{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.028 visninger | Oprettet:

El galvanisering {{forumTopicSubject}}

Nogen som kender nogle kompetente el galvaniseringsvirksomheder i Herning omegnen. Skal have nogle undervognsdele, skruer, bolte, møtrikker, spændeskiver og andre små dele gul- el galvaniseret. Jeg har hørt at nogle virksomheder kan smide sagerne i en tromle og på den måde bliver det billigere end at hænge hver eneste del op.

Jeg går ud fra virksomheden renser emnerne i et kemisk bad inden, så maling, skidt og rust fjernes.

Nogen der kender nogle gode virksomheder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El galvanisering
  • #1   5. jul 2013 Nu vil jeg ikke blande mig alt for meget. Men Elgalvanisering, er normalt ikke vejrbestandigt, men blot en beskyttelse mod de små sprøjt der kommer på dele indenfor af og til.

    Varmeforzinkning derimod holder smiley Hvilke dele skal du have beskyttet? Brug dog rustfri bolte og møtrikker istedet. Eller i hvert fald galvaniserede.

    Det er meget billigere at købe det behandlet.


  • #2   5. jul 2013 Tjaa.. mht forzinkning så har jeg ladet mig fortælle at dette ligger så tykt et lag på emnerne at eksempelvis bolte og møtrikker, desuden spindler, ikke vil passe mere i forhold til hul diametre og gevindstørrelser..

    Ang. rustfri bolte, har jeg ladet mig fortælle at rustfri materiale er hårdere end alm jer. For eksempel i forhold til bolte vil dette jo have noget at sige i forhold de kræfter bolten skal håndtere. Stødstyrke osv.
    Ydermere har jeg læst mig til at rustfri bolte i sortjerns dele, eller karosse, vil betyde en spændingsforskel i materialerne der betyder at et af metallerne vil oxidere eller korrodere hurtigere. Derudover er udfordringen at finde alle bolte, møtrikker osv. i de rigtige udformninger (kraver osv.)

    Bilen er en sommerbil, så den kommer aldrig i forbindelse med salt. Lidt regn kan det måske blive til men ikke noget der gør noget tror jeg.


  • #3   5. jul 2013 Det er rigtigt nok ang lagets størrelse... Men man kan få alle boltstørrelser skiver og mørtrikker galvaniserede i byggemarkeder.

    Det er omvendt, altså rustfrit stål er blødere end normalt jern. Men det er ikke noget du kommer til at mærke smiley Det passer også at det lavst legerede materiale, vil ruste hurtigere. Men det er altså over rigtig lang tid.

    Mht udformningen af bolte osv bliver den nok lidt svær.

    Der har nok endda bedre effekt( og meget billigere) at købe et par liter hammerite, noget maling beregnet til metal der bliver udsat for vind og vejr. Det er meget zinkholdigt, og det kan du bare give dine eksisterende dele et lag med smiley Hvis der skulle være kommet et lidt for stort lag ved gevindet et sted, kan du jo altid køre det op igen.



  • #4   5. jul 2013 Det er rigtigt el galv. holder ikke særlig godt.
    Brug rustfrie i stedet, men brug dem aldrig i alu gevind det æder aluet op i løbet af et par år.
    Tror det er det du fået blandet lidt sammen smiley


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #5   5. jul 2013 Hvis det er noget som skal kunne skrues fra hinanden igen, så brug ikke rustfri bolte og rustfri møtrikker sammen, Det river, rustfri bolte og varmgalvaniserede møtrikker, det spiller..

    Elgalvanisering er kun til indvendig brug smiley og desuden meget dyrere end varmt galv som holder..


  • #6   5. jul 2013 El galva er en udemærkede ide, og det holder ok på en bil, jeg lavede en i 1998, og det er ikke rustet endnu.
    Du skal selv rense dine dele af, for ellers bliver det et meget dårligt resultat


  • #7   5. jul 2013 Det er rigtigt ang rustfri bolte og møtrikker river, og de ikke er til at få fra hinanden igen. Du skal bruge kobber/alufedt, så er det intet problem og det kører bare smiley

  • #8   5. jul 2013 www.mff.dk ligger da i Herning

  • #9   5. jul 2013 De folk som siger det ikke holder.. har i selv erfaring med at det ikke er godt nok? Jeg har nemlig set flere projekter (renovering af gamle veteranbiler) hvor man har brugt denne fremgangsmetode. Altså el-galvanisering.

    RS2000mk 1 jeg var ikke klar over om de rent faktisk gør i el-galvanisering men jo de ligger i Herning. Tror jeg vil prøve at tage kontakt til dem.


  • #10   5. jul 2013 Ja har erfaring med det ikke holder.

    Og folk snakker-ja.

    Men du kan jo tage ned i dit lokale byggemarked, og se på udvalget af nkt skruer. Alle deres elforz skruer står der ''til indendørs brug'' på

    Du kan også købe nogle elfz bolte og møtrikker, og ligge dem uden for i regnen i et halvt års tid og se hvor røde de bliver smiley


  • #11   5. jul 2013 hvad gør folk mht. pulverlakering af større undervognsdele? Det skidt er jo hårdfør, men hvordan i forhold til gevind og "lejehuller"?

    Hvad anbefaler folk så jeg gør for at garantere lang levetid? Delene skulle jo også gerne kunne indstilles (undervogns-dele) efter behandlingen.


  • #12   5. jul 2013 Ellers prøv at ring til svends fornikling og snak med ham 97542099, ligger i Stoholm mellem Skive og Viborg så ca. 40 km fra Herning.

  • #13   5. jul 2013 jeg har altid fået pulverlakeret mine ting, der hvor der er gevinder, bliver det proppet af, det kan gi problemer, men snakker du med din pulver mand om det, kan han lade være med at gi så meget, der hvor der ikke er plads til det

  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #14   6. jul 2013 Hvis der er skarpe hjørner og dybe forsætninger, kommer pulveret ikke derind....

    Jeg har erfaring med elgalvaniserede stumper ( der er ting i maskin industrien som pga lejepasninger og lign ikke kan varm galvaniseres) og det holder ikke til fugt.

    Men på en bil vil det selvfølgeligt være bedre end ingenting, og skal modsat varm Z overfladebehandles med maling og pava.


  • #15   6. jul 2013 Men der må da stadig ligge noget i herning, jeg ved da for nogle år siden brugte vi da et firma i herning til galvanisering, ellers ligger der en fasterholt som vi bruger i dag, det ligger heller ikke så langt fra herning.
    DOT hedder det.
    Jeg kan godt se pointen i det hvis du er ved at sætte en gammel vetaran i stand og gerne vil bruge de gamle org. bolte osv. men det holder desværre ikke vild godt, men er det kun en sommer bil går det nok fint.
    Hvis du også skal have bære arme og sådanne dele lavet vil jeg hellere anbefale metalleresering til det end el galv.
    Det har jeg også selv fået lavet på mine bære arme.


  • #16   13. jul 2013 metallisering.. er der nogen som kan forklare lidt om det kontra de andre ting? Hvilken varme bliver emnerne udsat for, hvor tykt et lag bliver der påført?
    Kan man også behandle emner i en tromle som ved el galvanisering eller skal hver enkelt bolt og møtrik bearbejdes for sig selv? I så fald vil det jo blive MEGET dyrt.

    Hvordan ligger priserne i forhold? Er det meget dyrere?

    Kan man få problemer mht. gevind og lignende?


  • #17   13. jul 2013 Du kan prøve at google det, det er en længere forklaring ellers smiley
    Men det er ikke noget du kan bruge til bolte og møtrikker, men til bære arme og sådan ting.
    Og nej det bliver ikke udsat for samme varme som varm galv.


  • Brian  S
    Brian S Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 863
    #18   13. jul 2013 Metallisering er zink som bliver sprøjtet på ( ligesom maling) og har en holdbarhed som lægger sig mellem, elforzinkning og varm galv.

    Pris er ca det samme, uanset hvad man vælger.


Kommentér på:
El galvanisering

Annonce