{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

bil sikkerhed {{forumTopicSubject}}

hey BG smiley

jeg og nogle venner skal lave 9. klasses afgangs projekt i den kommende uge, og vores over emne er ''det dyrebare liv'' og vi elsker bil,så vi vil se på sikkerheden i de biler vi kører i idag, og hvordan den var i de biler man kørte i da bedstefar var ung smiley

hvis i har noget i tror vi kan bruge, så gi' mig lige et prej smiley

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bil sikkerhed
  • #1   7. dec 2012 ps. vores deadine er til fredag d. 14/12-12 kl. 12:00 smiley
    der skal vores rapport på 10-20 sider være færdig, og vores fremlæggelse skal og næsten være klar til mandg den 17 eller tirsdag 18 smiley
    men skriv endelig hvis I har noget smiley


  • #2   7. dec 2012 Haha, da min bedstefar var ung kørte ham med post og mælk, med hest og vogn:-) men den bliver nok svær at finde en crash-test på;-)


  • #3   7. dec 2012 det er nok rigtigt Henrik C smiley


  • #4   7. dec 2012 Der findes et hav at crashtest på nettet .. der er den legendariske bel-air test? ..

    https://www.youtube.com/watch?v=cJrXViFfMGk den kan ses her - ny/kontra gammel bil.

    Uden at være ekspert på området, så det vi i bund og grund ser her er hvordan en bil idag er designet til at fjerne så meget energi fra føreren, ved simpelthen at blive smadret så meget så muligt - altså, jo flere ting der forsvinder fra et objekt, jo mindre energi er der i det = mindre skader på fx. føreren.
    Synes måske I skal se på "Monocoque-princippet" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Monocoque) - det bruges meget i motorsports verdnen - og det er bl.a en af grundende til at en smadret F1 bil har en fører der kan gå fra ulykken ofte.

    Derudover så et område I kan taget fat på er "crumble zones" - altså hvorledes en bil er designet til at gå i stykker på en speciel måde - i en uhelds situration. Ganske simpelt for at redde så mange liv som muligt.

    Sidst, men ikke mindst - sikkerheds foranstaltninger, såsom: Airbags, ABS, ESP(og hvad de forskellige bil producenter ellers kalder de foranstaltninger) har klart også en indvirkning på udviklen indenfor biler. Samt dæk - dæk er jo en verden for sig selv.

    Ja .. kunne blive ved, send mig en PB, hvis I har spørgsmål.


  • #5   7. dec 2012 Forhelvede du ved noget om mange ting Zoid. smiley


  • #6   7. dec 2012 Aabenhuus > Det ved jeg ikke om jeg gør - tror bare generelt jeg godt an lide at suge viden til mig smiley .. Men tak smiley

  • #7   7. dec 2012 Lige præcis det han nævnte med monocoque'en, kan man kigge på en zonda. Der er passager kernen/monocoquen, også er alt andet boltet udenpå.
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Fz4KBh5I4WE#t=1385s


  • #9   7. dec 2012 Og at dengang 3-punkts sikkerhedsselen blev opfundet, gik der 10-15 år før den fandt vej til en bil. Og mener det var volvo og ford der begyndte først.

  • #10   7. dec 2012 Sidst i 1950'erne var bil-sikkerhed et stort set ukendt fænomen. Men takket være svenskeren Nils Bohlin blev verden beriget med en af de vigtigste sikkerheds-foranstaltninger i bilens historie. Nils Bohlin var ingeniør hos Volvo. I 1959 opfandt han 3-punkts-selen, som er den type sele, som bruges i alle biler den dag i dag.

    Volvo satte i begyndelsen kun seler i biler til det svenske marked, men der kom hurtigt seler på alle Volvo-forsæder. I 1963 blev opfindelsen frigivet, så alle bilfabrikanter kunne bruge 3-punkts-selen. Langt op i 1970'erne kunne man dog stadig købe en sele-løs bil.
    Det blev først lovpligtigt at bruge sele i Danmark i 1976.

    Man vurderer, at 3-punkts-selen har reddet mere end en million menneskeliv siden 1959.




  • #11   7. dec 2012 tusind tak BG, men kan I ikke også sende links, da vi skal have kilde liste med, hvor der står alt hvad vi har fundet... smiley
    men som sagt, tusind tak smiley


  • #12   7. dec 2012 Ja bg, links tak, kan i ikke også skrive oplysningerne ned i word med kildehenvisning og lave et pænt layout og sende det til skolen..

    Du har fået noget godt og brugbar info, så må du selv følge op på om det passer og udvide din horisont..


  • #13   7. dec 2012 Jan K > Synes sådan set du fik rigeligt med ideer af mig til at få skrevet den opgave - det kræver læsning, grundighed og en masse tid at lave noget ordenligt - men er dte for stor en mundfuld - så skulle du ikke være startet ..

    Du er 16 - det bliver kun sværere opgaver du vil blive stillet overfor i dit senere liv - så er du advaret smiley

    Derudover kan og vil jeg ikke give dig links - da jeg jo har læst alle de ting jeg ved mange forskellige steder (det kaldes at sikre sine data, ved at sørge for at kilden er rigtig, ved at finde samme information, flere steder, af flere forskellige) over mange år .. så .. igang .. google, bibliotek, FDM måske? .. C'mon drenge .. det der burde være et emne der er lige til - der er SÅ meget information omkring det


  • #14   7. dec 2012 Doktor T > hahahaa xD .. du får et like af mig smiley .. som så ofte før

  • #15   7. dec 2012 [TWG]FreakaZoid !:D
    det var ikke sådan ment, men som du sikkert ved, så skal der jo være ''kilder'' smiley
    men du har været til stor hjælp alligevel smiley
    og det har alle de andre også! smiley



  • #16   7. dec 2012 Hvad havde I tænkt jer, at jeres produkt skulle være?

  • #17   7. dec 2012 noget med trafik sikkerhed, altså, biler især smiley
    med hvordan de har udviklet sig, også mc'er og scootere smiley
    men også lidt med fodgænger... smiley


  • #19   8. dec 2012 jan K > Ja der skal kilder på - dem skal I jo selv finde smiley .. Når du nu læser de forslag i den her tråd - så kan man jo hurtigt vælge ud, hvilken vej man vil gå.

    Så kunne en kilde jo være for eksempel: Rådet for større færdselssikkerhed? - De har nok nogen tekster fra mange år, hvorledes udviklingen er.

    Men Kilderne skal I nu selv finde .. det er vidst heller ikke for meget forlangt - ellers lærer I jo ikke noget, tænker jeg smiley


  • #20   8. dec 2012 Sidste år i projektugen (ja, godt nok kun ottende klasse på daværende tidspunkt) havde jeg noget om sikkerheden i trafikken heriblandt de mange fodgængeroverfelter, og hvorvidt folk stoppede for at lade pågældende gå over - ja, alt sådan noget. Det scorede vi så kun et 10-tal på, fordi vi kun var to om at lave det, men well.. med produkt mente jeg mere, om det kommer til at være en film eller noget i den stil?

  • #21   9. dec 2012 vores skal være en rappart, og vores fremlæggelse for ca. 50 andre elever bestemmer vi selv hvordan skal være smiley

  • #22   9. dec 2012 vi har en uge til til 15-20 sidder 1-3 pers smiley
    men vi har kontaktet diverse bil fabrikanter m.m.
    fx. Volvo, VW og Opel smiley
    vi vil også kontakte dansk autohjælp, da en anden fra gruppens far er tideliger ejer af det smiley


Kommentér på:
bil sikkerhed

Annonce