{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.105 visninger | Oprettet:

Lidt teknisk spørgsmål omkring hk og nm.. {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Håber der er nogen som kan forklare mig noget omkring nm og hk..

Et er, at det er tal vi måler hiannden med, MEEENNN

Her er spørgsmålet så:

Nm ved vis omdr. er bundtrækket som vi bruger til at starte op med og trække noget med, men når hk tager over ved hvis antal omdr. lad os sige 4000 omdr.

Altså 260 hk ved 4500 omdr. bare for at lave et eksempel.. Er det sent at hk tager ind eller??

Hk bliver som sådan brugt til at tage over når nm slipper op ik?? altså bm er ved lave omdr og hk er ved højere fart ik??

Håber i kunne forstå mine spørgsmål smiley

Mvh

Tommy


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt teknisk spørgsmål omkring hk og nm..
  • #1   2. jun 2012 man kan sætte det nemt op

    HK = topfart

    NM = acceleration

    det er den simple måde og forklare det på smiley

    http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower kæmpe forklaring på HK

    http://en.wikipedia.org/wiki/Torque kæmpe forklaring på NM


  • #2   2. jun 2012 Jamen nogle biler har deres top hk allerede ved 4000 omdr. er det godt eller skal den komme lidt senere??

  • #3   2. jun 2012 det er meget normalt for 16v eller 24v motore, hvor en 8v motor har det lavere omkring de 3000 omdrejninger.

  • #4   2. jun 2012 Hvornår en motor har sin maksimale ydelse, om det er HK eller Nm, kommer helt an på opbygningen og typen af motoren, samt hvilket formål bilen skal bruges til.





  • #5   2. jun 2012 Rettelse - hvilket formål MOTOREN skal bruges til.

  • #6   2. jun 2012
    ~ {ULLE} ~
    der tager du fejl:-/
    jeg husker ikke de præcise tal men her kommer den korte forklaring!

    HK.
    er et antal kilo (vi siger 50) der bliver løftet et antal cm (vi siger 1m) op på et antal tid (vi siger 1sek)
    det vil nemlig sige at det er hk der giver både acceleration og toppfart:)
    NM
    er et antal kilo(vi siger 1kilo) der bliver trykket på en 1meter lang stang der sidder på en krumtap.
    det vil sige at det er slaglængde der giver nm, og nm giver trækkraft til at slæbe med OG topfart men ikke acceleration.

    der er mange der tager rigtig fejl her:)


  • #7   2. jun 2012 nm er rigtig godt at have mange af men så længe du har rigeligt til bilens vægt bliver bilen ikke hurtigere af at få flere, dvs. at hvis 500nm er rigeligt til en bil på 600kg bliver den ikke hurtigere på nogen måde med at få 700nm.
    men bilen bilen bliver altid hurtigere med flere HK:-)


  • #9   2. jun 2012 Kan også se det på en anden måde.
    En formel 1 bil eksempelvis. Den har ikke særlig meget moment i forhold til dens antal af hk men den accelerere meget fint og har også en ret så god trækkraft. Men jeg tror at hvis du spændte en trailer eller lign bagpå den så ville den sku nok komme til kort


  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.294
    #10   2. jun 2012 TB .

    korrekt , ved effektmåling på rullefelt måler man nm og regner derefter HK ud fra en formel


  • #11   2. jun 2012 Nicholas R nu vejer en F1 jo også kun 500kg

  • #12   2. jun 2012 Progressiv j
    Nu snakker vi motor ikke bil som helhed


  • #13   2. jun 2012 NM er acceleration og hk er topfart, det var da utroligt så mange BG brugere der snakker sort når spørgsmålet går på hk vs moment.. :-S

  • #14   2. jun 2012 Nu kommer forklaringen som jeg har skrevet i en tidliger tråd, hvis det ikke giver 100% mening så spørg:

    "Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, man kan pr. tommelfinger regel sige at 10ccm = 1NM (tjek selv på jeres egen bil, hvis det er 1,6 så har den som regel 150NM)

    husk at skelne mellem tryk og sug..!!


    Formel for effekt:

    NM*omdrejninger/7126 = effekt [hk]

    Forestil jer en motor på 1000ccm med 100nm der kunne levere topeffekten ved 20.000rpm så ville den have 280hk (regn selv ud med ovenstående formel) og med den rette gearing være ligeså hurti som en 2000ccm der tager 10.000rpm for den vil OGSÅ have 280hk.

    Har i aldrig undret jer over at en golf 1,6 er ligesåhurtig som en 1,9tdi give or take, selvom den ene har dobbelt så meget moment..

    Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm.. Hvad siger det os..

    2 biler, den ene med halvt volumen er lige hurtige, men den ene skal køres i et langt sørre arbejdsområde, det hedder RACE ;-)"



  • #15   2. jun 2012 jeg tror nu NM kommer mere i spil ved høje hastigheder end kW. Der har du en masse der skal trykkes igennem luften.

