{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.290 visninger | Oprettet:

Ang motorstyring {{forumTopicSubject}}

Hej Team sx
jeg sidder og kigger lidt på hvad jeg skal have af styring på mit nye projekt men jeg er meget itvivl hvis man læser rundt omkring er folk mere til en motor styring end det der nistune? jeg vil gerne kunne indstille lidt selv men har snakket med lidt forskellige nogen siger man skal have en apexi der passer lige i med stik osv det er forresten en s13 med ca18det i men jeg vil gerne høre jeres mening har selv kigget lidt på noget megasquirt motorstyring men hvordan forgår det når man har org motorstyring stadigvæk køres det ved siden af eller hvordan? jeg syntes det lyder nemmere med apexi men jeg vil gerne have lanch control og det har jeg læst mig til der er meget få af det der har?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang motorstyring
  • #1   19. feb 2012 Hvad motorstyring angår så det ligesom med religion. Nogen sværger kun til at bruge apexi, andre nistune og andre kun aem.

    Apexien har ikke launch control så der skal du have et seperat modul til.

    Men hvis du spørg mig så ville jeg som minimum vælge en apexi boks. Men du skal gøre op med dig selv hvad budgettet er og hvor meget du vil lave. Du behøver måske ikke en motorstyring som kan flyve til månen og retur hvis su kun ønsker et filter og udstødning monteret smiley


  • #2   19. feb 2012 jeg personlig har valgt ms som jeg skal have i min s13 her når jeg får den samlet og jeg har vippet mellem den og vems. men ja det er en religion som casper siger for nogen og andre kigger på hva det kan til prisen. smiley



  • #3   19. feb 2012 Den skal være rimelig da jeg håber på omkring 400 - 450hk smiley

  • #4   19. feb 2012 Jeg syntes bare det lyder så nemt med plug n play med Apexien så man ikke skal til at lave en helt masse om i ledninger osv. ;D men er seperat launch control godt nok? jeg har læst et par steder at at det helt skulle køre sammen med motor styringen? da det eller kunne ødelæge mere end det gavnede?

  • #5   19. feb 2012 Bare vælg en styring der køre med mapsensor og wideband sensor.

    Selv bruger jeg jo Vems hvor jeg har været sindsyg glad for en funksjon der hedder "Tune by Statistics"
    Den gør det utroligt næmt at kontrolere benzin blandingen.
    "Tune by Statistics" bruger du også når du har lavet endringer og din gamle "indkøring" ikke passer helt.

    En anden ting som jeg også symtes er fedt er EGT. som du kan sætte på som vagt hvis ex tempraturen kommer over 940 grader tilføre Vemsen mere benzin.

    Hvis det er så vil jeg gerne køre en tur med dig når jeg får bilen ud igen, så kan jeg vise dig hvordan sådan en boks bliver tilsluttet og vi kan prøve at hæve benzintrykket og så køre motoren ind med nyt benzintryk.
    Det kan gøres på en time et sted nær en motorvej.

    Jeg siger ikke at Vems er løsningen for dig men det er ofte næmmer at forstå når man kan røre og se hvad det er der bliver talt om.


  • #6   19. feb 2012 1342 F

    Helt sikkert det kunne være rigtig fedt..!! har også været inde og læse lidt om den men det altid sjovere og se fungere hvor meget skulle der gøre får montering har du selv gjordt det


  • #7   19. feb 2012 1342 F

    Jeg sidder og kigger lidt på det der vems syntes det er lidt svært og finde rundt i hvor meget har du brugt af div dele smiley sådan ca pris :D?

