{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.507 visninger | Oprettet:

Martin N
Martin N
Tilmeldt:
27. sep 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

I tvivl - Benzin eller Diesel? {{forumTopicSubject}}

Hej Folkens

For at give jer lidt indsigt i sagen, så skal konen og jeg være forældre om ca. 8 mdr. Vi har i et stykke tid snakket om ny brugt bil, ikke alene pga. ovenstående, men jeg ved ikke hvor længe den nuværende holder. Så det skal som minimum være en 4 dørs.
Vi er begge midlertidig studerende ( hun tager så et år fri efter sommer og forhåbentlig tjene lidt penge i månederne derefter), så budgettet er ikke så stort.
Bilkørslen er i dagligdag ca. 2x18-19 km + lidt kørsel til og fra den nærmeste shop, 2x5 km.
Jeg har læst meget om diesel aka. korte og lange ture, men hvornår defineres korte + lange?

Jeg kan fortælle at der er blevet kigget på henholdsvis:

- Peugeot 2.0 Hdi årgang 01,02,03,04, deromkring
- VW Golf 1.9 Tdi årgang 2000 eller lignende ( Tror dog den bliver liiiige for lille )

Hvad ville i gøre i min situation?
det kan siges jeg arbejder 2x20 km væk 1-3 gange ugentlig, i nøjagtig modsatte retning, så der bliver alligevel kørt en del.

Jeg postede også dette på bilbasen, jeg søger blot ekstra svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I tvivl - Benzin eller Diesel?
  • #1   9. jun 2012 Lange ture kan defineres til at de er lange nok til at motoren bliver varm. smiley

  • #2   9. jun 2012 Ville nok tage en benzin, når det ikke er længere turer du kør smiley

  • #3   9. jun 2012 køb en benzin. du køre slet ikke nok km om året til at det kan svare sig. mange benzin bil køre efterhånden det samme på literen som diesel i samme størrelse og dielsen er ikke synderligt meget billigere. ihvertfald ike nok til at du ville kunne tjene diffenrencen imellem prisen på en benzin og diesel hjem så´en lige

  • #4   9. jun 2012 En klog mand sagde engang - start ikke en diesel for under ½ time ad gange. Det er nok ikke det halve galt ^^
    Selvfølgelig ikke holde i kø i 25min og kun 5 min kørsel ^^


  • #5   9. jun 2012 Jeg ville i jeres situation vælge en benzin bil. De er efter min mening væsentligt billigere at holde kørende i forhold til hvad i kan spare ved at kører diesel.

    Vælger i alligevel at købe diesel, skal i holde jer LANGT væk fra 1,9 TDi motorerne, der er så mange problemer med dem!


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #6   9. jun 2012 BENSIN to studerende har ikke økonomi til at reparere en ødelagt diesel.

    Den smule som i vil bruge mere i brændstof tjener i let ind i sparede service omkostninger.


  • #7   9. jun 2012 Minimum 30.000 km årligt.

  • #8   9. jun 2012 vil ikke forslå jer at købe pug'en. vi har så mange af dem inde på værkstedet hver dag ! det er dem vi laver mest af... de er dyre at vedligeholde.



  • #9   9. jun 2012 Kasper
    Det er 2,0 tdi'erne der er problemer med, men kun i 170 hk udgaven.

    Som Mathias siger, kan det ikke svare sig med diesel, med mindre man kører min 30-35.000 km om året (:


  • #10   9. jun 2012 Helt klart benzin, husk også på, at hvis Dieselen først går i stykker, så er det potentielt meget dyrere at få lavet - Hvilket hurtigt kan få et sårbart budget til at skride!

    Og når nu i har brug for noget der skal holde og ikke være reperationer på, hvorfor kigger i så ikke efter noget Japansk og får noget der er driftsikkert! Golf kan være ok, men hold jer langt væk fra Pug`sne!


  • #11   9. jun 2012 Jeg ville nok vælge en benzin bil.
    godt nok koster det lidt mere i brændstof end diesel men en diesel bil KAN være dyre i rep. ang glødrør, dyser, partikel filter osv.


  • #12   9. jun 2012 Det er også 1.9 tdi´erne. De tager jo nærmest topstykkerne ind ad en kant, og det er en reparation til 40-60.000kr.

  • #14   9. jun 2012 Kasper ^

    Arrr - det er nu 2.0'eren der skaber sig. 1.9'eren tramper bare derud af.


  • #16   9. jun 2012 Der har intet været med min 1,9 TDI men nu det også passet og plejet ! Jeg
    Køre personlig Maks 10.000km om året da jeg har firma bil
    Og jeg elsker at køre diesel, det sgu lækkert !

    Ville til en hver tid vælge diesel medmindre man køber de det
    Små pis biler som er på marked i dag .

    Held og lykke med at finde bilen der passer til jer :).


  • #17   9. jun 2012 1.9 TDI er en super god motor. de køre bare derud af.
    2.0 140-170 hk motor er der lidt problemer med.

    ang peugeot så er det sjovt hver gang der blir nævnt noget om fransk så kommer den lige frem

    Peugeot er bare noget lort osv!

    Faktisk laver peugeot biler og motor at de er så fine og solide at andre mærker køre med peugeot HDI motor nu..


  • #18   9. jun 2012 Tag en benzin

  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #19   9. jun 2012 Først og fremmest, tusind tak for de mange og hurtige svar.
    Der er vist ikke tvivl om at det skal være en benzin så.
    Så er spørgsmålet jo blot hvad?
    Budgettet er omkring 30 - 45.000. Det er en dum situation. Jeg vil nok køre mest i den, men eftersom hun først kommer i kontakt med kørekort i sommeren, ved jeg ikke om jeg tur blot at tage ansvar i forsikring. Men det er jo så afgjort en anden sag.

    Biler det nok falder på, bliver:

    VW, Toyota, Seat, Nissan, eller Audi/BMW.
    Sidstnævnte bliver nok for dyr.

    Jeg hører altid godt om Toyota, men guuuuuud hvor er mange af bilerne kedelige, især interiøret.
    Til trods for jeg bliver far, betragter jeg stadig mig selv som en ung og frisk gut, så jeg vil også have noget der ser ordentlig ud samt jeg kan "bygge" lidt videre på. Jeg snakker ikke bodykit, men andet småt.
    Venligst drop alt omkring stationcar, det bliver det sidste jeg tager hehe smiley Men ellers er alle bud velkomne!


  • #20   9. jun 2012 Ville vælge en opel vectra c stc. de kan fås i den prisklasse og med en del udstyr.

    kører sgu dejligt.


  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    sep 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #22   9. jun 2012 Hvis jeg kunne få en RS 4 St.car, SÅ kunne jeg nøjes smiley

  • #23   9. jun 2012 Martin:

    Som flere har sagt, DROP diesel..

    Den smule du sparer i brændstof pr.km (måske 20-40øre/km) bliver lytnhurtigt brugt på reperationer..

    Mht. Stc. så vent lige med at købe bil, til du har prøvet at få barnevogn/lift/unge/kone/generelt lort med i bilen...

    Så køber du også en stc.. en af de store vel at mærke..

    Min egen kone har en gammel peugeot 406, da den er sindsyg rummeligt, og kører godt. den er billig at reppe på, og går faktisk ikke så voldsomt meget i stykker.. Komforten er super, specielt set i forhold til en trist toyota eller lign..

    Jeg har mange forskellige biler, af de meget dyre, men min kone holder fast i hendes 406, der er bedre plads end i en BMWE61 (5serie stc.)

    Vælg en 307/406 med en lille benzinmotor, så er du billigt kørende..


  • #24   9. jun 2012 Hvis i skal være forældre, så er i jo bundet til en barnevogn, så der skal også være plads til den. For ikk at nævne barnesæde osv.
    Men prøv at gå på bilbasen, og sæt pris grænsen på 40.000. Så har du et lille overblik over hva der ca ligger derinde. Og hvis du finder en der kunne være interessant, så tjek evt guloggratis for at se hva der er til salg af samme model.
    Tit så kan man sku lave en super Go handel ved at snuse rundt smiley


  • #25   9. jun 2012 jeg ville som nybagt forældre ( 11 uger ) anbefale en station car, de måske ikke super fede men meget praktiske, vi har pt en splash, som kun LIGE rummer et barnesæde og barnevogn, plus div fornødenheder til den lille.

    Havde jeg skulle købe bil i dag, hvade jeg satset på en station car, hvor hele barnevogn kan ligge uden at ofre, 2 sæde pladser ...

    og ja benzin som alle har skrevet smiley


  • #26   9. jun 2012 For at hjælpe dig må du komme med dit årlige km tal. 20 km er okay for diesel.

    Bagefter skal du ikke lytte alt for meget til folk her men sætte dig ned og søge fakta. I familien har vi haft diesel biler de sidste 20 år, og der har ALDRIG været udgifter på diesel biler, de har været utrolig sikre og billige i drift.

    Det er vigtigt at bilen er i orden, at turbo trækker osv. Jeg ville selv gå efter en tdi motor (vw, skoda, evt audi) da de holder, de er nemme at vedligeholde og billige i drift. Ved 80 kmt kører sådan en nemt 30-40 km/l.

    Kører du mere end 20.000 pr år ville jeg vælge en diesel fordi:

    1) Lækker at køre i
    2) mere sparsom end benzinbiler i den årgang
    3) Holder bedre værdi (og du kan også købe en med flere km uden at være bange)
    4) En fornøjelse at køre med trailer
    5) Skal du på ferie er det en billig måde at komme lange afstand (ca 1000 km på 50-60 liter diesel)

    (ps giv dig et ryk og se på nogen stationcar, jeg forstår ikke at man kan købe andet... barnevogn, cykler, bagage osv. Det er bare kongebilen til ALT.)


  • #27   9. jun 2012 Hvis i skal have folkevogn og benzin skal i have noget med turbo... ALT det andet er noget knald...

    Ham der siger at 1,9TDI er noget bras, har misforstået alt andet... Det er nok den bedste motor der er lavet til dato... og den ville ikke have noget imod jeres kørselsmønster...

    Det ville en 2,0 til til gengæld...

    Hvordan Peugeot forholder sig ved jeg intet om...


  • #28   9. jun 2012 Altid benzin, uanset hvor mange km man kører, diesel hører til i busser, lastbiler og traktorer

  • #29   9. jun 2012 Mirza

    så skal det da være en motor med minimum 4 liter og gerne med kompressor eller turbo... en alm. benzin bil er jo ellers netop sløv som en traktor smiley


  • #30   9. jun 2012 En"alm" suge benziner med 100hk er ligesom en diesel med 100hk (alt efter gearing og vægt)

    Diesel har den fordel at den har mere moment og at en større del af effekten er til rådighed ved samme hastighed.

    Men benziner har en bedre motorgang, mindre tøven (ingen tøven) og har et langt større/bredere arbejdsområde. I lande udenfor hjernvaskede europa hvor folk forventer at biler skal skide blomster der er diesel et bande ord, og hvis brændstof kun kostede 2kr så til MAX 10% køre diesel frivilligt


  • #31   9. jun 2012 Hvis brændstof kun kostede 2kr ville jeg stadig køre diesel... Bare større diesel smiley

    Trækket er bare 100 gange federe i en TDI, og man skal ikke sidde og røre i gryden for at følge med trafikken...

    En 100hk motor er ikke bare en 100hk motor...

    Du kan bare tage eksemplet med en polo 9N f.eks... Tror du at en 1,4 16V 101hk kan følge med en 1,9tdi 100hk? smiley
    Tror du så at den er federe at køre i?
    Tror du den kører bedre på motorvejen?


  • #32   10. jun 2012 1hk er 1hk, hvis gearing er rigtig og vægten ens så er de lige hurtige, benzin motoren skal bare køres med flere omdrejninger, om den er federe at køre i er subjektivt og det tåler ikke en diskussion som kan vindes af nogen af os

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #33   10. jun 2012 Skal man ikke køre 15000km i alperne hvert år med campingvogn eller over 35000km på de danske veje i arbejdsmode, så er bensin det eneste rigtige...

    Diesel .... Det er da sådan noget ci fyre med ikk?


  • #34   10. jun 2012 Diesel da der er mere moment, samt du køre længere på literen. Du vil også være gladere når du så tanker til kun 9,65 end til 11.55........

  • #35   10. jun 2012 Du skulle blive politiker mirza... De vender og drejer tingene indtil det passer...

    Det meste du skriver er noget vås, bedre motorgang, hk er lig med hk, samme gearing blabla.

    Nu er det jo netop sådan at bilerne har forskellig gearing når de har forskellig motor. Det hele skal jo passe sammen, du vil ikke køre en tdi setup med benzin motor og omvendt. Desuden har diesel bilen den samme "tøven" som en benziner med turbo, så der er jo ingen forskel. Den tøven er dog så lille, at det i dagligdagen ikke spiller nogen rolle.

    Nu bor jeg i Canada, og selv her kører folk meget diesel. Selvom diesel er dyrere (og sjældenere på tankstationerne). Hvorfor? Fordi de kører mange kilometer og der er diesel bare bedre. Og jeg taler ikke om pickups, men om vw og mercedes som bliver solgt mere og mere i diesel.

    Nu er bilvalget ingen religion, men det er klart at mange vælger subjektiv, og jeg har selv været fan af benzin biler i mange år og havde selv lovet mig at jeg aldrig ville køre i en diesel bil da jeg synes det kun er gamle mænd med deres campingvogn der gør det. Jeg endte dog i et firma som importede biler og har kørt alt fra 1 liter lupo til til lambo murcelago, og endte med at være imponeret over diesel bilerne. Kald mig kedelig, men køre fra Stuttgart til Århus med 200-250 kmt og kun tanke i forbindelse med øl køb i Flensborg er altså federe at køre en benzinsluger som skal tankes 3-4 gange på turen smiley


  • #36   10. jun 2012 Bombe

    Gal, en lang tekst... Og den eneste pointe er, i sidste ende, at diesel blot kører længere på literen?


  • #37   10. jun 2012 Haha nemlig

    Men bombe, jeg sagde ikk at gearingen skal være ENS, hvis den var ens så ville den ene bil have en fordel over den anden, læs lige mit indlæg igen og hvis du ikk forstår det så kan jeg skære det ud i pap for dig


  • #38   10. jun 2012 Nu skrev jeg mit indlæg til dig efter at du ikke rigtig har bidraget med noget i tråden, men du må gerne skrive følgende ud i pap for mig:

    Du skriver:

    1hk er 1hk, hvis gearing er rigtig og vægten ens så er de lige hurtige


    I sidste ende ender vi i en teknisk diskussion omkring moment, omdrejninger og rigtig gearing. Vi snakker dog ikke racerbiler (hvor din påstand er korrekt) men alm. biler hvor man ikke kører motoren ud og skifter gear efter momentkurven. Så selvom din belæring måske er godt ment, så er hk/moment ikke det samme, da der netop er forskel hvornår du har moment, så subjektivt vil du ofte synes at en turboopladet diesel vil være "hurtigere" end en tilsvarende benzin bil med ca samme hk.


  • #39   10. jun 2012 Nu er jeg ikke mekaniker ansat på et værksted, eller har lavet en større videnskabelig undersøgelse, men...

    Der hvor jeg arbejder, er der omkring 30 - 40 der kører i bil på arbejde.
    Og generelt er det sådan, at dem med dieselbilerne og under 30-40 km til arbejde, holder mere på værksted end alle de andre.
    Dette er ikke mærkespecifik!

    Ud fra dette vil jeg også anbefale en benziner.
    Og når der nu kommer småkravl, så helt klart en stationcar eller MPV. Det vil gører mange ting meget lettere når der kommer barnevogn osv. ind i billedet.


  • #40   10. jun 2012 Dr. Mombe, nu kommer min forklaring, og jeg håber virkelig at du har nogle argumenter, for det er 5. gang jeg skal til at skrive dette indlæg på BG, og ikke EN har der været et modargument..

    "Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, man kan pr. tommelfinger regel sige at 10ccm = 1NM (tjek selv på jeres egen bil, hvis det er 1,6 så har den som regel 150NM-160NM)

    husk at skelne mellem tryk og sug..!!


    Formel for effekt:

    NM*omdrejninger/7120 = effekt [hk]

    1 Motor: Den ene motor har 1000ccm med 100nm, hvis den kunne rotere med 20.000omdrejninger og levere sin maxeffekt, så ville den have 280hk (regn selv ud med ovenstående formel)

    2. Motor: Den anden motor er på 2000ccm og har derfor 200NM, hvis den kun roterer med 10.000omdrejninger, og leverede sin max effekt ved max omdrejninger så ville den OGSÅ have 280hk. (regn selv ud med ovenstående formel)

    Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..

    i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm.. Hvad siger det os..

    2 biler, den ene med halvt volumen er lige hurtige, men den ene skal køres i et langt sørre arbejdsområde, det hedder RACE ;-)"



  • #41   10. jun 2012 Så gu fuck er 1 hk lig med 1 hk.. den eneste forskel ligger i hvornår på omdrejningsskalaen den bliver leveret, og jo senere den bliver leveret jo mindre NM har en given motor.. og der skal kompenseres for det ved lavere gearing, for at kunne køre med SAMME hastighed som den anden motor med 1 hk ved samme omdrejninger, ellers vinder moment så at sige..

  • #42   10. jun 2012 Mirza A

    Det der er kun Teori... Har absolut intet med fakta at gøre... Hvad med vægt forskellen... er 2,0 tungere end 1,0?

    Hvad med accelerationen... Har 2,0 tungere svinghjul, evt tungere gearkasse end 1,0?

    Jeg har lige haft 3 forskellige biler... En på 2.3 Liter Sug med 5cylindre... og kun små 190NM... og en 2,0 4cyl med 166NM og en 2,0 4cyl med 196NM

    Allerede dét sender dine tal så langt ud at de kan gå i kredsløb om månen


  • #44   10. jun 2012 Ham X.. jeg snakker om motoren/effekten.. om dækkene er forskellige, eller om den ene bil vejer 400kg mens den anden vejer 4 tons har ikke en skid at gøre med at 1hk = 1hk..

    og hvis du synes der er noget galt med teorien så modargumenter venligst, men kan du det ???


  • #45   10. jun 2012 teori har intet med fakta at gøre haha epic..

  • #46   10. jun 2012 Ham X... jeg vil godt give dig at ikke ALLE motorer har 1NM pr 10ccm..

    Momentet skal måles på et rullefelt, og så omregnes det via ovenstpende formel til effekt.. og derefter så passer pengene..


  • #47   10. jun 2012 Mirza

    HK er et biprodukt til Moment (se enheden og din formel):

    For at forstå hk kan du bruge: 1 hk = 75 kp × m/s = 735.5 N × m/s (=betyder at hvis du løfter 75 kg i et sekund har du ydet 1 hk, 2 hk ved 150 kg osv)

    og er på en måde en dårlig måde at karakterisere en motor hvis du skal bruge denne til og fra arbejde hver dag. Du bruger HK til race, men i dagligdagen bruger du moment. Så 1 Hk = 1 hk, den er vi helt enige i, men det er bare uinteressant til dagligt. Hvad nytter en 400 hk bil, når den først har moment fra 7-10000 omdrejninger. Især med fartbegrænsningerne her i landet, er der ingen der har nytte af det.

    Det er mund huggeri, som jeg skrev har du ret, MEN, som Ham X også siger, så er det teori, og som vi alle ved så kan teori ofte ikke bruges til en skid smiley Og gearkassen i en alm. bil (og for den sags motorstyringen) bliver heller ikke lavet efter at yde optimal performance men at give optimal komfort kombineret med sparsomhed og performance... Så dit tænkte eksempel kan næppe føres over til den realitet de fleste møder når de køber en bil efter dit "råd" ...


  • #48   10. jun 2012 Jeg er glad for at du er mand nok til at indrømme at jeg har ret, og jeg respekterer din mening omkring det at en diesel er mere anvendelig til daglig, jeg er ikk enig, men jeg forstår dig.

    Et alternativ til fin elskede diesel er benzin motor med tryk, så får du det samme dejlige moment, men med en bedre motorgang, lyd og større/længere arbejds område, samtidi med at du kan bibeholde en lang og såkaldt "komfortabel" gearing, alle fordele, eneste ulempe et højt forbrug, som er den eneste fordel en diesel har overfor benzin med tryk smiley


Kommentér på:
I tvivl - Benzin eller Diesel?

Annonce