{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.496 visninger | Oprettet:

godkendelse af gammel opel med turbo {{forumTopicSubject}}

hej alle. ville lige høre om det er blevet totalt umuligt at få godkendt sin ældre opel med turbo motor.

det drejer sig om min ascona b, født i 1976 som en 1.6s. motoren der bliver smidt i er en 2.0s med turbo, der kommer tilsvarende 2.0 bagtøj og kardan på også. så det bliver i princippet en 2,0 med turbo.

ved godt at der er flere der har fået deres biler godkendt med denne opbygning, men ved ikke om det kan lade sig gøre mere efter der er lavet nye regler.

og vigtigst af alt hvad ville sådan en opbygning koste i afgift. bilen er dansk.

venlig hilsen mads


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  godkendelse af gammel opel med turbo
  • #1   5. feb 2011 Efter sigende skulle det ikke kunne lade sig gøre siger flere, men jeg har ikke kunne finde dokumentation på det nogen steder.
    Bremser skal bare svarer til effekten, og så skal du have en typegodkendelse fra Gm danmark. Så skulle der ikke være problemer.
    Afgiften ligger nok på en 10-15.000kr
    Djarnis


  • #2   5. feb 2011 http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=118980 har kørt med turbo i mange år og er synet med det

  • #3   6. feb 2011 re ronnie : det ved jeg godt, men der er vidst lavet nogen nye regler som gør sværere eller umuligt at få den godkendt, men må nok en tur på skat og høre hvad de siger til det.

  • #4   6. feb 2011 Ja Ronnie, det var min Manta også, men det var også før de nye regler. Som jeg stadig ikke kan finde.
    Ja prøv det Thøger, og lad os høre resultaltet.
    Djarnis


  • #5   6. feb 2011 så vender jeg tilbage snarest : )

  • #6   6. feb 2011 De "nye" regler er at alt trykladning konsekvent er en overskridelse af 20% reglen, OG er en konstruktiv ændring. Det står i detailforeskrifter for motorkøretøjer.

  • #7   6. feb 2011 tænkte det nok. lorteland. men må bare høre skat om det er helt lukket land med at få godkendt den gamle bil. ellers kommer den nok bare ikke på plader med turbo'en.

  • #8   6. feb 2011 Ja det er et lorteland vi bor i ingen tvivl om det, du kan uden problemer med de rigtige godkendelser i hånden få den synet med 2,0 16V, 3,0E, 2,4i osv med 200 et eller andet hk, men en skide turbomotor, nixenbixen smiley

  • #9   6. feb 2011 Ok, så er det jo intet problem, min Manta var jo også med konstruktive ændringer, sådan har det jo været i mange år så. For det er da ikke nogen ny regel.
    Det er da bare at betale afgiften og køre lovligt rundt.
    Djarnis


  • #10   6. feb 2011 Nix der skal forefindes godkendelse på alle konstruktvie ændringer og dengang din blev bygget af Allan var den regel der ikke dengang kunne man også med en rullefeltattest i hånden komme og sige at din trykladede bil ydede under 20% og så få den synet. Den går ikke mere desværre...:(

  • #11   6. feb 2011 Den er jo synet og godkendt med kontruktive ændringer og den var jo tunet over 100% den var synet som de stadig bliver i dag. Så den var skam lavet som reglerne er nu. Men den var også den eneste som var godkendt.
    Man kunne jo få 2 udgaver af dem originalt, denne var bare opdateret lidt.
    Djarnis


  • #12   6. feb 2011 Nej det kunne man så ikke Djarnis, det var prototyper og de er aldrig blevet solgt eller markedsført, + at den du havde jo ikke havde en fis at gøre med turbomanta der have 1,9 motor og pierbrug karburator..

    Dengang Allan fik sin synet og godkendt er fandme mange år siden, dengang det stadig hed SBI og den er ikke synet efter de nuværende regler. Men fordi den engang er blevet godkendt fanger bordet. Har en kammi der har en Ascona B der blev godkendt med turbo før turbo blev forbudt under 20% reglen, og den kører stadig med turbo, det er jo skrevet i papirerne.

    Men prøv i bare at byg sådan en og kør til syn smiley


  • #13   6. feb 2011 Jamen Ruben, den er jo synet med typegodkendelse og ikke rullefelts attest. Den overholder de regler som findes nu. Rullefelts attesten er blot noget som synsmanden vurdere, om det er nødvendigt, hvis der efter hans skøn er flere heste end oplyst.
    Jeg ser ingen problemer i at montere turbo på en ældre bil og stadig få den godkendt, det koster måske bare lidt mere i afgift nu, end før pga. de nye afgifts regler.


  • #14   6. feb 2011 Jeg gider simpelthen ikke diskutere det, jeg har gang i 17 diskutioner lige nu med folk der bare ikke vil fatte at det ikke kan lade sig gøre. Jeg syntes som sagt bare i skal bruge kassen på at bygge en bil der ikke kan synes, og når i så står der og ikke ved hvad i skal gøre, kan i jo tænke på denne tråd smiley

    Så jeg springer fra her gutter, held og lykke med jeres projekter



  • #15   6. feb 2011 Det er der altså ingen problemer i?
    Med fabrikantens/importørens typegodkendelse på bilen.
    Med en 100% lovligt ombygget bil efter typegodkendelsen.
    Synet efter typegodkendelsen.
    Afgift betalt af ombygningen.
    Der blev lavet en del turbo mantaer og få kører stadig. Men det kan da godt være de alle var prototyper, det var bare mange prototyper syntes jeg.
    Djarnis


  • #16   6. feb 2011 Jeg har også fået at vide at det ikke kan lade sig gøre, men hvis den ikke har over 180hk kan en manta a let godkendes med effektforøgelsen.
    Jeg har da fået godkendt flere biler med over 100% effektforøgelse. De seneste par år.


  • #17   6. feb 2011 Der blev lavet 3 venstrestyrede Turbomanta´er og ca 30 højrestyrede som kun blev solgt i England. De er aldrig blevet solgt andre steder, og de der blev solgt i England er der måske 10-12 stk tilbage af.. Der findes ikke nogen af dem i DK, og den du har haft fingre i var oprindeligt en 1,6S.

    Tror jeg prøver at høre Allan ad hvordan han fik den synet i sin tid har hørt han har købt den tilbage igen.


  • #18   6. feb 2011 Ja det ved jeg godt. Men så er de jo også solgt og ikke kun prototyper.
    Ja det er også rigtigt, men det stod jo i alle papirerne.
    Jeg forstår bare ikke hvad forskellen på før og nu er? Det kræver jo afgift både før og nu, så for mig at se er der ingen forskel.


  • #19   6. feb 2011 Det du bliver knaldet på er at da det er en konstruktiv ændring kræver det en typegodkendelse af PRÆCIST den turboombygning du har lavet, dvs godkendelser på alt fra udstødningsmanifold til rørføringer og materialevalg samt dokumentation for at svejsninger er ok ihht ISO og blablabla og det har du ikke da den turboombygning du lige har lavet hjemme i garagen er helt unik.

    Hvis nu der var nogen der lavede et turbokit til bilen hvorpå der var en TüV så var det som du selv er inde på bare et spørgsmål om at betale den fri til de hk og så syne den. Men så heldige er vi ikke.

    Prøv at ring til f-styr hvis i er i tvivl, de er superflinke faktisk, og vil meget gerne hjælpe. Da det er dem der laver de regler som synhallerne skal følge er det dem man skal snakke med om sådan noget!


  • #20   6. feb 2011 Nåh så fik jeg endelig et svar jeg kunne bruge til noget!
    Jamen så er det slut, hvis det er som du beskriver. Godt jeg fik godkendt mine inden de strammede reglerne.
    Djarnis


  • #21   7. feb 2011 Jepper det er bare surt men sådan er det... Så dem der er blevet godkendt før reglerne trådte i kræft er sin vægt værd i guld nærmest smiley

  • #22   7. feb 2011 Ja det er rigtigt, lige bortset fra at de ikke kan veteranforsikres.

  • #23   7. feb 2011 Nej det kan de ikke men skal de veteranforsikres skal man jo også sende billede (i mange tilfælde) der viser at bilen er pæn original--- Så må man beslutte sig til om man vil have en klassisk original opel eller en hurtig racer opel smiley

  • #24   12. feb 2011 det lyder sku ikke godt gutter. men må jo lige ringe til fstyr og høre dem en gang, om der er fuldstændigt umuligt, for så må den bare køre uden plader på banen. det ville jo bare være meget sjovt at have en turbo ascona på dk plader sammen med rekorden : )

Kommentér på:
godkendelse af gammel opel med turbo

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce