3.360 visninger
|
Oprettet:
Diesel eller benzin? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen..
Sidder og kigger lidt efter ny bil, og kan ikke rigtig finde ud af om det overhoved kan betale sig med en dieselbil snart?
Benzinen er jo ret stabilt på omkring de 11.50 cirka en krone over diesel.
Men er det ikke noget med der kommer en ekstra afgift på dieselbiler efter vi går ind i det nye år?
Der er jo også straffen for at køre uden partikkelfilter.
Jeg køre cirka 20.000 om året. hvertfald ikke mindre.
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 103 Svar: 506
Benzin er noget lort.. monteret LPG-anlæg på benziner er undtagelsen:-)
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Den kostede mig ca 2800,- i benzin om måneden 4200 om året i grønejerafgift
Boraen kostede mig ca 1300,- om måneden i diesel og 3300 om året o grøn... + 1000 kr i bøde fordi den ikke havde partikkelfilter.
Men hvis man nu købte en mere økø benziner biler grøn... jo billigere og benzien er jo også faldet.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 1.573
Du tager hvor mange km du kører og dividerer ud med hvor mange km/l den bil du vil have kører og ganger med prisen på det givne brændstof.
Dernæst ligger du den grønne afgift/vægtafgiften oven i og der, hvad der er dyrest.
Kommer an på hvor gamle bilerne er og hvor langt de kører på literen. Så jeg synes du skal regne på det.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Der er bare inge spændende Benzin biler som samtidig køre ok pr l synes jeg
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
aug 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 334
Jeg kører selv benzin, men når det er sagt synes jeg faktisk at en diesel er rarere at køre. Mere moment og det ligger hvor man skal bruge det
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Har dog glemt den bøde der kommer fordi den er uden partikkelfilter på de 1000 kr.
feb 2009
Følger: 3 Biler: 1 Emner: 29 Svar: 212
Bilen har trillet snart 350.000km og kører stadigt som en drøm, og bruger ikke en dråbe motorolie på 10.000km.
Ja den er dyrere i afgift og strafafgift, men km/l opvejer det rigeligt
MVH Frank
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Kigger på biler i samme klasse som de 2 tidligere jeg nævner, altså Golf 4, A3, osv.. og de diesel koster mere, men skulle ikke mene afskrivningen er så stor igen, har en del gutter der er mekker og kan også godt skrue selv..
Det er reservedelene der koster, men de kan jo typisk bestilles via ebay eller lign som renoveret, uorg osv.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
De dyser, der på et eller andet tidspunkt om 200.000 km skal skiftes eller renses er vel hurtigt betalt?
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Et eksempel:
Peugeot 407 fra 05´ 1,6hdi koster 80.000 kr og kører 18kml. Den koster 3960.- i årlig vægtafgift.
Peugeot 407 1,8 benzin 05´ koster 70.000 kr og kører 12,7kml. Den koster 3860.- i årlig vægtafgift.
Bilerne har samme hk og 0-100 tid (ca 110hk og 0-100 på 11sek).
Forskellen er 10.000kr i indkøb, og 100 kr i årlig vægtafgift.
De 10.000 i indkøb kan man så diskutere om bilen stadig er mere værd når man sælger den. Generelt koster diesel biler mere, men man kan jo også få det mere for dem ved salg igen.
Jeg havde valgt Diesel og nydt at jeg kunne tanke til 10.50.-kr engang imellem:)
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Derudover kommer er en ekstra afgift som de har lagt på.
Så regn med cirka 600 kr oveni hatten ekstra for den "nye" afgift der kommer..
Så ny afgift + manglende partikkelfilter = 1600,- oveni den grønneejerafgift.
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
Jovist er vægtafgiften dyr. Men min holdning er, at hvis man kører ca 100km om dagen, så er det diesel man tager efter.
INGEN diesel motorer kan holde til bykørsel. De skal helst en tur på motorvejen og blive varmet op, mindst 1 gang om ugen.
Nu kører jeg selv motorvej dagligt, og har ALDRIG haft problemer med diesel motorer. Ang sodning, så rens motoren med bell-add.
Men så længe man kører motorvej, så soder den ikke.
Sodning opstår kun ved bykørsel eller ved ikke at få motoren varm nok ved små ture.
Det betyder også at turboen kan stå af, ved små ture.
Har pt. ikke haft nogen problemer hvad motor angår.
Det eneste som er dyrt ved Diesel motorer er - EGR, Luftmassemåler, Turbo, Dysser. resten kan sku komme ud på et..
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Den ville ligge på ca 600 ekstra pr år.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Rettelse.. det stiger med 52% dvs at nu koster en dieselbil der køre ca 19 km/l 1650 i grøn ejerafgift..
Den bil vil så efter nytår stige med 52% hvilket er 858,-
Derfor koster den ny 2500,- halvarligt i grøn ejerafgift.
De er jo sindsyge.. lorte rød regering..
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Det er satme sygt at betale 6000 i grøn ejerafgift om året..
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Data på den 407 kommer fra bilbasen.
Personligt vælger jeg diesel. Jeg kan meget bedre lide motorgangen, og trækket og så er jeg glad for at jeg kan hælde gammel fritureolie i tanken på min gamle Mercer Det kan man ikke på en ny dieselbil
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 188
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 1.573
Det er forkert regnet ud med de 52%
Det er "kun" udligningsafgiften der stiger med 52%. Altså ikke hele den grønne afgift.
Det er delt op i:
- Grøn afgift
- Udligningsafgift
- Manglende partikelfilter
Min koster halvårligt:
- 800 kr i grøn
- 850 kr. i udligning
- 500 kr. i partikel
_________________
2150 kr
Dvs. at min stiger til:
- 800 kr. i grøn
- 1292 kr. i udlgining
- 500 kr. i partikel
___________________
2592 kr.
Men det er alligevel også en stigning på 800 kr. årligt ca.
Rimelig trælst må man sige.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Ja okay, så misforstod jeg den..
Hvad ville denne bil så cirka stige?
http://bilmodel.dk/Biler/VW/Golf/Mk_IV/Golf_1%2C9_TDI_GTI_150HK_3d_6g_33157
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Men hvis man ser på en lidt nyere bil, så vil partikelfilter-afgiften ikke være et problem da den allerede har det.
Min bil koster 2.000 kr/år i grøn ejerafgift, og vil stige med cirka 750 kr/år med den nye stigning. Men det er stadig meget billigere for mig at køre diesel end i en tilsvarende benzinbil.
Benzinbilen ville koste 1080 kr/år i grøn ejerafgift, så forskellen er på knap 1700 kr. Hvis bare benzinbilen kører 5 km/l kortere end min nuværende bil så vil regnestykket se nogenlunde således ud:
Kørsel: 20.000 km
Diesel (23 km/l): 10.50 kr/l -> 9130 kr/år (reelt vil det nok være 20 km/l ->10500)
Benzin (18 km/l): 11.50 kr/l -> 12778 kr/år (reelt vil det nok være 15 km/l -> 15333)
Det er en forskel på 3647 kr/år, altså sparer jeg 2000 kr/år ved at køre diesel, bare i brændstof. Ved realistiske tal, så bliver det nærmere 5.000 kr/år (3300 kr/år i besparelse)
Dertil kommer en bil der kører ved lavere omdrejninger på motorvejen, har et bedre moment og en højere gensalgsværdi.
De større udgifter der er ved en diesel har jeg endnu ikke mærket til, et autoriseret service koster 2500 kr (den pris jeg har givet), og det foregår cirka efter 1½ år. Det vil sige en udgift på 5000 kr på tre år, jeg tvivler på at en benzinbil er meget billigere i service.
Jeg har desuden ikke været ude for at skifte hverken dyser, turbo eller andre dyre ting, men en benzinbil med turbo har vel kun dyserne til forskel set i forhold til dyre dele?
Jeg selv sparer penge på at køre i diesel, også indkøbsprisen taget i betragtning.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
(1.110 + 920x1.52) x2 = 5017 kr/år
Så en stigning på omkring 1000 kr/år
Dertil kommer afgift for manglende partikelfilter, men det er uændret.
Så den reelle pris bliver vel omkring 6.000 kr/år
I dag vil bilen koste 1980x2 + 1000 kr = 4960 kr/år
Bemærk at den grønne ejerafgift stiger med cirka 100 kr/år
http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=1975302
okt 2009
Følger: 54 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 55 Svar: 1.056
okt 2009
Følger: 54 Følgere: 56 Biler: 6 Emner: 55 Svar: 1.056
Men det er da alt andet lige, nemmere at sælge en diesel der har gået 200.000 end en benzin led samme på klokken, dieselen er jo knap kørt til endnu ??
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Jeg spare 7500 kr om året i min ibiza i forhold til min Ford Mondeo 1.8 benzin hvor jeg kørte 12-15 km/l. Jeg køre kun 20.000 km årligt. Jeg har ikke haft ekstra udgifter endnu i snart de 4 år jeg har haft den. Så det er snart 30.000 kr sparet.
Det kan godt være en diesel koster mere i indkøb. Men den holder altså også prisen bedre og der er altid mange køber til en diesel.
Hvis man kun køre by kørsel og den aldrig bliver varm. Så skal man selvfølig holde sig fra en diesel.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
det er efter 2013 regler/afgift.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
og dieselbil for 2700,- pr måned.
Det vil sige jeg kan spare omkring 250 kr om måneden ved at køre i en diesel
og det er uden at regne afskrivning, rep, service osv med..
det er små 3000 på års basis.
men nu er der også større chance for at man køre 18 km/l i en diesel end man køre 14 km/l i en benziner, hvertfald efter min erfaring
Synes alle de benziner jeg har kørt i har ligget på maks 12 km/l
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 422
Partikelfiltre anses for sliddele og de anses for tilstoppede efter ca. 80.000km til ca. 150.000km.
Man kan være heldig at prisen for sådan et filter er under 10.000 kroner men for de fleste bilers vedkommende koster reservedelen mellem 10.000 kroner og 20.000 kroner plus moms.
En dieselbil er oftest mere driftsikker end en benzin bile men når først noget går galt så koster det væsentlig mere for nogle reparationer på diesel biler end på benzinbiler.
Jeg har selv diesel nu men er stadig af den holdning at en benzinbil er mere humørfremmende at køre.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Og en benzinbil kan sagtens have dele der koster mere end 10.000 kr, mens en dieselbil også sagtens kan have mange dele der koster mindre.
Jeg har ikke skiftet partikelfilter, og jeg regner heller ikke med at jeg får brug for det
Men Partikelfilter til 1.9 TDI findes til fx 4.000 kr: http://www.ebay.de/itm/Diesel-Partikelfilter-VW-Golf-Bora-Caddy-Polo-Sharan-/170691177483?pt=DE_Autoteile&hash=item27bdfcac0b
Til 1.6 TDI, som min egen koster 2400 kr: http://www.ebay.de/itm/VW-Polo-6R-1-6-TDI-CAYB-Kat-DPF-Dieselpartikelfilter-6R0181BA-6R0431223J-15126-/370683129004?pt=DE_Autoteile&hash=item564e6facac
Det er jo ikke værre end en katalysator, og det var ved en hurtig søgning, det vil undre mig om ikke de findes billigere.
Og personligt har jeg det sjovere i en TDI med bundtræk, end i en benzin med alm. sugemotor, hvis vi snakker Turbomotor, så ryger fordelene ved de billige dele i en benzinmotor igen.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
haha nej blokken er knap nok kørt til, men i mellemtiden er der udskiftet dyser, turbo, gløderør, dieselpumpe mm..
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
Turboen er skiftet ved 375.000, hvilket jo må siges at være ganske acceptabelt. Det er langt fra alle diesler der døjer med problemer. Det er selvfølgelig bare dem du hører om, som bl.a. VW's 2.0TDI'er. De gamle 1.9'ere er en evighedsmaskine, og spiser heller ikke dyser, pumper og turboer.
Så hold nu dit enorme had til diesel for dig selv...
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
http://www.ebay.de/itm/DIESELPARTIKELFILTER-RUsPARTIKELFILTER-PARTIKELFILTER-DPF-RPF-VW-SHARAN-1-9-TDI-/251096471418?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3AVW&hash=item3a7684177a#ht_1325wt_1139
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Tilgengæld da jeg så arbejdede i Glostrup og kørte 80km hver vej, kørte lanceren kun 13.5-14km/l, hvor carismaen nemt holdte 20.5-21.5km/l ved samme hastighed.
Mht. reservedele, så har dieselmotoren jo nogle flere halvdyre dele såsom turbo, dyser, EGR, partikelfilter (hvis monteret) og svinghjulet. Og netop svinghjulet har jeg hørt om mange fejl på, og de koster altså ikke gratis.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
og jeg er lidt generaliserende og dum at høre på.. for de rigtig old school diesel motorer var utrolig skudstærke og de kørte bare! selv sådan en golf 2 diesel er ikke til at slå ihjel.. men de moderne diesel motorer som skal køre 27,3458945 km/l på 18" hjul i en bil som vejer 1800kg de GÅR altså i stykker..
men hvilken mercedes har du ??
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/suzuki/alto/11/1389283
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
Som sagt så findes der gode diesel motorer, men jo nyere de er jo længere er der imellem dem..
og mht trækket så er det en smagssag, jeg bryder mig slet ikke om det.. en 535d E60 kører da rigtig fint, men lyden og det snævre arbejdsområde er ikke lige mig, så hellere en 535i
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 103 Svar: 506
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Derudover er merprisen for en bil som min godt givet ud, da gensalgsværdien er tilsvarende højere. Jeg har ikke haft yderligere driftsomkostninger som følge af at det er en dieselbil, faktisk har jeg aldrig tidligere haft så lave driftsomkostninger som min nuværende 2½ år gamle dieselbil.
Og jeg gentager lige, jeg har aldrig skiftet EGR, Turbo, dyser, svinghjul eller lignende. Så driftsomkostningerne kan jeg ikke se man kan bruge som argument længere, der er ligeså høje omkostninger ved moderne benzin-motorer.
Men alt andet lige, det er en smagssag, jeg kan godt lide diesel, og det lyder som om trådstarter foretrækker diesel, så jeg kan ikke se argumentet for at vælge en benzinbil. Medmindre det er en mikrobil man kigger efter, eller man ikke bryder sig om at køre i en diesel, så er der som sådan ikke en merudgift ved at køre i diesel, fordelingen er bare anderledes, og det flere kilometer man kører, det større er fordelene ved diesel.
nov 2008
Følger: 55 Følgere: 54 Biler: 2 Emner: 143 Svar: 556
Martin - du glemmer lidt at regne med at din bil jo ikke er ligeså meget værd i gensalgs værdi som hvis den havde været diesel..
De 60.000 mindre du har betalt er jo ikke penge du har "sparret" og kan bruge på noget andet, din bil er jo bare x antal % mindre værd..
Men ja, naturligvis vil din afskrivning være en smule mindre.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det eneste rigtige at vælge er nok Renault Fluence uanset hvad.
Eller endnu bedre; en elektrisk Mercedes SLS
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Derudover er der stadig for ringe muligheder for længere ture, fordi du netop skal kunne skifte batterier, eller lade natten over. Volvo er på vej med en bil der kan lades op på 1½ time, med en 400V-32Ah strømkilde, og 30 minutter for 80 km, jeg kan på ingen måde se hvordan det skal kunne erstatte vores nuværende bilpark?
Brint er en anden mulighed, og også en mulighed for at opbevare energi, men det er bare ikke langt nok fremme, selvom det både kan tankes og opbevares.
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det kommer an på hvad ens kørselsbehov er og er ens kørselsbehov som ovenstående er en Flunce uden pis det bedste alternativ.
Brint, ethanol osv kommer ikke til DK så havde det været her og den løsning kan vi godt vinke farvel til. Det er regeringen der ikke vil have lortet her i landet selvom det kunne banke Co udledningen fra biler ned på 20% af det nuværende på 12 måneder da alle biler fra nye til gamle kan laves om for ganske få penge (max 5000.-kr) til at køre på enten rapsolie eller ethanol.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 422
Problemet med opbevaring af brint i bilens tank, mener disse tre bilfabrikanter, er så godt som løst og hvor man før kunne opnå en rækkevidde på ca. 380 km på en tankfuld i en "normal" størresle tank påstås det nu at rækkevidden er forøget til over 600 km på en tankfuld.
Kunne man så lave spaltningen af brint fra vand ved hjælp af sol- eller vindkraft, så må man sige at det kommer til at være en meget grøn og brugbar løsning.
Jeg har været meget tilbageholdende overfor el-bil teknologien fordi rækkevidden er ringe, fordi der ikke egentlig er meget grønt over en ren el-bil og fordi de er sindsygt dyre i indkøb og i drift.
Brændselscelle teknologien eller brint som fossilt brændstof er jeg derimod meget åben overfor.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Forkert. Når du køber bilen ved Renault så følger der ikke batteri med. Så skal man leje et batteri ved betterplace. Det koster kassen.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Alt andet lige, så skal du planlægge meget mere i en elbil, også selvom der er batteriskiftestationer, for de kan heller ikke have uendeligt mange opladede batterier. Det er meget nemmere med brint, men jeg er endnu ikke overbevist om nogen af tingene.
Jeg har fx ofte et behov for at jeg pludselig kan køre fx 200 km ekstra, hvor jeg lige nu bare kan gøre det, uden at tænke på at jeg skal have tanket eller skiftet batteri, netop fordi rækkevidden er meget længere i min dieselbil.
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Med brint kunne man, hvis man ville, lave næsten co2 neutral energi, ved at bruge både vind, vand, sol og kernekraft. Og alt det her kunne sagtens foregå over 10-15 år.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Jeg syntes sådan en bil som Chevrolet volt er genial. Men desværre ser den danske regering ikke sådan på den. Den bliver stadig straffet hårdt i afgift.
Angående den Renault så gå ned til punkt 2 her http://danmark.betterplace.com/priser/privatperson/
Jeg køre 20.000 km årligt og bruger 7.500 kr i brændstof. Det vil sige det er 3x så dyrt bare at leje et batteri. Så skal man også selv betale for at lade det op der hjemme. Jeg kan ikke ligefrem se det er billigt. Det får ikke mig til at skifte bil.
Nå ja også koster det også lige 9.995 kr i oprettelse.
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
1. Deres brændstofpris er højere end den er i virkeligheden (jeg tanker diesel til omkring 10.50 kr/l uden rabatter, deres er 11.99 kr/l)
2. De regner finansieringen med, mens jeg har betalt bilen, og den koster kun marginalt mere end elbilen.
3. De lægger ud med en ret ringe brændstoføkonomi.
Og så når man har en negativ besparelse i forhold til at køre elbil, så får man denne tekst: "Der er umiddelbart ingen besparelse for dig ved at skifte til elbil, men husk at grøn økonomi sejrer altid i længden." - Bullshit, det er ikke mere "grøn" så længe energien ikke kommer fra vedvarende energikilder.
Dernæst har man slet ikke taget ulemperne med, hvis man kører meget rundt i vestjylland, så skal man planlægge ret meget, hvis man skal skifte batteri eller oplade.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Så vidt jeg ved er der en målsætning der siger 30% skal komme fra grøn energi i 2020, det vil sige, det er en målsætning til om 8 år, og det er ikke udelukkende vindmøller: http://www.ens.dk/da-DK/Politik/Dansk-klima-og-energi-politik/Sider/dansk-klima-og-energipolitik.aspx
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Nu er et kulkraftværk også bedre til at sotere partikler fra. Så får man ikke alle de partikler ind i byen. Det er vist den største fordel ved elbilen lige nu.
Jeg er nu ikke så bekymret for at man ikke kan komme til at lade. Det er prisen der holder mig væk fra en elbil.
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Og hvad nu hvis vi antager at der kommer flere el-biler på vejene, hvad forhindrer dem i at sætte prisen op?
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 422
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1862957.ece
Og e-diesel eller e-ethanol skal fremstilles af CO2, vand og sollys, og man kan bruge saltvand som vi har en del af...
http://www.youtube.com/watch?v=FCvACBEQpvQ
Og så skal vi ikke til at skifte tankstationerne ud http://jalopnik.com/5948969/this-e+fuel-works-just-like-gasoline-but-is-entirely-carbon-neutral
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Jeg må jo nok indrømme, at jeg er en af dem der "frygter" el-bilernes manglende motorlyd, så hvis dette kunne være med til at gøre så vi stadig har lidt oldschool i vores biler, samtidig med at vi er "grønne", så er jeg helt klart for
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Til jer der kan lide den slags så prøv at søg lige på Skoda steam car som var et koncept der blev udviklet i 2003 eller sådan noget. 100% forureningsfri forbrænding. Eneste problem. Der skal ALDRIG tankes på = den kommer ikke på markedet for benzingiganterne. Hvis man ikke tror at regeringen er i lommen på oliemillardærerne så kan man godt tro om.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 36 Svar: 422
Ethanol har en destruktiv effekt på pakninger og alt gummibaseret materiale i og omkring maskineriet.
Sydamerika er nok den verdensdel som i længst tid har benyttet ethanol som brændstof.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Diesel eller benzin?