  • #16   2. jun 2012 Mirza A : Helt rigtigt. Der er så mange faktore der spiller ind og det er ikke så sort/hvidt med at man bare skal have kanon meget af begge dele..

  • #17   2. jun 2012 Bob O, hvad ?!?! forklar lige..

    moment og hk hænger sammen, men det er HK der styrer accelerationen, gearingen skal bare være tilpasset således at bilen altid er kører i det område med mest effekt, falder den langt ned ved gearskift, så får en bil med meget moment fordel fordi den vil have flere hk i det lave arbejdsområde..


  • #18   2. jun 2012 HK og NM er de tal vi blærer os med.
    Når vi måler os med hinanden så er det hvem der er først kommer ned til den anden ende...


  • #19   2. jun 2012 Jeg synes alle snakker forbi hinanden her. Det der er godt at vide er om en bil er stiv eller elastisk i sin motorkarakteristik, her kommer et eksempel fra gamle dage:
    En Opel Ascona 1.6S har 90 hk, 1.6N har 65 hk, hvilken ville i vælge til at trække en given campingvogn???

    Er der nogen der byder ind med et svar på det, så vender jeg tilbage med en forklaring.

    PS! Intet slår volumenforøgelse!


  • #20   2. jun 2012 Kort fortalt:

    Hk flytter bilen - det gør Nm ikke. Hvis man skal udregne, hvor hurtigt en bil accelererer/kører, skal man ALTID kigge på den effekt, der leveres.

    Nm er et udtryk for, hvor stor effekten er ved et givet antal omdrejninger. Det maksimale moment angiver altså det punkt, hvor der er flest hk i forhold til det aktuelle omdrejningstal.

    Derfor kan man - alt andet lige - sige, at antal Nm er et udtryk for, hvor tidligt på omdrejningsskalaen man får sine hk. Eksempelvis bed vi jo alle, at en TDI har en masse Nm, hvilket giver den et fantastisk træk ved lave omdrejninger.


  • #21   2. jun 2012 Allan.. Biler har forskellige formål, men fysik og matematik kan ikke fortolkes som man vil..!

  • #22   2. jun 2012 Bay lige præcis..

  • #23   2. jun 2012 Lige et par data fra en af mine mc, GSXR1000, 185 hk ved 12.000 omdr og 116.7 Nm ved 10.000 omdr, det er lige for at sætte det hele i relation til bilmotorer, der er jo kæmpe forskel på karakteristikken.
    Den kører 0-299 på ca 20-22 sekunder og vejer ca 200 kg i det rigtige trim med fuld tank.


  • #24   2. jun 2012 Allan ja og din pointe er c") Du skriver jo bare nogle tal ????

  • #25   2. jun 2012 Mirza. jeg skriver ikke til dig, men trådstarter. Jeg ved godt at du ved en masse og er ingeniør og kører rundt på en masse baner og tester dig selv osv, men jeg forsøger at blive nede på jorden i denne tråd.

    Hk og Nm er jo netop bare tal, skrevet her er det bogstaver, det er det facinerende ved det, tal er dejlige ukomplicerede, eller komplicerede hvis man vil have det.

    Arbejdet kalder, Mazak må startes op dreje lidt alu idag og i morgen, hvorefter flyet gå tilbage til DK igen:)


  • #26   2. jun 2012 Nm = kraft
    kW = effekt

    Derfor må det betyde noget at ha mange Nm ved høj hastighed/vindmodstand.


  • #27   2. jun 2012 Allan kender vi hinanden? smiley

    Bob ikk forståel?


  • #28   2. jun 2012 Netop! Der skal jo flere og flere kræfter til at flytte en genstand da vindmodstanden stiger ekstremt, kvadratet på hastigheden altså 4 gange, også de sidste HK/Nm der er de dyreste da de er svære/tidskrævende at finde.
    God lørdag.


  • #29   2. jun 2012 Tal tal tal.

    Det handler om en balance mellem de to ting.

    Jeg kan dog godt lige en overflod af NM, har selv 340hk og 700nm og det virker sgu.


  • #30   2. jun 2012 jam... altså snakker vi topfart? for der vil ja mene Nm spiller mere ind. Altså jeg siger ikke at man så kan undvære kW (HK).

    Jeg ved det sgu ik men Nm må være det der arbejder da det er = kraft


  • #31   2. jun 2012 Bob du kan hverken undvære det ene eller det andet, de to ting er sammenhængende med omdrejninger, men det største tal som er betydende for acceleration OG topfart er hk, læs lige mit første indlæg igen

  • #32   2. jun 2012 Allan Kolding R.
    Jeg havde valgt en ascona 1,6N eller endnu bedre 1,9N og 2,0N , samme eks lavede BMW med deres 325e den havde samme HK som en 320i men mere NM.
    Vh palle.


  • #33   2. jun 2012 Bob
    Din misforståelse består i, at Nm IKKE er kraft. Det er kraft gange strækning, altså en energimængde eller et arbejde. Nm har intet at sige i forhold til topfart. Det er effekten, der flytter bilen og ikke momentet.


  • #34   2. jun 2012 Jeg roder lidt med præfikserne. mente W = effekt.

    Og du ska bruge Watt for at finde din kraft = Nm

    Selvfølgelig hænger det sammen men effekten er jo ikke den enhed som arbejder for dig. Det er kraften (Nm). smiley


  • #35   2. jun 2012 det er kraft gange acceleration = energi ?

    F = m x a
    m = masse
    a = acc = m/s^2


  • #37   2. jun 2012 ups sorry...

    ja ok jeg for rodet lidt rundt.. jeg finder kun Newton og ikke energi = joule = Nm


    =/


  • #38   2. jun 2012 NM = en god gameldav's arbejdshest , trække nemt en plov , løber ikk særlig stærkt
    HK = en værløbshest , løber meget stærkt , men kan ikke trække en plov.
    Vh Palle


  • #39   2. jun 2012 Du blander det sammen, Bob. Nm er en energimængde eller et arbejde (to ord for det samme). Effekt er en energimængde over en given tid. Det er derfor effekten, der flytter bilen.

    F = m*a, ja. Men i den formel indgår ikke moment. Moment regnes som A = F*s, hvor s er strækningen, som kraften tilføres over.

    Som sagt; du roder rundt i formler og enheder, hvilket er årsagen til din forvirring smiley
    Nm er ikke andet end en angivelse af en effekt ved. et givet antal omdrejninger.


  • #41   2. jun 2012 Nm er 100% din energi/joule/Nm <-- omskrivning

    E = F x s

    kraft over strækning som du siger. men Nm er ved gud din mekaniske energi. smiley


  • #42   2. jun 2012 Morten D
    Dermed er det også en effekt, der angiver, hvor hurtigt en bil kan køre/accelerere og ikke dens maksimale moment. Effekten angiver jo, hvor meget moment, der afvikles over en given tid. Dermed kan man ikke - umiddelbart - bruge momentkurven til at beregne, hvor hurtigt en bil kan køre.


  • #43   2. jun 2012 Morten D
    Så må formlen være skrevet forkert eller også har du indtastet de forkerte tal. Sidstnævnte meget sandsynligt, da folk ofte kludrer rundt i omdrejningstallene. Der bruges netop sådan en formel til at omregne på rullefelt.


  • #44   2. jun 2012 HK er hvor hårdt du rammer muren, NM er hvor langt du rykker muren.

  • #45   2. jun 2012 KingZ
    Endnu en meget udbredt misforståelse, som ikke giver nogen som helst mening, hvis man bare har fulgt en smule med i fysik smiley


  • #48   2. jun 2012 Formlen bruges som sammenligningsgrundlag på alle biler. Afviger den på én bil, afviger den på alle.

  • #49   2. jun 2012 Effekt bruges til at skabe moment/energi over tid. Det er trods alt den enhed, der giver mest mening som sammenligningsgrundlag.

    Det handler om at holde effekten så høj som mulig over et givet tidsinterval. På den måde vil man opnå den største energimængde.


  • #50   2. jun 2012 Morten D, du tager aldrig fejl i dine indlæg, men denne gang tager du grusomt fejl, den formel kan ALTID bruges, og det er vha af den at man beregner effekten på biler efter at momentet har været MÅLT på rullefelt, bare kig på en vilkårlig effektkurve, tag udgangspunkt i et moment ved x antal omdrejninger, så vil du ende med den samme effekt som der står på papir ved netop de samme x antal omdrejninger, vi kan godt vædde en kasse sodavand smiley

  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.294
    #51   2. jun 2012 Mirza A

    tak , orkede ikke at skulle komme med en udredning på det , du gjorde det kort og forståeligt , håber at morten D også fanger den


  • #52   2. jun 2012 altså jeg er på Bay´s side her.
    som jeg også skrev til at starte med! da NM er kraft gange arm er det det der bestemmer om bilen overhovedet kan flytte sig og specielt med en trailer på. men det siger ingenting om hvor hurtigt.
    men da hk er over en given tid, må det være det der giver acceleration!

    Igen.
    nm er rigtig godt at have mange af men så længe du har rigeligt til bilens vægt bliver bilen ikke hurtigere af at få flere, dvs. at hvis 500nm er rigeligt til en bil på 600kg bliver den ikke hurtigere på nogen måde med at få 700nm. den kan bare slæbe en større trailer.

    men bilen bliver altid hurtigere med flere HK:-)


  • #53   2. jun 2012 men jeg vil nemlig også mene at nm er vigtigt til topfart, da topfart er når der bliver for stor modstand til at bilen kan trække mere, dvs at kraften er for lille eller armen for kort:)

  • Luske *
    Luske * Tilmeldt:
    apr 2007

    Emner: 24 Svar: 1.294
    #54   2. jun 2012 Steintór R

    nej nej nej , det er gearing der også spiller med

    kig F1 biler , intet moment men masser af HK , stor topfart , da gearingen gør den kan holdes i effekt(HK) området


  • #55   2. jun 2012 Mirza A
    men når du skriver at 10ccm giver ca. 1nm er jeg ikke med, eller også mener du bare generelt.

    jeg vil prøve at komme til grunden i hvad der laver hk og hvad der laver nm i en forbrændings motor:)

    altså lang slaglængde og lille boring laver masser af nm, da der er en lang arm, men det giver ikke så mange heste da det tager lang til at komme rundt:)

    kort slaglængde og stor boring giver mange hk da kraften ned på armen er stor og vejen rundt er kort pga. kortere slaglængde dvs. du kommer hurtigt rundt. denne metode giver heller ikke så meget mindre nm da den korte arm (plejlstang) opvejes en smule af den kraft der øges ned på armen.

    dvs. at du faktisk godt kan korte ned på armen og det giver flere hk, problemet er bare at til sidst er den så kort at motoren ikke klarer at dreje hjulene rundt;) derved hænger det sammen!

    håber at det giver mening:-)


  • #56   2. jun 2012 Luske *
    det er også rigtigt, men det laver ikke om på at hvis den havde flere nm og kunne tage flere omd. så ville den køre endnu hurtigere:)


  • #57   2. jun 2012 ja ok F1 har 750HK / 280Nm men de ska de kun flytte 620kg + piloten. så under 700kg.


  • #58   2. jun 2012 det er lige det jeg også har skrevet, hvis du har nok nm til bilens vægt, accelerere den ikke hurtigere af at få flere!
    en F1 bil er godt eksempel:) 280nm er ikke særlig meget kan vi være enige om men til 620kg og en godt aerodynamik så er det rigeligt:)


    eej hvor er dette en endeløs diskussion;-)


  • #59   2. jun 2012 Steintor, hvad er det for noget vås at en bil ikk accelererer hurtigere af at have mere nm hvis bare vægten er lav nok, en f1 har lidt nm pga restriktioner i volumen af motor, i gamle dage havde de større motor og samme vægt, og de kørte altså hurtigere!

  • #60   2. jun 2012 Mirza A
    jo det er også rigtigt, og det kan sagtens misforstås det jeg har skrevet kan jeg se:)

    det jeg mener er at grunden til at en F1 bil kan køre så godt som den gør selv om den kun har 280nm er pga at vægten og aerodynamikken er so god!
    altså hvis en F1 bil havde 600nm som jo er overkill til 600kg ville det ikke gøre nogen forskel på acceleration om den fik 800nm men stadig samme antal hk, fordi den den jo har rigeligt med kraft til at rykke hjulene rundt med 600nm, men spørgsmålet er om den ikke ville få en højere topfart med den rigtigere gearing da topfart jo nemlig er når motoren ikke har kraft nok mere til at dreje hjulene rundt!?
    jeg ved ik om du forstår hvad jeg mener:)

    anderledes er det med hk da det er nm der siger om akslen overhovedet bliver drejet og det er hk der siger hvor hurtigt akslen=hjulene bliver drejet, hvis de bliver drejet:)


  • #61   2. jun 2012 det er slaglængde og cylinder fyldning (boring) der laver forholdet mellem hk og nm i en firetakts forbrændings motor, så kommer der gearing og andre faktorer ind også:)

    eller er jeg fuldstændig galt på den:)


  • #62   2. jun 2012 Hvis den fik 800nm men den motor leverer effekten i et lavere arbejdsområde således at effekten bliver den samme, så bliver den ikk hurtigere, men det er fordi at det er effekten som er afgørende i sidste ende og ikk moment, fik den dobbelt så mange nm ved samme omdrejninger, ja så ville effekten stige voldsomt og den vil være hurtigere uanset vægten!! Den laver jo ikk hjulspin med 200kmt

  • #63   2. jun 2012 jeps så er vi 100% enige;)

    det er nettop der du justerer forholdet mellem hk og nm med slaglængde og cylinder fyldning, det er også disse to ting der bestemmer arbejdsområdet;)

    holdkæft hvor er jeg klog:-D hehe


  • #64   3. jun 2012 Det er sku noget af en videnskab vi er ude i her smiley Jeg er sletikk med på dette plan, så læser og prøver at lærer..

    Men Mit spørsgmål går lidt ud på at :

    Lad os sige an har en 3.0 og man yde maks hk ved 4000 omdr ud af 7, ville det være en forbedring at få hk før eller senere??

    Tænker lidt når man er kommet forbi 4000 omdr så daler det ned af igen, men ved ikke om man kan se sådan på det??

    Altså hvornår passer det best at ens maks hk kommer til sit rette??

    Og tak for alle jeres svar det er god læsning smiley


  • #65   3. jun 2012 Tommy, hvis en motor leverer max effekt ved 4k ud af 7k rpm, så er der ingen grund til at den kan rotere med 7000 omdrejninger, da den så vil køre langsommere, begrænseren skal ligge ved ca 4500 omdrejninger..

    Hvis den samme motor med samme kubik skal have flere hk, så skal det ske ved flere omdrejninger, da dets moment stort set er begrænset jf. kubik, men jo flere omdrejninger jo flere hk..

    Men hvis den bare flytter sine hestekræfter længere i arbejdsområdet, men antal hk er det samme, så får man ikke noget ud af det andet end at bilen skal geares/køres i et andet arbejdsområde..


  • #66   3. jun 2012 Men læs nu det her:

    1. En motor på 1000ccm med 100nm leverer topeffekten ved 20.000rpm og har 280hk

    2. Anden motor har 2000ccm og derfor 200nm, den leverer topeffekten ved ved 10.000rpm derfor har den OGSÅ 280hk

    De to motorer er lige hurtige HVIS den motor med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm..

    Giver det mening ???



  • #67   4. jun 2012 jeps det er rigtig hvad Mirza A skriver, og det er ikke kun dig der ikke kan være med og det er helt fint;)

    det bliver sværere for dem der mener de er kloge uden at de kan tænke sig til hvad hk og nm egentlig er;)


  • #68   4. jun 2012 det væreste er når folk de får øjnene op får at der er noget der hedder moment, og begynder at snakke om at diesel hk er stærkere osv hahah

  • #69   4. jun 2012 haha ja lige nøjagtig!
    grunden til at diesel motore har så meget moment i forhold til hk er nemlig pga de har en rigtig lang slaglængde:)

    det har intet med diesel som brændstof at gøre:)


  • #70   4. jun 2012 nej og hk er ikke "stærkere" bare fordi den kommer i en klump af et stort moment.. 1hk = 1hk..

  • #71   4. jun 2012 hehe ja præcis;)

  • #72   4. jun 2012 Kraft x arm er jo det man bruger når man arbejder med momentnøgler og gaffeltruks.
    Det man har brug for i hverdagen er lang afstand mellem moment ved xxxx antal omdr og max omdr, jo større det er jo mere elastisk/smidig er motoren, dvs den kan køres med færre nedgearinger. Diesel leverer jo max moment ved lave omdr, typisk omkring 2.000 omdr. Bare de 80% er til stede er der rigeligt træk.


  • #73   4. jun 2012 Grunden til jeg spørg om detter fordi, min nye motor er ved at blive bygget og prøvet at forklare tunings værkstedet, at hvis de nu kan for øge mine hk og samtig rykke den ud så den maks hk effekt kommer senere eller ved højere omdr.

    Pt tager min 7250 omdr. til begrænser og har mit maks nm ved 3000 omdr (290) og mine maks hk (230) ved 4500 omdr.

    Da motoren er under ombygning kunne jeg lige så godt prøve, at forbedre det lidt.

    Det er en 3.0 med titanium ventiler mv. så vidt jeg er orinteret. det forventes, at tuningen giver ca. 35-40 hk men det med nm er svært at regne ud, da de er svære at forøge ik??

    Vil skyde på en forøgelse af nm på 40 ca også er det ved siden af??

    Der er racing bananmanifold og og sports udstødning med gennemstrøms potter på resten af vejen. Dog er der en 400 cellers Kat.

    Der er forbederet indsugnings manifold og forbedret luftfilter og forbedret rør i mellem indsugning og og luftfilter.

    Det skal siges det er en automatgear..

    Ved godt man ikke kan sidde her og sige den får så og så meget ud af det og det må tiden vise..

    Men tak for alle jeres kommentar og hjælp til mit indlæg. Har nu fået en større viden omkring tuning eller forøgelse af hk og nm.

    Mange tak for hjælpen...


  • #74   4. jun 2012 Den får IKKE 40nm ekstra medmindre den bliver boret meget op, nm er styret af kubik, mere eller mindre, men jeg håber du har en måling på et rullefelt inden du startede, ellers er det tal du ender med ubrugeligt til sammenligning

  • #75   4. jun 2012 Den har 230 hk og 290 nm før ombygningen..

    Oki, så er nm nok stadig det samme, for den er ikke borret op.. Alt er bare skiftet ud til noget bedre inden i og så er det klart den så får en ordenlig motorsports erfaring tuning..

    Troede bare udstødningen havde noget at gøre med NM, men der kan man jo bare se..


  • #76   4. jun 2012 Den får lidt mere moment, men det er måske 15-20NM hvis jeg skal sætte tal på det MAX.. moment er svært at hæve uden flere ccm eller tryk

  • #77   4. jun 2012 det har Mirza A ret i som jeg også har skrevet længere oppe er nm styret af slaglængde og cylinderfyldning:)

  • #78   4. jun 2012 dog er slaglængde den mest væsentligste faktor mht. nm:)

  • #80   5. jun 2012 Vent nu lige Morten, jeg siger ikke at man gætter sig frem til at en bil på 2000ccm har 200NM og derfor har XXXhk ved max omdrejninger..

    det er selvfølgelig noget teoretisk vrøvl, det er slet ikke sikkert at den har 200nm og det er ikke sikkert at den kan levere moment ved max omdrejninger...

    Men du MÅLER momentet på rullefelt og finder ud af at motor har 196,6NM ved 7234omdrejninger og det er lige med LIGE PRÆCIS så og så mange hk.. det regner man ud med en formel..!


  • #81   5. jun 2012 Så giver det mere mening: "Men du MÅLER momentet på rullefelt og finder ud af at motor har 196,6NM ved 7234omdrejninger og det er = PRÆCIS XXXhk.... det regner man ud med en formel..!"

  • #82   5. jun 2012 Mirza A
    hvis jeg forstår Morten D rigtig så mener han at måle en bil på rullefelt er sjusk da du aldrig vil få præcis moment kurve derfra= ikke præcise hk:)


  • #83   5. jun 2012 og det har han sådan set oggså ret i:)

  • #85   5. jun 2012 Så er der ingen biler i verden der har opgivet præcise hk??

  • #86   5. jun 2012 det er rigtigt:)

  • #87   5. jun 2012 Jamen har som sådan også NM nok hvis bare den rammer 310 nm, men bare som de skrev tidl, at den så er gået fra 4500 omdr. til måske 5500 omdr. ved endnu flere hk.. Ca. 260 hk for at få et større træk i længere tid..

    smiley


  • #88   5. jun 2012 Det der giver de sidste Nm er justerbare knasthjul, især hvis der er grov planet på topstykket.
    Men jeg må nok indrømme at hvis det var mig der skulle putte10-20.000 i en motor så havde jeg nok spurgt på værkstedet hvilke produkter og hvordan og hvorledes med Nm og hk.


  • #89   5. jun 2012 Allan(Kolding) R

    Har fuldstændig lagt alt i hånden på motorsport tuning og har til ham fortalt mine ønsker og dem imøde kommer han også og ja så må vi se..

    Jeg var bare nysgerig.

    Sad for sjovt i dag og kigged på en Mazda 6 2.0 med 147 hk ved 6000 omdr. og 180 nm ved 4000 omdr.

    I min vernden skal ens NM helt komme så tidligt som muligt og det jeg har læst mig frem til herinde i dette indlæg er, at ens hk helst skal komme lige før ens begrænser ik??

    Kender ikke talende på nm og hk efter tuningen og ombygningen af motoren mv. Men da min begræner er ved 7250 omdr, ville det være op timalt, at mine maks hk er ved omkring 6000-6500 omdr. ik??

    Std. er de ved 4500 omdr.

    Der er måske forskel på om man har automatgear eller ej?? ang nm og hk og omdr.??


  • #90   5. jun 2012 Citat start " Kender ikke talende på nm og hk efter tuningen og ombygningen af motoren mv. Men da min begræner er ved 7250 omdr, ville det være op timalt, at mine maks hk er ved omkring 6000-6500 omdr. ik?? Citat slut.

    ---------------

    Det jeg mener er, at hvis jeg så skal rykke min maks hk til længere ud i omdr. så skal mine hk også forøges ellers giver det ingen forskel vel??


  • #91   5. jun 2012 Begrænseren er jo sat til de omdr fra fabrikken, det kan tuneren også lave om på hvis det er nødvendigt.
    Min gamle Mercury Cougar har 4.7 l slagvolumen, ca 210 hk da den var ny og den starter i 3 gear i tomgang, det er moment. (den er 4 gearet)


  • #92   5. jun 2012 Men hvad vil du bruge max hk til deroppe?
    Fidusen er jo at have moment ved lave omdr, altså i en bil der ikke skal bruges på en bane.
    Tuneren kan ligge en knast i der flytter moment og hk rundt i efter det bilen skal bruges til. Fabrikken har jo brugt oceaner af tid på at finde kompromis mellem Nm og hk osv.


  • #94   5. jun 2012 Grunden til at motoren har max effekt ved så lave omdrejninger er fordi at den er ringe, den er simpelthen færdig med at lave moment, og selvom effekten burde stige i takt med omdrejninger så falder den, så hvis man kunne sørge for at momentet fortsætter op igennem omdrejninger, så vil du få flere omdrejninger selvom dit moment ikk bliver forøget, det skal bare fortsætter lineært, kig på honda doht vtec motor effekt kurver så bliver du misundelig, og automatik gearkasse har intet at gøre med noget som helst af det her

  • #95   5. jun 2012 Okay morten, nu forstår jeg hvad du mener, men det er stadig måden det gøres på, og held diskussionen handler om hvorvidt det er max moment eller max effekt der bestemmer acceleration, og uanset formel, så er det effekt!

  • #96   5. jun 2012 diskussionen kan lige så godt ende her fordi jeg kan nemlig læse imellem linierne at vi alle sammen er enige, det er bare en kamp om at have det sidste ord her;)

    hehe


  • #100   5. jun 2012 Mirza A

    Så det du siger er, at dens nm skal ligge højere oppe ved omdr??

    Bilen vejer ca. 1600 kg oftest når jeg køre. Så der skal være noget ordenligt bundtræk?

    Tager du den samme motor (3000 gt) i en 3000 GT, så vejer bilen små 1800 kg så der har jeg tjent 200 kg hjem, men nok om det..

    Jeg troede jeg havde en ide om nm og hk, men efter dette indlæg er jeg nok lettere forvirret i forhold til det jeg altid har lært og hørt.

    Nemlig dine maks nm skal komme så tidligt som muligt og det med hk ved jeg ikke hvornår skal komme ind i forhold til omdr. når nu mit maks omdr. er 7250..

    Min bil er ikke en racer bil, men nu er den bygget om så den bliver lidt mere racer bil, men den bliver aldrig en rigtig racer bil.

    Det skal siges, at min automat gearkasse kun har 4 gear og det har vel noget at sige med nm og evt hk??

    4 gear er overdive, så der skal vel et lavere maks nm til at drive de større tandhjul i gearkassen ik eller??


  • #101   5. jun 2012 Tommy, gearkassen har noget at sige hvordan effekten bliver udnyttet.. jo tættere og lavere gear jo bedre for accelerationen..

    Kig på den her moment kurve..

    Læg mærke til at momentkurven er tilnærmelsesvis flad, når den er HELT flad så stiger effektkurven linært, læg også mærke til at momentkurven falder til sidst, det samme sker med effekten.. Du ønsker derfor at have så flad momentkurve som muligt så længe som muligt således at dine hk stiger indtil omdrejningsbegrænseren..

    http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/honda/pwc16vtec.pw/thumber?size=560&aa=1


  • #102   5. jun 2012 Ja kan jeg godt se.. smiley

    Jamen tror ikke jeg bliver klogere på dette område lige pt. smiley

    Jeg har lært en masse og håber jeg husker og kan bruge det senere, når jeg skal bygge min racebil til holeby og DHB smiley

    Tak for hjælpen...


  • #103   5. jun 2012 Men vi er vel enig om, at med kun 3 Gear skal den vel have en større NM ved lavere omdr for at få en fornuftigt optræk ik??

  • #104   5. jun 2012

    Kan se Den motor jeg har købt til min sigma yder sådan her:

    230 hk ved 6000 omdr og 290 nm ved 4500 omdr Lyder det ikke bedre??


  • #105   5. jun 2012 Jeg havde åbenbart blandet lidt sigma oplysninger sammen med 3000GT

    Sorry...

    Sigma yder 205 hk ved 6000 omdr. og 270 nm ved 3000 omdr.


  • #106   5. jun 2012 Helt tydeligt 2 forskellige typer motorer du der nævner, den første betydeligt mere race orienteret da den afleverer sit moment højt oppe, den anden mere familie egnet da den aflevere fine 270 Nm allerede ved 3.000 omdr, det er en betydelig mere elastisk motor.
    Jeg vil sige at hvis du kører alene i bilen betyder det ikke så meget hvilken motor du vælger, men kommer der læs på, så vælg den med momentet ved laveste omdr.


  • #107   5. jun 2012 205hk i så tung en bil med automatgear hmm, du skal være glad for hvis den kører en QM på under 16 sekunder

  • #108   5. jun 2012 Mirza A

    Std. Kunne jeg ikke finde på at stille op ha ha ha

    Allan(Kolding) R:

    Den havde "blide"motor til at starte med, men nu er den anden motor købt og ved at blive ombygget med alt nyt og forbedret ting. Knast hjul er nu i Alu og ikke stål for at overføre de hk tættere på hjulene..

    Den nye motor er lavet til std. at tage sin 1800 tunge bil frem med turbo på 5 sek 0-100 km/t

    Min er bare uden turbo, men alt er lavet af det samme og når motoren er bygget færdig, er den lavet så den kan klare 500 hk uden at andet skal laves om..

    Men der kommer nok aldrig turbo på, da det jo er en bil som skal køre på vejen så tæt på lovlig som muligt smiley ang. hk


  • #109   5. jun 2012 http://www.youtube.com/watch?v=daNPN5u1raY

    Mitsubishi Magna er det samme som sigma.. denne har bare turbo smiley

    11 sek QM smiley


  • #110   6. jun 2012 Tommy P
    det er ikke BARE turbo, men det er altså TURBO! hvis du forstår...



  • #111   6. jun 2012 Hvor meget skal det koste at lave alt det, 50 kilo?

  • #112   6. jun 2012 Man kan ikke bare lave en motor til turbo og så lade være med at sætte turbo på, så kører den jo med alt for lav kompresion og udnytter dermed ikke benzinen, det er direkte en effektiv dræber af effekt.
    Hvilket firma var det der skulle lave den motor og hvorhenne ligger de?


  • #113   6. jun 2012 ja det er tåbeligt!!

  • #114   6. jun 2012 Dem som står for det er TS motorsport i Sverige.

    Motoren er færdig bygget på mandag og onsdag i næste uge skulle jeg hvis alt efter planen kunne hente bilen færdig tunet smiley

    Jamen motoren er bygget til N/A tuning, men han oplyste mig om, at jeg godt ville kunne montere en turbo på den motor, men maks op til 400 hk uden ombygning.

    Den bliver ikke bygget til turbo, da du som du selv siger ikke ville køre ordenligt ellers... Ved ikke om han mener en turbo med 0.5 bar ville kunne få den op på 400 hk, da man jo siger en suge motor med eftermonteret turbo ikke må belastes med mere ind 0.5 bar uden man bygger den om til en turbo motor. Den bliver tunet i en bænk, da han mener det er den beste måde at tune en motor på og også den måde de selv tuner deres egen Rally bil.. Men de har også rullefelt hos ham selv, men bænk tuning laver han et andet sted (så vidt jeg er oplyst, så låner han stedet til en bænk tuning af andre rally mekanikere).

    Men nu har han altså haft den bil og motor MEGET længe, men der har også været en masse ting undervejs, så som forstærkninger at gearkasse og trækaksler og motor ophæng og bananmanifold og indsugnings manifold og ombygning af motoren og helt ny styrebox.

    Hvad det koster. hmm Bananmanifolden kosted 7000kr altså den bagerste og tuningen koster rundt regnet ca. 20.000 kr og hos det der custom værksted for hotrod har vist lavet den for omkring de. 15.000 kr
    Plus jeg har købt en helt ny Automatgear kasse for 56.000 kr som custom værsktedet har forstærket..

    Så de har vel brugt for 98.000 kr på 1½ år Dog er de 70.000 kr betalt, de sidste får de når bilen er helt færdig og fungere ordenligt..

    Sidste gange gik den oprindlige 3000GT motor i stykker på rullefeltet ved 275 hk pga olie fejl så de har på garantien købt en motor magen til og bygget den op igen og det er den som skulle være færdig på mandag, så det bliver spændene, at se hvordan det kommer til at fungere smiley

    Inden i selv siger det..

    JA der er brugt mange penge og nej får aldrig de penge tilbage igen, men nu er det min hensigt at beholde bilen så længe jeg kan køre bil (forhåbentlig RIGTIG mange år). Det er årsagen til der ikke er noget penge loft på den bil smiley


  • #115   6. jun 2012 haha ja det var mange penge for 40hk:-D

    forstår ikke hvorfor det har været så problematisk med må llille en effektforøgelse!
    du skulle måske overveje en bmw istedet;-) hehe


  • #116   6. jun 2012 HA ha

    Jamen BMW er en lækker bil, men Denne bil er bre faldet for og JA ved ikke hvorfor det ikke blev en anden bil smiley

    Nu er det ikke kun 40 hk smiley Men den er jo std. født med 205 hk og når den er færdig skulle den gerne have 260-275 hk Så det er maks 70 hk, MEEEENN inden i selv siger det. Ja det er dyre hk, men er sikker på jeg syntes den er alle pengen værd når jeg får den hjem smiley

    Det sjove ved denne bil er, at der aldrig er nogen der har gjort noget magen til på denne bil model og der er lidt fedt at skille sig ud fra mængden smiley

    Det er heller ikke kun hk JEG får ud af det, men også en bedre motorlyd og sidst jeg var der oppe og høre min fejl på min gearkasse, der lød den helt vildt fed efter de har lavet nyt udstydnings system på den, så nu når alt er lavet rigtigt og motoren køre ordenligt glæder jeg mig endnu mere til, at høre den og prøve den.

    Har faktisk glemt hvordan den køre og lyder, da det er så længe siden den har været hjemme og tændt..

    Har helt nye fælge til den og front gitter og kofanger, så glæder mig til at se den færdig smiley



  • #117   7. jun 2012 Den for også en stage 2 knaster hvilket som han siger svare til ca. 25 hk ekstra inden mapning osv.

    Han skyder selv på 280 -290 hk , da han mener at kunne hente de sidte 30 - 40 hk hjem igennem udstødningen og tuningen.. Jeg forventer kun 260-275 hk, så kan jeg kun blive glædeligt overrasket hvis den laver mere smiley

    Men nu må jeg se og væbne mig med tålmodighed.. smiley

    Og ang. NM ved jeg ikke hvad jeg skal forvente faktisk.. måske 40 nm og 70 hk ekstra

    Så skulle resultatet være 275 hk og 330 nm. Har jo klart en forventning til projektet, men prøver at holde forventningerne nede, for man kan hurtigt blive skuffet..


  • #118   7. jun 2012 det er også fair nok;)

  • #120   7. jun 2012 Det lyder sgu som et vildt projekt, spændende at se din profil når den er hjemme igen.
    Giv lige et vink her når det er...........


  • #121   7. jun 2012 Håber den er lovlig, for politiet og skat læser jo også med her!
    Held og lykke.


  • #122   7. jun 2012 Jamen den er skal lovlig.. som sagt er kun det halve fortalt her. Færdelsstyrrelsen har sendt mig og syns manden mail, så der er styr på bilen smiley

    Den er lige på grænsen. Der mange regler som er indvikled og vil tage langtid at forklare her, men alt i alt er bilen lovlig smiley


Kommentér på:
Lidt teknisk spørgsmål omkring hk og nm..

Annonce