6.259 visninger
|
Oprettet:
holde koblingen inde ned ad bakke? {{forumTopicSubject}}
Er det dårligt for bilen at holde koblingen nede, på vej ned af en bakke for at spare lidt på benzinen?
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Med en gammel karburatorbil kan man måske vinde lidt. Men - så ville jeg koble helt ud - og ikke ride på koblingen og slide udrykkerleje mm. unødvendigt.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Ja korrekt biler med fuel cut lukker for brændstof tilførslen hvis man bare slipper speederen og la den blive i gear. Men det bremser samtidig bilen. Og at opbygge den tabte fart igen koster mere brændstof.
Hvis bakken er stejl nok til at du kan holde feks 80 ned af bakken imens du motorbremser. Så er det bedst at motorbremse hvis du ikke vil køre for hurtigt. Men bedre for økonomien at la bilen øge farten ned af bakken ved at la den friløbe.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Jeg tror det er klogest bare at holde svaret på dét - det andet vil bare forvirre en uerfaren billist mere. I praksis kan man meget sjældent bruge den opsparede fart til noget - i trafik.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
De fleste køre alligevel 100 km/t på landevej. Så jeg ser det ikke som noget problem at man ikke kan gøre det pga andre biler. Så længe man selv overholder farten. Det er yderst sjældent jeg motorbremser pga en anden bil når jeg køre ned af bakke.
I øvrigt er det også en fordel at trille hen til et kryds i frigear så længe du ikke behøver at bruge bremsen. dog kan det være meget generede for bagved kørende da en bil i frigear kan trille langt før den stopper.
Det er svært lige at sige hvad der er det rigtige. Det kommer som sagt an på vejens forløb og traffik. Hvis der var et kryds nede i bunden af Bakken. Så vil jeg også motorbremse. Evt lade bilen friløbe og tabe noget fart inden man skal ned at Bakken også motorbremse hele vejen ned. Alt efter hvor stejl Bakken er.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Jeg tror vi misforstår hinanden lidt. Hvis man har nok fart på til at motorbremse helt hen til krydset - hvorfor vil du så tage den i frigear - altså hvis du alligevel skal over at holde stille?
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 399 Svar: 11.296
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
Trille i frigear kan kun være godt ned af lang bakke og så man holder maks. farten på strækningen, så man ikke generer
Når den er i frigear, får den en mere fed blanding, end hvis man motorbremser.
-----
Det var lige hvad jeg kunne huske at have læse/hørt i sin tid.
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
Rettes lige til:
<b>Når den er i frigear, får den en mere fed blanding, end når man kører f.eks. 80 km/t</b>
(Igen, det er hvad jeg mener at have læst)
Din påstand burde ikke holde stik, Morten D.
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.125
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 519
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
www.youtube.com/watch?v=CPvv08oFKKY
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
Det er lige præcis det jeg har læst, at den IKKE gør.
At tomgang bruger mere end det lette tråd ved f.eks. 80 km/t.
Jeg mindes at have læst det fra ham der danskeren, som bilfabrikanterne bruger til at lave km/l tests, til deres biler.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
dec 2003
Følger: 23 Følgere: 47 Biler: 5 Emner: 113 Svar: 6.361
Så fint med, og godt gået med OPC'en.
I'm out.
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 10 Emner: 86 Svar: 2.130
Så - man skal sgu næsten nok kun motorbremse, hvis man alligevel skal bremse..
holde koblingen inde ned ad bakke?