I tvivl - Benzin eller Diesel? {{forumTopicSubject}}
Hej Folkens
For at give jer lidt indsigt i sagen, så skal konen og jeg være forældre om ca. 8 mdr. Vi har i et stykke tid snakket om ny brugt bil, ikke alene pga. ovenstående, men jeg ved ikke hvor længe den nuværende holder. Så det skal som minimum være en 4 dørs.
Vi er begge midlertidig studerende ( hun tager så et år fri efter sommer og forhåbentlig tjene lidt penge i månederne derefter), så budgettet er ikke så stort.
Bilkørslen er i dagligdag ca. 2x18-19 km + lidt kørsel til og fra den nærmeste shop, 2x5 km.
Jeg har læst meget om diesel aka. korte og lange ture, men hvornår defineres korte + lange?
Jeg kan fortælle at der er blevet kigget på henholdsvis:
- Peugeot 2.0 Hdi årgang 01,02,03,04, deromkring
- VW Golf 1.9 Tdi årgang 2000 eller lignende ( Tror dog den bliver liiiige for lille )
Hvad ville i gøre i min situation?
det kan siges jeg arbejder 2x20 km væk 1-3 gange ugentlig, i nøjagtig modsatte retning, så der bliver alligevel kørt en del.
Jeg postede også dette på bilbasen, jeg søger blot ekstra svar
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 7 Biler: 4 Emner: 17 Svar: 714
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 1 Emner: 62 Svar: 948
maj 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 1.605
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 992
Selvfølgelig ikke holde i kø i 25min og kun 5 min kørsel ^^
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 84 Svar: 713
Vælger i alligevel at købe diesel, skal i holde jer LANGT væk fra 1,9 TDi motorerne, der er så mange problemer med dem!
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Den smule som i vil bruge mere i brændstof tjener i let ind i sparede service omkostninger.
okt 2004
Følger: 87 Følgere: 82 Biler: 9 Emner: 213 Svar: 8.542
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 8 Svar: 452
feb 2008
Følger: 63 Følgere: 64 Biler: 4 Emner: 214 Svar: 4.378
Det er 2,0 tdi'erne der er problemer med, men kun i 170 hk udgaven.
Som Mathias siger, kan det ikke svare sig med diesel, med mindre man kører min 30-35.000 km om året (:
nov 2005
Følger: 88 Følgere: 84 Biler: 2 Emner: 208 Svar: 4.745
Og når nu i har brug for noget der skal holde og ikke være reperationer på, hvorfor kigger i så ikke efter noget Japansk og får noget der er driftsikkert! Golf kan være ok, men hold jer langt væk fra Pug`sne!
apr 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Emner: 80 Svar: 1.088
godt nok koster det lidt mere i brændstof end diesel men en diesel bil KAN være dyre i rep. ang glødrør, dyser, partikel filter osv.
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 84 Svar: 713
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 15 Emner: 1 Svar: 992
Arrr - det er nu 2.0'eren der skaber sig. 1.9'eren tramper bare derud af.
apr 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Biler: 3 Emner: 98 Svar: 1.943
Køre personlig Maks 10.000km om året da jeg har firma bil
Og jeg elsker at køre diesel, det sgu lækkert !
Ville til en hver tid vælge diesel medmindre man køber de det
Små pis biler som er på marked i dag .
Held og lykke med at finde bilen der passer til jer :).
apr 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Emner: 80 Svar: 1.088
2.0 140-170 hk motor er der lidt problemer med.
ang peugeot så er det sjovt hver gang der blir nævnt noget om fransk så kommer den lige frem
Peugeot er bare noget lort osv!
Faktisk laver peugeot biler og motor at de er så fine og solide at andre mærker køre med peugeot HDI motor nu..
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.060
sep 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Der er vist ikke tvivl om at det skal være en benzin så.
Så er spørgsmålet jo blot hvad?
Budgettet er omkring 30 - 45.000. Det er en dum situation. Jeg vil nok køre mest i den, men eftersom hun først kommer i kontakt med kørekort i sommeren, ved jeg ikke om jeg tur blot at tage ansvar i forsikring. Men det er jo så afgjort en anden sag.
Biler det nok falder på, bliver:
VW, Toyota, Seat, Nissan, eller Audi/BMW.
Sidstnævnte bliver nok for dyr.
Jeg hører altid godt om Toyota, men guuuuuud hvor er mange af bilerne kedelige, især interiøret.
Til trods for jeg bliver far, betragter jeg stadig mig selv som en ung og frisk gut, så jeg vil også have noget der ser ordentlig ud samt jeg kan "bygge" lidt videre på. Jeg snakker ikke bodykit, men andet småt.
Venligst drop alt omkring stationcar, det bliver det sidste jeg tager hehe Men ellers er alle bud velkomne!
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
kører sgu dejligt.
sep 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 841
Som flere har sagt, DROP diesel..
Den smule du sparer i brændstof pr.km (måske 20-40øre/km) bliver lytnhurtigt brugt på reperationer..
Mht. Stc. så vent lige med at købe bil, til du har prøvet at få barnevogn/lift/unge/kone/generelt lort med i bilen...
Så køber du også en stc.. en af de store vel at mærke..
Min egen kone har en gammel peugeot 406, da den er sindsyg rummeligt, og kører godt. den er billig at reppe på, og går faktisk ikke så voldsomt meget i stykker.. Komforten er super, specielt set i forhold til en trist toyota eller lign..
Jeg har mange forskellige biler, af de meget dyre, men min kone holder fast i hendes 406, der er bedre plads end i en BMWE61 (5serie stc.)
Vælg en 307/406 med en lille benzinmotor, så er du billigt kørende..
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
Men prøv at gå på bilbasen, og sæt pris grænsen på 40.000. Så har du et lille overblik over hva der ca ligger derinde. Og hvis du finder en der kunne være interessant, så tjek evt guloggratis for at se hva der er til salg af samme model.
Tit så kan man sku lave en super Go handel ved at snuse rundt
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 87 Svar: 1.554
Havde jeg skulle købe bil i dag, hvade jeg satset på en station car, hvor hele barnevogn kan ligge uden at ofre, 2 sæde pladser ...
og ja benzin som alle har skrevet
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 747
Bagefter skal du ikke lytte alt for meget til folk her men sætte dig ned og søge fakta. I familien har vi haft diesel biler de sidste 20 år, og der har ALDRIG været udgifter på diesel biler, de har været utrolig sikre og billige i drift.
Det er vigtigt at bilen er i orden, at turbo trækker osv. Jeg ville selv gå efter en tdi motor (vw, skoda, evt audi) da de holder, de er nemme at vedligeholde og billige i drift. Ved 80 kmt kører sådan en nemt 30-40 km/l.
Kører du mere end 20.000 pr år ville jeg vælge en diesel fordi:
1) Lækker at køre i
2) mere sparsom end benzinbiler i den årgang
3) Holder bedre værdi (og du kan også købe en med flere km uden at være bange)
4) En fornøjelse at køre med trailer
5) Skal du på ferie er det en billig måde at komme lange afstand (ca 1000 km på 50-60 liter diesel)
(ps giv dig et ryk og se på nogen stationcar, jeg forstår ikke at man kan købe andet... barnevogn, cykler, bagage osv. Det er bare kongebilen til ALT.)
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
Ham der siger at 1,9TDI er noget bras, har misforstået alt andet... Det er nok den bedste motor der er lavet til dato... og den ville ikke have noget imod jeres kørselsmønster...
Det ville en 2,0 til til gengæld...
Hvordan Peugeot forholder sig ved jeg intet om...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 747
så skal det da være en motor med minimum 4 liter og gerne med kompressor eller turbo... en alm. benzin bil er jo ellers netop sløv som en traktor
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Diesel har den fordel at den har mere moment og at en større del af effekten er til rådighed ved samme hastighed.
Men benziner har en bedre motorgang, mindre tøven (ingen tøven) og har et langt større/bredere arbejdsområde. I lande udenfor hjernvaskede europa hvor folk forventer at biler skal skide blomster der er diesel et bande ord, og hvis brændstof kun kostede 2kr så til MAX 10% køre diesel frivilligt
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
Trækket er bare 100 gange federe i en TDI, og man skal ikke sidde og røre i gryden for at følge med trafikken...
En 100hk motor er ikke bare en 100hk motor...
Du kan bare tage eksemplet med en polo 9N f.eks... Tror du at en 1,4 16V 101hk kan følge med en 1,9tdi 100hk?
Tror du så at den er federe at køre i?
Tror du den kører bedre på motorvejen?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Diesel .... Det er da sådan noget ci fyre med ikk?
aug 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Biler: 7 Emner: 124 Svar: 379
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 747
Det meste du skriver er noget vås, bedre motorgang, hk er lig med hk, samme gearing blabla.
Nu er det jo netop sådan at bilerne har forskellig gearing når de har forskellig motor. Det hele skal jo passe sammen, du vil ikke køre en tdi setup med benzin motor og omvendt. Desuden har diesel bilen den samme "tøven" som en benziner med turbo, så der er jo ingen forskel. Den tøven er dog så lille, at det i dagligdagen ikke spiller nogen rolle.
Nu bor jeg i Canada, og selv her kører folk meget diesel. Selvom diesel er dyrere (og sjældenere på tankstationerne). Hvorfor? Fordi de kører mange kilometer og der er diesel bare bedre. Og jeg taler ikke om pickups, men om vw og mercedes som bliver solgt mere og mere i diesel.
Nu er bilvalget ingen religion, men det er klart at mange vælger subjektiv, og jeg har selv været fan af benzin biler i mange år og havde selv lovet mig at jeg aldrig ville køre i en diesel bil da jeg synes det kun er gamle mænd med deres campingvogn der gør det. Jeg endte dog i et firma som importede biler og har kørt alt fra 1 liter lupo til til lambo murcelago, og endte med at være imponeret over diesel bilerne. Kald mig kedelig, men køre fra Stuttgart til Århus med 200-250 kmt og kun tanke i forbindelse med øl køb i Flensborg er altså federe at køre en benzinsluger som skal tankes 3-4 gange på turen
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Gal, en lang tekst... Og den eneste pointe er, i sidste ende, at diesel blot kører længere på literen?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Men bombe, jeg sagde ikk at gearingen skal være ENS, hvis den var ens så ville den ene bil have en fordel over den anden, læs lige mit indlæg igen og hvis du ikk forstår det så kan jeg skære det ud i pap for dig
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 747
Du skriver:
1hk er 1hk, hvis gearing er rigtig og vægten ens så er de lige hurtige
I sidste ende ender vi i en teknisk diskussion omkring moment, omdrejninger og rigtig gearing. Vi snakker dog ikke racerbiler (hvor din påstand er korrekt) men alm. biler hvor man ikke kører motoren ud og skifter gear efter momentkurven. Så selvom din belæring måske er godt ment, så er hk/moment ikke det samme, da der netop er forskel hvornår du har moment, så subjektivt vil du ofte synes at en turboopladet diesel vil være "hurtigere" end en tilsvarende benzin bil med ca samme hk.
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
Der hvor jeg arbejder, er der omkring 30 - 40 der kører i bil på arbejde.
Og generelt er det sådan, at dem med dieselbilerne og under 30-40 km til arbejde, holder mere på værksted end alle de andre.
Dette er ikke mærkespecifik!
Ud fra dette vil jeg også anbefale en benziner.
