{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

Mapping {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har tænkt mig at købe et Milltek udstødningssystem, det resonerede, manifold, luftfilter m.m.

Jeg er dog i tvivl om hvordan man skal få justeret sin motorstyring. Kan dette ordnes selv? Altså kan man selv gøre dette med f.eks. Dreamscience?

Jeg er ikke så meget for at købe et "færdigt map" men vil hellere kunne justere selv. Kan dette lade sig gøre med Dreamscience eller lignende?

På forhånd tak
Niels


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mapping
  • #2   15. dec 2009 For mig drejer det sig om holdbarheden af modifikationer. Jeg har erfaring for, fra motorcykler især, at motoren kommer til at gå mager efter ændring af udstørningen. Det er pga professionel mapping og god behandling, at min Audi nu har kørt 393.000 km uden nogen som helst problemer. Jeg ønsker samme perfektionisme med min ST'er, som jeg er rigtig glad for.

    Kan man mappe med en Dreamscience? Desuden kan man måle blandingen på rullefelt, og justere den ind der.

    Mvh Niels


  • #4   17. dec 2009 har været op og få min rullet ved Karsten Kjeldsen han her sku styr på de ford´ er

  • #5   18. dec 2009 Hej Allan. Kan se din ikke giver så mange HK. Er den mappet, eller er dine dele bare skruet på uden justeringer?

    Morten, den kørt 175.000 med det filter?

    Niels


  • #6   18. dec 2009 mine dele er bare skuet på der er ikke nogen justering men køre uden problemer har snart kørt 100000 med det på

  • #7   18. dec 2009 OK. har de været pengene værd?

  • #8   19. dec 2009 ja det er det den lyder kanon godt

  • #9   19. dec 2009 OK. Jeg forventer bare væsentligt mere end 160-165 hk for 10.000-15.000 kroner. De lover jo 182 hvis man mapper. Men holder den i virkeligheden?

  • #11   20. dec 2009 Jeg tvivler på den rigtige blanding. En spritny Yamaha R6'er med IXIL oplagt udstødning gik mager hele tiden ved en rullefelttest ved Jan O Motorsport i Middelfart. Den er da også med lambdasonder indsprøjtning m.m.
    Jeg tvivler på man vinder fra 165-175 hk alene ved hårdere tænding. Er sikker på det er fordi man opnår et bedre blandingsforhold... Hvis den mapping altså overhovedet dur. Jeg ville helst mappe den ind ud fra standard map, dog med lidt modificeringer så blanding og tænding bare spiller.


  • #12   23. dec 2009 Bare roligt, en fiesta st kører ikke magert.. Tværtimod overfodret med ca. 8 % over hele linjen.. Men ingen tvivl om at en bil skal mappes ind for at det er optimalt. Og nej man vinder ikke 182 hk som "lovet". Jeg har fået følgende

    Decat+catback+k&n = 163 hk
    Decat+catback+k&n+ map = 168 hk
    4-1+decat+catback+k&n+map = 173 hk
    4-1+decat+catback+k&n+cosworth 200 knaster+ map = 188 hk

    Så kan man se hvad der kan betale sig.


  • #14   23. dec 2009 Sådan Kenneth. smiley Godt med lidt fakta. Har forhørt mig ved ham der tunede min Audi i sin tid. Han mener den godt selv kan finde ud af det så længe det kun er indsugning og udstødning.. Dog checker vi lige effekt og cO når jeg har monteret det. Så kan det være han kan trylle lidt ekstra ud af den.

    Hvilket map har du så anvendt, Kenneth? Et fra Pumaspeed, eller et fra ham Karsten Kjeldsen, som ikke tager sin telefon når man ringer?

    Mvh Niels


  • #15   23. dec 2009 Karsten Kjeldsen har lavet costum maps på min mellem hver ændring i opsætningen, og har altid været 100 % tilfreds med hans arbejde. Hvis du skal have fat i ham, så smid ham en sms vedr opgaven og så ringer han tilbage når han har tid.

  • #16   23. dec 2009 Okay. Noget han bruger lang tid på? Det er vel med Dreamscience det foregår, kan jeg forestille mig.

  • #17   24. dec 2009 Tror en costum map tager ca 2-3 timer ca. når det bare er " sug ", men du kan evt spørge thomas v herinde, om hvor stor forskel der er på pumaspeed map, og få lavet et der passer 100 % på bilen. Så synes det er en skam at mange ofrer både 10.000 og mere, og så får man ikke lige den sidste finjustering med, som egentlig sætter prikker over i'et:-) Men ja det er med dreamscience det foregår, eller dvs med den sct type boks, mener dreamscience har lavet nogle nye typer i dag, Ingen forskel der ud over prisen..

  • #18   24. dec 2009 Ja, man skal sgu have mest muligt ud af sine ændringer. Også for motorens skyld. Skal sgu ellers lige love for du fik HK ud af de knaster der.

  • #19   24. dec 2009 Ja de virker perfekt til den opsætning dengang max 190 hk., men efterfølgende hævede vi kompressionen og ford racing cnc top på, og det gav faktisk intet i toppen, kun ca. 5 hk i mellem området. Så vi forsøger med nogle "vildere knaster" her i løbet af vinteren for at få max ud af toppen.. Men man lærer jo kun ved selv at prøve, for det englænderne lover og gør holder ikke altid vand. Så vi har prøvet mange dele af. for at finde ud af noget..

  • #20   24. dec 2009 Måske du også ville få gavn af en større indsugning?
    Hvordan er den til hverdagskørsel med de knastaksler? Og mht syn? Men det har du jo ikke været til endnu når bilen er så ny,


  • #21   24. dec 2009 Større indsugning er prøvet, vi monterede 60 mm spjæld. Og det gav kun lidt. Manifolden har også været i tankerne, men vi vil ikke mist så meget moment som f.eks cosworth indsugningen, den ligger kun ca. 190 nm hele vejen, og miste 20 hk + 20 nm i hele området under 6000 omdr, gør ihvertfald ikke en bil hurtigere.. Så derfor forsøger vi med andre knaster først, også for at gøre tuningen mere " lovlig " af udseende. Så man ikke kommer igennem møllen med told og skat. Men med cosworth knaster kører bilen perfekt, ruller meget meget lidt når bilen er iskold, og det forsvandt efter max 30 sek, kunne også bare hæve koldstarts tomgangen og så ville det forsvinde.. Mht til forurening er den meget fin, hvis man altså havde kat på, kan ikke lige huske hvad den målte uden kat, men en alm 400 cells sportskat kan gøre den lovlig igen uden tvivl.. Så mht syn ingen problemer der, de vil ikke engang bemærke det..

  • #22   24. dec 2009 Okay. Lyder spændende med de knaster. Er lidt interesseret i det, men samtidig skal det også kunne holde på lang sigt. Men den lyder ret tålelig til hverdag.
    Er det nemt af have med knastskift at gøre, eller er det en stor mundfuld? Kan det bare ordnes oppefra gennem ventildæksel?

    Godt nok har den jo 150 hk standard, men synes sgu den taber pusten lidt når man er oppe omkring 160-170 km/h. Men det er måske fordi jeg er vant til at Audien trækker meget bedre ved de hastigheder. Er meget spændt på at se hvad der sker med udstødning og indsugning.


  • #23   24. dec 2009 da min " kun " havde de ca 165 hk, gik den ret død ved 210 km/t allerede, og efter det andet er kommet på viser speedo 235 km/t så lidt gavn har det da gjort.. Men knasterne er sådan set ret nemme at skifte, hvis du bare følger ford's egne guide til udskiftning af topstykke, så har du alt du skal vide, men ja ventildæksel og en bolt ved kæde strammeren, og så er du rigtig langt..

  • #24   24. dec 2009 Kanon. Har en kammerat ved Vestergaard. Han skaffede mig også lige en Ford guide da jeg lavede olietemperatur i bundkarret. Det er sgu rart at kunne klare det hele i en omgang, uden at man glemmer at løsne bolte m.m. På sådan en ST'er skal gearkassen jo løsnes og skubbes til siden for at kunne få karret af.

    Men skal der ikke også schimses en del? Og er de med faste eller justerbare knasthjul?


  • #25   24. dec 2009 Gearkassen har jeg endnu ikke haft løsnet for at tage bundkarret af.. Men ja de ford manualer duer bare.. Da jeg monterede cosworth knaster skulle der shimes et par stykker, resten kunne ikke passe bedre end de nu engang gjorde. Og knasthjulene er uden not gang.

  • #26   25. dec 2009 Okay. Så knasthjulene skal trækkes af og presses på? Eller misforstår jeg her? Eller bliver knastakslerne leveret med knasthjul på?

    Jaa, gearkassen skal løsnes fra motorblokken, får så at skubbe det hele en 5-10 millimeter til siden, så man kan få pakket tæt igen når man samler med noget Ford silikone pakning. Flydende sort silikonestads i tube. smiley Men sikke et afrensearbejde. Er ret perfektionistisk, så bundkar tog 1½ time, og motorblok mindst det samme. Der skulle der så bare renses af under motoren. Trætter sgu lidt i armene, men det gik.


  • #27   25. dec 2009 Knasthjulene er " Justerbare " da der ingen not er til at låse dem. Og de sidder løse, dog skal du bruge en lidt anderrledes top for at kunne tage hjulene af, hvis du ikke vil tage kædedækslet af. Også for at kunne moment spænde det hele bagefter..


    Har også brugt ford's egne paknings stads, og mit er 100 % tæt selvom min gearkasse ikke er blevet løsnet, så om det er strænt nødvendigt har jeg min tvivl om:-) Men kan da lige tjekke det efter når jeg skal have boksen af i løbet af vinteren..


  • #28   25. dec 2009 Okay, så der er en bolt, eller et gevind, i enden af hver aksel, som man spænder for at fastgøre knasthjulet? Det er jo alle tiders. Knasterne koster jo ikke alverden, og jeg ville gerne vinde 15 hk ved det. smiley Går det hårdt ud over drejningsmomentet, eller er det generelt bare en forbedring over hele linjen?

  • #29   25. dec 2009 Der er gevind i enden af akslen, men du taber intet moment, man vinder kun med disse knaster, det er også dem med max momemt, og vinder alligevel 15 hk, hvilket var lidt overraskende, men måling før og efter så det passer skam..

  • #30   25. dec 2009 Hvorfor F..... er det så ikke Cosworth der har lavet ST-motoren, som man gjorde i de gode gamle dage? Jeg er søn af en gammel Sierra Cosworth 4x4 ejer. smiley

    Nå, men jeg har i hvert fald bestilt GGR filterkit, 4-1, katalysator, resoneret milltek, KW gevind, fuldt silikoneslangekit, og så må vi se om ikke der skal knastaksler og en justering i inden længe. smiley


  • #31   25. dec 2009 Tror stadig der findes mange andre der får gode resultater ud af duratec motoren uden brug af " Cosowrth " dele.. Men ja så er du da godt igang nu.. Må man spørge hvorfor en kw undervogn? Frem for Bilstein..

  • #32   25. dec 2009 Rustfri... har gevind på Audien, og vil rigtig gerne ha den rustfri. Audiens er en FK.

  • #34   26. dec 2009 Kan der justeres hårdhed i bilsteinen, da?

  • #35   26. dec 2009 På min Bilstein B12 undervogn kan der intet justeres.. MEN den er perfekt afstemt & testet til fiesta st'en, som de siger alle steder du finder ikke en undervogn for under 10 k der er bedre end Bilstein og for den sags skyld 15 k... Og kan kun sige god for den, skiftede fra eibach til denne.. Og forskellen var enorm, selvom fiesta'en kørte suverent med eibach fjedrene! Så kører den bare lige en tand federe nu, uden at være hård og ubehagelig..

  • #36   27. dec 2009 Så Bilstein'en er en ikke justerbar undervogn, altså fjedre og dæmpere uden justeringsmuligheder, som så bare er sænket yderligere end standard? Har lige kigget lidt på nettet om den.

    Jeg har bestilt KW'en og har store forventninger til den. Kan godt li at kunne justere. smiley


  • #37   27. dec 2009 Ja Bilstein er helt uden justeringsmuligheder.

  • #38   27. dec 2009 Ok. Så kan man heller ikke fucke noget up. smiley Men jeg er gevindmand. Vil jeg nok altid være. Selvom jeg må indrømme at din står utrolig pænt sænket, Kenneth. Men nu er KW'en bestilt, og ser frem til at få den. Har som sagt også bestilt GGR indsugning. Har i prøvet den?

Kommentér på:
Mapping

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce