{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.757 visninger | Oprettet:

Regler om 45 scooter - hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har aldrig haft 45 scooter, men har nu købt en.
Men jeg må erkende at jeg faktisk er lidt i tvivl om regler for 45 scooter.

- Skal disse køre på vejbanen eller på cykel/knallert stien ved siden af vejen?

- Er der forskel på det når det er i byen og når det er ude på landet?

- Har hørt/læst lidt om de nye regler der skulle komme D. 19 januar?
Det er noget med de strammer reglerne?
Så man skal være ekstra opmærksom på de ikke køre for hurtig da man kan miste kortet?

- Hvor stærkt må den max køre uden man for en bøde/ mister kørekortet?

- Andre ting man lige skal være opmærksom på ved at køre på scooter 45?

Skal lige siges at jeg har bil kørekort og scooter er helt lovligt (og det forbliver den også)
Men vil gerne lige opfriske reglerne, sådan at jeg ikke for bøde eller mister kørekortet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler om 45 scooter - hjælp
  • #1   8. okt 2012 vejbanen, ingen forskel og bøde så max 45

  • #2   8. okt 2012 du skal forholde dig som en bil/motorcykel, og du er ik velkommen på cykelstien.. faktisk må en bil heller ikke overhale dig hvis der er overhaling forbudt..

    og du må kører omkring 52 km/t før det giver en bøde og evt et klip, visse lov overtrædelser belønnes med et klip i bil - kørekortet smiley


  • Jesper J
    Jesper J Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 59
    #3   8. okt 2012 Scootergalleri, ikke galleri..

  • #4   8. okt 2012 kører du spritkørsel på en 45'er, så går det udover dit alm kørekort.
    Ellers som skrevet af Thomas j


  • #5   8. okt 2012 Jesper J - Det kunne være på scooter galleri. Men nu er det jo med hensyn til mit bilkørekort jeg spørger om, og derfor spørger jeg her inde da folkene her (burde) være ældre og have mere tjek på lovgivningen med hensyn til bilkørekort.

  • #6   8. okt 2012 Okay, super.
    Mente nok at en 45ér hørte til på vejbanen - altid.
    Men må erkende at jeg var blevet i tvivl.

    Spritkørsel, jep. Drikker næsten aldrig, og bare den mindste alkohold. Så køre jeg aldrig.

    Hvad er max man må køre inde man for bøde.
    Er det de 52km/t?
    Hvad er en bøde så på?
    Hvornår for man et klip i kortet på 45ér scooter?

    Den jeg har købt er helt lovlig og køre 45-50max på en god dag.
    Men mere det at ned af bakke kan de jo løbe en smugle stærkere.
    Så derfor jeg lige vil høre til max km/t


  • #7   8. okt 2012 Ved ikke lige hvordan det kan være 52 km/t. 30 procent forøgelse er mig bekendt 58 km/t.
    Desuden tager de din knallert ind og piller dine ulovlige dele af ligesom en knallert 30.

    Du må KUN kører i by og på landeveje, og IKKE på cykelsti, motorveje og motortrafikveje.


  • #8   8. okt 2012 Dvs. man skal køre på vejbanen hvor bil/motor cykel også høre hjemme.
    Motorvej ved jeg, men må heller ikke køre på motortrafikvej.

    Så længe begrænsningerne er på og ingen ulovlige tun monteret.
    Så bør jeg ikke være nervøs for mit bil kørekort på nogen måde.

    Er det korrekt forstået?


  • #9   8. okt 2012 Altså dit kørerkort er på ingen måder i fare selvom den kan kører hurtigere end 45, så længe du holder dig under 58 hvor du for et klip. Og hvis den kan, som lovlig med begrænsninger, kører hurtigere end 45, må du selvfølgelig heller ikke det.

    Ja samme regel som motorcykel, pånær du ikke må køre på motorvej og motortrafikvej. Du skal fylde som en bil.


  • #10   8. okt 2012 Du får dog en fart bøde hvis du kører over 45, og de tager den ind for pille den fra hinanden ligesom en knallert 30. De sætter den også på deres små rullefelter for at tjekke den.

    - Og du må i øvrigt heller ikke have en passager med.


  • #11   8. okt 2012 En 45 knallert må godt kunne køre for stærkt, du må bare ikke køre for stærkt på den. De har mange af de samme regler som biler og ikke ret mange lignende 30 knallerter.

    Bare kør efter de regler der gælder. Kører du 45 km/t, så hører du aldrig fra nogen. Det er yderst sjældent at 45 knallerter bliver stoppet, mest fordi de fleste af disse overholder reglerne.


  • #12   8. okt 2012 Okay. Super

    Nogen af jer der noget omkring vægtafgift for scooter 45 (eller hvad det måtte hedde)
    Det er vel ikke kun alm. ansvar forsikring det koster for en scooter 45?


  • #13   8. okt 2012 Nu er det en 7-8 år siden jeg har haft en 45 knallert, men dengang skulle man ikke betale ihvertfald. Ved ikke om det er ændret siden.

  • #15   8. okt 2012 Morten - KUN hvis det ikke er pillet ved noget ellers lever den ikke op til typegodkendelsen.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #16   9. okt 2012 Den skal ikke fylde som en bil! Den skal placeres i svingbane som en bil/MC under venstresvingning, ellers er det så langt til højre som muligt den skal ligge, bare ikke på cykelstien, den skal dog parkeres på fortov som en knallert...

  • #17   9. okt 2012 Takker for hjælpen.

    Nu var jeg lige en tur til byen på den og tilbage igen.
    Man føler sig sku lidt dum når man køre inde i siden på kørebanen ude på landet og faktisk chikaner de bagfra kommende biler som bliver nød til at sætte farten ned indtil de kan overhale en.
    Føler sig lidt dum pga. der er cykelsti længer ude til siden på både vejen ind til byen og tilbage igen.

    Vil man få en bøde hvis man køre på cykel stien? nu når det er ude på landet hvor der både er vejbanen og cykelsti adskilt fra hinanden.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #18   9. okt 2012 Ja det ville du få en bøde for, fordi det er et registrerings pligtigt køretøj, der hører til på offentlig vej og ikke på en cykelsti...

    Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, det er trods alt over 10 år siden jeg har rørt sådan et svin... smiley


  • #19   9. okt 2012 Placering på kørebanen:

    Færdselslovens § 15, citat: kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

    Denne regel gælder alle, der kører på vejen fra cykler til store lastbiler.

    Med venlig hilsen

    Arne Wissing

    Så du har ret Jesper. Jeg må i så fald sige at den skal fylde som en motorcykel smiley


  • #20   9. okt 2012 Mr. P - Tror der er rigtig mange, som ikke har hørt eller forstået §15. Hvad enten det er i by eller på motorvej.

  • #21   9. okt 2012 Morten Christensen: Ja. Enig. Men min point var da jeg først skrev at knallerten skulle "fylde som en bil" forstået på den måde at jeg mente man skulle ligge placeret til venstre, eller på midten at vejbanen, DOG i den bane længst mulig til højre smiley

  • #22   9. okt 2012 ^^ Det er der skam også en del billister, som ikke helt har forstået. Hvis der er en bred vejbane, med plads til to biler side om side, så insisterer folk altid på at ligge helt op ad midterlinien til store chikane for os andre, som ikke har lyst til at køre 60 km/t på alm. landevej.

  • #23   9. okt 2012 Yes, og som du så kan se jeg skrev lidt længere op tjekkede jeg lidt op på reglerne og så jeg tog fejl smiley

  • #24   9. okt 2012 Jeg ville skam bare give dig helt ret smiley

  • #25   9. okt 2012 Så tror jeg vi nåede enighed trods alt smiley

    Jeg har nok bare misforstået dig.


  • #26   10. okt 2012 Ja, det er jo baby-galleri, så man forventer jo at folk skaber sig tosset herinde desværre.

  • #27   10. okt 2012 Enig. Man har paraderne oppe smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #28   10. okt 2012 en motorcykel skal ligge helt til højre, men to motorcykler der kører sammen, skal fylde som en bil... Det er dog noget jeg har fået af vide, så jeg ved ikke om det passer... Det er før set at kørelærere kommer med egne forslag og uskrevne regler i undervisningen, det må de ikke, de skal undervise i færdselsloven, og ikke noget andet...

  • #29   10. okt 2012 Jesper . - Motorcyklen holde sig til højre? det tvivler jeg på.

  • #30   10. okt 2012 Alle køretøjer skal holde til højre. En mc fylder som en bil, fordi billister som udgangspunkt ikke forstår færdselsreglerne og gerne vil overhale på farlige tidspunkter og til stor fare for mc'en samt den øvrige trafik.

    Og nej, man må ikke køre ved siden af hinanden på motorcykel. Det kaldes at overhale og det skal afvikles hurtigst muligt uder overholdelse af færdselslovens øvrige regler.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #31   10. okt 2012 I har åbenbart misforstået hvad jeg skrev, der står ikke noget om at de skal køre side om side... Men ja, alle køretøjer skal holde til højre...

  • #32   10. okt 2012 Hva er det for en 45 knallert du har købt ?? (bare nysgerig)

  • #33   10. okt 2012 Det er en Honda Vision fra 1994
    Trods den ikke kostede så meget, så må man sige den køre langt bedre end forventet smiley


  • #34   11. okt 2012 Det var mig du købte den af, så det er jeg rigtig glad for at høre smiley

  • #35   11. okt 2012 Hehe okay. Ja verden er lille.
    Vi er vært fald glade for den og den køre rigtig fint og selv i kraftig blæservejr.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #36   11. okt 2012 En honda vision er heldigvis meget mere sjælden end den er køn... Det er ikke et scooter design der har vundet nogen priser... Men de kører ufatteligt godt, den ros skal de alligevel have!

  • #37   12. okt 2012 Nu skal den jo stå oppe i byen når kæresten skal i skole.
    Så hellere billig og driftsikker frem for en super flot og dyr en som folk vil stjæle smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #38   12. okt 2012 Nemlig

Kommentér på:
Regler om 45 scooter - hjælp

Annonce