Og når der nu kommer småkravl, så helt klart en stationcar eller MPV. Det vil gører mange ting meget lettere når der kommer barnevogn osv. ind i billedet.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
"Jeg vil tage udgangspunkt i sug motor, man kan pr. tommelfinger regel sige at 10ccm = 1NM (tjek selv på jeres egen bil, hvis det er 1,6 så har den som regel 150NM-160NM)
husk at skelne mellem tryk og sug..!!
Formel for effekt:
NM*omdrejninger/7120 = effekt [hk]
1 Motor: Den ene motor har 1000ccm med 100nm, hvis den kunne rotere med 20.000omdrejninger og levere sin maxeffekt, så ville den have 280hk (regn selv ud med ovenstående formel)
2. Motor: Den anden motor er på 2000ccm og har derfor 200NM, hvis den kun roterer med 10.000omdrejninger, og leverede sin max effekt ved max omdrejninger så ville den OGSÅ have 280hk. (regn selv ud med ovenstående formel)
Men her kommer en VIGTIG faktor.. nemlig gearing, de 2stk 280hk motorer vill nemlig kun være lige hurtige i forudsætning af at den bil med 1000ccm er gearet 1:2 ifht den anden bil..
i så fald vil bil med 1000ccm eksempelvist køre 100km/t i 2. gear ved 20.000 rpm, mens bil med 2000ccm også vil køre 100km/t i 2. gear, men ved blot 10.000rpm.. Hvad siger det os..
2 biler, den ene med halvt volumen er lige hurtige, men den ene skal køres i et langt sørre arbejdsområde, det hedder RACE ;-)"
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Emner: 225 Svar: 1.860
Det der er kun Teori... Har absolut intet med fakta at gøre... Hvad med vægt forskellen... er 2,0 tungere end 1,0?
Hvad med accelerationen... Har 2,0 tungere svinghjul, evt tungere gearkasse end 1,0?
Jeg har lige haft 3 forskellige biler... En på 2.3 Liter Sug med 5cylindre... og kun små 190NM... og en 2,0 4cyl med 166NM og en 2,0 4cyl med 196NM
Allerede dét sender dine tal så langt ud at de kan gå i kredsløb om månen
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
og hvis du synes der er noget galt med teorien så modargumenter venligst, men kan du det ???
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Momentet skal måles på et rullefelt, og så omregnes det via ovenstpende formel til effekt.. og derefter så passer pengene..
maj 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 747
HK er et biprodukt til Moment (se enheden og din formel):
For at forstå hk kan du bruge: 1 hk = 75 kp × m/s = 735.5 N × m/s (=betyder at hvis du løfter 75 kg i et sekund har du ydet 1 hk, 2 hk ved 150 kg osv)
og er på en måde en dårlig måde at karakterisere en motor hvis du skal bruge denne til og fra arbejde hver dag. Du bruger HK til race, men i dagligdagen bruger du moment. Så 1 Hk = 1 hk, den er vi helt enige i, men det er bare uinteressant til dagligt. Hvad nytter en 400 hk bil, når den først har moment fra 7-10000 omdrejninger. Især med fartbegrænsningerne her i landet, er der ingen der har nytte af det.
Det er mund huggeri, som jeg skrev har du ret, MEN, som Ham X også siger, så er det teori, og som vi alle ved så kan teori ofte ikke bruges til en skid Og gearkassen i en alm. bil (og for den sags motorstyringen) bliver heller ikke lavet efter at yde optimal performance men at give optimal komfort kombineret med sparsomhed og performance... Så dit tænkte eksempel kan næppe føres over til den realitet de fleste møder når de køber en bil efter dit "råd" ...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Et alternativ til fin elskede diesel er benzin motor med tryk, så får du det samme dejlige moment, men med en bedre motorgang, lyd og større/længere arbejds område, samtidi med at du kan bibeholde en lang og såkaldt "komfortabel" gearing, alle fordele, eneste ulempe et højt forbrug, som er den eneste fordel en diesel har overfor benzin med tryk
I tvivl - Benzin eller Diesel?