{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Anti lag system - Inlet bypass {{forumTopicSubject}}

Hey alle,
De fleste ved jo nok hvad anti lag går ud med, med et forskyde tændingen og brænde brændstod af i uds manifolden.

Fandt så en masse gamle billeder fra nogle audi'er som kørte gruppe b rally i 80'erne. Så så et billede med en underlig manifold på.

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/e1bb420c.jpg

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/40f05dbf.jpg

Har så søgt som bare fanden for at finde ud af hvordan det virker, og hvad det gør.

Kom frem til man køre ud bov på bilen, når så man lukker gassjældet kommer der overtryk på indsugsiden. Der åbner den wg som sidder på de små rør og smider luft ind i udstødningsmanifolden så der kommer mere o2, som er = at man kan pumpe mere brændstod i motoren og holde turboen i omdrejninger.

Audi's system kunne få turboen helt op på 1.5 bar ladetryk med gassjældet lukket. Problemet var så at det var vildt hård for turboen pga alt den varme. Derfor gik de fra det igen, de kørte med det system i 86 og noget af 87. Nu om dage kan det holde bedre pga nyere turboer som har bedre pakninger osv. Men det er stadig hårdt.

Så faldt jeg over at nogle evo'er og toyota's st205 køre med det std monteret fra fabrikken. Se de små rør på uds manifolden.

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/61b0f89c.jpg

http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg

Andre her der ved mere om sådan et system, og om der findes motorstyringer som understøtter det?




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anti lag system - Inlet bypass
  • #1   2. sep 2010 Smart nok fundet på, lidt i samme boldgade som recirgulering, men det der er da noget mere hardcore. smiley

  • #2   2. sep 2010 Det er vist noget der høre fortiden til.... I dag bliver det meget bedre styret med en pogramerbar motorstyring....
    Nu er det styret med en slags luft ventil der leder luft uden om spjældet hvergang det lukker lidt lige som en tomgangsventil.
    Det sammen med en tændings forskydning og mere bensin giver noget bedre kontrol over hvad der sker....
    Og uden at være sikker tror jeg det er muligt at lave så fed en blanding at tempraturen på gassen bliver holdt nede igennem turboen lige som man køre med med lav Afr. under højt ladetryk.....


  • #3   3. sep 2010 Syntes det sidste 2 billeder mere ligner EGR hehe

  • #4   4. sep 2010 Ålen X

    Det kunne godt ligne egr, men det er inlet bypass system.

    Men det kunne være et helt fedt system at køre med, man kan jo bare lade være med at lave det så voldsomt som audi har gjort smiley


  • #5   4. sep 2010 Quote: Kim
    (Det kunne godt ligne egr, men det er inlet bypass system.)

    Det er da ikke meget luft der kan komme igennem de små rør....
    Slet ikke nok til at holde en støre turbo op i omdrejninger så den laver 1.5 bar.....
    Det ligner mere brandstof rør...
    http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg

    Det her ser mere rigtig ud..
    http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/40f05dbf.jpg

    Men jeg forstår ikke hvorfor det kunne være fedt at køre med...





  • #6   4. sep 2010 1342 F

    Os meningen at der ikke kommer vildt meget luft igennem i de rør da audi's system var alt for voldsomt.

    Hvis du læser på div toyota forums og evo forums. Så bliver det os forklaret hvordan system virker, og det sidder på en gt4 st 205 samt en evo fra 2003.


  • #7   4. sep 2010 Hvor tilføre man så brandstof for luft alene spoler ikke turboen op.
    Bliver det kørt igennem motoren må den da gå urimeligt dårligt og fed med mulighed for at vaske oliefilmen af....
    http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg


  • #8   5. sep 2010 1342 F - Kun hvis motorstyrringen kører efter MAF, hvis du styrer efter lamda sonde, er den lageglad.

  • #9   5. sep 2010 1342 F

    Det er gennem dyserne i ens indsugning. Man forskyder jo tændningen helt vildt, så den først laver gnist når stempelet kommer op af, for at smide alt uds' gas ud. Det tænder brændstoffet. Man skulle forstille sig at det kun var hver anden gang den forskød tændningen, ellers ville motoren jo ikke køre.

    Men du har nok ret i at bilen går går dårligt i tomgang med systemet tændt. Men på en eller anden måde kan de få det til at køre.

    http://www.youtube.com/watch?v=-iU-arhmAKg


  • #10   5. sep 2010 Quote:
    1342 F - Kun hvis motorstyrringen kører efter MAF, hvis du styrer efter lamda sonde, er den lageglad.)

    Hov ! Der forstod jeg ikke helt hvad du mener... smiley
    Kom frisk...


  • #11   5. sep 2010 1342 F - De fleste biler kører originalt med MAF (Mass Air Flow meter/Luft mængdemåler) som måler hvor meget luft motoren suger ind, det bruger motorstyringen sår til at regne ud hvor meget benzin den skal sprøjte ind i motoren for at opnå den bedste forbrænding. Hvis luftmængdemålere så måler alt del luft den skyder gennem turboen også, så skylder motorstyringen jo en masse benzin gennem motoren, fordi den tror der også kommer en masse luft.

    Hvis du kører med MegaSqiert motorstyrring justeres motoren ikke efter en MAF, men efter en wideband lamdasonde og en map sensor der måler ladetryk i indsugningen, derfor kan du lukke alt det luft forbi motoren, som du har lyst til, motorstyringen vil registrere at der sker noget, så længe spjældet er lukket.


Kommentér på:
Anti lag system - Inlet bypass

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce