{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.270 visninger | Oprettet:

Diesel eller benzin? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.

Jeg står og kigger lidt på ny bil, og valget falder nok på golf 4/Bora/Leon/Ibiza. Men mit spørgsmål er - hvornår kan det betale sig at købe en tdi'er, når man kigger på brugte biler der har kørt omkring 250.000 km.
Jeg kører omkring 2.000 km om måneden, hvor størstedelen er ture på over 20 km, så en diesel ville passe meget godt til mit kørselsbehov - og økonomisk set, hvis man kigger på økonomien brændstof og ekstra omkostninger så er diesel også klart det billigste.

Men er en tdi'er dyrer at reparere på, og er der flere reperatio på en tdi'er? Jeg håber at der er nogle, der sidde inde med erfaringer angående ældre dieselbiler.

Hilsen Jens

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel eller benzin?
  • #1   10. jun 2013 Benzin:
    2000 [km] / 13 [km/l] benzin * 12 [kr/l] = 1850 kr om måneden
    1850 [kr/måned] * 12 [måneder] = 22200 [pr./år]

Diesel:
    2000 [km] / 16.5 [km/l] benzin * 11 [kr/l] = 1350 kr om måneden
    1350 [kr/måned] * 12 [måneder] = 16500 [pr./år]

Forskel på 5700, hertil skal trækkes fra at vægtafgiften for diesel formentlig er lidt dyrere samt reservedele (Brændstofsdyser blandt andet) er dyrere.

Såå uanset hvad du vælger vil prisen formentlig blive det samme.

Meget simpelt regnstykke så du kan selv korrigere for tallene og hvordan du mener de ser ud.

• #2   10. jun 2013 Og så glemte jeg lige den faste udgift som der er med. at diesel biler ofte er væsentlig dyrere, end en tilsvarende model i benziner.

• #3   10. jun 2013 Som jeg selv skriver så er dieselbilen billigere - ingen tvivl der.
    Men jeg har ikke nogen idé om hvordan de er i reperationsomkostninger, og om der er færre/flere reparationer på dieselbiler - Da jeg ikke har haft en sådan bil før, og søger derfor nogle erfaringer omkring dette.

For jeg er jo lige vidt, hvis jeg kan spare omkring 5.000 kr om året, men har ekstra reparationsomkostninger på samme beløb

Og p.s. Du har glemt strafafgiften der er på dieselbiler, grundet manglende partikelfilter, i din udregning smiley

• #4   10. jun 2013 Du kan dæleme ikke bilde mig ind at du f.eks. kan finde en golf 4 1,9 tdi (diesel) billigere end du kan finde en golf 4 1,8 (benzin)!

1) Nej, du skriver ikke at du kan få en dieselbil er billigere
    Men til dit spørgsmål, ja dieselbil er dyrere i reservedele og ingen kan sige om du får en motor som bare spiller smiley

2) Strafafgiften ligger jo inde i det jeg har skrevet som vægtafgift og som jeg giver udtryk for er dyrere på en diesel.

• #5   10. jun 2013 Jeg har haft 4 dieselbiler
    De 2 af dem havde jeg større udgifter ved på motoren.
    De 2 andre kørte altid uden nogen form for indgreb!

Derfor er det lidt svært at svare på dit spørgsmål og det afhænger af hvordan de biler du kigger på er blevet behandlet

• #6   10. jun 2013 Jeg mente også at dieselbilen er billigere i drift. For ja, den er helt sikkert ikke billigere i købspris.

Og nej, man kan aldrig forudsige hvordan motoren vil opføre sig i fremtiden - men man kan altid lytte til erfaringer, og (prøve) at generalisere bilerne, og de typiske fejl og store omkostninger.

• #7   10. jun 2013 Man kan jo ikke have en bil der kun skal køre lange ture, min bil har kørt 170.000 km
    på 8 ½år
    Hver gang kører jeg den længste tur først, det gjorde jeg også i benzin bilen.
    Når vi skal have bilen frem bliver den hentet 300m, så kører konen til Damefrisør 1 km og henter varer i en butik.
    Andre dage kører jeg 4 km til og senere fra arbejde,
    det er efter de opskrifter der bliver fortalt, er helt tosset.
    Vi kører dog også længere ture.

Men vi er glad for vores Peugeot 2,0 HDI dec. 04, (i forhold til den Audi A 4 1,8 vi havde før) er den meget billigere i brændstof og væsentligt bedre i optrækket og afgiften er næsten ikke højere.

Så vi er udmærket tilfreds med en Dieselbil.
    Vi jo ellers kørt benzin siden 1954

• #8   10. jun 2013 Halløj.

Prøv og lur dette link, som er en beregningsmodel på FDM´s hjemmeside :

http://www.fdm.dk/bilkoeb/benzin-eller-diesel

• #9   10. jun 2013 Husk at det koster min 10000kr at køre en VAG Diesel på værksted. Og det skal den rimelig ofte.

• #10   10. jun 2013 Thomas g. Det vidst ikke rigtigt det du skriver der smiley jeg har en seat ibiza 1, 4 tdi. Når vi køre på værksted bliver det maksn2000. Vi ha nu kørt over 50, 000 i den bil.ndet dyreste vi har fået lavet var lige da vi købte den fik den ny motor og gearkasse. Pga ham der havede den før os IKKE havede vedlgeholdt den. Hvis de er ved ligeholdt og man sørge for service sås holder de altså fint. Vi køre megrt blandet km.. dog næsten altid over 20km af gangen. smiley og ttåd starter med dit km antal vil udgiften og besparlserne mod hinanden gå lige op. Så tag den dy sys køre bedst. smiley

• #11   10. jun 2013 Kommer jo også lidt an på hvad bil vi snakker om. Vi har en af de første vw touareg v10 i firmaet den koster ca det samme i reparationer i året som en ny Toyota Aygo.

Kommentér på:
Diesel eller benzin?

Annonce