget markant – men mange glemmer at det betyder, at man skal tanke anderledes, siger Janne Bock, informationschef hos Peugeot Danmark.Et tal på, hvor stort problemet er, har ikke været undersøgt herhjemme – men det har det i Storbritannien.

    Her viser det sig at 130 medlemmer af bilklubben RAC – Royal Automotive Club - gennem 2007 hver dag kom benzin på dieselbilen. Det omvendte er ikke muligt, fordi pistolen med diesel ikke passer ind i en bil med blyfri benzin. Hullet er ganske enkelt mindre. Kun Ford har udviklet en påfyldningsstuds, hvor man ikke kan komme benzin-pistolen ned I dieselbilens tankningsstuds.

    Det er RAC Rescue – den britiske organisations vejhjælpssektion – der netop har udarbejdet statistikken, som fortæller, at 50.000 medlemmer har tilkaldt hjælp I forbindelse med forkert tankning alene i 2007 – det er 15 procent mere end i året før og 385 procent højere end for 10 år siden.

    ”Oversætter” man britiske forholdene til dansk, skal man tænke på den langt større britiske befolkning – samt at AA, den anden motorklub i landet ifølge FDM har flere medlemmer og flere servicebiler end RAC. Så tallet kan være endnu højere.

    Jørgen Jørgensen har hørt tallet 200.000 fejltankninger om året i Storbritannien – og det vil betyde måske 15-20.000 fejltankninger om året herhjemme.

    Fejltagelsen foregår ifølge RAC især om formiddagen mandag, tirsdag. torsdag og lørdag – mellem klokken otte og 11. Og der er 20 procent flere tilfælde rapporteret i juli, august og september.

    Fejtagelserne koster bilister med dieselbiler mange millioner Pund hvert år – og det æder hele fortjenesten ved at tanke den billigere diesel. Dels fordi tanken skal tømmes og fyldes op med den rigtige type brændstof – dels fordi tanken ofte skal renses først.

    Det er vigtigt at bilister kontrollerer, hvad de fylder i bilernes tanke, udtaler Irvin Ravenscroft, RAC’s tekniske udviklingschef. Og lad være med at start bilen – endsige sætte tænding på. Visse moderne biler begynder sågar at sende brændstof rundt i systemet, når døren er åbnet med fjernbetjeningen.

    Problemet bliver større i forbindelse med, at dieselstanderne står lige ved siden af benzinstanderne. Da diesel var noget, de færreste private kørte med, stod dieselstanderen for sig selv.


  • #14   18. jan 2012 Lars: Hvis det er en common rail så nytter det ikke bare at tømme.

  • #15   18. jan 2012 Håber det er svar nok til alle..



  • #16   18. jan 2012 Dem der siger dieselmotorer ikke tager skade af benzin, og så derefter kalder sig mekanikere, burde da sige op.

    Hele brændstofsystemet, altså pumpe, dyser osv. bliver smurt af diesel alene, og hvis ikke de får smøring (benzin smører IKKE tilstrækkeligt), så brænder lortet sammen, dyserne sætter sig osv, og nye dyser kan sagtens koste nogle tusinde kroner pr. styk.


  • #17   18. jan 2012 hvis det er vp 44 pumpe du køre med så skal du nok regne med den er død da de ikke holder til ret meget og det er nok bare og køre tør med dem og det samme gælder commenrail pumper da tolerancerne er så fine der i at stemplet kan ske og blive revet og jo det skader pumper og evt dyser ved og køre på benzin alt efter hvad motor det er bilen kan nok godt køre bagefter men man kan risikere den er dårliger til og starte elelrs der måske ikke er den samme træk kraft i den elelr ja pumpen holder kortere tid

  • #18   18. jan 2012 Det slider meget hårdere på pumpen ja.. Men det kan gå laaang tid inden den står af.

    Og ja jeg er mekaniker, og har nok tømt de første 40 diesel biler der var tanket med benzin.. Så det er min erfaring..
    Det er så kun Toyotaer jeg kan udtale mig om...


  • #19   18. jan 2012 Jeg ville prøve at tømme tanken og få et nyt brændstof filter på og så hele noget diesel på og se hvad den siger til det.

    før kan man ikke rigtigt vide om der skal ny motor i?


  • #20   18. jan 2012 Det der sker når man hæder benzin i en disel motor er at motoren ikke for smørelse og den går helt af lort motoren.. har oplevet det før hvor kunden bare bare kørt ind til den ikke kunne køre mere og så fik vi så afvide at de var kommet til at hælde benzin i bilen.

    de siger grimt når man får liv i bilen igen, men når den har kørt lidt så siger den helt normalt igen... der skal så en tester på når bilen har været ude og trille en tur og se om der er kommet nogen fejl.?


  • #21   18. jan 2012 man skulle lave et system der sagde en lyd hvis man vad ved at kommer det forkerte brændstof på sin bil..

  • #22   18. jan 2012 Ja det ville være smart smiley
    men det blir måske lidt svært at opfinde,

    Jeg arbejder på et peugeot værksted og der kommer da en bil ind med forkert brændstof engang imellem? smiley


  • #23   18. jan 2012 det tror jeg ikke
    det er bare at lave en form for føler på benzin og dieselbiler og det samme på div tankstander.
    som gendkender hinanden. og kan de ikke gendkende hinanden så kan man slet ikke tanke og så er der en ting der giver lyd fra sig


  • #24   18. jan 2012 Jo slet ikke nødvendigt at lave det system. Mange nye dieselbiler har et mekanisk system der gør at du ikke kan tanke benzin. (studsen skal være en hvis størelse før den lukker op og pistolen kan gå i.)

  • #26   18. jan 2012 Nyt filter tøm tanken. Og fyld diesel på og se om den kan starte. Kan i ikke det er kan i godt skifte maskinen. Og pumpen.

  • #27   22. jan 2012 ---------------prøv-----------------

  • #28   25. nov 2012 Hej,, vil bare lige sig at jeg er ejer af en opel astra G 2.0 DTI 16v som jeg i gå kom til at hælde 16 liter benz på. Godt nok slog det mig med det samme at jeg have fyldt det korkerte på, så nåde kun lige at køre 100m før jeg fik stoppet bilen.
    I dag vil vi så se om vi kan få det ud uden der er sker noget skade.
    Har fået at hvide vi bare skal ha ca 10liter ud og derefter få fyldt den helt op, så skulle den køre igen, nu må vi se.


  • #29   25. nov 2012 Tanken skal være 100% tømt. Derefter fylder du diesel på igen og et nyt brændstoffilter skal den også have da motor har været startet da der var benzin i...

Kommentér på:
hældt benzin på dieselbil hjælp

Annonce