{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Chris B
Chris B
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 15

Kan alle firmaer have firmabil? {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg har et lille nicheprodukt som jeg tilfældigvis har forstand på, og som jeg overvejer at importere og sælge på webshop. Der ville være tale om en forholdsvis lille varebeholdning, som kan være i et lager på måske 25m2 med det passende reolsystem.

Kan sådan et lille firma have/lease firmabil og trække noget omkostninger fra i den forbindelse? Tænker på kombineret firma/privatkørsel og IKKE på ulovlige/gråzone tricks, da mit hovederhverv er i staten så der er ikke plads til udskejelser smiley

Skal man dokumentere at firmaet har kørselsbehov af x antal km inden man kan begynde at rode med fordelene? Der vil nok max være behov for noget kørsel til posten for at sende varerne. Eventuel afhentning af indkøbte varer. Så det er ikke ligesom en håndværker der helt klar kan dokumentere mange km per år.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan alle firmaer have firmabil?
  • #1   10. feb 2013 Mit råd er at alliere dig med en revisor - han har svarene på ALLE dine spørgsmål.

• #2   10. feb 2013 Prøv evt. at se på www.amino.dk der kan du også få kvalificeret svar fra revisore, m.m.

• #3   10. feb 2013 Nej du skal ikke dokumentere et vist antal km, men du skal jo adskille din firma og privatkørsel, om de så kan komme efter dig senere når de ser du kun kører privat i den, ved jeg ikke.
    Ring til skat, de ved den slags smiley

• #4   10. feb 2013 Det er ret kompliceret, men som udgangspunkt vil jeg sige det ikke kan svare sig, at have kun en firmabil, med mindre det er en "ekstra" bil du vil blive beskattet ret hårdt af dig, jeg vil anbefale dig du tager fat i en revisor og får ham til at hjælpe dig, for der er mange faktorer i det.

Jeg kan sige jeg ejer en webshop med 4 ansatte, og jeg har ingen firmabil :o)

• #5   10. feb 2013 Ja alle virksomheder kan benytte reglerne forbundet med firmabil. Omkring hvordan du gør i praksis omkring hvem der kører i den og hvem der hælder benz på osv kan din revisor fortælle dig om smiley

Men ja, har du momsnummer kan du købe en firmabil.

• #6   10. feb 2013 Du kan bare bruge din privatbil (hvidplade) i firmaøjemed og derved trække nogle af udgifterne fra over skatten (reparationer, brændstof osv) det er der masser der gør... Snak evt med revisor om hvordan du gør det rent praktisk...:-)

Mvh

• #7   10. feb 2013 Grizly, det er vist ikke helt korrekt, du kan få kilometer penge for det du kører i bilen, men du kan IKKE trække sådanne udgifter fra hvis det er en PRIVAT bil, uden at være revisor er jeg ret sikker på det ;o)

• #8   10. feb 2013 Det giver jo ingen mening i forhold til hans situation.

Som jeg læser det vil han have firmaet til at købe bilen, og så betaler han for at køre privat i den.

• #9   10. feb 2013 Yes, men man er nød til at holde det op mod kørsels behovet privat og erhverv for at se hvorvidt det kan svare sig, ud fra hans spørgsmål kan jeg med 99% sikkerhed svare dig at det ikke kan svare sig, lyder som om han tror en firmabil er billigere og vil have firmaet til at betale, der er skal være en "mening" med det ;o)

• #10   10. feb 2013 Hvis den står i firmaets navn bliver du beskattet af den, mener der minimum er 40.000 man bliver beskattet af.. vil mene det er bedre at have bilen i privaten og så køre den som halvt erhverv, så kører du alle udgifter fra firmaet, og så skønner dig og revisoren om det fx skal deles 50/50 af privat og erhvervs mæssig brug, så bliver du kun beskattet af 50% af de daglige omkostninger... brændstof, forsikring, vægtafgift og mekaniker regninger smiley det var det jeg fik af vide af min revisor ved mit firmastart, som også kører som bi erhverv.

• #11   10. feb 2013 køb da en bil privat og få betalt kørslen i den, det er lettere og så er der intet at komme efter, du må ALTID køre firmakørsel i en privat bil, men omvendt er det noget roderi, samt du skal til at lave kørebog og alt muligt andet pis.

så det er klart mit råd. hvis du så oven i købet får en økonomisk bil, så kan det faktisk løbe rimelig rundt med en meget lille egenbetaling

Kommentér på:
Kan alle firmaer have firmabil?

Annonce