8.105 visninger
|
Oprettet:
Lidt teknisk spørgsmål omkring hk og nm.. {{forumTopicSubject}}
Hej BG.
Håber der er nogen som kan forklare mig noget omkring nm og hk..
Et er, at det er tal vi måler hiannden med, MEEENNN
Her er spørgsmålet så:
Nm ved vis omdr. er bundtrækket som vi bruger til at starte op med og trække noget med, men når hk tager over ved hvis antal omdr. lad os sige 4000 omdr.
Altså 260 hk ved 4500 omdr. bare for at lave et eksempel.. Er det sent at hk tager ind eller??
Hk bliver som sådan brugt til at tage over når nm slipper op ik?? altså bm er ved lave omdr og hk er ved højere fart ik??
Håber i kunne forstå mine spørgsmål
Mvh
Tommy
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
HK = topfart
NM = acceleration
det er den simple måde og forklare det på
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower kæmpe forklaring på HK
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque kæmpe forklaring på NM
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
okt 2006
Følger: 86 Følgere: 82 Biler: 3 Emner: 125 Svar: 2.537
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
~ {ULLE} ~
der tager du fejl:-/
jeg husker ikke de præcise tal men her kommer den korte forklaring!
HK.
er et antal kilo (vi siger 50) der bliver løftet et antal cm (vi siger 1m) op på et antal tid (vi siger 1sek)
det vil nemlig sige at det er hk der giver både acceleration og toppfart:)
NM
er et antal kilo(vi siger 1kilo) der bliver trykket på en 1meter lang stang der sidder på en krumtap.
det vil sige at det er slaglængde der giver nm, og nm giver trækkraft til at slæbe med OG topfart men ikke acceleration.
der er mange der tager rigtig fejl her:)
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
men bilen bilen bliver altid hurtigere med flere HK:-)
okt 2006
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 21 Svar: 101
En formel 1 bil eksempelvis. Den har ikke særlig meget moment i forhold til dens antal af hk men den accelerere meget fint og har også en ret så god trækkraft. Men jeg tror at hvis du spændte en trailer eller lign bagpå den så ville den sku nok komme til kort
apr 2007
Emner: 24 Svar: 1.294
korrekt , ved effektmåling på rullefelt måler man nm og regner derefter HK ud fra en formel
okt 2004
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 3 Emner: 64 Svar: 649
okt 2006
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 21 Svar: 101
Nu snakker vi motor ikke bil som helhed
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
"Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, man kan pr. tommelfinger regel sige at 10ccm = 1NM (tjek selv på jeres egen bil, hvis det er 1,6 så har den som regel 150NM)
husk at skelne mellem tryk og sug..!!
Formel for effekt:
NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]
Forestil jer en motor på 1000ccm med 100nm der kunne levere topeffekten ved 20.000rpm så ville den have 280hk (regn selv ud med ovenstående formel) og med den rette gearing være ligeså hurti som en 2000ccm der tager 10.000rpm for den vil OGSÅ have 280hk.
Har i aldrig undret jer over at en golf 1,6 er ligesåhurtig som en 1,9tdi give or take, selvom den ene har dobbelt så meget moment..
Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..
i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm.. Hvad siger det os..
2 biler, den ene med halvt volumen er lige hurtige, men den ene skal køres i et langt sørre arbejdsområde, det hedder RACE ;-)"
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.837
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
moment og hk hænger sammen, men det er HK der styrer accelerationen, gearingen skal bare være tilpasset således at bilen altid er kører i det område med mest effekt, falder den langt ned ved gearskift, så får en bil med meget moment fordel fordi den vil have flere hk i det lave arbejdsområde..
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.066
Når vi måler os med hinanden så er det hvem der er først kommer ned til den anden ende...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
En Opel Ascona 1.6S har 90 hk, 1.6N har 65 hk, hvilken ville i vælge til at trække en given campingvogn???
Er der nogen der byder ind med et svar på det, så vender jeg tilbage med en forklaring.
PS! Intet slår volumenforøgelse!
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Hk flytter bilen - det gør Nm ikke. Hvis man skal udregne, hvor hurtigt en bil accelererer/kører, skal man ALTID kigge på den effekt, der leveres.
Nm er et udtryk for, hvor stor effekten er ved et givet antal omdrejninger. Det maksimale moment angiver altså det punkt, hvor der er flest hk i forhold til det aktuelle omdrejningstal.
Derfor kan man - alt andet lige - sige, at antal Nm er et udtryk for, hvor tidligt på omdrejningsskalaen man får sine hk. Eksempelvis bed vi jo alle, at en TDI har en masse Nm, hvilket giver den et fantastisk træk ved lave omdrejninger.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Den kører 0-299 på ca 20-22 sekunder og vejer ca 200 kg i det rigtige trim med fuld tank.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Hk og Nm er jo netop bare tal, skrevet her er det bogstaver, det er det facinerende ved det, tal er dejlige ukomplicerede, eller komplicerede hvis man vil have det.
Arbejdet kalder, Mazak må startes op dreje lidt alu idag og i morgen, hvorefter flyet gå tilbage til DK igen:)
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
kW = effekt
Derfor må det betyde noget at ha mange Nm ved høj hastighed/vindmodstand.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Bob ikk forståel?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
God lørdag.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.461
Det handler om en balance mellem de to ting.
Jeg kan dog godt lige en overflod af NM, har selv 340hk og 700nm og det virker sgu.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
Jeg ved det sgu ik men Nm må være det der arbejder da det er = kraft
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
Jeg havde valgt en ascona 1,6N eller endnu bedre 1,9N og 2,0N , samme eks lavede BMW med deres 325e den havde samme HK som en 320i men mere NM.
Vh palle.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Din misforståelse består i, at Nm IKKE er kraft. Det er kraft gange strækning, altså en energimængde eller et arbejde. Nm har intet at sige i forhold til topfart. Det er effekten, der flytter bilen og ikke momentet.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
Og du ska bruge Watt for at finde din kraft = Nm
Selvfølgelig hænger det sammen men effekten er jo ikke den enhed som arbejder for dig. Det er kraften (Nm).
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
F = m x a
m = masse
a = acc = m/s^2
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
ja ok jeg for rodet lidt rundt.. jeg finder kun Newton og ikke energi = joule = Nm
=/
maj 2006
Følger: 16 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 1.160
HK = en værløbshest , løber meget stærkt , men kan ikke trække en plov.
Vh Palle
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
F = m*a, ja. Men i den formel indgår ikke moment. Moment regnes som A = F*s, hvor s er strækningen, som kraften tilføres over.
Som sagt; du roder rundt i formler og enheder, hvilket er årsagen til din forvirring
Nm er ikke andet end en angivelse af en effekt ved. et givet antal omdrejninger.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
E = F x s
kraft over strækning som du siger. men Nm er ved gud din mekaniske energi.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Dermed er det også en effekt, der angiver, hvor hurtigt en bil kan køre/accelerere og ikke dens maksimale moment. Effekten angiver jo, hvor meget moment, der afvikles over en given tid. Dermed kan man ikke - umiddelbart - bruge momentkurven til at beregne, hvor hurtigt en bil kan køre.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Så må formlen være skrevet forkert eller også har du indtastet de forkerte tal. Sidstnævnte meget sandsynligt, da folk ofte kludrer rundt i omdrejningstallene. Der bruges netop sådan en formel til at omregne på rullefelt.
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.890
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Endnu en meget udbredt misforståelse, som ikke giver nogen som helst mening, hvis man bare har fulgt en smule med i fysik
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
Det handler om at holde effekten så høj som mulig over et givet tidsinterval. På den måde vil man opnå den største energimængde.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
apr 2007
Emner: 24 Svar: 1.294
tak , orkede ikke at skulle komme med en udredning på det , du gjorde det kort og forståeligt , håber at morten D også fanger den
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
som jeg også skrev til at starte med! da NM er kraft gange arm er det det der bestemmer om bilen overhovedet kan flytte sig og specielt med en trailer på. men det siger ingenting om hvor hurtigt.
men da hk er over en given tid, må det være det der giver acceleration!
Igen.
nm er rigtig godt at have mange af men så længe du har rigeligt til bilens vægt bliver bilen ikke hurtigere af at få flere, dvs. at hvis 500nm er rigeligt til en bil på 600kg bliver den ikke hurtigere på nogen måde med at få 700nm. den kan bare slæbe en større trailer.
men bilen bliver altid hurtigere med flere HK:-)
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
apr 2007
Emner: 24 Svar: 1.294
nej nej nej , det er gearing der også spiller med
kig F1 biler , intet moment men masser af HK , stor topfart , da gearingen gør den kan holdes i effekt(HK) området
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
men når du skriver at 10ccm giver ca. 1nm er jeg ikke med, eller også mener du bare generelt.
jeg vil prøve at komme til grunden i hvad der laver hk og hvad der laver nm i en forbrændings motor:)
altså lang slaglængde og lille boring laver masser af nm, da der er en lang arm, men det giver ikke så mange heste da det tager lang til at komme rundt:)
kort slaglængde og stor boring giver mange hk da kraften ned på armen er stor og vejen rundt er kort pga. kortere slaglængde dvs. du kommer hurtigt rundt. denne metode giver heller ikke så meget mindre nm da den korte arm (plejlstang) opvejes en smule af den kraft der øges ned på armen.
dvs. at du faktisk godt kan korte ned på armen og det giver flere hk, problemet er bare at til sidst er den så kort at motoren ikke klarer at dreje hjulene rundt;) derved hænger det sammen!
håber at det giver mening:-)
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
det er også rigtigt, men det laver ikke om på at hvis den havde flere nm og kunne tage flere omd. så ville den køre endnu hurtigere:)
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.253
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
en F1 bil er godt eksempel:) 280nm er ikke særlig meget kan vi være enige om men til 620kg og en godt aerodynamik så er det rigeligt:)
eej hvor er dette en endeløs diskussion;-)
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
jo det er også rigtigt, og det kan sagtens misforstås det jeg har skrevet kan jeg se:)
det jeg mener er at grunden til at en F1 bil kan køre så godt som den gør selv om den kun har 280nm er pga at vægten og aerodynamikken er so god!
altså hvis en F1 bil havde 600nm som jo er overkill til 600kg ville det ikke gøre nogen forskel på acceleration om den fik 800nm men stadig samme antal hk, fordi den den jo har rigeligt med kraft til at rykke hjulene rundt med 600nm, men spørgsmålet er om den ikke ville få en højere topfart med den rigtigere gearing da topfart jo nemlig er når motoren ikke har kraft nok mere til at dreje hjulene rundt!?
jeg ved ik om du forstår hvad jeg mener:)
anderledes er det med hk da det er nm der siger om akslen overhovedet bliver drejet og det er hk der siger hvor hurtigt akslen=hjulene bliver drejet, hvis de bliver drejet:)
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
eller er jeg fuldstændig galt på den:)
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
det er nettop der du justerer forholdet mellem hk og nm med slaglængde og cylinder fyldning, det er også disse to ting der bestemmer arbejdsområdet;)
holdkæft hvor er jeg klog:-D hehe
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Men Mit spørsgmål går lidt ud på at :
Lad os sige an har en 3.0 og man yde maks hk ved 4000 omdr ud af 7, ville det være en forbedring at få hk før eller senere??
Tænker lidt når man er kommet forbi 4000 omdr så daler det ned af igen, men ved ikke om man kan se sådan på det??
Altså hvornår passer det best at ens maks hk kommer til sit rette??
Og tak for alle jeres svar det er god læsning
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Hvis den samme motor med samme kubik skal have flere hk, så skal det ske ved flere omdrejninger, da dets moment stort set er begrænset jf. kubik, men jo flere omdrejninger jo flere hk..
Men hvis den bare flytter sine hestekræfter længere i arbejdsområdet, men antal hk er det samme, så får man ikke noget ud af det andet end at bilen skal geares/køres i et andet arbejdsområde..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
1. En motor på 1000ccm med 100nm leverer topeffekten ved 20.000rpm og har 280hk
2. Anden motor har 2000ccm og derfor 200nm, den leverer topeffekten ved ved 10.000rpm derfor har den OGSÅ 280hk
De to motorer er lige hurtige HVIS den motor med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..
i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm..
Giver det mening ???
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
det bliver sværere for dem der mener de er kloge uden at de kan tænke sig til hvad hk og nm egentlig er;)
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
grunden til at diesel motore har så meget moment i forhold til hk er nemlig pga de har en rigtig lang slaglængde:)
det har intet med diesel som brændstof at gøre:)
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Det man har brug for i hverdagen er lang afstand mellem moment ved xxxx antal omdr og max omdr, jo større det er jo mere elastisk/smidig er motoren, dvs den kan køres med færre nedgearinger. Diesel leverer jo max moment ved lave omdr, typisk omkring 2.000 omdr. Bare de 80% er til stede er der rigeligt træk.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Pt tager min 7250 omdr. til begrænser og har mit maks nm ved 3000 omdr (290) og mine maks hk (230) ved 4500 omdr.
Da motoren er under ombygning kunne jeg lige så godt prøve, at forbedre det lidt.
Det er en 3.0 med titanium ventiler mv. så vidt jeg er orinteret. det forventes, at tuningen giver ca. 35-40 hk men det med nm er svært at regne ud, da de er svære at forøge ik??
Vil skyde på en forøgelse af nm på 40 ca også er det ved siden af??
Der er racing bananmanifold og og sports udstødning med gennemstrøms potter på resten af vejen. Dog er der en 400 cellers Kat.
Der er forbederet indsugnings manifold og forbedret luftfilter og forbedret rør i mellem indsugning og og luftfilter.
Det skal siges det er en automatgear..
Ved godt man ikke kan sidde her og sige den får så og så meget ud af det og det må tiden vise..
Men tak for alle jeres kommentar og hjælp til mit indlæg. Har nu fået en større viden omkring tuning eller forøgelse af hk og nm.
Mange tak for hjælpen...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Oki, så er nm nok stadig det samme, for den er ikke borret op.. Alt er bare skiftet ud til noget bedre inden i og så er det klart den så får en ordenlig motorsports erfaring tuning..
Troede bare udstødningen havde noget at gøre med NM, men der kan man jo bare se..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
det er selvfølgelig noget teoretisk vrøvl, det er slet ikke sikkert at den har 200nm og det er ikke sikkert at den kan levere moment ved max omdrejninger...
Men du MÅLER momentet på rullefelt og finder ud af at motor har 196,6NM ved 7234omdrejninger og det er lige med LIGE PRÆCIS så og så mange hk.. det regner man ud med en formel..!
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
hvis jeg forstår Morten D rigtig så mener han at måle en bil på rullefelt er sjusk da du aldrig vil få præcis moment kurve derfra= ikke præcise hk:)
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Men jeg må nok indrømme at hvis det var mig der skulle putte10-20.000 i en motor så havde jeg nok spurgt på værkstedet hvilke produkter og hvordan og hvorledes med Nm og hk.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Har fuldstændig lagt alt i hånden på motorsport tuning og har til ham fortalt mine ønsker og dem imøde kommer han også og ja så må vi se..
Jeg var bare nysgerig.
Sad for sjovt i dag og kigged på en Mazda 6 2.0 med 147 hk ved 6000 omdr. og 180 nm ved 4000 omdr.
I min vernden skal ens NM helt komme så tidligt som muligt og det jeg har læst mig frem til herinde i dette indlæg er, at ens hk helst skal komme lige før ens begrænser ik??
Kender ikke talende på nm og hk efter tuningen og ombygningen af motoren mv. Men da min begræner er ved 7250 omdr, ville det være op timalt, at mine maks hk er ved omkring 6000-6500 omdr. ik??
Std. er de ved 4500 omdr.
Der er måske forskel på om man har automatgear eller ej?? ang nm og hk og omdr.??
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
---------------
Det jeg mener er, at hvis jeg så skal rykke min maks hk til længere ud i omdr. så skal mine hk også forøges ellers giver det ingen forskel vel??
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Min gamle Mercury Cougar har 4.7 l slagvolumen, ca 210 hk da den var ny og den starter i 3 gear i tomgang, det er moment. (den er 4 gearet)
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Fidusen er jo at have moment ved lave omdr, altså i en bil der ikke skal bruges på en bane.
Tuneren kan ligge en knast i der flytter moment og hk rundt i efter det bilen skal bruges til. Fabrikken har jo brugt oceaner af tid på at finde kompromis mellem Nm og hk osv.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
hehe
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Så det du siger er, at dens nm skal ligge højere oppe ved omdr??
Bilen vejer ca. 1600 kg oftest når jeg køre. Så der skal være noget ordenligt bundtræk?
Tager du den samme motor (3000 gt) i en 3000 GT, så vejer bilen små 1800 kg så der har jeg tjent 200 kg hjem, men nok om det..
Jeg troede jeg havde en ide om nm og hk, men efter dette indlæg er jeg nok lettere forvirret i forhold til det jeg altid har lært og hørt.
Nemlig dine maks nm skal komme så tidligt som muligt og det med hk ved jeg ikke hvornår skal komme ind i forhold til omdr. når nu mit maks omdr. er 7250..
Min bil er ikke en racer bil, men nu er den bygget om så den bliver lidt mere racer bil, men den bliver aldrig en rigtig racer bil.
Det skal siges, at min automat gearkasse kun har 4 gear og det har vel noget at sige med nm og evt hk??
4 gear er overdive, så der skal vel et lavere maks nm til at drive de større tandhjul i gearkassen ik eller??
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Kig på den her moment kurve..
Læg mærke til at momentkurven er tilnærmelsesvis flad, når den er HELT flad så stiger effektkurven linært, læg også mærke til at momentkurven falder til sidst, det samme sker med effekten.. Du ønsker derfor at have så flad momentkurve som muligt så længe som muligt således at dine hk stiger indtil omdrejningsbegrænseren..
http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/honda/pwc16vtec.pw/thumber?size=560&aa=1
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Jamen tror ikke jeg bliver klogere på dette område lige pt.
Jeg har lært en masse og håber jeg husker og kan bruge det senere, når jeg skal bygge min racebil til holeby og DHB
Tak for hjælpen...
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Kan se Den motor jeg har købt til min sigma yder sådan her:
230 hk ved 6000 omdr og 290 nm ved 4500 omdr Lyder det ikke bedre??
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Sorry...
Sigma yder 205 hk ved 6000 omdr. og 270 nm ved 3000 omdr.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Jeg vil sige at hvis du kører alene i bilen betyder det ikke så meget hvilken motor du vælger, men kommer der læs på, så vælg den med momentet ved laveste omdr.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Std. Kunne jeg ikke finde på at stille op ha ha ha
Allan(Kolding) R:
Den havde "blide"motor til at starte med, men nu er den anden motor købt og ved at blive ombygget med alt nyt og forbedret ting. Knast hjul er nu i Alu og ikke stål for at overføre de hk tættere på hjulene..
Den nye motor er lavet til std. at tage sin 1800 tunge bil frem med turbo på 5 sek 0-100 km/t
Min er bare uden turbo, men alt er lavet af det samme og når motoren er bygget færdig, er den lavet så den kan klare 500 hk uden at andet skal laves om..
Men der kommer nok aldrig turbo på, da det jo er en bil som skal køre på vejen så tæt på lovlig som muligt ang. hk
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Mitsubishi Magna er det samme som sigma.. denne har bare turbo
11 sek QM
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
det er ikke BARE turbo, men det er altså TURBO! hvis du forstår...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Hvilket firma var det der skulle lave den motor og hvorhenne ligger de?
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Motoren er færdig bygget på mandag og onsdag i næste uge skulle jeg hvis alt efter planen kunne hente bilen færdig tunet
Jamen motoren er bygget til N/A tuning, men han oplyste mig om, at jeg godt ville kunne montere en turbo på den motor, men maks op til 400 hk uden ombygning.
Den bliver ikke bygget til turbo, da du som du selv siger ikke ville køre ordenligt ellers... Ved ikke om han mener en turbo med 0.5 bar ville kunne få den op på 400 hk, da man jo siger en suge motor med eftermonteret turbo ikke må belastes med mere ind 0.5 bar uden man bygger den om til en turbo motor. Den bliver tunet i en bænk, da han mener det er den beste måde at tune en motor på og også den måde de selv tuner deres egen Rally bil.. Men de har også rullefelt hos ham selv, men bænk tuning laver han et andet sted (så vidt jeg er oplyst, så låner han stedet til en bænk tuning af andre rally mekanikere).
Men nu har han altså haft den bil og motor MEGET længe, men der har også været en masse ting undervejs, så som forstærkninger at gearkasse og trækaksler og motor ophæng og bananmanifold og indsugnings manifold og ombygning af motoren og helt ny styrebox.
Hvad det koster. hmm Bananmanifolden kosted 7000kr altså den bagerste og tuningen koster rundt regnet ca. 20.000 kr og hos det der custom værksted for hotrod har vist lavet den for omkring de. 15.000 kr
Plus jeg har købt en helt ny Automatgear kasse for 56.000 kr som custom værsktedet har forstærket..
Så de har vel brugt for 98.000 kr på 1½ år Dog er de 70.000 kr betalt, de sidste får de når bilen er helt færdig og fungere ordenligt..
Sidste gange gik den oprindlige 3000GT motor i stykker på rullefeltet ved 275 hk pga olie fejl så de har på garantien købt en motor magen til og bygget den op igen og det er den som skulle være færdig på mandag, så det bliver spændene, at se hvordan det kommer til at fungere
Inden i selv siger det..
JA der er brugt mange penge og nej får aldrig de penge tilbage igen, men nu er det min hensigt at beholde bilen så længe jeg kan køre bil (forhåbentlig RIGTIG mange år). Det er årsagen til der ikke er noget penge loft på den bil
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
forstår ikke hvorfor det har været så problematisk med må llille en effektforøgelse!
du skulle måske overveje en bmw istedet;-) hehe
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Jamen BMW er en lækker bil, men Denne bil er bre faldet for og JA ved ikke hvorfor det ikke blev en anden bil
Nu er det ikke kun 40 hk Men den er jo std. født med 205 hk og når den er færdig skulle den gerne have 260-275 hk Så det er maks 70 hk, MEEEENN inden i selv siger det. Ja det er dyre hk, men er sikker på jeg syntes den er alle pengen værd når jeg får den hjem
Det sjove ved denne bil er, at der aldrig er nogen der har gjort noget magen til på denne bil model og der er lidt fedt at skille sig ud fra mængden
Det er heller ikke kun hk JEG får ud af det, men også en bedre motorlyd og sidst jeg var der oppe og høre min fejl på min gearkasse, der lød den helt vildt fed efter de har lavet nyt udstydnings system på den, så nu når alt er lavet rigtigt og motoren køre ordenligt glæder jeg mig endnu mere til, at høre den og prøve den.
Har faktisk glemt hvordan den køre og lyder, da det er så længe siden den har været hjemme og tændt..
Har helt nye fælge til den og front gitter og kofanger, så glæder mig til at se den færdig
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Han skyder selv på 280 -290 hk , da han mener at kunne hente de sidte 30 - 40 hk hjem igennem udstødningen og tuningen.. Jeg forventer kun 260-275 hk, så kan jeg kun blive glædeligt overrasket hvis den laver mere
Men nu må jeg se og væbne mig med tålmodighed..
Og ang. NM ved jeg ikke hvad jeg skal forvente faktisk.. måske 40 nm og 70 hk ekstra
Så skulle resultatet være 275 hk og 330 nm. Har jo klart en forventning til projektet, men prøver at holde forventningerne nede, for man kan hurtigt blive skuffet..
feb 2009
Følger: 28 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.091
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Giv lige et vink her når det er...........
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Held og lykke.
apr 2006
Følger: 41 Følgere: 42 Biler: 3 Emner: 669 Svar: 5.153
Den er lige på grænsen. Der mange regler som er indvikled og vil tage langtid at forklare her, men alt i alt er bilen lovlig
Lidt teknisk spørgsmål omkring hk og nm..