7.028 visninger
|
Oprettet:
El galvanisering {{forumTopicSubject}}
Nogen som kender nogle kompetente el galvaniseringsvirksomheder i Herning omegnen. Skal have nogle undervognsdele, skruer, bolte, møtrikker, spændeskiver og andre små dele gul- el galvaniseret. Jeg har hørt at nogle virksomheder kan smide sagerne i en tromle og på den måde bliver det billigere end at hænge hver eneste del op.
Jeg går ud fra virksomheden renser emnerne i et kemisk bad inden, så maling, skidt og rust fjernes.
Nogen der kender nogle gode virksomheder?
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
Varmeforzinkning derimod holder Hvilke dele skal du have beskyttet? Brug dog rustfri bolte og møtrikker istedet. Eller i hvert fald galvaniserede.
Det er meget billigere at købe det behandlet.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Ang. rustfri bolte, har jeg ladet mig fortælle at rustfri materiale er hårdere end alm jer. For eksempel i forhold til bolte vil dette jo have noget at sige i forhold de kræfter bolten skal håndtere. Stødstyrke osv.
Ydermere har jeg læst mig til at rustfri bolte i sortjerns dele, eller karosse, vil betyde en spændingsforskel i materialerne der betyder at et af metallerne vil oxidere eller korrodere hurtigere. Derudover er udfordringen at finde alle bolte, møtrikker osv. i de rigtige udformninger (kraver osv.)
Bilen er en sommerbil, så den kommer aldrig i forbindelse med salt. Lidt regn kan det måske blive til men ikke noget der gør noget tror jeg.
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
Det er omvendt, altså rustfrit stål er blødere end normalt jern. Men det er ikke noget du kommer til at mærke Det passer også at det lavst legerede materiale, vil ruste hurtigere. Men det er altså over rigtig lang tid.
Mht udformningen af bolte osv bliver den nok lidt svær.
Der har nok endda bedre effekt( og meget billigere) at købe et par liter hammerite, noget maling beregnet til metal der bliver udsat for vind og vejr. Det er meget zinkholdigt, og det kan du bare give dine eksisterende dele et lag med Hvis der skulle være kommet et lidt for stort lag ved gevindet et sted, kan du jo altid køre det op igen.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 211
Brug rustfrie i stedet, men brug dem aldrig i alu gevind det æder aluet op i løbet af et par år.
Tror det er det du fået blandet lidt sammen
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Elgalvanisering er kun til indvendig brug og desuden meget dyrere end varmt galv som holder..
nov 2007
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 5 Emner: 127 Svar: 1.712
Du skal selv rense dine dele af, for ellers bliver det et meget dårligt resultat
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
RS2000mk 1 jeg var ikke klar over om de rent faktisk gør i el-galvanisering men jo de ligger i Herning. Tror jeg vil prøve at tage kontakt til dem.
mar 2010
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 151 Svar: 257
Og folk snakker-ja.
Men du kan jo tage ned i dit lokale byggemarked, og se på udvalget af nkt skruer. Alle deres elforz skruer står der ''til indendørs brug'' på
Du kan også købe nogle elfz bolte og møtrikker, og ligge dem uden for i regnen i et halvt års tid og se hvor røde de bliver
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Hvad anbefaler folk så jeg gør for at garantere lang levetid? Delene skulle jo også gerne kunne indstilles (undervogns-dele) efter behandlingen.
okt 2007
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 6 Emner: 5 Svar: 459
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 33 Svar: 1.729
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Jeg har erfaring med elgalvaniserede stumper ( der er ting i maskin industrien som pga lejepasninger og lign ikke kan varm galvaniseres) og det holder ikke til fugt.
Men på en bil vil det selvfølgeligt være bedre end ingenting, og skal modsat varm Z overfladebehandles med maling og pava.
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 211
DOT hedder det.
Jeg kan godt se pointen i det hvis du er ved at sætte en gammel vetaran i stand og gerne vil bruge de gamle org. bolte osv. men det holder desværre ikke vild godt, men er det kun en sommer bil går det nok fint.
Hvis du også skal have bære arme og sådanne dele lavet vil jeg hellere anbefale metalleresering til det end el galv.
Det har jeg også selv fået lavet på mine bære arme.
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 259 Svar: 1.257
Kan man også behandle emner i en tromle som ved el galvanisering eller skal hver enkelt bolt og møtrik bearbejdes for sig selv? I så fald vil det jo blive MEGET dyrt.
Hvordan ligger priserne i forhold? Er det meget dyrere?
Kan man få problemer mht. gevind og lignende?
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 211
Men det er ikke noget du kan bruge til bolte og møtrikker, men til bære arme og sådan ting.
Og nej det bliver ikke udsat for samme varme som varm galv.
jan 2012
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
Pris er ca det samme, uanset hvad man vælger.
El galvanisering