{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.360 visninger | Oprettet:

Diesel eller benzin? {{forumTopicSubject}}

Godmorgen..

Sidder og kigger lidt efter ny bil, og kan ikke rigtig finde ud af om det overhoved kan betale sig med en dieselbil snart?

Benzinen er jo ret stabilt på omkring de 11.50 cirka en krone over diesel.
Men er det ikke noget med der kommer en ekstra afgift på dieselbiler efter vi går ind i det nye år?
Der er jo også straffen for at køre uden partikkelfilter.

Jeg køre cirka 20.000 om året. hvertfald ikke mindre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel eller benzin?
  • #1   8. nov 2012 Det kan aldrig gå. Tommelfingerreglen siger mindst 30tkm om året før man kan begynde at overveje diesel. Og det var FØR den nye ekstra afgift...

  • #2   8. nov 2012 Det betaler sig fra den første km at køre diesel!
    Benzin er noget lort.. monteret LPG-anlæg på benziner er undtagelsen:-)


  • #3   8. nov 2012 gas all the way!

  • #4   8. nov 2012 Før havde jeg en Audi A3 1.8T
    Den kostede mig ca 2800,- i benzin om måneden 4200 om året i grønejerafgift

    Boraen kostede mig ca 1300,- om måneden i diesel og 3300 om året o grøn... + 1000 kr i bøde fordi den ikke havde partikkelfilter.

    Men hvis man nu købte en mere økø benziner biler grøn... jo billigere og benzien er jo også faldet.


  • #5   8. nov 2012 Peter R - Hvordan kan det lade sig gøre?

  • #6   8. nov 2012 Du kan selv regne ud om det kan svare sig.

    Du tager hvor mange km du kører og dividerer ud med hvor mange km/l den bil du vil have kører og ganger med prisen på det givne brændstof.
    Dernæst ligger du den grønne afgift/vægtafgiften oven i og der, hvad der er dyrest.

    Kommer an på hvor gamle bilerne er og hvor langt de kører på literen. Så jeg synes du skal regne på det.


  • #7   8. nov 2012 Ja, der skal naturligvis regnes på det.

    Der er bare inge spændende Benzin biler som samtidig køre ok pr l synes jeg smiley


  • #8   8. nov 2012 Diesel er også dyrere i indkøb og rep. Så det er lige yderligere 2 faktorer der er værd at tage med.

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
    #9   8. nov 2012 Kv Det er så den simple version du regner på der. Du skal måske også regne indkøbspris, afskrivning, vedligehold på motor. Dieselmotorer er generelt væsentlig dyrere at lave hvis de går i stykker.
    Jeg kører selv benzin, men når det er sagt synes jeg faktisk at en diesel er rarere at køre. Mere moment og det ligger hvor man skal bruge det


  • #10   8. nov 2012 Her er regnestykket fra da jeg skiftede fra Audien til Boraen.
    Har dog glemt den bøde der kommer fordi den er uden partikkelfilter på de 1000 kr.


    profilbillede
  • #11   8. nov 2012 Jeg triller rundt i en Octavia fra 2002 90hk tdi, den triller ved landevejs kørsel +20km/l. Jeg har 37km på arbejde hver vej og tanker for tiden for rundt regnet 1000-1200kr om måneden, det kan ikke gøres billigere i en benzin bil af samme årgsang, med samme plads og samme antal hk.

    Bilen har trillet snart 350.000km og kører stadigt som en drøm, og bruger ikke en dråbe motorolie på 10.000km.

    Ja den er dyrere i afgift og strafafgift, men km/l opvejer det rigeligt
    MVH Frank


  • #12   8. nov 2012 Er nok også størst fan af at køre diesel, eller benzin med tryk.

    Kigger på biler i samme klasse som de 2 tidligere jeg nævner, altså Golf 4, A3, osv.. og de diesel koster mere, men skulle ikke mene afskrivningen er så stor igen, har en del gutter der er mekker og kan også godt skrue selv..
    Det er reservedelene der koster, men de kan jo typisk bestilles via ebay eller lign som renoveret, uorg osv.


  • #15   8. nov 2012 Peter - Jeg tænker bare, du køre cirka det halve pr L og betaler cirka 1 kr mere på L.

    De dyser, der på et eller andet tidspunkt om 200.000 km skal skiftes eller renses er vel hurtigt betalt?


  • #16   8. nov 2012 Jeg kører diesel med +200hk og kører godt 12 på literen. Er helt sikkert alt for dyrt, men tilgengæld en fornøjelse at køre i:)

  • #17   8. nov 2012 Selvom der måske er 3000 kroners forskel i vægtafgift så får man altså ikke meget benzin for 3000.- kroner !

    Et eksempel:

    Peugeot 407 fra 05´ 1,6hdi koster 80.000 kr og kører 18kml. Den koster 3960.- i årlig vægtafgift.

    Peugeot 407 1,8 benzin 05´ koster 70.000 kr og kører 12,7kml. Den koster 3860.- i årlig vægtafgift.

    Bilerne har samme hk og 0-100 tid (ca 110hk og 0-100 på 11sek).

    Forskellen er 10.000kr i indkøb, og 100 kr i årlig vægtafgift.

    De 10.000 i indkøb kan man så diskutere om bilen stadig er mere værd når man sælger den. Generelt koster diesel biler mere, men man kan jo også få det mere for dem ved salg igen.

    Jeg havde valgt Diesel og nydt at jeg kunne tanke til 10.50.-kr engang imellem:)


  • #18   8. nov 2012 Udover vægtafgtiften kommer der jo en bøde for manglende partikkelfilter.
    Derudover kommer er en ekstra afgift som de har lagt på.

    Så regn med cirka 600 kr oveni hatten ekstra for den "nye" afgift der kommer..

    Så ny afgift + manglende partikkelfilter = 1600,- oveni den grønneejerafgift.


  • #19   8. nov 2012 jeg kører selv ca 12 km pr liter diesel i min BMW.
    Jovist er vægtafgiften dyr. Men min holdning er, at hvis man kører ca 100km om dagen, så er det diesel man tager efter.
    INGEN diesel motorer kan holde til bykørsel. De skal helst en tur på motorvejen og blive varmet op, mindst 1 gang om ugen.

    Nu kører jeg selv motorvej dagligt, og har ALDRIG haft problemer med diesel motorer. Ang sodning, så rens motoren med bell-add.
    Men så længe man kører motorvej, så soder den ikke.
    Sodning opstår kun ved bykørsel eller ved ikke at få motoren varm nok ved små ture.
    Det betyder også at turboen kan stå af, ved små ture.

    Har pt. ikke haft nogen problemer hvad motor angår.
    Det eneste som er dyrt ved Diesel motorer er - EGR, Luftmassemåler, Turbo, Dysser. resten kan sku komme ud på et..


  • #20   8. nov 2012 Ja okay nu tog jeg lige udgangspunkt i den 1.9 TDI GTI 150 HK 6 Gears jeg var ude og kigge på tirsdags og har regnet på smiley

    Den ville ligge på ca 600 ekstra pr år.


  • #21   8. nov 2012 Anders - Ja, men igen kan du jo købe fx LMM som ombytter, Turbo er jo også dyr til en benziner så dyserne er de dyre. men de kan vel også findes til en fordelagtig pris ved fx at købe dem hos vw i tyskland eller lign smiley

  • #22   8. nov 2012 http://www.fdm.dk/nyheder/dyrere-eje-en-dieselbil-efter-nytaar

    Rettelse.. det stiger med 52% dvs at nu koster en dieselbil der køre ca 19 km/l 1650 i grøn ejerafgift..
    Den bil vil så efter nytår stige med 52% hvilket er 858,-
    Derfor koster den ny 2500,- halvarligt i grøn ejerafgift.

    De er jo sindsyge.. lorte rød regering..


  • #23   8. nov 2012 også lige en bøde på 1000 kr ekstra for manglende partikkelfilter om året

    Det er satme sygt at betale 6000 i grøn ejerafgift om året..


  • #24   8. nov 2012 Peter R du glemmer bare stadigvæk at Diesel slår benzin på et vigtigt punkt og det er km/l. Det kræver (og har altid krævet) at man kører et vist antal km om året, men sådan er det jo.

    Data på den 407 kommer fra bilbasen.

    Personligt vælger jeg diesel. Jeg kan meget bedre lide motorgangen, og trækket og så er jeg glad for at jeg kan hælde gammel fritureolie i tanken på min gamle Mercer smiley Det kan man ikke på en ny dieselbil smiley


  • #25   8. nov 2012 jeg betaler 8700 kr. om året i vægtafgift for min diesel - og det er incl. bøde på 1000kr for manglende partikelfilter smiley

  • #26   8. nov 2012 Emil Rasmussen

    Det er forkert regnet ud med de 52%
    Det er "kun" udligningsafgiften der stiger med 52%. Altså ikke hele den grønne afgift.
    Det er delt op i:
    - Grøn afgift
    - Udligningsafgift
    - Manglende partikelfilter

    Min koster halvårligt:
    - 800 kr i grøn
    - 850 kr. i udligning
    - 500 kr. i partikel
    _________________
    2150 kr

    Dvs. at min stiger til:
    - 800 kr. i grøn
    - 1292 kr. i udlgining
    - 500 kr. i partikel
    ___________________
    2592 kr.

    Men det er alligevel også en stigning på 800 kr. årligt ca.
    Rimelig trælst må man sige.


  • #27   8. nov 2012 KV.
    Ja okay, så misforstod jeg den..

    Hvad ville denne bil så cirka stige?
    http://bilmodel.dk/Biler/VW/Golf/Mk_IV/Golf_1%2C9_TDI_GTI_150HK_3d_6g_33157


  • #28   8. nov 2012 Det er korrekt hvad K V skriver ang stigningen, det er "kun" udligningsafgiften.

    Men hvis man ser på en lidt nyere bil, så vil partikelfilter-afgiften ikke være et problem da den allerede har det.
    Min bil koster 2.000 kr/år i grøn ejerafgift, og vil stige med cirka 750 kr/år med den nye stigning. Men det er stadig meget billigere for mig at køre diesel end i en tilsvarende benzinbil.

    Benzinbilen ville koste 1080 kr/år i grøn ejerafgift, så forskellen er på knap 1700 kr. Hvis bare benzinbilen kører 5 km/l kortere end min nuværende bil så vil regnestykket se nogenlunde således ud:
    Kørsel: 20.000 km
    Diesel (23 km/l): 10.50 kr/l -> 9130 kr/år (reelt vil det nok være 20 km/l ->10500)
    Benzin (18 km/l): 11.50 kr/l -> 12778 kr/år (reelt vil det nok være 15 km/l -> 15333)
    Det er en forskel på 3647 kr/år, altså sparer jeg 2000 kr/år ved at køre diesel, bare i brændstof. Ved realistiske tal, så bliver det nærmere 5.000 kr/år (3300 kr/år i besparelse)

    Dertil kommer en bil der kører ved lavere omdrejninger på motorvejen, har et bedre moment og en højere gensalgsværdi.

    De større udgifter der er ved en diesel har jeg endnu ikke mærket til, et autoriseret service koster 2500 kr (den pris jeg har givet), og det foregår cirka efter 1½ år. Det vil sige en udgift på 5000 kr på tre år, jeg tvivler på at en benzinbil er meget billigere i service.
    Jeg har desuden ikke været ude for at skifte hverken dyser, turbo eller andre dyre ting, men en benzinbil med turbo har vel kun dyserne til forskel set i forhold til dyre dele?

    Jeg selv sparer penge på at køre i diesel, også indkøbsprisen taget i betragtning.


  • #29   8. nov 2012 Din kommende TDI GTI vil stige til (1110 + 920)x2 = 4060 kr/år + 52% på udligning =
    (1.110 + 920x1.52) x2 = 5017 kr/år
    Så en stigning på omkring 1000 kr/år
    Dertil kommer afgift for manglende partikelfilter, men det er uændret.
    Så den reelle pris bliver vel omkring 6.000 kr/år

    I dag vil bilen koste 1980x2 + 1000 kr = 4960 kr/år

    Bemærk at den grønne ejerafgift stiger med cirka 100 kr/år

    http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1975302


  • #30   8. nov 2012 Peter du glemmer så også lige den ret så væsentlige detalje, at en benz motor som udgangs punkt holder 250-300.000 km før end det er kritisk, og en diesel motor gerne napper 400-500.000 før end det er kritisk, så derfor holder din beregning ingen steder...

  • #31   8. nov 2012 Som det ganske rigtigt bliver nævnt ovenfor, er der så absolut ikke nogen meromkostning ved diesel end benzin reperationerne, hvis du som sagt bare mindst en gang i ugen er på motorvejen og køre lange stræk hvor motoren bliver varm, så soder den ikke, og turboen fejler intet...

    Men det er da alt andet lige, nemmere at sælge en diesel der har gået 200.000 end en benzin led samme på klokken, dieselen er jo knap kørt til endnu ??


  • #32   8. nov 2012 Peter R >> Er det din Avensis der er så dyr i reparation hvis du havde købt den i diesel? Jeg har ikke en yderligere udgift ved min Polo TDI (diesel) i forhold til en Polo TSI (benzin), begge med 105 HK. Og der har ingen udgifter været, udover almindelig service.

  • #33   8. nov 2012 Peter kom gerne med et regnestykke der beviser din påstand.

    Jeg spare 7500 kr om året i min ibiza i forhold til min Ford Mondeo 1.8 benzin hvor jeg kørte 12-15 km/l. Jeg køre kun 20.000 km årligt. Jeg har ikke haft ekstra udgifter endnu i snart de 4 år jeg har haft den. Så det er snart 30.000 kr sparet. smiley

    Det kan godt være en diesel koster mere i indkøb. Men den holder altså også prisen bedre og der er altid mange køber til en diesel. smiley

    Hvis man kun køre by kørsel og den aldrig bliver varm. Så skal man selvfølig holde sig fra en diesel.


  • #34   8. nov 2012 Peter R >> hvis den er for dyr, så vil jeg og sikkert også andre, gerne se regnestykket smiley Men det er korrekt, hvis du kun kører bykørsel, så kan det ikke svare sig, men kører du 35.000 km inde i byen hvert år?

  • #35   8. nov 2012 Se dette, lige hurtigt sat samme og med udgangspunk i 2 nogenlunde ens biler (HK, størrelse osv)
    det er efter 2013 regler/afgift.


    profilbillede
  • #36   8. nov 2012 Så med 1800 km pr måned vil jeg kunne ha' benzin bil for 2950,- pr måned
    og dieselbil for 2700,- pr måned.

    Det vil sige jeg kan spare omkring 250 kr om måneden ved at køre i en diesel
    og det er uden at regne afskrivning, rep, service osv med..

    det er små 3000 på års basis.
    men nu er der også større chance for at man køre 18 km/l i en diesel end man køre 14 km/l i en benziner, hvertfald efter min erfaring smiley
    Synes alle de benziner jeg har kørt i har ligget på maks 12 km/l


  • #37   8. nov 2012 Er der nogen sliddele på en benzin bil som i reservedelspris alene koster over 10.000 kroner?
    Partikelfiltre anses for sliddele og de anses for tilstoppede efter ca. 80.000km til ca. 150.000km.

    Man kan være heldig at prisen for sådan et filter er under 10.000 kroner men for de fleste bilers vedkommende koster reservedelen mellem 10.000 kroner og 20.000 kroner plus moms.

    En dieselbil er oftest mere driftsikker end en benzin bile men når først noget går galt så koster det væsentlig mere for nogle reparationer på diesel biler end på benzinbiler.

    Jeg har selv diesel nu men er stadig af den holdning at en benzinbil er mere humørfremmende at køre.


  • #38   8. nov 2012 Niklas >> Du skal lige tage højde for at de biler Emil Rasmussen * kigger på, IKKE har partikelfilter.
    Og en benzinbil kan sagtens have dele der koster mere end 10.000 kr, mens en dieselbil også sagtens kan have mange dele der koster mindre.

    Jeg har ikke skiftet partikelfilter, og jeg regner heller ikke med at jeg får brug for det smiley

    Men Partikelfilter til 1.9 TDI findes til fx 4.000 kr: http://www.ebay.de/itm/Diesel-Partikelfilter-VW-Golf-Bora-Caddy-Polo-Sharan-/170691177483?pt=DE_Autoteile&hash=item27bdfcac0b

    Til 1.6 TDI, som min egen koster 2400 kr: http://www.ebay.de/itm/VW-Polo-6R-1-6-TDI-CAYB-Kat-DPF-Dieselpartikelfilter-6R0181BA-6R0431223J-15126-/370683129004?pt=DE_Autoteile&hash=item564e6facac

    Det er jo ikke værre end en katalysator, og det var ved en hurtig søgning, det vil undre mig om ikke de findes billigere.

    Og personligt har jeg det sjovere i en TDI med bundtræk, end i en benzin med alm. sugemotor, hvis vi snakker Turbomotor, så ryger fordelene ved de billige dele i en benzinmotor igen.


  • #39   8. nov 2012 "Men det er da alt andet lige, nemmere at sælge en diesel der har gået 200.000 end en benzin led samme på klokken, dieselen er jo knap kørt til endnu ??"

    haha nej blokken er knap nok kørt til, men i mellemtiden er der udskiftet dyser, turbo, gløderør, dieselpumpe mm..


  • #40   8. nov 2012 Mirza: Nu har min Mercedes gået 550.000. Der er fuld historie på bilen, og gearkasse, dyser og dieselpumpe er stadig det oprindelige. Gløderør? Hvor langt kører du på et sæt tændrør, næppe hele bilens levetid...

    Turboen er skiftet ved 375.000, hvilket jo må siges at være ganske acceptabelt. Det er langt fra alle diesler der døjer med problemer. Det er selvfølgelig bare dem du hører om, som bl.a. VW's 2.0TDI'er. De gamle 1.9'ere er en evighedsmaskine, og spiser heller ikke dyser, pumper og turboer.
    Så hold nu dit enorme had til diesel for dig selv...


  • #41   8. nov 2012 Partikelfilter får man da ikke skiftet i DK så er man fandme dum i nakken. Det gør man i tyskland til 10% af den danske pris.

    http://www.ebay.de/itm/DIESELPARTIKELFILTER-RUsPARTIKELFILTER-PARTIKELFILTER-DPF-RPF-VW-SHARAN-1-9-TDI-/251096471418?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AVW&hash=item3a7684177a#ht_1325wt_1139


  • #42   8. nov 2012 Jeg har det som udgangspunkt, at jo større bilen er, jo bedre kan det betale sig at køre diesel, og omvendt. Diesel egner sig rigtig godt til motorvej og det er der jeg synes man får mest ud af det. Da jeg pendlede mellem Næstved og Roskilde (62km), gik min gamle lancer 1.6 benzin fra ´95 16-17km/l (17.1km/l med v-power). Min nyere Carisma 1.9 DI-D går omkring 20-21km/l da jeg så kørte Næstved - Slagelse (40km), lidt kortere, men mere konstant hastighed.

    Tilgengæld da jeg så arbejdede i Glostrup og kørte 80km hver vej, kørte lanceren kun 13.5-14km/l, hvor carismaen nemt holdte 20.5-21.5km/l ved samme hastighed.

    Mht. reservedele, så har dieselmotoren jo nogle flere halvdyre dele såsom turbo, dyser, EGR, partikelfilter (hvis monteret) og svinghjulet. Og netop svinghjulet har jeg hørt om mange fejl på, og de koster altså ikke gratis.


  • #43   8. nov 2012 Anders N.. jeg hader diesel, det tør jeg godt stå ved..

    og jeg er lidt generaliserende og dum at høre på.. for de rigtig old school diesel motorer var utrolig skudstærke og de kørte bare! selv sådan en golf 2 diesel er ikke til at slå ihjel.. men de moderne diesel motorer som skal køre 27,3458945 km/l på 18" hjul i en bil som vejer 1800kg de GÅR altså i stykker..

    men hvilken mercedes har du ??


  • #44   8. nov 2012 Jeg køber satme den her!! smiley

    http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/alto/11/1389283


  • #45   8. nov 2012 E300TD, med OM606.962'eren chippet ved Kleeman til godt 210hk og 420nm. Er formentlig den stærkeste serieproducerede diesel der nogen sinde er lavet. Ikke tilfældigt at det er den Black smoke racing m.fl. bruger. Men jeg kan nu godt li' trækket i sådan en diesel når den runder 4000 omdrejninger:)

  • #46   8. nov 2012 smiley

    Som sagt så findes der gode diesel motorer, men jo nyere de er jo længere er der imellem dem..

    og mht trækket så er det en smagssag, jeg bryder mig slet ikke om det.. en 535d E60 kører da rigtig fint, men lyden og det snævre arbejdsområde er ikke lige mig, så hellere en 535i


  • #47   8. nov 2012 Ja der er mange fejl på svinghjul på alle diselbiler i hele verden.

  • #49   8. nov 2012 Fordi svinghjulet på alle dieselbiler falder af!

  • #50   8. nov 2012 vi ses den 9 januar på alle tankstation med sådan prisskilt: 95 - 16,78kr, diesel - 10,48. Ny EU prisregulering i hele EU fra 1 jan 2013.

  • #52   8. nov 2012 Martin N >> Den grønne ejerafgift stiger ikke mere på dieselbiler end på benzinbiler, men udligningsafgiften stiger derimod med 52%, i mit tilfælde kommer jeg til at give 2750 kr i stedet for 2000 kr om året. Det er en stigning, men ikke noget der vælter budgettet.

    Derudover er merprisen for en bil som min godt givet ud, da gensalgsværdien er tilsvarende højere. Jeg har ikke haft yderligere driftsomkostninger som følge af at det er en dieselbil, faktisk har jeg aldrig tidligere haft så lave driftsomkostninger som min nuværende 2½ år gamle dieselbil.

    Og jeg gentager lige, jeg har aldrig skiftet EGR, Turbo, dyser, svinghjul eller lignende. Så driftsomkostningerne kan jeg ikke se man kan bruge som argument længere, der er ligeså høje omkostninger ved moderne benzin-motorer.

    Men alt andet lige, det er en smagssag, jeg kan godt lide diesel, og det lyder som om trådstarter foretrækker diesel, så jeg kan ikke se argumentet for at vælge en benzinbil. Medmindre det er en mikrobil man kigger efter, eller man ikke bryder sig om at køre i en diesel, så er der som sådan ikke en merudgift ved at køre i diesel, fordelingen er bare anderledes, og det flere kilometer man kører, det større er fordelene ved diesel.


  • #53   8. nov 2012 S H - Hvad er det for en prisstigning du snakker om?

    Martin - du glemmer lidt at regne med at din bil jo ikke er ligeså meget værd i gensalgs værdi som hvis den havde været diesel..
    De 60.000 mindre du har betalt er jo ikke penge du har "sparret" og kan bruge på noget andet, din bil er jo bare x antal % mindre værd..
    Men ja, naturligvis vil din afskrivning være en smule mindre.


  • #54   8. nov 2012 Mon ikke vi skal konkludere at benzin og diesel er produkter der er på vej væk.

    Det eneste rigtige at vælge er nok Renault Fluence uanset hvad.

    Eller endnu bedre; en elektrisk Mercedes SLS smiley


  • #55   8. nov 2012 Renault Fluence ? Den vil jeg ikke have: http://ing.dk/artikel/133602-dansk-elbil-fra-renault-i-brand-under-opladning

    Derudover er der stadig for ringe muligheder for længere ture, fordi du netop skal kunne skifte batterier, eller lade natten over. Volvo er på vej med en bil der kan lades op på 1½ time, med en 400V-32Ah strømkilde, og 30 minutter for 80 km, jeg kan på ingen måde se hvordan det skal kunne erstatte vores nuværende bilpark?

    Brint er en anden mulighed, og også en mulighed for at opbevare energi, men det er bare ikke langt nok fremme, selvom det både kan tankes og opbevares.


  • #56   8. nov 2012 Brian D: 400v 32A er intet værd, da det ikke er praktisk muligt for private..

  • #57   9. nov 2012 Anders N >> Det var netop min pointe med at jeg ikke kunne se hvordan det skulle hjælpe i forhold til at erstatte vores nuværende bilpark.

  • #58   9. nov 2012 Elbilen som eks fluence er en fin mulighed hvis du skal køre 50-60km dagligt. Det er først når man skal ud og køre langt at det bliver problematisk men der har de jo batteriskifte-stationer rundt omkring så også det er overkommeligt hvis man skal besøge familien til Jul eller lign.

    Det kommer an på hvad ens kørselsbehov er og er ens kørselsbehov som ovenstående er en Flunce uden pis det bedste alternativ.

    Brint, ethanol osv kommer ikke til DK så havde det været her og den løsning kan vi godt vinke farvel til. Det er regeringen der ikke vil have lortet her i landet selvom det kunne banke Co udledningen fra biler ned på 20% af det nuværende på 12 måneder da alle biler fra nye til gamle kan laves om for ganske få penge (max 5000.-kr) til at køre på enten rapsolie eller ethanol.


  • #59   9. nov 2012 En Renault elbil koster jo kassen om måneden for at kunne skifte batteri. Bare se hvad det koster på betterplace.

  • #61   9. nov 2012 Simon, ja hvis du har brug for at skifte batteri. Men holder du dig under 160km i alt per dag lader du den jo bare op derhjemme og så er den klar til næste dag. Så er det kun hvis du skal langt at du skal betale for batteri skift. Dermed er den selvfølgelig ikke gratis at køre i for det el du tanker på den koster selvf også noget smiley

  • #62   9. nov 2012 Til gengæld er der 0 i afgift smiley

  • #63   9. nov 2012 Der er tre japanske bilfabrikker der gået sammen om udvikling af brændselscelle biller og hvor der kun er 2 steder i Danmark nu hvor man kan tanke brint er der i samarbejde med disse tre fabrikker lavet aftale om foreløbig 26 (tror jeg nok det er) steder til tankning af brint.

    Problemet med opbevaring af brint i bilens tank, mener disse tre bilfabrikanter, er så godt som løst og hvor man før kunne opnå en rækkevidde på ca. 380 km på en tankfuld i en "normal" størresle tank påstås det nu at rækkevidden er forøget til over 600 km på en tankfuld.

    Kunne man så lave spaltningen af brint fra vand ved hjælp af sol- eller vindkraft, så må man sige at det kommer til at være en meget grøn og brugbar løsning.

    Jeg har været meget tilbageholdende overfor el-bil teknologien fordi rækkevidden er ringe, fordi der ikke egentlig er meget grønt over en ren el-bil og fordi de er sindsygt dyre i indkøb og i drift.

    Brændselscelle teknologien eller brint som fossilt brændstof er jeg derimod meget åben overfor.


  • #64   9. nov 2012 Ruben.

    Forkert. Når du køber bilen ved Renault så følger der ikke batteri med. Så skal man leje et batteri ved betterplace. Det koster kassen. smiley


  • #65   10. nov 2012 Som Simon skriver, så skal du leje batterierne til Fluence og andre, og det bliver hurtigt meget dyrt.

    Alt andet lige, så skal du planlægge meget mere i en elbil, også selvom der er batteriskiftestationer, for de kan heller ikke have uendeligt mange opladede batterier. Det er meget nemmere med brint, men jeg er endnu ikke overbevist om nogen af tingene.

    Jeg har fx ofte et behov for at jeg pludselig kan køre fx 200 km ekstra, hvor jeg lige nu bare kan gøre det, uden at tænke på at jeg skal have tanket eller skiftet batteri, netop fordi rækkevidden er meget længere i min dieselbil.


  • #66   10. nov 2012 Jeg tror også at brændselsceller er fremtiden. Problemet i el-biler er jo, at batterierne fylder som bare fanden, deres levetid er begrænset, de er dyre og jorden har ikke nok mineraler til at vi kan producere nok batterier til alle biler, lastbiler, mobiler, bærbare mv.

    Med brint kunne man, hvis man ville, lave næsten co2 neutral energi, ved at bruge både vind, vand, sol og kernekraft. Og alt det her kunne sagtens foregå over 10-15 år.


  • #67   10. nov 2012 Problemet med brint er bare at det kræver et helt nyt forsyningsnet. El nettet har vi jo allerede. Men mon ikke der kommer mere brint med tiden. smiley

    Jeg syntes sådan en bil som Chevrolet volt er genial. Men desværre ser den danske regering ikke sådan på den. Den bliver stadig straffet hårdt i afgift.

    Angående den Renault så gå ned til punkt 2 her http://danmark.betterplace.com/priser/privatperson/

    Jeg køre 20.000 km årligt og bruger 7.500 kr i brændstof. Det vil sige det er 3x så dyrt bare at leje et batteri. Så skal man også selv betale for at lade det op der hjemme. Jeg kan ikke ligefrem se det er billigt. Det får ikke mig til at skifte bil. smiley

    Nå ja også koster det også lige 9.995 kr i oprettelse.


  • #68   10. nov 2012 Simon når du har betalt abonnement, så har du også betalt for den strøm du bruger. Også derhjemme. Ladestanderen bliver åbenbart koblet direkte på el-nettet med egen el-måler.

  • #69   10. nov 2012 Hvis man så tager deres beregner, så vil det slet ikke kunne betale sig for mig.
    1. Deres brændstofpris er højere end den er i virkeligheden (jeg tanker diesel til omkring 10.50 kr/l uden rabatter, deres er 11.99 kr/l)
    2. De regner finansieringen med, mens jeg har betalt bilen, og den koster kun marginalt mere end elbilen.
    3. De lægger ud med en ret ringe brændstoføkonomi.

    Og så når man har en negativ besparelse i forhold til at køre elbil, så får man denne tekst: "Der er umiddelbart ingen besparelse for dig ved at skifte til elbil, men husk at grøn økonomi sejrer altid i længden." - Bullshit, det er ikke mere "grøn" så længe energien ikke kommer fra vedvarende energikilder.

    Dernæst har man slet ikke taget ulemperne med, hvis man kører meget rundt i vestjylland, så skal man planlægge ret meget, hvis man skal skifte batteri eller oplade.


  • #70   10. nov 2012 Brian D, nu skal du huske at over 30% af det strøm der er i DK er lavet af vindmøller så det ER faktisk forholdsvist grøn energi. Ved godt det ikke er 100% grøn energi men det kommer langsomt tættere på. Det med "det store skridt" af en gang og så kører vi alle 100% grønt er jo en utopi

  • #71   10. nov 2012 Ruben U >> Hvor ser du at 30% af alt strøm i Danmark kommer fra vindmøller?
    Så vidt jeg ved er der en målsætning der siger 30% skal komme fra grøn energi i 2020, det vil sige, det er en målsætning til om 8 år, og det er ikke udelukkende vindmøller: http://www.ens.dk/da-DK/Politik/Dansk-klima-og-energi-politik/Sider/dansk-klima-og-energipolitik.aspx


  • #72   10. nov 2012 Måske er strømmen med i pakken. Men det er stadig dyrt. Du kan ikke komme uden om at skulle lade et andet sted end betterplace stander engang imellem. Kommer selvfølig an på hvor man køre.

    Nu er et kulkraftværk også bedre til at sotere partikler fra. Så får man ikke alle de partikler ind i byen. Det er vist den største fordel ved elbilen lige nu.

    Jeg er nu ikke så bekymret for at man ikke kan komme til at lade. Det er prisen der holder mig væk fra en elbil.


  • #73   10. nov 2012 Helt klart prisen, men også som en artikel nævnte, så er betterplace det eneste firma der tilbyder denne service, og hvad gør man så, hvis de går konkurs?

    Og hvad nu hvis vi antager at der kommer flere el-biler på vejene, hvad forhindrer dem i at sætte prisen op?


  • #74   10. nov 2012 Jeg husker at have hjulpet en ven med at beregne på Better Place mulighederne og et af de aspekter som gjorde at min ven fravalgte det, var at prisen på den elektricitet der kom ud af ladestanderen der blev etableret ved hjemmet var op til mange gange højere end hvad der normalt kommer ud af stikkontakterne på et givent tidspunkt.

  • #76   10. nov 2012 Det er nu heller ikke risikoen for ikke at kunne lade der bekymrer mig, men nærmere tiden det tager inden man kommer videre, hvis bilen er flad og der ikke lige er en skiftestation i nærheden.

  • #77   12. nov 2012 Nu er Audi tilsyneladende heller ikke så vilde med elbiler mere smiley
    http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1862957.ece

    Og e-diesel eller e-ethanol skal fremstilles af CO2, vand og sollys, og man kan bruge saltvand som vi har en del af...

    http://www.youtube.com/watch?v=FCvACBEQpvQ

    Og så skal vi ikke til at skifte tankstationerne ud smiley http://jalopnik.com/5948969/this-e+fuel-works-just-like-gasoline-but-is-entirely-carbon-neutral


  • #78   12. nov 2012 Med mindre der er noget de "glemmer" at nævne i deres ligninger, så ser jeg helt klart dette som værende fremtiden.

    Jeg må jo nok indrømme, at jeg er en af dem der "frygter" el-bilernes manglende motorlyd, så hvis dette kunne være med til at gøre så vi stadig har lidt oldschool i vores biler, samtidig med at vi er "grønne", så er jeg helt klart for smiley


  • #79   12. nov 2012 Nu har de så en "falsk" motorlyd i elbilerne, den Golf jeg prøvede i Wolfsburg i sommerferien sagde i hvert tilfælde lidt smiley

  • #80   12. nov 2012 Men prøv du at få Ethanol på de danske standere ! Svensken har haft det i 12 år nu eller sådan noget (e85) men nej det kan ikke lade sig gøre i lille Danmark der ellers gerne vil være så grøn så grøn.

    Til jer der kan lide den slags så prøv at søg lige på Skoda steam car som var et koncept der blev udviklet i 2003 eller sådan noget. 100% forureningsfri forbrænding. Eneste problem. Der skal ALDRIG tankes på = den kommer ikke på markedet for benzingiganterne. Hvis man ikke tror at regeringen er i lommen på oliemillardærerne så kan man godt tro om.


  • #81   12. nov 2012 Det problem opstod jo allerede med Lupo 3L, for den kørte for langt på en liter brændstof, men VAG sendte den alligevel på markedet. Så mon ikke oliegiganterne må finde ud af at lave brændstof vha. Bakterier også, så de fortsat kan tjene penge om mange år smiley

  • #82   13. nov 2012 Jeg ser helst ikke ethanol i min benzin blanding selvom vi ikke kan blive helt fri her i Danmark.

    Ethanol har en destruktiv effekt på pakninger og alt gummibaseret materiale i og omkring maskineriet.

    Sydamerika er nok den verdensdel som i længst tid har benyttet ethanol som brændstof.


  • #83   13. nov 2012 En given motor skal ombygges til at køre på Ethanol. Det koster ca 3000 kr at ændre bilen til at køre på det (andre dyser og andre benzinslanger). Det er ikke hårdt ved pakninger, kun benzinslanger som skal skiftes til andet materiale.

Kommentér på:
Diesel eller benzin?

Annonce