    Og kan bilen synes med co2 osv bag efter smiley


  • #8   19. feb 2012 En grund til at det blev Vems for mig var at Skassa havde en CAS skive til at ligge, CAS skiven er den der sidder på udstødningsknasten og hele tiden fortæller styringen hvordan motoren står.
    Jeg vil tro at jeg har brugt lige lidt over 11K med EGT, digital ur og knock sensor men jeg tror at jeg havde bilen ude at køre for omkring 8K.
    Jeg begynte helt på bar bund ude på vejen (bor i KBH) og begik da nogle fejl inden jeg fik liv i den. Det er 2 år siden og Vems har været inde i en enorm udvikling siden og er blevet noget nemmer at bruge med det nye VemsTune program.
    Da den først var startet op havde jeg den indkørt ret hurtigt uden problemer, men det kræver en del læsning fordi det er grundlæggende nødvændigt at forstå hvordan en motor virker for at kunne indstille en motor.
    Jeg kørte lige igennem syn med den 3" kat jeg altid køre med. Planen var at jeg lige ville prøve på min normale opsætning og hvis det ikke var godt nok ville jeg bare lave den mere blandingen mere mager ex 15/1.05
    Motoren var indstillet til at fra lige over tomgang til 60Kpa (under 100 er varcum) at være 14.7 eller lambda 1 og det er jo netop i dette ubelastet område synsmanden tester i når motoren ubelastet bliver gasset op.
    (En af grundene til at testen er fuldstændig ubruglig og latterlig, en CO. test skal jo laves under belastning)

    Spørg bare løs, så skal jeg se om jeg kan svare ellers er der der måske et par andre der kan.


  • #9   19. feb 2012 OKey det lyder spænede men syntes heller ikke jeg kan læse nogen steder at der er lanch control i den smiley men det yder ellers til at være en spændene motor styring smiley

  • #10   19. feb 2012 Hmm jeg svæver mellem ms og vems nu tror jeg syntes vems virke en smule mere prof eller havd man nu skal sige men ms har lanch control ;D men syntes det virker lidt uoverskueligt at montere eller hvad? skal man køre det ved siden af den org motor styring eller er det bare af med ledningerne til den org og så lodde dem over i den nye eller kaster man det org ledningsnet over højre skulder og bygger nyt eller???? smiley

  • #11   19. feb 2012 http://www.vems.dk/cart/doc.php

    Er det en søndags bil eller er det en bil der skal køre hver dag?


  • #12   19. feb 2012 Selfølgelig har Vems en Launch control og antilag control med alt hvad der høre til.
    Men det er noget der kræver meget tid hvis du vil gøre det selv, ikke at få til at virke men at indstille det så det hele ikke bare går op i røg.


  • #13   19. feb 2012 1342 står tilbudet med at se vems styringen åben for andre (læs. Mig) smiley

  • #14   19. feb 2012 Ja klart! men bilen står på en gård og jeg ved ikke hvornår den kommer ud da jeg skal flytte i hus den første april (har ikke fundet huset i nu)
    Men jeg vil da meget gerne vise hvordan jeg har lavet motorstyring på bilen og hvordan man stort set kan følge med i alt hvad der sker.

    Men igen hvis det er en bil der skal køre hver dag så er det nok ikke noget man skal stå med selv.


  • #15   19. feb 2012 Helt klart vems frem for ms.
    Ms er til en mandags bil


  • #16   19. feb 2012 Jeg kan kun tale for Vems da jeg ikke har prøvet andet.
    Dog mener jeg også at man ikke skal regne med at man bare får en standalone management til at virke med det samme første gang man prøver.
    Fordelen ved standalone styringer er at de meget næmt kan tilpasses en hvilket som helst opsætning og at du kan se hvad der sker under kørsel, gearskift, ladetryk, start kort sagt alt.
    Men til en hverdags bil skal man nok tænke sig lidt om først da det kan tage tid hvis du som nybegynder skal bokse med det selv.

    Find ud af hvem du kender der skal hjælpe dig, og vælg så et standalone system han kender. Om det er Vems eller MS tror jeg ikke betyder så meget selv om jeg tror at vems har store fordele hvis du selv skal køre ind.

    Med hensyn til PP styresystemer så skal de også køres ind for at virke rigtigt.
    Der findes ikke et system du bare kan kaste i en bil og så køre af sted.
    Selv en døvstum Hd stage 2 chip skal passe til opsætning.


  • #17   19. feb 2012 af hva jeg har hørt skulle vems og ms være meget lig hinaden da vems udspringer fra ms. det eneste der sku være er at vems er blevet forbedret mere end ms de sener år men den nye ms sku kunne gøre stort set det samme som vems.

    Det skal siges jeg ikke ved om det passer men har jeg lade mig fortælle af folk der arbejder med styreboxe.

    Jeg vælger selv ms til min da jeg kender en som bygger box med ny version softvere og kender en som skal køre den ind. sammenlagt bliver det billiger end vems for havde os selv vems i takerne først.


  • #18   19. feb 2012 Vemsen er en meget avanceret styring som kan alt hvad man forventer af en profet styring , det som er rigtig fedt er at den har wideband styringen indbygget i boksen , således at man bare montere sonden og ikke skal have en anden selvstændig styring som man så kan læse fra ,
    Hvis jeg får tid kunne det jo være jeg kunne lave pnp VEMS styrebokse til s13 som jeg har lavet til impreza'er,
    Der har jeg fået fremstillet print som passer i oe kassen, så man bare udskifter det ene print med det andet,
    Der skal så lige trækkes ledning til wideband og lufttemp sensor

    Men ellers kan jeg fint lave s13 VEMS'en med adaptor kabel , som jeg lavede det til 1342' ers smiley

    Og ja vemsen har alle de features som er nødvendigt , men ja den er lidt dyrere en ms, men den er heller ikke begrænset nogen steder,
    Dvs man skal ikke montere en masse extra lort for at styre tomgang, ladetryksventil osv , der er masser af udgange til at trække alt hvad du har lyst til,
    Du kan sætte check engine lampen til at lyse ved feks for høj vandtemp , godt ved drift biler smiley
    Men bare spørg løs , så skal jeg prøve at svare hvis jeg kan smiley


  • #19   19. feb 2012 http://www.youtube.com/watch?v=8uUJk2XNYpE&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=VprAMIM-BuQ&feature=plcp&context=C3d5742bUDOEgsToPDskJyu5HcC3D0wzYhLetJdLNb

    SÅ ER DET NU DRENGE!
    Skassa T er manden bag nogle af Danmarks hurtigste og mest velkørende Subaruer, måske fordi at han selv køre race og ved hvad der vigtigt for at styre en tunet motor.
    Prøv selv at Google ( Skassa T Vems ) og se hvad der sker.

    En muglighed var at samle 2-3 SX'er og så få dem lavet på en gang for at gøre det nemt for alle...


  • #20   19. feb 2012 Det er bare en nummer 2 bil til hygge smiley

  • #21   19. feb 2012 Skassa T

    Kan du lave en der bare passer i org stik? men skal der ikke en masse ekstra følere osv? smiley


  • #22   20. feb 2012 Hej Emil ,
    Jeg kan godt lave en som passer på orginal stikkene , der skal bare trækkes et nyt extra kabel til lambdasonden og til en lufttemperatur sensor ,
    Jeg plejer på subaru' er at lave dem med stik , så det bare er at klikke dem sammen, så ganske nemt
    Det er kun de 2 sensorer som skal monteres alt andet er oe setuppet som der bliver styret,
    Jeg kan ikke huske om der er orginalt ladetrykstyring på CA18det motoren, men ellers vil det være smart at montere en så man kam styre trykket fra styreboksen, da der er nogle safety features som kan skrue ned for trykket ved forskellige parametre smiley


  • #23   20. feb 2012 Skassa T - Har du mulighed for at lave en boks med 12 dyse udgange, kun 6 tændings udgange og er der mulighed for at køre vvt i steps.?

  • #24   20. feb 2012 Skassa T

    Okey det lyder jo nemt nok smiley så er det bare af org boxen og på med den nye? og så trække 2 nye kabler smiley min plan er sådan set at få en computer i bilen permanent er det så nødvendigt med lcd skærmen? smiley er det svært at indstille? smiley

    Jeg har hks evc på med 2 trin til lade tryk? smiley

    Har du en ide om hvad det vil koste? smiley


  • #25   20. feb 2012 Der er på ecuen 8dyse udgang, 8 tændingsudgange , 4stepper udgange ,
    Man kan selv vælge lige hvad man vil bruge til hvad,
    Er det en 12cylinderet med wastedspark , eller er det en 6cyl med 12dyser ?
    Hvis det sidste kan de jo kobles sammen på flere forskellige måder og køre dem i stage
    Vvt kan køres som alm on/off ved tps/omdr/map
    Eller det kan køres som pwm i 3D tabel så det burde være muligt at styre ganske som du vil smiley


  • #26   20. feb 2012 Og der er selvfølgelig 8stk lowcurrent udgange også, til at trække relæ' er, omdrtæller, cel, osv


  • #27   20. feb 2012 Skassa T - Det er en 6 cylle med 12 syder (RB25det) ved godt jag bare kan sætte de begge dyser på hver cylinder samtidig, men er bedre med hver for sig. Originalt kører vvt ventilen på RB25DET Neo i fire steps hvilket jeg gerne ville bibeholde. Ved man kan med Haltech boksen, men er jo ikke til at købe for penge.

  • #28   20. feb 2012 Skassa T

    Okey det lyder jo nemt nok smiley så er det bare af org boxen og på med den nye? og så trække 2 nye kabler smiley min plan er sådan set at få en computer i bilen permanent er det så nødvendigt med lcd skærmen? smiley er det svært at indstille? smiley

    Jeg har hks evc på med 2 trin til lade tryk? smiley

    Har du en ide om hvad det vil koste???? smiley


  • #29   20. feb 2012 Morten har du et sted jeg kan finde Info om den motor, har lige tjekket Google og der kan jeg kun finde at det er en on/off operation på det vct , on ved lave omdr og off ved højere , som på Toyotas vvt motorer,
    Det er den simpleste måde og også sådan jeg tror det er, hvis det er i flere trin, er der også en masse ledninger på spolen som styrer er der kun 2 , er det on/off eller på nyere motorere pwm styret, VEMS kan begge dele!
    Er der 2dyser oe ved hver cylinder ? , har mine tvivl om de er trukket som 12seperate dyser oe , altså jeg siger ikke hver cyl skal kobles sammen det skal de ikke , det kommer an på tændingrækkefølgen,
    Men vemsen kan styre den motor sekventiel uden problemer, men kunne godt tænke mig at se noget ledningsdiagram på den for at kunne se det dyse opsætning den har smiley



  • #30   20. feb 2012 Emil der kommer lige svar senere i aften, skal lige afsted med knægten til spejder smiley også igang med aftensmaden, så vi kan spise hurtigt når konen er hjemme,
    Da jeg lige skal have plumpet en ej257 motor i en impreza i aften smiley


  • #31   20. feb 2012 Skassa T

    Iorden smiley


  • #32   20. feb 2012 Skassa T - Motoren bruges til drift og vi har kørt alle 12 dyser samtidig da MS ikke har mulighed for at styre det rigtigt. Vi har med vvt ventilen også kørt rent on/off fordi der her heller ikke er bedre mulighed. Originalt kører den med 6 topfeed dyser, men de var alt for små, så vi har monteret anden manifold og 6 r33 GTS-T dyser (ca. 400cc høj-ohms) og 6 Supra 1jz/2jz (ca. 400cc høj-ohms) og virker fint sammen. Der er hall sensor på krumtappen og de 6 spoler er med indbygget sluttrin. Hvis du sender mig din mail har jeg lige fundet en værkstedsmanual til den med ledningsnet, men der er ikke meget originalt tilbage.

    Har lige kigget på vvt'en. I følge Nissan (og der må stoles derpå) siger manualen at ved tomgang er udgangen til vvt ventilen batteri volt (dvs. slukket) og ved ca. 2000 rpm er den ca. 0,45V (dvs. tændt), men det er fejlsøgningshjælp.

    Faldt lige over:
    Solenold valve (ON/OFF control)

    Så er multistep skudt ned

    Har du i øvrigt ikke en udspecificeret liste over boksens muligheder.?


  • #33   21. feb 2012 Morten , du kan tjekke

    www.vems.dk

    Der kan du se den fulde spec liste , men du vil kunne køre de 6dyser hver for sig og de 6tændspoler hver for sig og en af gangen , altså fuldt sekventiel ,
    Man kan så koble de extra 6 dyser på , om end det var bedre med 6dyser som er store nok smiley
    Og ja vct som jeg troede, det var gangke normalt i "gamle"dage smiley
    De nyere er pwm styret smiley


  • #34   25. feb 2012 Jeg er forbavset over at der ikke er flere der har spørgsmål til Skassa T
    om Vems vs andre styringer.
    Ikke at andre styringer ikke kan virke lige så godt men det er bare ikke så tit TeamSX har besøg at en person der har over 10års erfaring i installering og indkøring af programmerbar motorstyringer.


  • #35   26. feb 2012 Jeg kender nogen subaru drenge der køre med vems lavet hos skassa, de køre ganske fint.


Kommentér på:
Ang motorstyring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce