{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  holde koblingen inde ned ad bakke?
  • #2   31. mar 2013 Hvis det er en bil med indsprøjtning så bruger du MERE benzin ved at gøre sådan. Indsprøjtningsystemer lukker helt af for benzintilførslen når man deaccelerer i gear. Så - det er en dum idé.

    Med en gammel karburatorbil kan man måske vinde lidt. Men - så ville jeg koble helt ud - og ikke ride på koblingen og slide udrykkerleje mm. unødvendigt.


  • #3   31. mar 2013 Du får mere ud af at lade bilen friløbe ned af bakkerne. Også biler med fuel-cut.

    Ja korrekt biler med fuel cut lukker for brændstof tilførslen hvis man bare slipper speederen og la den blive i gear. Men det bremser samtidig bilen. Og at opbygge den tabte fart igen koster mere brændstof.

    Hvis bakken er stejl nok til at du kan holde feks 80 ned af bakken imens du motorbremser. Så er det bedst at motorbremse hvis du ikke vil køre for hurtigt. Men bedre for økonomien at la bilen øge farten ned af bakken ved at la den friløbe.

    smiley


  • #4   31. mar 2013 Det er klart, Simon. Men - i trafik, som der ofte er på vejene, så kan man alligevel ikke bare bruge den opsparede fart. Hvis man f.eks skal rulle hen til et lyskryds for enden af bakken - eller blot indhenter de andre biler, så er det klogest, at lade den blive i gear - og motorbremse.

    Jeg tror det er klogest bare at holde svaret på dét - det andet vil bare forvirre en uerfaren billist mere. I praksis kan man meget sjældent bruge den opsparede fart til noget - i trafik.


  • #5   31. mar 2013 95+% af tiden. Når jeg er ude at køre kan jeg fint bruge det.

    De fleste køre alligevel 100 km/t på landevej. Så jeg ser det ikke som noget problem at man ikke kan gøre det pga andre biler. Så længe man selv overholder farten. Det er yderst sjældent jeg motorbremser pga en anden bil når jeg køre ned af bakke.

    I øvrigt er det også en fordel at trille hen til et kryds i frigear så længe du ikke behøver at bruge bremsen. smiley dog kan det være meget generede for bagved kørende da en bil i frigear kan trille langt før den stopper.

    Det er svært lige at sige hvad der er det rigtige. Det kommer som sagt an på vejens forløb og traffik. Hvis der var et kryds nede i bunden af Bakken. Så vil jeg også motorbremse. Evt lade bilen friløbe og tabe noget fart inden man skal ned at Bakken også motorbremse hele vejen ned. Alt efter hvor stejl Bakken er.


  • #6   31. mar 2013 Ja - det er umuligt at komme med eksempler på den måde. Det afhænger af situationen hvad der giver mest mening. smiley

  • #7   31. mar 2013 Hvorfor vil du køre hen til krydset i frigear? Hvis det passer med at motorbremsen kan stoppe bilen næsten indtil du holder ved krydset?

    Jeg tror vi misforstår hinanden lidt. Hvis man har nok fart på til at motorbremse helt hen til krydset - hvorfor vil du så tage den i frigear - altså hvis du alligevel skal over at holde stille?


  • #8   31. mar 2013 Det kommer an på situationen. Men ved den helt ideelle situation så motorbremser jeg fra top?> ned til 30km/t. Og trille videre Længere ned kan man ikke komme så skal du bruge 2 og 1 gear og dem kan du ikke rigtig motorbremse i.

  • #9   31. mar 2013 Fordi det spare mere brændstof da du kan slippe speederen lang tid før end hvis du motorbremser. smiley

  • #10   31. mar 2013 Ja - på den måde. Men det afhænger igen af forløbet. Men det er da rigtigt - på den måde giver det mening. Hvis der ER mulighed for at trille endnu længere. smiley

  • #11   31. mar 2013 Altid motorbremse og forudse trafikken.

    Trille i frigear kan kun være godt ned af lang bakke og så man holder maks. farten på strækningen, så man ikke generer

    Når den er i frigear, får den en mere fed blanding, end hvis man motorbremser.

    -----
    Det var lige hvad jeg kunne huske at have læse/hørt i sin tid.


  • #13   31. mar 2013 <i>Når den er i frigear, får den en mere fed blanding, end hvis man motorbremser.</i>

    Rettes lige til:
    <b>Når den er i frigear, får den en mere fed blanding, end når man kører f.eks. 80 km/t</b>
    (Igen, det er hvad jeg mener at have læst)

    Din påstand burde ikke holde stik, Morten D.


  • #14   31. mar 2013 Man kan sige det sådan her, 8/10 biler med indsprøjtning, hvis de står i tomgang pumper benzin pumpen en liter i minuttet, at holde kobling svare til tomgang.. Så hellere slip speeder og motorbremse hvis du vil spare benz:)

  • #15   31. mar 2013 kongen_ om din benzin pumpe, pumper 100 l i minuttet så bruger bilen ikke mere benzin af den grund,det den ikke bruger løber jo bare tilbage i tanken smiley

  • #17   31. mar 2013 Jeg blev nordisk mester ved volvo i Gøteborg sidste år. Så jeg ved godt hvad jeg snakker om. Bruger nok også lidt for meget tid på det. Men det er blevet en hobby. Se feks dette her klip fra Finland. Han ved også hvad han snakker om. I de nyeste videoer er han feks ved at sænke taget på hans Lupo for at spare brændstof. smiley

    www.youtube.com/watch?v=CPvv08oFKKY


  • #18   31. mar 2013 Morten D:
    Det er lige præcis det jeg har læst, at den IKKE gør.
    At tomgang bruger mere end det lette tråd ved f.eks. 80 km/t.

    Jeg mindes at have læst det fra ham der danskeren, som bilfabrikanterne bruger til at lave km/l tests, til deres biler.


  • #19   31. mar 2013 Bilen får naturligvis ikke hverken federe eller mere mager blanding. Blandingen er den samme - den får bare mindre eller intet benzin ved motorbremse. Blandingen justerer den nok ikke på.

  • #21   31. mar 2013 Hvis det her bare er til for at "jeg ved bedst"...

    Så fint med, og godt gået med OPC'en.

    I'm out.


  • #22   31. mar 2013 Fed video med økonomi-manden. Det har sgu hjulpet mig. Havde ikke tænkt over den bremsede så voldsomt i gearet.

    Så - man skal sgu næsten nok kun motorbremse, hvis man alligevel skal bremse..


Kommentér på:
holde koblingen inde ned ad bakke?

Annonce