{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.246 visninger | Oprettet:

Kobling og gearskift hjælp {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg hørt så mange delte meninger om gearskifte at jeg bliver nødt til at spørge.

- Når man bremser, trykker i først på koblingen og derefter bremsen eller omvendt? - Jeg personligt, trykker selv på bremsen til omdr., ryger ned på omkring 1300 og trykker derfter på koblingen.

Og når i skifter gear, er det så ikke noget med at, omdrejninger ikke må måned på 1. Altså der skal skiftes så hurtigt at omdrejningerne ryger ned på omkring 1500 el. liign?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling og gearskift hjælp
  • #1   10. mar 2012 *Ikke må nå ned(skulle der står)

  • #2   10. mar 2012 På min kassevogn er der et grønt felt på omdrejningstælleren - det er det område motoren er mest økonomisk i, kontra optimalt moment.

    Uanset om jeg er på vej ned eller op i fart, skifter jeg altid gear så den ligger indenfor det område.

    Dvs bremser først - derefter kobler ud og skifter ned og kobler til så jeg bruger så meget motorbremse som muligt. Skulle lyset skifte, er jeg jo allerede i det rigtige gear, så det er bare at træde på klampen og komme afsted. Der er intet værre end at se folk sjatbremse på vej hen til et lyskryds med koblingen trådt ned, og hvis der så pludselig sker noget uventet, fumler de rundt med gearene og er en evighed om at komme afsted igen.
    Dårligt for bilen og dårligt for miljøet - og specielt dårligt for os som bare gerne vil have et godt flow i trafikken.


  • #3   10. mar 2012 det første er rigtigt nok, bliv i gear så lang tid du kan, men det der med hurtigt gearskifte ødelægger vidst mere end det gavner hvis man kører sådan konstant.

  • #4   10. mar 2012 Sajmon jeg gør præcis det samme så ikke bebrejde mig haha.
    Dog kan jeg godt misse nogle gange ved 3 gear, eftersom min gearkasse skal behandles som var det, ja ved ikke hvad, den kan ikke rigtige tåle at man river i den hehe.


  • #5   10. mar 2012 Vw freak, hvordan skal man så skifte? Vente til omdrejningsmåleren er helt nede? Har fået af vide, at det slider på koblingen, men ved ikke en skid vedrørende mekanikken hehe

  • #6   10. mar 2012 altså om du kobler ud og skifter gear ved 1200 eller ved 2000 omdr er ligemeget, det slider du ikke mere på koblingen af, du kobler jo stadig til og fra. og du behøver jo ikke vente til den er nede på 1000 omdr, hvis du accelerer ude på motorvejen og du skifter gear ved 4000 omdr venter man jo ikke til den rammer 1000 omdr, men skifter bare normalt,

    hellere slide koblingen end smadre gearkassen med de racer skift.


  • #7   10. mar 2012 Jeg skifter også normalt, men jeg tror du misforstår. Når jeg skifter gear, altså forstil dig, at jeg trykker på koblingen og omdrejningsmåleren ryger ned, må den så gerne ramme de 1000 omdrejninger før jeg får den op i næste i gear?

  • #8   10. mar 2012 ja det er ligemeget, det sparer du ikke benzin på, idet du slipper speederen går den tomgang, om den går med 1500 eller 1000 omdr bruger den stadig benzin eller ville den jo gå ud, det du kan spare på er når du kører ned til et kryds så lad den blive i gear, så lukker du for benzinen, i stedet for at tage koblingen så går den jo tomgang.

  • #9   10. mar 2012 Jeg tænker ikke så meget på at spare, men mere på hvad der er "sundest"/bedst for bilen smiley

  • #10   10. mar 2012 Det bedste for bilen er altid at skifte så omdrejningerne passer. Mellemgas ved nedgearing - rimeligt kvikke skift ved opgearing så den ikke når at falde til tomgang...

  • #11   11. mar 2012 Mellemgas? - Mener du at holde gassen inde, imens du skifter gear? -
    Angående opgearing, har jeg nemlig også hørt, at man skal skifte før den falder til tomgang smiley


Kommentér på:
Kobling og gearskift hjælp

Annonce