Polerings spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Har lige et pr. spørgsmål vedr. noget polering.
Jeg er gået igang med at polere min Golf 4 GTI som er metalic sort LC9Z.
Jeg har startet med at vaske bilen og så har jeg brugt clay efterfølgende. Så langt så godt. Jeg har følgende maskiner :
Makita 9227CB og en Meguiars g220 ( er helt ny så startede med at prøve den)
Jeg begyndte på hjelmen med g220 med en Sonus SFX 6" Gul og noget Meguiars #83. Synes ikke rigtig den nedbryder polermidlet som jeg er vant til med Makitaen. Det bliver ved med at være sårn lidt fedt og man kan se at polermidlet ikke er væk. Det plejer at blive nedbrudt og forsvinde når jeg bruger makitaen. Kan en D.A maskine ikke nedbrude det som en Rotor maskine eller gør jeg noget forkert mon?
Det gjorde så jeg begyndte at bruge Makitaen med den gule skive på og så forsvinder poleremidlet efter nogle overlap og så kan man lige tørre efter med en MF klud, så bliver det fint
Plan var så efterfølgende at bruge en Sonus SFX 6" Rød pude med Meguiars #80 til at afslutte med, men det har jeg så prøvet og kan faktisk ikke se forskel på om det kun er poleret med #83 og en cuttingpad eller det efterfølgende er poleret med #80 og en polishpad. Kan det passe? Jeg bruger en Led Lenser P7 til at lyse med
Efter polering vil jeg give den en gang Poorboys Black Hole. Nogle der kan fortælle mig hvordan jeg skal bruge det Black Hole?
Som voks har jeg noget Poorboys Nattys Blå som skulle være godt til mørkebiler.
Tænkte på om man må give den to forskellige slags voks? Har nemlig os noget Collinite 915 Marque D'Elegance, som jeg brugte sidst jeg polerede og det giver nemlig en virkelig holdbar overflade, så tænkte at jeg ville slutte af med den 915 for at få det til at holde rigtig godt, men er det dumt?
Jeg har følgende polere udstyr:
Makita 9227CB
Meguiars g220
Sonus SFX 6" Gul, Hvid Rød og Sort pads
Sonus SFX 4" Gul, Rød og Sort pads
Meguiars #83
Meguiars #80
Meguiars #9 Swirl Remover
Dodo Juice - Lime Prime
Poorboys Black Hole
Poorboys Nattys blue
Collinite 915 Marque D'Elegance
Sonus ultra fine clay
Meguiars Last Touch
Meguiars APC
nogle forskellige MF klude
Led lenser P7
Det var hvis det
Håber der er nogle som kan svare på mine spørgsmål eller har nogle forslag til hvad kombination jeg skal bruge
MVH Anders Christiansen
jul 2002
Følger: 26 Følgere: 61 Biler: 3 Emner: 84 Svar: 489
Specielt hvis du har planer om at bruge uld (jeg er selv uld bruger) det efterlader altid en smule polere swirls efter uld, og det er g220 perfekt til at fjerne så lakken står spejl blank og dejlig dyb
Så altså bruge makita med lidt grovere megs polish og så g220 med en mildere osv
Men som hovedregel siger man altid at man skal begynde med den mindst slibede polish og så arbejde sig grovere og grovere indtil man får den effekt man ønsker.
Det kan godt ta tid hvis man vil ha en næsten perfekt lak og du skal ikke være nervøs for når lakken bliver lidt varm heller, det skal blive rigtig meget varm før du laver skade, såen lidt over håndlun sker der ikke noget ved
jul 2002
Følger: 26 Følgere: 61 Biler: 3 Emner: 84 Svar: 489
Hvis du er mest vant til maktia så kan det godt virke lidt omvendt når du bruger g220
Håber du kan bruge mit info til noget
feb 2003
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 9 Emner: 83 Svar: 1.009
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 55 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
maj 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 15
Kan jeg nøjes med at bruge #83 og en cuttingpad? Jeg synes ikke jeg kan se forskel selvom jeg slutter af med #80 og en polishpad?
Skal det tørre i 24 timer mellem hver lag? Det er godt nok langtid. Hehe
Sådan en VW lak er sku utrolig hård at polere i. Der bliver ved med at være nogle ridser i lak, meget små, men de kan ses Der skal vel noget mere slibende poleremiddel til at fjerne dem? Har kun #83 og #80
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
Meguiar's produkterne skal IKKE tørre 24 timer mellem hvert lag/behandling.
Venligst,
Anders
Officiel Meguiarøs importør I Danmark
jun 2006
jan 2003
Venligst,
Anders
Officiel Meguiar's Importør
jun 2006
feb 2003
jun 2006
feb 2003
jan 2003
venligst,
Anders
Meguiar's danmark
feb 2003
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 276
Tror ikke det med 24 timer gælder en glaze.
Det er rigtigt en voks og glaze har nogle kemikalier der skal "dampe væk" inden du påfører næste lag, men da en glaze ofte ikke skal hærde til et lag men blot tilpasse sig hullet og tørre så mht. glaze går det som regel rigtigt hurtigt så der behøver du kun at lave en swipe test.
Swipe test er meget vigtigt da du kan se om det påførte lag er tørret og klar til at blive fjernet, hvorefter der SÅ skal ventes på det hærder og "afdamper" hvilket også er en del af hærdning og vulkaniserings effekten.
For dem der kan være i tvivl om en "Swipe test" kan det siges at efter dit påførte lag er tørret til en tåget hinde på din lak, så kører du blidt din finger over laget og hvis en helt glat overflade kommer til syne uden udsmøring og fedtet overflade så er det klar til at blive tørret af.
Din overflade skal gerne føles som glas og ikke være fedtet på nogen måde da produktet så ikke er klar endnu.
Når det så er tørret af skal det vulkanisere og størkne hvis det er en voks eller forsegler (sealant) før du må putte næste lag på (hvis ønsket). Alt efter produkt kan denne periode variere meget fra en halv til et par timer.
Det er altid tilrådeligt at mindst påføre to lag da du nemmere undgår "helligdage" du kan have overset.
jun 2006
maj 2010
Ja jeg har brugt det uhyre meget i starten da jeg troede det noget der kunne gøre underværker permanent. Jeg troede at de lækre olier ville "smøre" lakken så den altid ville få mere wet-look og farvedybde samt farvegengivelse, men nu ved jeg det er en stakket frist.
Nu er jeg meget mere glad for selve poleringen da jeg ved det giver permanent resultat (self. afhængig af din vedligeholdelse), men derfor synes jeg da stadig en glaze er en lækker detalje når bilen får den store tur. Men man skal ikke se det som vidunderprodukt. Men resultatet afhænger også meget af forarbejdet, plus jeg synes der er uhyre stor forskel i kvaliteten af produkter. Her tænker jeg dog mest på hvordan de er at arbejde med da de fleste giver nogenlunde pæne resultater, men det er mere vigtigt for mig det ikke er besværligt at fjerne eller klæber meget og den slags ting.
Ofte er en glaze dog som regel nemmere end en voks da den ikke skal arbejde med lakken på samme måde som en voks/forsegler og derfor ikke kan binde lige så meget når den skal tørres af.
jun 2006
maj 2010
jun 2006
og jeg er enig med dig at man ikke bare kan smøre glaze på,og tro man får en blank og fin bil.
bruger du også forsejler fra poorboy`s
feb 2003
jan 2003
Venligst,
Anders
Meguiar's Danmark
feb 2003
jun 2006
Polerings spørgsmål
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside